بازدید 8633
دو ماه تا آغاز سفرهای نوروزی و احتمال افزایش دوباره نرخ بلیت برای شب عید!

بلیت اتوبوس کمیاب شد؛ مسئولان راهکار دادند: برای رفاه حال مردم، گران‌تر کنیم!

تغییرات قیمتی و افزایش نرخ بلیت‌های بین شهری اتوبوس‌ها به گونه‌ای رقم خورده است که به عنوان مثال قیمت بلیت تهران به اصفهان از ۱۵۷ هزار به ۱۹۷ هزار و بلیت تهران به شهرکرد از ۱۹۷ هزار تومان به ۲۳۷ هزار تومان افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۲۱۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳ 20 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مدتی است که تهیه بلیت اتوبوس بین شهری به قدری سخت و دشوار شده که یک شهروند باید خیلی خوش شانس باشد تا در زمان نیاز، بلیت شهر مقصد را در اختیار داشته باشد. البته این وضعیت برای تهیه بلیت هواپیما و قطار هم یکسان و دشوار شده است.

بلیت اتوبوس کمیاب شد؛ مسئولان راهکار دادند: برای رفاه حال مردم، گران تر کنیم!

آشفتگی در بازار اتوبوس بین شهری به حدی رسیده که صدای یکی از نمایندگان مجلس را هم درآورده است. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم اصفهان چندی قبل در نطق پش از دستور خود با انتقاد از عملکرد مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفته بود: آقای وزیر راه و شهرسازی، آیا می‌دانید در ۱۰۰ سال گذشته تنها دوره‌ای که بلیت اتوبوس در مسیر اصفهان - تهران گیر نمی‌آمد، دوره شما بوده است؟ 

این در شرایطی است که اوضاع در سایر محور‌های بین شهری‌ هم چنگی به دل نمی‌زند و بر خلاف گذشته که در زمان‌هایی غیر از عید نوروز و تعطیلات چند روزه پایان هفته، تهیه بلیت اتوبوس به مقصد شهری دیگر، بدون معطلی و با حضور در ترمینال و یا از طریق بستر‌های غیرحضوری، امکان پذیر بود، اما حالا اوضاع کاملا تغییر کرده و خرید بلیت بسیار دشوار شده است؛ حتی در روزهای گذشته بسیاری از مسافران از افزایش نرخ کرایه‌ها در برخی خطوط از جمله تهران- اصفهان و تهران- شهرکرد خبر داده بودند. این در حالی است که آخرین بار ۲۶ اردیبهشت امسال با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت اتوبوس بین‌شهری ۲۹ درصد افزایش یافته بود.

تایید افزایش قیمت بلیت اتوبوس بین شهری

در این میان، به تازگی خبری منتشر شده که نشان می دهد، مسئولان برای حل این مشکل و معضل به راهکاری دست یافته اند. بر اساس این گزارش، «احمدرضا عامری» مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری با تایید افزایش قیمت بلیت در برخی مسیر‌ها گفته است: در برخی مناطق کشور با هماهنگی مسئولان استانی، افزایش قیمت بلیت اتفاق افتاده است.

اتفاقی که با تعجب مسافران مواجه شده است؛ چراکه رویه تغییر نرخ‌ها همچون سال‌های گذشته، در یکی دو هفته پایانی سال و همزمان با سفر‌های نوروزی بوده است. اما حالا اوضاع ظاهرا تغییر کرده است! 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری دلیل این مساله را عدم صرفه اقتصادی حمل و نقل مسافری و کاهش تعداد اتوبوس‌ها عنوان کرده و گفته است: به‌ دلیل کاهش تعداد اتوبوس‌ها در برخی مناطق، مسئولان شهرستانی یا استانی در ستاد تنظیم بازار، برای رفاه حال مردم اقدام به افزایش نرخ‌ها کرده‌اند.

عامری تصریح کرد: هرچند این اتحادیه در اوضاع کنونی، درخواستی برای افزایش نرخ‌ها ارائه نداده است و چنین خواسته‌ای ندارد، اما از حقیقت تورم موجود و افزایش هزینه‌ها نمی‌توان گذشت.

این مقام صنفی همچنین بیان‌ داشته است: اکنون متوسط هزینه نفر- کیلومتر یک هزار و ۹۰۰ تومان است، این در حالی است که مطابق نرخ بلیت‌ها فقط ۴۰۰ تومان دریافت می‌شود و این فاصله بسیار است و سبب شده چرخ حمل و نقل مسافری با زیان بچرخد.

بر اساس این گزارش، تغییرات قیمتی و افزایش نرخ بلیت‌های بین شهری اتوبوس‌ها به گونه‌ای رقم خورده است که به عنوان مثال، قیمت بلیت تهران به اصفهان از ۱۵۷ هزار به ۱۹۷ هزار و بلیت تهران به شهرکرد از ۱۹۷ هزار تومان به ۲۳۷ هزار تومان افزایش داشته است.

این در شرایطی است که مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری تاکید دارد: به‌ دلیل کاهش تعداد اتوبوس‌ها و برای رفاه حال مردم اقدام به افزایش نرخ‌ها شده است! به بیان دیگر، در هفته‌ و ماه های اخیر در اقدامی مشکوک، تعداد اتوبوس‌های بین شهری در برخی مسیر‌ها همچون اصفهان - تهران به شکل معناداری کاهش داشته تا در گام بعد و با استدلال رفاه حال مردم و بازگشت اتوبوس‌ها به ترمینال‌ها، نرخ بلیت‌ها گران و از جیب مردم هزینه شود. هرچند این مقام مسئول تاکید دارد اتحادیه تعاونی‌های مسافربری در شرایط فعلی درخواستی برای افزایش نرخ‌ها ارائه نداده است، اما به هر حال نرخ‌ها بالا رفته و برای مردمی که در تنگنای تورمی و اقتصادی و معیشتی قرار دارند و بسیاری از آن ها، افزایش حقوقشان تنها یک بار در سال است، حالا باید برای دومین بار در یک سال، نظاره گر افزایش قیمت بلیت‌های اتوبوس بین شهری باشند.

بلیت اتوبوس کمیاب شد؛ مسئولان راهکار دادند: برای رفاه حال مردم، گران تر کنیم!

در این وضعیت عجیب، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر وزارت راه و شهرسازی به ایرنا گفته است: کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش هزینه‌ها در ماه‌های گذشته، اینکه تعدیلی در نرخ بلیت‌ها اعمال شود امری طبیعی است، اما باید روال قانونی و اداری خود را طی کند تا شاهد سیر مستمر و ایمن اتوبوس‌ها در جاده‌ها باشیم. داریوش باقرجوان با تایید افزایش نرخ‌ها در برخی استان‌ها، اظهار داشت: این مهم با هماهنگی استانداری‌ها و از محل مصوبات استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت همان استان انجام می‌شود.

مشخص نیست، سرانجام افزایش قیمت‌های اشاره شده، قانونی است یا خیر؟! از یک سو تاکید می‌شود که روال قانونی و اداری افزایش نرخ‌ها باید طی شود و از سوی دیگر، بیان می‌شود که مسئولان شهرستانی یا استانی در ستاد تنظیم بازار موافقت کرده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۲
راه حل دیگری جزگران کردن نیست
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
اتوبوس 15 میلیارد تومنه، وقتی با قیمت گذاری دستوری کرایه غیر واقعی می شه، مالکان پول اتوبوس را جای دیگه ای سرمایه گذاری می کنند.
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
دلالان خودی در دفاتر هواپیمایی و دفاتر قطار و دفاتر اتوبوس رخنه کرده اند و اجازه فروش بلیط نمی دهند این موضوع با گران کردن بلیط حل نمی شود
بلیط تهران- اصفهان ۱۵۷ تومان بود و اتوبوس نبود الان شده ۱۹۷ تومان بازهم بیشتر وقتها اتوبوس نیست! کاش مسولان اینقدر به فکر مردم نبودند و حرف نمی زدند!
باید اتوبوس وارد بشه. نه خودرو سواری
متاسفانه دلالان خودروهای خارجی چنان موجی راه انداخته اند که اشخاصی هم که بیکار و بی ماشین هستند مدام دم از واردات خودرو سواری میزنن . بله ، کسی منکر اون نیست . اما عزیزان ، باید اهم و مهم کرد. اولویت همیشه باید با حمل و نقل عمومی باشه
تمام تصمیماتی که‌مسئولین به بهانه رفاه مردم میگیرند ۱۰۰ در۱۰۰ بضررهمه است بارزترین آن جراحی اقتصادی بودکه هنوز نه زخمش خوب شده ونه دردش وچرک کرده که هرروز از جائی سرباز میکند وباعث رنج بیشترمیشود حالا هم شرکتهای مسافرتی به این ترفند متوسل شده چندروزی به بهانه کمبوداتوبوس‌ بلیط نمیفروشند وقتی خوب بالا رفت فراون میشود مثل گرانترکردن قیمت بنزین به بهانه جلوگیری ازقاچاق پس متوجه مبشویم که دولت محترم بخاطررفاه ما چه رنجهائی متحمل میشودو مجبوراست قیمتها را آنقدربالا ببرد که توان خرید رانداشته باشیم اینرامیگویند دولت دلسوز
همه میدانیم علت گران کردن چیست. اجرای سند 2030
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
قشنگ گفتی
تنها راهکار دولت برای هر مشکل و کسری بودجه فشار آوردن ب مردم و دست کردن تو جیب ملته
جالبیش اینجاس ک آخرشم مقصر همه مشکلات مملکت از قبیل آلودگی هوا،کم آبی،مصرف بالای سوخت و....همین ما مردم ناسپاس هستیم!!!!
برای دولت مرحومان تحریم اثر ندارد
الحمدلله راه حل پیداشد
چرا به محض اینکه یک افزایش و یا همسان سازی حقوق توسط شورای نگهبان تائید میشه بلافاصله از فردای همانروز قیمت دلار افزایش میابد ؟؟؟
واقعلا ما کارگرها باید سالی چند بار کرایه اتوبوس گران‌تر بپردازیم آخه چرا این همه بی بندباری هست اتوبوس‌ها هرچه بخواهند کرایه می گیرند این همه پول اینها سیر نمی شوند ایرانی فقط خاک باید سیر بشن اخع فرهنگ انسان وانسانیت فقط شده پول
در حالیکه هر روز شاهد افزایش افسار گسیخته قیمتها هستیم جناب آقای رییسی دلخوش آمار افزایش رشد اقتصادی است.
این همون قله ای بود که وعده میدادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
هنوز مونده.
بزار انتخابات تموم بشه نوک قله را نشونت میدن.
راهکار مسئولان و کارشناسان همیشه آماده در رسانه ها برای تمام مشکلات افزایش قیمت ها و مالیات بیشتر است البته با نام های واقعی شدن و منطقی شدن قیمت ها و مدیریت مصرف و هوشمندسای و هدفمندی و مبارزه با دلال ها و سوداگران و قاچاق و ............ یعنی درآمد بیشتر برای دولت از مشکلاتی که خود دولت عامل آن است و خلاصه مشکلات بیشتر برابر با درآمد بیشتر برای دولت است
آنقدر قیمت اتوبوس گران است که هرچقدر بلیط را گران کنید باز هم مقرون بصرفه نیست .
اصلا مردم انگار مهم‌ نیستند و مشکلات آنها دیده نمی‌شود دولت دست همه را باز گذاشته تا هرکاری خواستند بکنند و در نهایت سود آن را دولت میبرد با مالیات و....
غربگدا جماعت باید با الاغ تردد کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
الان با این حرف یعنی خیلی سطح سوادت زیادع.
همون غرب الان به تو ویزا بده تو با کله میری برای زندگی اونجا. همه چیز و تکنولوژی از غرب دارید حتما بچه های مسولین هم با الاغ در غرب تردد میکنن گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
البته منظورتان دوستداران چین و روسیه هست
موندیم که با این قیمت ها و کمبودها در حمل و نقل و معاش و اب و هوا و .... رییسی و تیمش تا کجا میخوان ادامه بدهند؟؟!!!
خواهشا وزیر یک قرارگاه برای بلیط اتوبوس ایجاد کند
خودتونو سر کار گذاشتید یا ماهارو؟به خاطر رفاه مردم بلیط گرونتر میشه،خودتون خنده تون نمیگیره از حرفی که میگید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
مثل اون حرف هست که میگه. بچه دار نشدن از گناهان است یا باران نباریدن از گناهان
قشنگ گفته گرانی برای رفاه حال مردم!!!
همه دارن زیان میدن تو این مملکت الا مردم! آخه لامصبا ببینید مردم چطوری باید از پس هزینه بر بیان؟
زندگی در دوره طلایی دولت روحانی رو به پایانه دشواری های زندگی دولت ریسی هر روز داره بیشتر خودشو نشون میده
به لطف خدمات مسئولین همه چی داره تو مملکت کمیاب میشه.
سید محرومان!
تعرفه واردات اتوبوس رو بردار قیمت بلیط خودش درست میشه
ترفند نخ نما شده در این ۴ دهه،ابتدا ایجاد کمبود و کاهش عرضه کالا و خدمات و در ادامه جهت رفاه حال مردم و در اصل جیب تولید کننده کالا و خدمات ،گران سازی
با این سطح درآمد مردم، ارائه هیچ خدمات یا کالایی مقرون به صرفه نیست، با زور و بگیر و ببند هم درست نمی شود.
وقتی عده ای بیسواد در مسند کارهای مدیریتی می نشینند . نتیجه همین است راهکار پیشنهادی گرانی بلیط و فشار بر مردم .
چه خدمات و امکانات و وسایل و... به اتوبوسها میدهند که نرخ گذاری هم میکنند از کیسه خلیفه هم ببخشند اینقدر کرایه ارزان نمیشود الان هزینه یک تعمییر موتور اتوبوس ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بدون میلنگ است جواب اینها را هم بدهند
این دولت روی همه دولتهای قبلی را سفید کرد . تورم در سال بالای ۵۰ درصد افزایش حقوق با شرط و شروط ۲۰ در صد . خجالتم نمیکشند
.
در واقع راه حل مسؤلان ، انصراف دادن اجباری تعداد قابل توجهی از مردم از مسافرت بوسیله گران کردن بلیط هست مثل گران شدن چیزهای دیگر که باعث خارج شدن آنها از سبد زندگی و سفره مردم شده است
راهکاری بی مرگ و مناسب برای تمامی فصول
قیمت یک اتوبوس بالای چندین میلیارده شاید حدود ۲۰ میلیارد. اصفهان تهران با ۲۶ مسافر قیمت بلیط که ۶ ساعت مسیر باشه از یک اسنپ یک ربع داخل شهر حرکت کنه کمتره. از طرفی اتوبوس انتخاب دانشجو و کاسب و‌کارمنده که این پول بلیط برایش واقعا چیزی حساب میشه. خوب چجوری این دو تا را باید بهم رسوند ،
با خودروو فیدلیتی ازپارکینگ مجلس میریم میدان نقش جهان، ۲ نفر نبوووود؟
با افزایش قیمت بلیط مشکل حل نمی شود بلکه باید راهکارهای علمی عملی در خصوص افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه های بی مورد ، مشکل را حل کنید.
تنها راه حل شرکت پرشور در انتخابات است تا تعداد شاسی بلند بگیران بیشتر شده و بلیت اتوبوس پیدا شود
کسی می‌داند چه باید کرد؟
راهكار
براي تهران پاسپورت بگذاريد خلاص
تهران راي سفيد بود
خود شما شهرستاني ها راي دادين؛)
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
اوه بچه ناف تهرانو ببین.افتخار دادی پیام گذاشتی
انقدر مانع واردات اتوبوس به کشور شدند الان قیمت اتوبوس مدل بالا تا بیست میلیارد تومان هم رسیده مالکان نیز در مقابل سرمایه هنگفت خود هی درخواست افزایش قیمت را دارند اگر دولت زمینه وارادات اتوبوس را فراهم می کرد هم قیمت اتوبوس می شکست وهم رفاه مردم تامین می شد
با دست فرمان برمی گردیم به 60 سال پیش چه حمل نقل چه تولید اقتصاد باید حمل نقل های برون شهر چه کامیون چه اتوبوس لاستیک روغن یارانه ای در اختیار زحمت کشان رانند قرار گیرد در کشور دونفر خیلی زحمت می کشند یکی رانند گان برون شهری و یک هم نانوایان شما می دانید که واقعیت دارد خودم شغلم هیچ کدام از اینها نیست بازنشسته فرهنگی هستم
سال 97 بلیط تهران به اراک (اتوبوس ولوو درجه یک) ، 25 هزار تومان بود اما الان 116 هزار تومان .جواب مسئولان چیست ؟!!!!!
ما اینهمه قله های پیشرفت رو در حال طی کردن هستیم و در اتمی پیشرفت کرده ایم که چشم دنیا به ما خیره شده !!!!!!! نمی دانم چرا نمی توانیم اتوبوس بین شهری مقاوم و در عین حال ارزان تولید کنیم که اینقدر بلیت اتوبوس گران نشود !!!!!!!!!!
اگر یک صفر از واحد پولی حذف شود . بلیت 150 هزار تومنی می شود 15 هزار تومن .............خخخخخخخخخخخ به همین راحتی !!!!!!!! من با قیمت ها مشکلی ندارم اما حقوق ها واقعا کم است ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست