بازدید 1902

عوارض زیانبار نورهای زیاد در شب بر چشم

به گفته محققان، با افزایش میزان نور مصنوعی در شب، احتمال ابتلا به "دژنراسیون ماکولا" مرتبط با سن، که علت اصلی از دست دادن بینایی است، افزایش می یابد.
کد خبر: ۱۲۱۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰ 22 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان کره جنوبی دریافتند افرادی که در مناطقی از آن کشور زندگی می‌کنند که دارای بالاترین سطح نور خیابانی و سایر نورهای مصنوعی هستند، بیش از دو برابر احتمال ابتلاء به دژنراسیون ماکولا را در مقایسه با افرادی که در مناطقی با کمترین میزان نور زندگی می‌کنند، دارند.

دکتر «آهنول ها»، سرپرست تیم تحقیق از بخش چشم پزشکی دانشگاه ملی ججو کره جنوبی، گفت: «این خطر حتی پس از درنظر گرفتن عواملی مانند مشکلات خواب و افسردگی همچنان باقی ماند.»

طبق گزارش این گروه، ساکنان شهرها ممکن است در معرض خطر خاصی برای دژنراسیون ماکولا قرار داشته باشند، زیرا ارتباط بین بیماری و نور مصنوعی در فضای باز تنها در مناطق شهری یافت شد، جایی که میانگین سطح نور مصنوعی در فضای باز در شب ۳ برابر بیشتر از مناطق روستایی بود.

دژنراسیون ماکولا زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از شبکیه چشم به نام ماکولا به مرور زمان تخریب می‌شود. افراد بینایی مرکزی خود را از دست می‌دهند و کارهای رایج مانند رانندگی یا خواندن برایشان دشوار می‌شود.

در این مطالعه، تیم تحقیق به این فکر کردند که آیا تکثیر نور مصنوعی در شب می‌تواند نقشی در این بیماری داشته باشد، زیرا قبلاً با شرایطی مانند چاقی، بیماری قلبی، برخی سرطان‌ها و اختلالات سلامت روان مرتبط است.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد نور مصنوعی ممکن است به طرق مختلف به شبکیه چشم آسیب برساند. ها خاطرنشان کرد: «قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی می‌تواند به سلول‌های حساس شبکیه آسیب برساند.

همچنین می‌تواند ریتم‌های شبانه‌روزی را بر هم بزند و به این سلول‌ها آسیب برساند و می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شود که ممکن است مضر باشند.»

در تحقیق جدید، محققان داده‌های بیش از ۱۲۶۰۰۰ کره جنوبی ۵۰ ساله یا بالاتر را تجزیه و تحلیل کردند. حدود ۴۱۰۰ نفر از آنها به دژنراسیون ماکولا مبتلا شده بودند.

گروه همچنین محل زندگی این افراد را ردیابی کرد و آن را با تصاویر ماهواره‌ای مقایسه کرد که سطوح نور را در سراسر کره جنوبی در شب نشان می‌داد.

نتایج نشان داد افراد مسن‌تری که در مناطق شهری با بالاترین سطح نور مصنوعی در فضای باز زندگی می‌کردند، ۲.۱۷ برابر بیشتر از افرادی که در مناطقی با کمترین میزان نور مصنوعی زندگی می‌کردند، به دژنراسیون ماکولا مبتلا شده بودند.

این نشان می‌دهد که با افزایش سطح نور مصنوعی، احتمال ابتلاء به بیماری چشمی نیز افزایش می‌یابد.

این مطالعه نشان داد که این خطر با افزایش سن افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد مردان بیشتر از زنان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار