بازدید 3297
۷

تگزاس مقابل بایدن؛ جنگ داخلی در راه است؟

با ادامه بحران مهاجران در مرز ایالات متحده و مکزیک و فراتر از آن، تنش میان تگزاس و مقامات فدرال واشنگتن بالا گرفته و فعلا هیچ کدام هم حاضر به کوتاه آمدن نیست. از طرفی این مساله درخواست‌ها برای اعلام استقلال این ایالت را به شدت بالا برده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳ 27 January 2024

 به گزارش تابناک، از مجلس محلی تگزاس گرفته تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، جمهوری‌خواهان در سراسر این کشور پشت سر بن‌بست قانونی «گرگ ابوت»، فرماندار تگزاس با دولت فدرال در مرز جنوبی جمع شده‌اند و این نگرانی‌ها در مورد وقوع بحران قانون اساسی در بحبوحه اختلافات مداوم با دولت بایدن را تشدید کرده است.

ابوت فرماندار جمهوریخواه تگزاس در چند سال گذشته از زمان راه اندازی «عملیات ستاره تنها» در سال ۲۰۲۱، یک تلاش امنیتی به رهبری ایالت تگزاس را رهبری می کند که هزاران سرباز ایالت تگزاس و سربازان گارد ملی را در امتداد مرز این ایالت با مکزیک مستقر کرده است.

موضوع بحث و جدل، سیم خاردارهایی است که گارد ملی تگزاس از آن به عنوان مانعی میان رودخانه «ریو گرانده» و «پارک شلبی»، منطقه‌ای به مساحت ۴۷ هکتار در «ایگل پس» استفاده می‌کند. دیوان عالی ایالات متحده به‌تازگی در یک تصمیم ۵ به ۴، در کنار دولت بایدن قرار گرفت و حکم دادگاه بدوی را که مانع از بریدن سیم خاردار توسط ماموران گشت‌مرزی برای دستگیری افرادی می‌شد که از رودخانه عبور کرده بودند، لغو کرد. دولت بایدن روی این نکته تاکید دارد که این حصارها به مهاجران آسیب می‌زند. مقامات مکزیک هم این حصار را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند.

از روز دوشنبه صدها پست در شبکه اجتماعی ایکس، (توییتر سابق)، با هشتگ Texit منتشر شده است که به جدایی تگزاس از ایالات متحده اشاره دارد.

یکی از کاربران که خود را یک تگزاسی نسل نهم می‌خواند، نوشت: به عنوان یک تگزاسی، من از صمیم قلب معتقدم که تنها گزینه مناسب تگزاس برای حرکت رو به جلو، رای بهTEXIT است.

او در ادامه آورده است: دولت فدرال به تگزاس اعلان جنگ کرده است. ما به تحمل این غصب آشکار حاکمیت تگزاس و حق دفاع از قانون اساسی تگزاس ادامه نخواهیم داد. ایالت تگزاس باید از حق قانونی خود بر اساس قوانین داخلی‌اش حفاظت کند.

علیرغم افزایش درخواست‌ها برای «تکسیت»، این ایالت نمی‌تواند از نظر قانونی از آمریکا جدا شود، زیرا این ایالت در پرونده دعوی سال ۱۸۶۹ موسوم به «تگزاس علیه وایت»، پذیرفته که ایالت‌ها نمی‌توانند به صورت منفرد و یکجانبه تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرند.

روز چهارشنبه - و در حالی که گارد ملی تگزاس و سربازان ایالتی به نصب سیم‌ها و جلوگیری از دسترسی ماموران فدرال به بخش زیادی از پارک ادامه دادند – گرگ ابوت به اعتراض علنی به این حکم ادامه داد و موضعش را حفظ کرد. او اعلام کرد تگزاس تحت «تهاجم» قرار دارد؛ با این کار ایالت تگزاس «حق دفاع از خود طبق قانون اساسی» را دارد. ابوت مدعی شد که رویه جو بایدن برای آزادی ورود مهاجران به این کشور، به منزله امتناع از اجرای قوانین مهاجرتی فعلی است.

ابوت در بیانیه‌ای گفت: «پرزیدنت بایدن سوگند خود را برای اجرای صادقانه قوانین مهاجرتی مصوب کنگره نقض کرده است. بایدن به جای پیگرد قانونی مهاجران به دلیل جرم فدرال ورود غیرقانونی، وکلای خود را به دادگاه‌های فدرال فرستاده تا از تگزاس به دلیل اقدام برای تامین امنیت مرز شکایت کنند.»

فرماندار تگزاس در ادامه گفت که حق این ایالت برای دفاع از خود «قانون عالی کشور است و جایگزین قوانین فدرالی می‌شود که خلاف آن باشند.»

موضع‌گیری ابوت، تازه‌ترین تلاش جمهوری‌خواهان تگزاس است که علیه دولت فدرال اقدام می‌کنند و آن را عقب می‌رانند و تلاش دارند نقش مجری قانون مهاجرت را که تحت صلاحیت فدرال است، بر عهده بگیرند. به گزارش تگزاس‌تریبیون، بیانیه ابوت به‌سرعت توسط برخی از کارشناسان حقوقی محکوم شد و آنها گفتند این اظهارات، آشکارا خلاف قانون اساسی است و به منزله غصب کردن حق دولت فدرال است.

«استفان ولدک» استاد حقوق دانشگاه تگزاس در آستین، در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «با این منطق، ایالت‌ها می‌توانند از تصمیم خود مبنی بر وجود "تهاجم" به عنوان توجیهی برای غصب کنترل هر سیاست فدرالی که دوست ندارند، سوءاستفاده کنند.»

او افزود: «تصور کنید که ایالت‌های "آبی" (دموکرات) این رویکرد را داشته باشند که "ما مورد تهاجم مواد مخدر قرار داریم." یا اینکه "ما مورد هجوم آلودگی هستیم." حق ایالت‌ها برای دفاع از خود، هرگز زمینه‌ای برای "جایگزین کردن اقتدار فدرال" نبوده و نخواهد بود.»

موضع جمهوری‌خواهان

اما اقدامات ابوت به‌سرعت او را در میان جمهوری‌خواهان در سراسر این طیف سیاسی محبوب کرد و بسیاری از آنها درخواست فرماندار تگزاس برای «عقب‌نشینی نکردن» را تکرار کردند و دیگران پا را فراتر گذاشته و از لفاظی‌هایی استفاده کردند مبنی بر اینکه تگزاس از قوه قهریه برای دفاع از خود در برابر یک حمله استفاده کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا عصر پنج‌شنبه در پلتفرم (تروث سوشال) زبان به سخن گشود و سایر ایالت‌ها را تشویق کرد تا گاردهای ملی خود را در تگزاس مستقر کنند.

ترامپ نوشت: «بایدن به‌شکلی باورنکردنی در حال مبارزه برای بستن دستان فرماندار ابوت و ایالت تگزاس است تا تهاجم بدون کنترل ادامه یابد. تگزاس به‌درستی به "بند تهاجم قانون اساسی" استناد کرده و باید برای دفع این تهاجم حمایت کامل شود.»

روز پنجشنبه، همه به جز یک فرماندار جمهوری‌خواه (فیل اسکات از ورمونت)، علنا از اقدام ابوت حمایت کردند. انجمن فرمانداران جمهوری‌خواه روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد آنها از روش‌های ابوت «در استفاده از هر ابزار و استراتژی‌ای، از جمله حصارهایی با سیم خاردار برای ایمن‌سازی مرزها» حمایت می‌کنند.

ده‌ها تن از جمهوری‌خواهان منتخب دیگر هم حمایت خود را ابراز کردند، از جمله مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از لوئیزیانا و سناتور تد کروز از تگزاس. تد کروز طی مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت: «ما از تگزاس و دفاع از این کشور، دفاع می‌کنیم.» همچنین بریسکو کین، دیگر نماینده تگزاس هم ابوت را تشویق کرد و گفت «تگزاس در حال حفظ خط مقدم است.»

با این حال، هیچ قانونگذار آمریکایی شبیه «چیپ روی» صریح و مستقیم صحبت نکرد. این جمهوری‌خواه علنا از گرگ ابوت خواست تا از حکم دیوان عالی ایالات متحده سرپیچی کند. او گفت که مجریان این ایالت، اول در مقابل این ایالت مسوول هستند، بعد مقابل قوانین فدرال.

چیپ روی گفت: «مثل این می‌ماند که کسی وارد منزل شما شود و دادگاه بگوید "ببخشید، شما نمی‌توانید از خود دفاع کنید." آن وقت شما به این دادگاه چه می‌گویید؟ می‌گویید که برود به جهنم! شما می‌توانید از خودتان دفاع کنید و این قضیه را بعدا حل و فصل کنید.»

این قانونگذار آمریکایی تندرو، با رد اینکه تحریک به شورش علیه دولت فدرال کرده، در مصاحبه‌ای گفت «قانون اساسی، حق دفاع از خود را برای فرمانداران و ایالت‌ها حفظ کرده تا آنها از شهروندانش، در صورت فقدان حفاظت از سمت دولت فدرال، حفاظت کنند. من نمی‌خواهم در جهان پسا قانون‌ اساسی زندگی کنم، اما این دادگاه دست ما را می‌بندد.»

دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

در همین حال دموکرات‌های آمریکایی از اظهارات گرگ ابوت ابراز شگفتی کردند. ورونیکا اسکوبار دموکرات گفت تاکتیک‌های گرگ ابوت نتوانسته از تعداد مهاجرات عبوری، از زمان راه‌اندازی «عملیات ستاره تنها» در سال ۲۰۲۱ بکاهد.

این یک عملیات مشترک میان اداره امنیت عمومی تگزاس و اداره نظامی تگزاس در امتداد مرز جنوبی بین تگزاس و مکزیک است که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و در حال حاضر ادامه دارد.

همچنین یک نماینده دموکرات دیگر به نام خواکین کاسترو، از جو بایدن خواست تا در صورت سرپیچی ابوت از حکم دادگاه عالی، «کنترل انحصاری فدرال بر گارد ملی تگزاس برقرار کند.»

کاسترو در بیانیه‌ای گفت: «فرماندار ابوت تلاش دارد با رئیس‌جمهور بایدن برای کسب امتیاز سیاسی مبارزه کند و دارد از منابع گارد ملی سوءاستفاده می‌کند. سربازان گارد ملی تگزاس داوطلب شدند تا به کشورشان خدمت کنند، نه اینکه نیروهای پیاده‌نظام طرح‌های فرماندار ابوت برای ایجاد هرج و مرج در مرزها باشند.»

بسیاری از آمریکایی‌ها که بیش از یک دهه است شاهد ورود بی‌پایان مهاجران غیرقانونی هستند، از تازه‌ترین پیشامد میان فرماندار تگزاس و دولت بایدن بر سر مناقشه امنیت مرزی شادمان شده‌اند. فهم دلیل آن ساده است؛ دولت بایدن شاهد ورود موج بی‌سابقه‌ای از مهاجران غیرقانونی بوده که آمریکایی‌ها می‌گویند برای آنها زیان‌بار است، و در این میان گرگ ابوت مقابل دولت فدرال ایستاده است. درست دو روز بعد از آنکه دیوان عالی آمریکا حق دولت فدرال برای برچیدن حصارهای مرزی که سربازان گارد ملی تگزاس کار گذاشته بودند، تایید کرد، فرماندار تگزاس از حق ایالتش برای دفاع از خود سخن گفت. تا اینجای کار دورنمایی برای حل و فصل سریع این مساله داخلی دیده نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
خودشون بزور این سرزمین را از سرجپوستان گرفتند !!! الان درباره وا مصیبت از مهاجرت سردادند
شخصی به شخص دیگر گفت : خانه کدخدا عروسی است.
گفت به توچه؟
گفت من هم دعوتم !
گفت به من چه؟
حالا بتوچه و بمن چه؟؟
و مکرو و مکرالله و الله خیر ماکرین
باز دوباره این آمریکایی ها چه خوابی برای دنیا دیدن خدا میدونه. خودشون که همه چیشون برنامه ریزی داره .
میخوان بازار جدایی طلبی توی دنیا راه بندازن.
پولی که خرج جنگ اوکراین و غزه کردن یک جا یقشون میگره
شما نگران امریکا نباشید. در امریکا قانون حاکم است. هیچ کس و هیچ کس بالاتر از قانون نیست. جنجالی که ترامپ در انتخابات قبلی بر پا کرد قانون بخوبی مهار کرد.
شما خوشحال نباشید.یک شبه سر همشون رو میکنن زیر آب.استقلال برای کشورهای عقب مونده است نه برای جهان اولی ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار