بازدید 25691

توضيح وزارت نفت درباره بشکه‌هاي سرگردان و پاسخ قاطع «تابناک»

در پي انتشار دو گزارش سايت «تابناک» با عنوان‌هاي «سرگرداني سي ميليون بشکه نفت ايران در خليج فارس» و «4 ميليارد دلار سرمايه سرگردان ايران و بي‌تفاوتي وزارت نفت»، روابط عمومي وزارت نفت جوابيه‌اي صادر کرد که به همراه پاسخ مستند «تابناک» مي‌آيد.
کد خبر: ۱۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۰ 11 June 2008
در پي انتشار دو گزارش سايت «تابناک» با عنوان‌هاي «سرگرداني سي ميليون بشکه نفت ايران در خليج فارس» و «4 ميليارد دلار سرمايه سرگردان ايران و بي‌تفاوتي وزارت نفت»، روابط عمومي وزارت نفت جوابيه‌اي صادر کرد که به همراه پاسخ «تابناک» مي‌آيد:

جوابيه وزارت نفت
مديرمسئول محترم سايت خبري تابناك
با سلام
بازگشت به خبرهاي منتشره در آن سايت درخصوص سياست‌هاي اشتباه صادراتي شركت ملي نفت ايران و چهار ميليارد دلار سرمايه سرگردان و بي‌تفاوتي وزارت نفت، خواهشمند است بر اساس قانون مطبوعات، جوابيه ذيل را در اسرع وقت در آن سايت خبري درج فرماييد.
با شروع فصل تعميرات اساسي پالايشگاه در كشورهاي خريدار نفت خام و كاهش فصلي تقاضاي نفت خام و همزمان با افزايش مداوم قيمت نفت خام كه باعث كاهش ميزان ذخيره نفت خام در پالايشگاه‌ها و لذا تشديد كاهش تقاضا گرديده است و همچنين انجام برخي تعميرات پالايشگاهي در داخل كه منجر به كاهش نفت خام ارسالي به پالايشگاه‌ها شده است، به روال معمول چنين فصلي اقدام به ذخيره‌سازي مقاديري نفت خام بر روي مخازن شناور (با توجه به محدوديت مخازن در خشكي) شده است.

اين امر نه تنها به ضرر جمهوري اسلامي ايران نبوده است، بلكه با عنايت به مسئله افزايش قيمت‌هاي نفت خام طي ماه‌هاي اخير و كسب درآمد بيشتر از صادرات نفتي كشورمان نه تنها همه هزينه‌هاي ذخيره‌سازي تاكنون جبران گرديده است، بلكه منافع جمهوري اسلامي ايران را افزايش خواهد داد.

در عرضه بازاريابي و فروش بين‌المللي نفت خام انجام ذخيره‌سازي‌هاي نفتي به منظور تأمين به موقع نيازهاي مشتريان و تغيير روش‌هاي فروش نفت خام‌ هيچ‌گونه كوتاهي و اشتباهي در امر صادرات نفت خام محسوب نمي‌گردد. زيرا در زمان افزايش تقاضا پس از اتمام تعميرات پالايشگاه‌هاي خريداران، مقادير ذخيره‌شده نفت خام به فروش مي‌رسد. در صورتي كه اگر مقادير ذكرشده توليد و ذخيره‌سازي نمي‌شد،‌ عملا با افزايش تقاضاي بازار و در قيمت بالاي كنوني امكان صادرات و كسب درآمد از اين افزايش تقاضا براي كشور ميسر نمي‌بود. ضمن تكذيب خبرهاي فروش نفت خام با تخفيف بي‌سابقه و عدم اقدام شركت ملي نفت ايران در فروش و سرگرداني چهار ميليارد سرمايه ايران و بي‌تفاوتي وزارت نفت،‌ خاطرنشان مي‌سازد كه فرمول قيمت نفت خام‌هاي ايران پيش از شروع هر ماه ميلادي به مقصد مناطق مختلف جهان به صورت رسمي تعيين و به مشتريان و بازار اعلام مي‌گردد، لذا اظهار مطالب مندرج در آن سايت به تاريخ 15 و 21 خرداد 1387 بي‌پايه و اساس بوده و كذب محض مي‌باشد. ذكر اين نكته به دنبال اطلاع‌رساني قبلي مسئولان ذيربط در اين مورد و به منظور روشن شدن افكار عمومي مي‌باشد و در صورت ادامه انتشار اينگونه اخبار غيرواقع و كذب، اين وزارت آن را از مصاديق نشر اكاذيب براي تشويش اذهان عمومي تلقي نموده و حق خود را براي پيگيري قانوني آن سايت خبري از طريق مراجع ذيصلاح محفوظ مي‌دارد.

توضيحات تابناک
از جوابيه روابط عمومي وزارت نفت درباره دو گزارش سايت «تابناک»، اين گونه‌ برمي‌آيد كه گويا تنظيم‌كنندگان آن پنداشته‌اند حصاري به دور خود کشيده‌اند که مانع ورود افکار عمومي به داخل آن است و به اين ترتيب، مي‌توانند با تهديد هرگونه كه خواستند، رفتار كنند. بنابراين، ذکر موارد زير لازم به نظر مي‌رسد:

1ـ با توجه به اين‌که امسال صدمين سال اکتشاف نفت در ايران جشن گرفته شد و کشورمان قريب به همين ميزان سابقه استخراج و فروش نفت دارد، ميزان توليد مناسب با توجه به تعميرات پالايشگاه ايراني براي کاهش ميزان گوگرد، چيزي است که در يک برنامه‌ريزي مدون، قابل پيش‌بيني بوده و طبعا بايد تمهيدات لازم نيز براي آن پيش‌بيني و برنامه‌ريزي شود.

2ـ اگر واقعا تيم بازاريابي و فروش نفت ايران در دي ماه 1386 پيش‌بيني كرده‌اند که در خرداد ماه قيمت نفت يک باره به رقم 130 دلار مي‌رسد، اين يکي از افتخارات اين تيم بازاريابي و فروش نفت است! اما به راستي بايد پرسيد، نفتي که با عرق جبين کارگران و مهندسان شرکت نفت و زحمت و تلاش آنها استخراج مي‌شود، چگونه بازاريابي و فروخته مي‌شود و آيا ارزش زحمت اين عزيزان شناخته مي‌شود؟

3ـ با توجه به موارد جالب گفته شده درباره «ذخيره‌سازي نفتي»، براي روشن نمودن افکار عمومي و نيز نشان دادن ميزان ضرر و زياني که از سياست‌هاي نادرست به وجود آمده، بخشي از اسناد و مدارک زير را انتشار مي‌دهيم. اما اين «ذخيره‌سازي نفتي» چه ميزان هزينه به کشور تحميل کرده است؟

اولا: بنا بر آمار مؤسسه بين‌المللي «بالتيک اکسچنج» و نيز بر پايه فرمول قيمت‌گذاري مؤسسه نروژي «پلاتو شيپ بروکر» که شاخص قيمت‌گذاري اجاره تانکرهاي نفتکش دنيا را در اختيار دارند، هزينه اجاره روزانه نفتکش VLCC در هشتم آوريل 2008، 44.300 دلار آمريکا بوده، اما اکنون به 148.000 دلار رسيده که هزينه‌هاي بالاسري ديگري حدود بيست هزار دلار ديگر هم به آن تعلق مي‌گيرد که با اين حساب، اکنون ايران براي اجاره نفتکش‌ها تقريبا سه برابر قيمت پول دو ماه قبل را مي‌پردازد.
در این حال سه کمپانی خارجی اجاره دهنده تانکرهای غول پیکر نفت کش، شامل همیلتون، فرنت لاین لیمیتد از جزایر برمودا و کمپانی یورونوف ان-وی در کشور بلژیک بیشترین سود را از از اجاره دادن تانکرهای نفت کش خود به ایران کسب نموده اند.

ثانيا: بنا بر اسناد کمپاني اقتصادي معتبر «بلومبرگ»، تخفيفي که از ماه بهمن سال 86 به مشتريان خارجي براي خريداري نفت ايران داده شده، در مقايسه با نفت سنگين عمان و دبي که شاخص قيمت‌گذاري نفت سنگين ايران در خليج‌فارس به شمار مي‌رود، به بالاترين حد خود در آغاز خرداد سال 1387 رسيده و براي ششمين ماه متوالي به رقم فاجعه آميزي رسيده است.
 
 
نمودار خريد ارزان نفت سنگين ايران

ثالثا: شرکت ملي نفتکش ايران که مسئوليت اجاره کشتي‌ها را براي محموله‌هاي «اسپات» و کوتاه مدت و بلندمدت بر عهده دارد، به خوبي مي‌داند که تا كنون چه هزينه گزافي از بيت‌المال را به خاطر اين سياستگذاري پرداخته است و اگر آنها اين هزينه را اعلام ننمايند، با توجه به اين‌که خليج‌فارس آبراهي بين‌المللي است و رفت و آمد همه کشتي‌ها، تعداد آنها، ساعت ورود و خروج، ظرفيت، مقصد و ديگر شرايط نقل و انتقال نفتکش‌ها کاملا توسط مؤسسات بين‌المللي کشتيراني کنترل مي‌شود، برخلاف دوران قاجار و پهلوي، اطلاعات خريد و فروش نفت در اختيار افراد محدودي نيست و با يک بررسي مختصر در اينترنت، مي‌توان به راحتي به همه اين اطلاعات دست يافت.

بنابراين از عزيزان وزارت نفت انتظار مي‌رود به جاي تهديد يک رسانه، به اصلاح روش‌هاي خود براي حفظ مهمترين سرمايه خداداي کشور و هرچه پربارتر کردن درآمد ملت ايران از آن بپردازند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
به نظر بنده- انتقاد لازم است و دفاع اختياري، ولي تهديد بسيار كار ناپسندي است.اميدوارم همه اين را ياد بگيرند.
با تشکراز هموطنان عزیز در تابناک که سرسختانه دنبال دفاع از سرمایه ملی مملکت هستند. اگر امروز طرز رسیدگی و فروش نفت (و پول بیت المال حاصل از آن را)مورد بررسی جدی قرار نگیرد فردا همین بلا را بر سر منابع گازی مملکت در می آورند. تشکر
مسئله کاملا کارشناسی و دقیق میباشد و شرکت نفت به فکر چاره ای به این مسئله باشد نه اینکه مسئله را پاک کند کمی دلشان به حال این مملکت و بیت المال بسوزد زیرا برای چند لیتر بنزین چه منتها که بر سر نمی گذارند و میلیونها دلار اینطوری باد هوا میشود.
با عرض سلام بعنوان کارشناس حمل و نقل دریایی سه نکته درتائید اطلاعات این سایت حائز اهمیت است یکی مسئله هزینه گزافی که بواسطه اجاره کشتی متحمل میشویم هر چند ایرانی باشد، دوم جنس نفت ذخیره شده در کشتیها که آیا ارزش چنین هزینه هایی را دارد یا خیر سوم مسئله تحریم های سیاسی دول غرب که تاثیر مستقیم بر روی این کالای استراتژ یک دارد
خسته نباشيد. دقيق و كارشناسي انتقاد نموديد. راهتان پاينده باد.
جواب مبتنی بر مدارک کارشناسانه شما جای تقدیر و تشکر دارد امید است در دیگر مسایل نیز چنین دقتی انجام پذیرد.
خسته نباشید . . .
به نظر اینجانب، شرکت نفت به جای موضع گیری در برابر خبر منتشر شده بهتر است که در جهت بهره برداری از آن برای بهبود کارش قدم بر دارد و ن آنکه در پی توجیه کارهای قبلی اش باشد.
در واقع عقل حکم می کند به هر اتفاقی به دید فرصت نگاه کرد و نه تهدید.
با سلام
تمام پروژ ه ها و معاملات مرتبط با نفت براي واسطه ها و خريداران سود اور است بجز براي توليد كنندگان كه چنين كاري را ميكنند . قدر اين ثروت خدادادي را نميدانيم!
يك كارشناس نفتي
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی