به گزارش تابناک اقتصادی؛ مدتی است که تهیه بلیت اتوبوس بین شهری به قدری سخت و دشوار شده که یک شهروند باید خیلی خوش شانس باشد تا در زمان نیاز، بلیت شهر مقصد را در اختیار داشته باشد. البته این وضعیت برای تهیه بلیت هواپیما و قطار هم یکسان و دشوار شده است.

آشفتگی در بازار اتوبوس بین شهری به حدی رسیده که صدای یکی از نمایندگان مجلس را هم درآورده است. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم اصفهان چندی قبل در نطق پش از دستور خود با انتقاد از عملکرد مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفته بود: آقای وزیر راه و شهرسازی، آیا میدانید در ۱۰۰ سال گذشته تنها دورهای که بلیت اتوبوس در مسیر اصفهان - تهران گیر نمیآمد، دوره شما بوده است؟  
این در شرایطی است که اوضاع در سایر محورهای بین شهری هم چنگی به دل نمیزند و بر خلاف گذشته که در زمانهایی غیر از عید نوروز و تعطیلات چند روزه پایان هفته، تهیه بلیت اتوبوس به مقصد شهری دیگر، بدون معطلی و با حضور در ترمینال و یا از طریق بسترهای غیرحضوری، امکان پذیر بود، اما حالا اوضاع کاملا تغییر کرده و خرید بلیت بسیار دشوار شده است؛ حتی در روزهای گذشته بسیاری از مسافران از افزایش نرخ کرایهها در برخی خطوط از جمله تهران- اصفهان و تهران- شهرکرد خبر داده بودند. این در حالی است که آخرین بار ۲۶ اردیبهشت امسال با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت اتوبوس بینشهری ۲۹ درصد افزایش یافته بود.
در این میان، به تازگی خبری منتشر شده که نشان می دهد، مسئولان برای حل این مشکل و معضل به راهکاری دست یافته اند. بر اساس این گزارش، «احمدرضا عامری» مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری با تایید افزایش قیمت بلیت در برخی مسیرها گفته است: در برخی مناطق کشور با هماهنگی مسئولان استانی، افزایش قیمت بلیت اتفاق افتاده است.
اتفاقی که با تعجب مسافران مواجه شده است؛ چراکه رویه تغییر نرخها همچون سالهای گذشته، در یکی دو هفته پایانی سال و همزمان با سفرهای نوروزی بوده است. اما حالا اوضاع ظاهرا تغییر کرده است! 
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری دلیل این مساله را عدم صرفه اقتصادی حمل و نقل مسافری و کاهش تعداد اتوبوسها عنوان کرده و گفته است: به دلیل کاهش تعداد اتوبوسها در برخی مناطق، مسئولان شهرستانی یا استانی در ستاد تنظیم بازار، برای رفاه حال مردم اقدام به افزایش نرخها کردهاند.
عامری تصریح کرد: هرچند این اتحادیه در اوضاع کنونی، درخواستی برای افزایش نرخها ارائه نداده است و چنین خواستهای ندارد، اما از حقیقت تورم موجود و افزایش هزینهها نمیتوان گذشت.
این مقام صنفی همچنین بیان داشته است: اکنون متوسط هزینه نفر- کیلومتر یک هزار و ۹۰۰ تومان است، این در حالی است که مطابق نرخ بلیتها فقط ۴۰۰ تومان دریافت میشود و این فاصله بسیار است و سبب شده چرخ حمل و نقل مسافری با زیان بچرخد.
بر اساس این گزارش، تغییرات قیمتی و افزایش نرخ بلیتهای بین شهری اتوبوسها به گونهای رقم خورده است که به عنوان مثال، قیمت بلیت تهران به اصفهان از ۱۵۷ هزار به ۱۹۷ هزار و بلیت تهران به شهرکرد از ۱۹۷ هزار تومان به ۲۳۷ هزار تومان افزایش داشته است.
این در شرایطی است که مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری تاکید دارد: به دلیل کاهش تعداد اتوبوسها و برای رفاه حال مردم اقدام به افزایش نرخها شده است! به بیان دیگر، در هفته و ماه های اخیر در اقدامی مشکوک، تعداد اتوبوسهای بین شهری در برخی مسیرها همچون اصفهان - تهران به شکل معناداری کاهش داشته تا در گام بعد و با استدلال رفاه حال مردم و بازگشت اتوبوسها به ترمینالها، نرخ بلیتها گران و از جیب مردم هزینه شود. هرچند این مقام مسئول تاکید دارد اتحادیه تعاونیهای مسافربری در شرایط فعلی درخواستی برای افزایش نرخها ارائه نداده است، اما به هر حال نرخها بالا رفته و برای مردمی که در تنگنای تورمی و اقتصادی و معیشتی قرار دارند و بسیاری از آن ها، افزایش حقوقشان تنها یک بار در سال است، حالا باید برای دومین بار در یک سال، نظاره گر افزایش قیمت بلیتهای اتوبوس بین شهری باشند.

در این وضعیت عجیب، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر وزارت راه و شهرسازی به ایرنا گفته است: کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش هزینهها در ماههای گذشته، اینکه تعدیلی در نرخ بلیتها اعمال شود امری طبیعی است، اما باید روال قانونی و اداری خود را طی کند تا شاهد سیر مستمر و ایمن اتوبوسها در جادهها باشیم. داریوش باقرجوان با تایید افزایش نرخها در برخی استانها، اظهار داشت: این مهم با هماهنگی استانداریها و از محل مصوبات استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت همان استان انجام میشود.
مشخص نیست، سرانجام افزایش قیمتهای اشاره شده، قانونی است یا خیر؟! از یک سو تاکید میشود که روال قانونی و اداری افزایش نرخها باید طی شود و از سوی دیگر، بیان میشود که مسئولان شهرستانی یا استانی در ستاد تنظیم بازار موافقت کرده اند.
 راه حل دیگری جزگران کردن نیست
 							         		            راه حل دیگری جزگران کردن نیست         		                     		         |
         		                            |         		                             اتوبوس 15 میلیارد تومنه، وقتی با قیمت گذاری دستوری کرایه غیر واقعی می شه، مالکان پول اتوبوس را جای دیگه ای سرمایه گذاری می کنند.
 									         		                    اتوبوس 15 میلیارد تومنه، وقتی با قیمت گذاری دستوری کرایه غیر واقعی می شه، مالکان پول اتوبوس را جای دیگه ای سرمایه گذاری می کنند.         				                     		                 |
         		                            |         		                             دلالان خودی در دفاتر هواپیمایی  و دفاتر قطار و دفاتر اتوبوس رخنه کرده اند و اجازه فروش بلیط نمی دهند  این موضوع با گران کردن بلیط حل نمی شود
 									         		                    دلالان خودی در دفاتر هواپیمایی  و دفاتر قطار و دفاتر اتوبوس رخنه کرده اند و اجازه فروش بلیط نمی دهند  این موضوع با گران کردن بلیط حل نمی شود         				                     		                 بلیط تهران- اصفهان ۱۵۷ تومان بود و اتوبوس نبود الان شده ۱۹۷ تومان بازهم بیشتر وقتها اتوبوس نیست! کاش مسولان اینقدر به فکر مردم نبودند و حرف نمی زدند!
 							         		            بلیط تهران- اصفهان ۱۵۷ تومان بود و اتوبوس نبود الان شده ۱۹۷ تومان بازهم بیشتر وقتها اتوبوس نیست! کاش مسولان اینقدر به فکر مردم نبودند و حرف نمی زدند!         		                     		         باید اتوبوس وارد بشه. نه خودرو سواری
 							         		            باید اتوبوس وارد بشه. نه خودرو سواری تمام تصمیماتی کهمسئولین به بهانه رفاه مردم میگیرند ۱۰۰ در۱۰۰ بضررهمه است بارزترین آن جراحی اقتصادی بودکه هنوز نه زخمش خوب شده ونه دردش وچرک کرده که هرروز از جائی سرباز میکند وباعث رنج بیشترمیشود حالا هم شرکتهای مسافرتی به این ترفند متوسل شده چندروزی به بهانه کمبوداتوبوس بلیط نمیفروشند وقتی خوب بالا رفت فراون میشود مثل گرانترکردن قیمت بنزین به بهانه جلوگیری ازقاچاق پس  متوجه مبشویم که دولت محترم بخاطررفاه ما چه رنجهائی متحمل میشودو مجبوراست قیمتها را آنقدربالا ببرد که توان خرید رانداشته باشیم اینرامیگویند دولت دلسوز
 							         		            تمام تصمیماتی کهمسئولین به بهانه رفاه مردم میگیرند ۱۰۰ در۱۰۰ بضررهمه است بارزترین آن جراحی اقتصادی بودکه هنوز نه زخمش خوب شده ونه دردش وچرک کرده که هرروز از جائی سرباز میکند وباعث رنج بیشترمیشود حالا هم شرکتهای مسافرتی به این ترفند متوسل شده چندروزی به بهانه کمبوداتوبوس بلیط نمیفروشند وقتی خوب بالا رفت فراون میشود مثل گرانترکردن قیمت بنزین به بهانه جلوگیری ازقاچاق پس  متوجه مبشویم که دولت محترم بخاطررفاه ما چه رنجهائی متحمل میشودو مجبوراست قیمتها را آنقدربالا ببرد که توان خرید رانداشته باشیم اینرامیگویند دولت دلسوز         		                     		         همه میدانیم علت گران کردن چیست. اجرای سند 2030
 							         		            همه میدانیم علت گران کردن چیست. اجرای سند 2030         		                     		         |
         		                            |         		                             قشنگ گفتی
 									         		                    قشنگ گفتی         				                     		                 تنها راهکار  دولت برای هر مشکل و کسری بودجه فشار آوردن ب مردم و دست کردن تو جیب ملته
 							         		            تنها راهکار  دولت برای هر مشکل و کسری بودجه فشار آوردن ب مردم و دست کردن تو جیب ملته برای دولت مرحومان تحریم اثر ندارد
 							         		            برای دولت مرحومان تحریم اثر ندارد         		                     		         الحمدلله راه حل پیداشد
 							         		            الحمدلله راه حل پیداشد         		                     		         چرا به محض اینکه یک افزایش و یا همسان سازی حقوق توسط شورای نگهبان تائید میشه بلافاصله از فردای همانروز قیمت دلار افزایش میابد ؟؟؟
 							         		            چرا به محض اینکه یک افزایش و یا همسان سازی حقوق توسط شورای نگهبان تائید میشه بلافاصله از فردای همانروز قیمت دلار افزایش میابد ؟؟؟         		                     		         واقعلا ما کارگرها باید سالی چند بار کرایه اتوبوس گرانتر بپردازیم آخه چرا این همه بی بندباری هست اتوبوسها هرچه بخواهند کرایه می گیرند این همه پول اینها سیر نمی شوند ایرانی فقط خاک باید سیر بشن اخع فرهنگ انسان وانسانیت فقط شده پول
 							         		            واقعلا ما کارگرها باید سالی چند بار کرایه اتوبوس گرانتر بپردازیم آخه چرا این همه بی بندباری هست اتوبوسها هرچه بخواهند کرایه می گیرند این همه پول اینها سیر نمی شوند ایرانی فقط خاک باید سیر بشن اخع فرهنگ انسان وانسانیت فقط شده پول