بازدید 1847
بهروز مشهدی در برنامه «تالار گفت‌وگو» پلتفرم اکران گفت: 

خودروساز زیان ده، نمی‌تواند پروژه مطالعات خودروی برقی داشته باشد

کد خبر: ۱۲۱۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ 15 January 2024

خودروساز زیان ده، نمی‌تواند پروژه مطالعات خودروی برقی داشته باشد

بهروز مشهدی استاد دانشگاه علم صنعت در برنامه «تالار گفت‌وگو» اهمیت فعالیت صنعت خودروسازی را با نگاه حرکت به سمت خودروهای برقی در کشور تشریح و مسیر مستقیم برای رسیدن به آن را سرمایه گذاری صنعت در دانشگاه می‌داند. 
وی در پاسخ به این سوال که خودروی برقی به لحاظ تخصصی و علمی به چه خودرویی گفته می‌شود، گفت:  ایده‌ خودروی برقی ایده‌ای قدیمی است که بار دیگر مورد توجه واقع شده و این نیاز از زمانی مطرح شد که به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی، شاهد افزایش آلودگی هوا و مصرف بالای انرژی بودیم.
وی با اشاره به رشد صنایع و تکنولوژی در طول زمان و نقش خودروهای احتراقی در توسعه فناوری افزود: اکنون  تکنولوژی به نقطه‌ای رسیده که بار دیگر ایده‌ی خودروی برقی به میان آمده است.
به عقیده این استاد دانشگاه علم و صنعت، هرچند که خودروی برقی در بیست سال قبل ایده‌ای موفق نبوده و موتورهای هیدروژنی ایده‌ برتری محسوب می‌شدند اما، اکنون شرایط به نفع خودروهای برقی رقم خورده است.
وی دراین باره افزود: این به آن معناست که طی 20 سال گذشته همه امیدوار بودند که در سال  2025 به خودروی هیدروژنی دست یابیم و به همین دلیل موتور دیزل می‌توانست مبنای خوبی برای این طرح به شمار برود، همانطور که اروپایی‌ها هم در این زمینه سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی کرده‌اند.
مشهدی در اینباره می‌گوید: در آن زمان اروپایی‌ها روی موتور دیزل سرمایه‌گذاری زیادی کردند و تولید خودروهای دیزلی در اروپا  افزایش یافت.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان تجربیات کشورهای چین و آمریکا در این زمینه بیان داشت: چینی‌ها بر اسب دیگری شرط بندی کردند و آن هم باتری بود. جالب اینکه هیچ کس باور نمی‌کرد به این زودی‌ها بتوان به نقطه‌ای رسید که خودروی برقی برد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و برنده این رقابت شود.
این استاد دانشگاه درتشریح استدلال خود به تکنولوژی گیربکس‌های اتوماتیک نیز اشاره و در اینباره می‌گوید: اگر 20سال پیش گیربکس‌های اتوماتیک را بررسی می‌کردید، ویژگی‌های خوبی داشتند و قرار بود تکنولوژی دیگری را جای آن را بگیرد، اما گیربکس اتوماتیک توانست با تحولاتی که ایجاد می‌کند از نظر تکنولوژیکی، قیمت و عملکرد جای خود همچنان حفظ کند.
مشهدی افزود: البته در نظر داشته باشید که بنز و اتومبیل‌های مشابه که افتخارشان به موتورهای احتراقی است علی‌الاصول حاضر نمی‌شوند که تمام تاریخ گذشته‌ خودشان را به این بازی ببازند.
این کارشناس خودرو معتقد است که در حال حاضر خودروهای برقی تمام توجهات را در دنیا به خود جلب کرده و رشد چشمگیری دارد.
مشهدی در این باره  می‌گوید: اگرچه خودروهای برقی رشد چشمگیری را در طول مدت کوتاهی داشتند اما باید دید که این رشد که کجا ختم می‌شود. سخت است که پیش‌بینی کنیم که این رشد بازار را در اختیار خواهد گرفت اما حداقل می‌دانیم که مثلا تا 2050سال یعنی حول و حوش 30 سال دیگر موتورهای احتراقی دیگر جایگاهی در صنعت خودرو ندارند و کارشان تمام است.
این استاد دانشگاه تاکید دارد تعداد خودروهای احتراقی کاهش پیدا کرده و خودروهای مثلا صددر صد برقی افزایش پیدا کرده یعنی بازاری خودروی برقی از خودروی احتراقی پیشی گرفته است .
وی با این حال بر این باور است که تردیدهایی در این باره وجود دارد به عنوان مثال خودروی برقی نسبت به خودرو دیزلی و بنزینی بخش بزرگتری از بازار را به خود اختصاص داده اما جایگزینی آن زمانبر است. 
مشهدی در پلفترم اکران و در برنامه « تالار گفت‌وگو » در توضیح تحولات آینده خودرو می‌گوید: تصویر آینده تصویری از خودروهای برقی یا خودروهای هیبریدی خواهند بود، در این شرایط اگر کشور ما در این مسئله سرمایه گذاری انجام ندهد از قافله عقب می مانیم.
وی اضافه کرد: برای کشوری مثل ایران این یک اتفاق بزرگ و پروژه ملی است. به عنوان مثال اگر می‌خواهیم در کشور به قطب باتری تبدیل شود باید ببینم که مزیت نسبی این اقدام برای کشور چیست؟ در شرایط فعلی خودروسازان بدهکار و زیان دیده هستند. اگر بگویم که خودروسازان بر روی موتورالکتریکی سرمایه گذاری کنند، طبیعتاً  نمی‌توانند از پس چنین موردی برآیند.
وی در ادامه گفت‌و گوی خود با اسماعیل شجاعی در برنامه تالار گفت‌و گو اظهارداشت: از سوی دیگر گاهی عزم ملی نیز وجود دارد اما پتانسیل علمی و در واقع دانش و نیروی انسانی خلاق وجود ندارد. ما از نظر علمی مشکلی نداریم، برای اینکه بتوانیم در تکنولوژی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید تحقیقات کنیم و از سوی دیگر باید از توان دانشگاه استفاده کنیم، صنعت باید در دانشگاه سرمایه گذاری کرده و حداکثر استفاده از فرصت موجود را ببرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی