بازدید 3005

پشت‌پرده کناره‌گیری اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ

"ران دی سانتیس "در ماه های اخیر هر کسی بود الا خودش و همین مساله سبب شد تا به نوعی این ذهنیت در میان حامیان حزب جمهوریخواه شکل بگیرد که اساسا چرا آنها باید به وی رای بدهند وقتی نسخه اصلی که خودِ دی سانتیس هم از آن تقلید می کند یعنی "دونالد ترامپ"، در کوران رقابت های انتخاباتی حضور دارد؟»
کد خبر: ۱۲۱۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶ 26 January 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از موج؛ "ران دی سانتیس"، فرماندار سابق ایالت فلوریدا و یکی از نامزدهای اصلی حزب جمهوریخواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، به تازگی و در اقدامی، از کناره گیری خود جهت رقابت در انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه برای تعیین نامزد اصلی حزب مذکور در انتخابات 2024 آمریکا خبر داده است.

ناظران و تحلیلگران مختلف، ران دی سانتیس را اصلی ترین رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه می دانستند. با این حال، دی سانتیس ضمن کناره گیری از رقابت های انتخاباتی، به طور خاص از دونالد ترامپ نیز حمایتِ همه جانبه خود را اعلام کرده است. از این رو، بسیاری نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که چرا ران دی سانتیس از رقابت های انتخاباتیِ حزب جمهوریخواه آمریکا کنار کشید و عملا فرشی قرمز را زیر پای دونالد ترامپ پهن کرد تا خود را به عنوان نامزد اصلی حزب مذکور در انتخابات 2024 آمریکا معرفی کند؟

به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش، توجه به 3 نکته مهم است.

اول اینکه ران دی سانتیس به جای اینکه خود و شخصیت واقعی اش را در جریان های رقابت های انتخاباتی عرضه کند، سعی کرد تا خودش را به مثابه نسخه ای جدید از "ترامپیسم" و شخصیت ترامپ به رای دهندگان و حامیان حزب جمهوریخواه معرفی کند. 

به بیان ساده تر، ران دی سانتیس در ماه های اخیر هر کسی بود الا خودش و همین مساله سبب شد تا به نوعی این ذهنیت در میان حامیان حزب جمهوریخواه شکل بگیرد که اساسا چرا آن ها باید به ران دی سانتیس رای بدهند وقتی نسخه اصلی که خودِ دی سانتیس هم از آن تقلید می کند یعنی دونالد ترامپ، در کوران رقابت های انتخاباتی حضور دارد؟ مساله ای که در نوع خود تا حد زیادی موضع و جایگاه ران دی سانتیس در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی درون حزبیِ حزب جمهوریخواه را تضعیف کرد.

دوم اینکه ران دی سانتیس به عزم شمار قابل توجهی از ناظران و تحلیلگران حوزه سیاست داخلی آمریکا، در ماه‌های گذشته خود را تا حد زیادی به سپر بلای دونالد ترامپ تبدیل کرده بود. در مدت اخیر، ترامپ با اوج گیری روند پیگیری پروندهای مختلف قضایی علیه خود رو به رو بوده و حتی کار به جایی رسید که او در بازداشت موقت قرار گرفت و تبدیل به نخستین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا شد که از وی عکسبرداری کیفری صورت گرفته و تحت تعقیب کیفری قرار گرفته است.

در این شرایط، ران دی سانتیس به انحا مختلف به حمایت از دونالد ترامپ پرداخت و پروندهای متعدد قضایی علیه ترامپ را همچون آنچه خودِ وی(ترامپ) مدام ادعا می کرد، توطئه های انتخاباتی دموکرات ها ارزیابی می‌کرد. معادله ای که باز هم از ارائه یک چهره مستقل از ران دی سانتیس برای رای دهندگان آمریکایی جلوگیری کرد و سبب شد تا بخش قابل ملاحظه ای از حملات سیاسی و تبلیغاتی دموکرات ها، علاوه بر ترامپ، به ران دی سانتیس نیز معطوف شود. معادله ای که خود برای ران دی سانتیس و کارزار انتخاباتی وی مشکل‌زا بود.

و در نهایت سوم اینکه دونالد ترامپ از سال 2016 میلادی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد تا به امروز، توانسته نوعی "کیشِ شخصیت" و "برَند" را از خود در درون حزب جمهوریخواه ایجاد کند.

مساله ای که سبب شده تا بسیاری از این نکته صحبت کنند که حزب جمهوریخواه عملا به یک اهرم در دستان ترامپ تبدیل شده و سیاستمداران شناخته شده این حزب نظیر "ران دی سانتیس" و یا "ویوِک راماسوامی" که هر دو در رقابت های انتخاباتی درون حزبی حزب جمهوریخواه سعی در معرفی شدن به عنوان نامزد اصلی حزب مذکور برای انتخابات سال 2024 آمریکا داشته اند، به نوعی در جذب طیف های مختلف رای دهنده و نخبگان سیاسی و اقتصادی نزدیک به حزب جمهوریخواه به سمت خود، به دلیل ارتباط نزدیک این جراین ها به دونالد ترامپ، شکست خورده اند.

از این منظر، وقتی بخش اعظم منابع و توجهات در یک حزب سیاسی اصلی در آمریکا نظیر حزب جمهوریخواه به فردی نظیر دونالد ترامپ معطوف می شود، اینکه فردی نظیر ران دی سانتیس بتواند دست به کنش و اقدامی موثر بزند و مثلا دونالد ترامپ را شکست بدهد، چندان واقع بینانه نیست.

البته که سازوکارهای حزبی نیز در نوع خود موانع متعددی را در مسیر تحقق دستورکار مذکور ایجاد می کنند. مسائلی که همه و همه در کنار یکدیگر، توضیح می دهند که چرا ران دی سانتیس از حضورِ بیشتر در رقابت های انتخاباتی درون حزبی حزب جمهوریخواه کناره گیری کرده و حمایت صریح خود را از دونالد ترامپ نیز در ادامه راه نشان داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست