بازدید 5327

رقابت اصولگریان برای انتخابات مجلس

فعال سیاسی گفت: رقابت درون اصولگرایی به جای رقابت اصلاح طلب و اصولگرا و میان پایداری و خط امام خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۱۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ 15 January 2024

به گزارش «تابناک»، جواد آرین منش، فعال سیاسی، در گفتگو با منیبان در پاسخ به این سوال که چرا هنوز تنور انتخابات داغ نشده است، گفت: مشارکت حداکثری تعریف، مولفه‌ها و عواملی دارد که باعث شکل گیری مشارکت حداکثری می‌شود. یکی از مهمترین عوامل ایجاد فضای رقابتی است، درصورتی فضای رقابتی ایجاد می‌شود که جریان‌های مختلف در شرایط مساوی، متعادل و مناسبی قرار بگیرند تا بتوانند با یکدیگر رقابت کنند. به قول یکی از نمایندگان وقتی شما در یک تیم فوتبال بازیگران اصلی را وارد میدان می‌کنید اما در تیم مقابل نفرات اصلی آن را به حاشیه می‌رانید که حتی ذخیره‌های خود را هم نمی‌تواند وارد میدان کند در این صورت چه رقابتی می‌تواند بین آنها اتفاق بیفتد.
 
این فعال سیاسی در ادامه تاکید کرد که اصلاحطلبان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه جریان‌های اصلاح طلبی هستند که سکوت معناداری دارند و به نظر می‌رسد رغبتی برای حضور در انتخابات ندارند. گروه دوم، افراد معتدل اصلاح طلب و اعتدالی تلقی می‌شوند که آنها هم احساس می‌کنند افرادی را برای رقابت در میدان ندارند. اعتقادشان این است که نباید صندوق رای را کنار زد و دموکراسی و مردم سالاری بدون صندوق رای معنا و مفهومی ندارد اما تمایل به حضور در انتخابات دارند و با دشواری افراد خود را آماده می‌کنند مثل جریان کارگزاران. جریان طرفداران روحانی و  لاریجانی هم معتقدند انتخابات را نمی‌شود ترک کرد و صندوق رای را کنار زد اما الان احساس می‌کنند که اکثر نیروهای مورد نظر آنها به شکلی تایید صلاحیت نشدند.  

چت‌جی‌پی‌تی؟ نه مرسی من دستیار شخصی خودمو دارم😌

او با اشاره به اقدام هیات های اجرایی گفت: نکته دوم استفاده از نیروها برای شکل گیری در هیات‌های اجرایی است. دولتها معمولا طبق قانون باید از معتمدین دعوت کنند. معمولا از 20 نفر لااقل 4 یا 5 نفر هم از جریان مقابل انتخاب می‌کنند و در هیات‌های اجرایی بکار می‌گیرند. الان هیات های اجرایی یکدست شدند و همه شدند جریان‌های اصولگرا از نوع پایداری. این باعث می‌شود نه در اجرا اعتماد گروه‌ها جلب شود و نه در تعیین صلاحیت‌ها اعتماد جلب شود.

این فعال سیاسی با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی بر مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: از طرفی هم، مردمی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند این سوال برای آنها ایجاد شده است که انتخابات چه تاثیری در زندگی ما و در جامعه داشته و اگر در انتخابات شرکت نکنیم، چه چیزی را از دست می‌دهیم. هرکس شرایط زندگی و سفره زندگی خود را می‌بیند. این سفره طی سالهای اخیر کوچک و کوچکتر شده است. عامه مردم این سوال برایشان ایجاد شده نقش انتخابات در زندگی ما چیست؟ لذا این هم یک عامل است که باعث می‌شود مشارکت کاهش یابد. هرچه از سالهای دهه اول انقلاب به زمان حاضر نزدیک می شویم، از انتخابات 98 درصدی راجب همه پرسی قانون اساسی و نوع حکومت، در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مشارکت به حدود 40 درصد رسید که بخشی از آن آرا باطله است و نشان می‌دهد که روند نزولی بوده است.

او در ادامه تاکید کرد: سرمایه اجتماعی و اعتماد به حاکمیت کاهش یافته که این موضوع از چالش‌های انتخابات پیش رو این است که باید سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را بازسازی کنیم.  

آرین منش درباره حذف یاران لاریجانی در انتخابات پیش رو گفت: خود من قرار بر این بود در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به عنوان رییس ستاد انتخابات لاریجانی در خراسان فعالیت کنم که صلاحیت او  مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت. لاریجانی به عنوان دلسوز نظام و مشاور رهبری، سالها رییس مجلس و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده است، رگ، پوست و خون او انقلابی است و با انقلاب همراه است. شعار لاریجانی عقلانیت است. اعتقاد لاریجانی بر این است که در شرایط امروز ما، نیازمند افراد معتدل، مومن، متخصص و عاقل هستیم تا از این بحران‌هایی که کشور با آن مواجه شده عبور کنیم برای همین همه جریان‌ها را دعوت به اعتدال و عقلانیت می‌کنند. تعدادی از گزینه‌ها در اقصی نقاط کشور صلاحیت‌شان تایید نشده و طبیعتا این موضوع به میزان مشارکت لطمه می‌زند.

آرین منش درباره احتمال ارائه لیست میان تیم لاریجانی و اعتدالگرایان تاکید کرد: اینکه لیسستی سراسری تهیه و در همه مناطق گزینه معرفی شود ممکن است به آن شکل نباشد. الان در تهران در حال گفتگو و رایزنی هستند ممکن است لیست اعتدالی مشترک با سایر جریان‌های مشابه ارائه بشود و بالاخره در تلاش هستند تا رقابتی شکل بگیرد. اگر تلقی این باشد که افراد از پیش تعیین شده و مهندسی شده وارد شوند خوب مردم ضرورتی برای آمدن پای صندوق رای نمی‌بینند.

او درباره شرکت نکردن علی لاریجانی در انتخابات مجلس تاکید کرد: شاید در این مقطع احساس و ضرورت ببیند در انتخابات آینده ریاست جمهوری وارد میدان شود زیرا او می‌تواند یکی از گزینه‌های آینده برای ریاست جمهوری باشد. همان تیم و ستادی که برای ریاست جمهوری او پای کار بودند در سراسر کشور فعال هستند و در حد خود تلاش می‌کنند که مشارکتی رقم بخورد. خود من هم به عنوان نماینده این جریان در خراسان مشغول به فعالیت هستم.

مطالب پیشنهادی

جایزه چند میلیونی منتظرته!!!

آرین منش درباره احتمال ائتلاف اصولگرایان در انتخابات پیش رو گفت: اصولگرایان در شرایط کنونی، رقیب سنتی احساس نمی‌کنند و جریان اصلاحات باقوت ورود نکرده و فقط در برخی شهرستان های کوچک که افراد نه عنوان جریان اصلاحات به عنوان شخص خودشان در انتخابات حضور یافتند مثل پزشکیان. سایر جریان های اصولگرا احساس خطر ندارند که مجلس را از دست بدهند. رقابت درون اصولگرایی به جای رقابت اصلاح طلب و اصولگرا و میان پایداری و خط امام خواهد بود. ممکن است در تهران اصولگرایان دو لیست جدا بدهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی