بازدید 4327
۲

کمک ۲ میلیون دلاری چین به تاجیکستان

چین برای ساخت سالن کنفرانس در ساختمان جدید دولت تاجیکستان به این کشور ۲ میلیون دلار کمک بلاعوض در نظر گرفته است.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ 01 February 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از فارس «ذوقی ذوقی‌زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و «جی شومین» سفیر چین در دوشنبه سند تحویل و دریافت کمک هزینه بلاعوض به مبلغ ۲ میلیون دلار برای ساخت سالن کنفرانس در ساختمان جدید دولت تاجیکستان را امضا کردند.

این کمک بلاعوض حاصل توافق‌نامه‌هایی است که در سفر «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی، شهردار پایتخت تاجیکستان به چین در آگوست سال گذشته امضا شده بود.

ذوقی‌زاده در این دیدار خاطرنشان کرد که همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور به سطح جدیدی رسیده و حجم تجارت خارجی متقابل هر سال در حال افزایش است.

مبادلات تجاری تاجیکستان و چین در یک سال گذشته میلادی با افزایش ۲۴ درصدی مواجه شد و «پکن» در ساختار گردش تجارت خارجی این کشور موقعیت دوم را به خود اختصاص داد.

در این دیدار، دو طرف در مورد زمینه‌های اولویت‌دار همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه از جمله ایجاد شرکت‌های صنعتی مشترک در تاجیکستان، همکاری در حوزه اقتصاد دیجیتال و سبز و همچنین پیشرفت ساخت ساختمان جدید دولت تاجیکستان تبادل نظر کردند.

شایان ذکر است که طبق برنامه، ساختمان جدید دولت تاجیکستان در سال جاری میلادی به بهره‌برداری می‌رسد. این مجموعه در محدوده خیابان رودکی و اسماعیل سامانی شهر دوشنبه به مساحت ۱۰.۲۷ هکتار قرار دارد و شامل یک ساختمان ۱۵ طبقه دولت و دو ساختمان ۱۳ طبقه‌ای ادارات تابعه دولت است.

ساخت و ساز این مجموعه در سال ۲۰۲۰ آغاز شد. آن موقع «پکن» به صورت بلاعوض برای احداث آن ۱.۵ میلیارد یوان (حدود ۲۲۰ میلیون دلار) تخصیص داد.

همانطور که «جمشید احمدزاده» رئیس کمیته معماری و ساخت و ساز تاجیکستان در آن زمان گفته بود: چین هرگز چنین کمک بلاعوض بزرگی را در اختیار کسی قرار نداده بود، فقط به تاجیکستان ارائه کرده است.

توافقنامه تخصیص کمک بلاعوض برای ساخت و ساز این مجموعه در جریان سفر دولتی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به چین در سپتامبر سال ۲۰۱۷ حاصل شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
دون پاشی چین برادر برای مستعمره جدید
دو میلیون دلار برای یه کشور پوله آخه؟؟؟...
امیدوارم تاجیکستان گول چین رو نخوره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست