بازدید 5535
ششصد و هفتاد و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

آژیر حمله هوایی در ۱۱ شهر اوکراین به صدا درآمد/ تشدید حملات تهاجمی روسیه علیه مناطق مختلف اوکراین

ششصد و هفتاد و نه روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴ 14 January 2024

تشدید حملات تهاجمی روسیه علیه مناطق مختلف اوکراین

بین الملل تابناک: ششصد و هفتاد و نه روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

سوئیس از حضور روسیه در نشست آتی صلح اوکراین حمایت کرد
۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۱۳

وزیر امور خارجه سوئیس تاکید کرد که روسیه باید در نشست آتی کشورهای جهان برای دستیابی به صلح در اوکراین یکی از شرکت ‌کنندگان باشد.

 ایگنازیو کاسیس روز یکشنبه در نشست خبری مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: روسیه باید در روند حل و فصل صلح در اوکراین مشارکت داشته باشد.

وی اظهار داشت: ما باید راهی برای وارد کردن روسیه به مذاکرات صلح پیدا کنیم. اگر مسکو نتواند نظر خود را بیان کند، صلح برقرار نخواهد شد.

به گفته این دیپلمات ارشد سوئیسی، نمایندگان ۸۳ کشور در نشست مشاوران امنیت ملی درباره فرمول صلح اوکراین که به ابتکار سوئیس و اوکراین در ۱۴ ژانویه در داووس برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

احتمال تحویل میراژهای فرانسوی به اوکراین
۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۱۳

 یک فرمانده نظامی اوکراین می‌گوید در وضعیت کنونی اضافه کردن جنگنده‌های متعدد از جمله میراژهای فرانسوی در کنار جنگنده‌های آمریکایی توان نظامی این کشور را افزایش خواهد داد.

میکولا اولشچوک فرمانده نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه گفت: اوکراین نمی‌تواند در فاصله کوتاهی هواپیماهای ساخت شوروی را با انواع غربی‌ عوض کند و در این میان ممکن است جنگنده‌های ساخت فرانسه مناسب‌تر از جت‌های آمریکایی باشند.

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، کی‌یف به متحدان غربی خود فشار آورده تا تسلیحات و مهمات پیشرفته‌تری از جمله خودروهای زرهی، تانک‌ها، موشک‌های دوربرد و جنگنده‌های اف۱۶ در اختیارش قرار دهند.

انتظار می‌رود اولین جت‌های جنگنده اف۱۶ اواخر سال جاری در اختیار اوکراین قرار بگیرند.

اولشچوک گفت که در کنار جنگنده‌های آمریکایی، میراژهای فرانسوی نیز ممکن است در اوکراین به خدمت گرفته شوند. میراژ ۲۰۰۰ یک جت جنگنده چند منظوره، تک موتوره و از نسل چهارم جنگنده‌ها محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: البته اولویت اوکراین داشتن جنگنده‌های اف۱۶ است که هم اکنون خلبانان اوکراینی در حال آموزش پرواز با آن هستند ولی کی‌یف به دنبال بالا بردن پتانسیل رزمی هوایی خود است.

۳۰۰ نظامی اوکراینی در دونتسک کشته شدند
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ۲۲:۱۱

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در درگیری بین نیروهای ارتش این کشور با نیروهای اوکراینی صدها نظامی اوکراینی کشته و تجهیزات نظامی آنها نیز نابود شد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در مناطق مختلف جمهوری خلق دونتسک، سه حمله نیروهای اوکراینی را دفع کردند؛ نیروهای ارتش روسیه با استفاده از نیروی هوایی و آتش سنگین توپخانه استفاده کردند.

آن‌گونه در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده در نتیجه این درگیری‌ها، نیروهای مسلح اوکراین صدها نظامی و چند خودروی زرهی را از دست دادند.

در این بیانیه آمده است که « تلفات UAF (نیروهای مسلح اوکراین) به بیش از ۳۰۰ سرباز اوکراینی، ۹ تانک، چهار خودروی جنگی پیاده نظام شامل یک خودروی جنگی پیاده نظام برادلی، چهار خودروی زرهی، یک سامانه پدافند هوایی Strela-۱۰ و ۲۷ خودروی موتوری رسیده است.»

آمریکا حمایت از اوکراین را به دوش اروپا می‌اندازد
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ۲۱:۵۱

 پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارشی مرتبط با وضعیت جنگ میان اوکراین و روسیه عنوان می‌کند که بعید است که آمریکا در آینده نزدیک کمک مالی و نظامی قابل توجهی به کی‌یف ارائه کند و اینکه آیا اروپا واقعا قادر به جایگزینی واشنگتن باشد، همچنان جای سوال دارد.

مدرن دیپلماسی در این گزارش می‌نویسد: «اگرچه ناتو همچنان بر تعهد خود مبنی بر تقویت بیشتر اوکراین از نظر دفاعی تاکید می‌کند با این حال هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که امسال این کشور اروپای شرقی همانند سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از سوی غرب مورد حمایت قرار گیرد. به خصوص آنکه امکان ارائه کمک‌های نظامی و مالی قابل توجه از سوی ایالات متحده طی سال جدید امری بعید به نظر می‌رسد.

اینکه آیا اروپا قادر است به عنوان جایگزین واشنگتن نقش حامی اصلی اوکراین در جنگ با روسیه را ایفا نماید یا خیر، هنوز جای سوال است. در جریان بیانیه‌ای که پس از برگزاری نشست شورای ناتو-اوکراین در تاریخ ۱۰ ژانویه در بروکسل منتشر شد.

ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در این بیانیه گفت که به ارائه کمک‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین ادامه خواهد داد و در عین حال بسیاری از اعضای ناتو نیز برنامه‌هایی را برای ارائه میلیاردها یورو کمک مالی بیشتر در سال ۲۰۲۴ تشریح کردند. موضوعی که بدون شک می‌تواند به کی‌یف اجازه دهد تا به جنگ با روسیه ادامه دهد هرچند که این جنگ تاثیر جدی بر اقتصاد اروپا داشته باشد.

در حال حاضر اینطور به نظر می‌رسد که آمریکا برنده اصلی درگیری‌ها در اوکراین است.درگیری که به موجب آن اقتصاد چندین کشور اروپایی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال طبق گزارشات، اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۳ کوچک شد و اتحادیه اروپا به طور مجموع رشد اقتصادی نسبتا کمی را تجربه کرد، رشدی که حدودا ۰.۶ درصد برآورد شد. با این حال، اقتصاد آمریکا ۵.۲ درصد رشد کرد با این علیرغم همه این گزارشات، واشنگتن اکنون قصد ندارد به همان روشی که در گذشته انجام می‌داد به روند «سرمایه‌گذاری» در اوکراین ادامه دهد.

وزارت خارجه آمریکا در تاریخ ۴ ژانویه اعلام کرد، تا زمانی که لازم باشد، آمریکا از اوکراین حمایت خواهد کرد اما نه لزوما به همان اندازه کمک‌هایی که در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در جریان نبرد این کشور با روسیه ارائه کرد. از آنجایی که اوکراین تقریبا نمی‌تواند به تنهایی و بدون حمایت غرب به جنگ علیه روسیه ادامه دهد، این اروپاست و نه آمریکا که باید کی‌یف را تامین مالی کند و به آن تسلیحات ارائه دهد. با این وجود همه کشورهای اروپایی هم حاضر به انجام چنین اقدامات حمایتی از اوکراین نیستند.

مجارستان که پیشتر کمک مالی 54 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به اوکراین را مسدود کرد و در عین حال، اسلواکی هم بسته نهایی کمک نظامی به کی‌یف را در نوامبر سال ۲۰۲۳ رد کرد. به این ترتیب اگر بوداپست و براتیسلاو به طور غیرمستقیم تلاش‌های اتحادیه اروپا و ناتو را در زمینه تداوم حمایت‌ها از اوکراین خراب کنند، عملکرد این دو سازمان عملا زیر سوال می‌رود.

با این حال این موضوع به معنای آن نیست که ائتلافی که روسیه به عنوان «غرب جمعی» نام‌گذاری کرده، از هم پاشیده خواهد شد یا این کشورها به طور کامل اوکراین را رها کنند. «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین پیش از برگزاری نشست ناتو عنوان کرد که انتظار دارد کشورهای غربی اقدامات قاطعی را در زمینه حمایت از اوکراین انجام دهند.

برخی گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از این است که کی‌یف ممکن است به زودی سامانه‌های دفاع هوایی را از اعضای ناتو دریافت کند. با این حال، مشکل اصلی اوکراین این است که بعید به نظر می‌رسد که چنین تسلیحاتی تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر نتیجه درگیری‌های این کشور با روسیه داشته باشد.

حتی اگر اتحادیه اروپا موشک‌های دوربرد و ضدهوایی به اوکراین بدهد، این امر منجر به پیروزی سریع کی‌یف بر روسیه نخواهد شد، چیزی که بسیاری در غرب هنوز هم به آن امیدوار هستند. از این رو حملات موشکی اوکراین بر روی روسیه تاثیر چندانی برجا نخواهد گذاشت و به نظر می‌رسد، هیچ یک از طرفین درگیری قادر به ایجاد یک پیشرفت مهم در این زمینه نباشند.

به نظر می‌رسد که محافل سیاسی خاصی در غرب با آگاهی کامل از این موضوع برقراری گفتگوهای صلح را بین مسکو و کی‌یف تنها راه خروج از بن‌بست نظامی کنونی می‌دانند. به عنوان مثال، «گیدو کروستو» وزیر دفاع ایتالیا در تاریخ ۱۰ ژانویه تاکید کرد که سیگنال‌هایی را از جانب دو کشور روسیه و اوکراین دریافت کرده است مبنی بر این است که زمان آن فرا رسیده تا دیپلماسی راه را بین دو کشور برای برقراری صلح هموار سازد.

با این حال، شرایطی که «ولادیمیر زلنسکی»رئیس‌جمهور اوکراین مکررا اعلام کرده است، مبنی بر اینکه که مذاکرات آتش‌بس با مسکو تنها زمانی آغاز می‌شود که ارتش روسیه از کشورش به طور کامل خارج شده باشد، موجب شده تا «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین عنوان کند که هیچ مبنای فعلی برای مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین وجود ندارد.

بنابراین در شرایط فعلی، اظهارات کروستو را می‌تواند نوعی تفکر آرمانی تفسیر کرد، به ویژه آنکه به نظر نمی‌رسد ایالات متحده آمریکا به عنوان حامی اصلی اوکراین در این مرحله علاقه‌ای به برقراری صلح و یا آتش‌بس بین دو کشور همسایه داشته باشد.

از دیدگاه واشنگتن، توافق بالقوه میان اوکراین و روسیه نشان‌دهنده شکست ژئوپلتیک ایالات متحده است. این برداشت به دو دلیل عنوان می‌شود: اول اینکه توافق صلح به کرملین اجازه می‌دهد تا برای دور دیگری از نبردها خود را تثبیت و آماده کند دوم اینکه کی‌یف را مجبور می‌سازد تا برخی از مناطق خود را به دولت روسیه واگذار کند.

تحت چنین شرایطی انتظار می‌رود، ایالات متحده متحدانش در ناتو را تحت فشار قرار دهد تا کی‌یف را تامین مالی کرده و تجهیز نمایند تا از دستیابی روسیه به اهداف استراتژیک خود در این کشور اروپای شرقی جلوگیری کند».

آژیر حمله هوایی در 11 شهر اوکراین به صدا درآمد
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ۲۱:۳۳

 رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که بامداد امروز در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین و ۱۱ منطقه دیگر صدای آژیر حمله موشکی به صدا درآمده است.

بنا بر گزارش‌ها صدای آژیر حمله موشکی در مناطق خارکف، دنپروپتروفسک، نیکولایف، اودسا، کیرووگراد، پولتاوا، سومی، چرنیهیو، چرکاسی، ژیتومیر و همچنین در منطقه کیف و خود کیف به صدا درآمده است.

دیروز شنبه نیز وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور حمله‌ای همه‌جانبه با تسلیحات دریایی و هوایی با برد بلند و دقیق علیه تأسیسات نظامی و صنعتی اوکراین انجام داده است.

آن‌گونه که در این بیانیه اعلام شده این حمله امروز شنبه و با موشک‌های مافوق‌صوت کینژال و پهپادها انجام شده و مجتمع صنعتی و نظامی اوکراینی هدف حمله قرار گرفت که گلوله‌های ۱۵۵، ۱۵۲، و ۱۲۵ میلی‌متری، باروت و پهپاد تولید می‌کند.

بیانیه وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه تمام هدف‌های موردنظر در حمله همه‌جانبه با موفقیت هدف قرار گرفتند افزود که در ۲۴ ساعت گذشته در محورهای مختلف بیش از ۸۳۵ نظامی اوکراینی کشته شدند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین آمده است که سامانه‌های پدافند هوایی ارتش این کشور در مناطق خارکف، لوهانسک، دونتسک، و زاپروژیا ۲۱ پهپاد و ۸ موشک هیمارس ارتش اوکراین منهدم کردند.

تشدید حملات تهاجمی روسیه علیه مناطق مختلف اوکراین

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز شنبه در گزارشی اعتراف کرد که کمبود تجهیزات و نیرو و خستگی توان ارتش اوکراین را درمقابل روسیه تحلیل برده است.

 با رسیدن فصل زمستان و رو به افول گذاشتن حمایت‌های همه‌جانبه غرب، آینده روشنی در انتظار ارتش اوکراین نیست و این امر به‌خصوص در قسمت‌های شرقی اوکراین، دست برتر را به نیروهای ارتش روسیه بخشیده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به تهاجمی‌تر شدن حملات روسیه نوشت: اکنون شهر مارینکا سقوط کرده و آودیوکا به‌زودی در محاصره کامل خواهد بود. در مرحله بعد، عزیمت به‌سوی چاشیویار در حوالی باخموت نیز دور از انتظار نخواهد بود.

این گزارش ضمن زیر سؤال بردن استراتژی نظامی هر دو طرف میدان افزود: درنهایت باید گفت که عامل ناتوانی اوکراین و پیشروی سریع روسیه در شرق و منطقه دونباس، چیزی جز توان تسلیحاتی و تکنولوژیک طرف روسی و سه‌برابر بودن نفرات ارتش این کشور نیست.

این نشریه اضافه کرد: گذشته از واقعیت‌های لجستیکی، به‌نظر می‌رسد کاهش توان و انگیزه حمایتی غرب در سایه بحران خاورمیانه، عامل پیش‌بینی‌های متفاوتی برای آینده اوکراین در این جنگ شده است.

نیویورک‌ تایمز با نقل قول از مایکل کافمن، پژوهشگر ارشد برنامه روسیه و اوراسیای بنیاد صلح کارنگی، هرگونه پیش‌بینی در این خصوص را منوط به واکنش غرب دانسته و سال ۲۰۲۴ را سال روسیه خواند.

در پایان این گزارش چنین آمده است: با وجود تبدیل روسیه به بزرگ ترین هدف تحریم‌های غرب و وعده‌های گسترده غرب به اوکراین از جمله در سفر روز شنبه استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه به کی‌یف، به‌ نظر می‌رسد توان و انگیزه غرب در سایه بحران خاورمیانه رو به‌ تحلیل بوده و این امر آینده نامعلومی را پیش‌روی کی‌یف قرار می‌دهد.

نخست وزیر اوکراین: در صورت حمله روسیه از انگلیس دفاع خواهیم کرد

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین مدعی شد، توافق دوجانبه بین اوکراین و بریتانیا حاکی از آن است که کی‌یف آماده حمایت از لندن در صورتی است که مورد حمله روسیه قرار بگیرد.

وی شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «بسیار مهم است که این یک توافق عادلانه و دوجانبه و مشارکتی است؛ نه تنها بریتانیا باید در ۲۴ ساعت در صورت تجاوز به اوکراین واکنش نشان دهد، بلکه اوکراین نیز در عرض ۲۴ ساعت از متحد و شریک خود دفاع کرده و به هر طریقی برای حمایت از لندن واکنش نشان خواهد داد، اگر روسیه بخواهد به دوست، شریک و متحد ما حمله کند.»

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که سایر کشورها نیز در آینده توافقنامه‌های مشابهی را با کی‌یف امضا خواهند کرد.

نخستین دیدار وزیر خارجه اوکراین با همتای فرانسوی خود در کی‌یف 

دیمیتری کوله‌با و استفان سژورنه، وزرای امور خارجه اوکراین و فرانسه، روز شنبه در کی‌یف با یکدیگر دیدار کردند.

کوله‌با شب گذشته در صفحه X خود (توئیتر سابق) در این باره نوشت: ما درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو، تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و ایجاد مکانیزمی برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه در راستای منافع اوکراین صحبت کردیم. ما همچنین توافق کردیم که همکاری دفاعی بین اوکراین و فرانسه را ارتقا و گسترش دهیم.

کوله‌با در کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار، همچنین از کشورهای G7 و اتحادیه اروپا خواست تا تدابیری برای قطع عرضه کالاهای حاوی قطعات نظامی به روسیه بیندیشند. به گفته او، فرانسه از ادغام اوکراین در اتحادیه اروپا و رعایت ضرب الاجل‌های خاص در این مسیر حمایت می‌کند.

وزیر خارجه فرانسه نیز در پاسخ گفت که کمک پاریس به کی‌یف بلندمدت خواهد بود. سژورنه در یازدهم ژانویه مسئولیت وزارت خارجه فرانسه را بر عهده گرفت و جانشین کاترین کولونا شد.

کاهش اثربخشی مهمات خوشه‌ای ارتش اوکراین 

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از نظامیان اوکراینی گزارش داد که مهمات خوشه‌ای بحث‌برانگیز تأمین‌شده توسط ایالات متحده که مورد استفاده نیروهای مسلح این کشور در میدان نبرد قرار دارند، تا حدودی کارایی خود را از دست داده‌اند.

یکی از فرمانده های  اوکراینی به این نشریه توضیح داد: این نوع مهمات پیش از این برای ضربه زدن به واحدهای بزرگ زرمی ارتش روسیه استفاده می‌شد. با این حال، اکنون دیگر حملات نیروهای روسی به شکلی متفاوت و در گروه‌های کوچک انجام می شود و بدین ترتیب، مهمات خوشه‌ای دیگر علیه آنها کارایی ندارد.

علاوه بر این، همانطور که این نظامی اوکراین گفته، سربازان ارتش روسیه سنگرهای خود در عمق بیشتری از زمین  را حفر می‌کنند و دسترسی به آنها دشوارتر شده است.

وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در جبهه به دلیل پهپادهای روسی دشوار است

گئورگی توکا، معاون وزیر سابق اوکراین در امور سرزمین‌های اشغالی و آوارگان داخلی، اعتراف کرد که وضعیت در جبهه نبرد برای نیروهای مسلح این کشور به دلیل حضور گسترده پهپادهای ارتش روسیه دشوار شده است. به طور کل، وضعیت بسیار دشوار است و هیچ مبنایی برای داستان‌هایی از این قبیل وجود ندارد که سال آینده کریمه را تصرف خواهیم کرد و یک سال بعد در نزدیکی مسکو خواهیم بود.»

توکا توضیح داد که نیروهای مسلح اوکراین برتری اصلی خود در میدان جنگ، یعنی استفاده از پهپادها را از دست داده‌اند، زیرا پهپادهای ارتش روسیه برتری عددی ده برابری نسبت به هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی دارند.

علاوه بر این، او ابراز تردید کرد که شرکای غربی کی‌یف تسلیحات لازم برای مقابله با پهپادهای روسی را با سرعت فراهم کنند.

سفارت روسیه در لندن: جنگ نیابتی انگلیس بدست اوکراین تغییری در وضعیت جبهه نخواهد داد

شب گذشته، سفارت روسیه در لندن اعلام کرد که دولت بریتانیای کبیر به اوکراین فرصتی برای خروج از مناقشه از طریق مذاکره نمی‌دهد و در واقع همچنان به این کشور به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیکی علیه روسیه نگاه می‌کند. 

دفتر نمایندگی دیپلماتیک در بیانیه‌ای یادآور شد: توافقنامه امنیتی بریتانیا و اوکراین که در کی‌یف امضا شده، نشان می‌دهد، مقامات لندن نمی‌خواهند اوکراین هیچ فرصتی برای خارج شدن از مناقشه از طریق مذاکره داشته باشد و این کشور را به یک ابزار چانه‌زنی در ماجراجویی‌های آنگلوساکسون در منطقه اوراسیا تبدیل کرده‌اند. 

سفارت روسیه افزود:  لندن باید رکورد ۲.۵ میلیارد پوند اختصاص داده شده به کی‌یف را برای حل مشکلات مالی داخلی در انگلیس، مانند هزینه‌های چند لایه زندگی و بحران‌های مراقبت‌های بهداشتی، مهاجرت غیرقانونی و گرسنگی انرژی هزینه کند.  این در حالی است که کمک‌های مالی ارسالی به کی‌یف همچنان "به سیاهچاله‌ای بی انتها" در پس زمینه سطح بحرانی فساد در اوکراین سرازیر می‌شود.

دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که "سفر همبستگی" که توسط نخست وزیر ریشی سوناک به کی‌یف انجام شد، در درجه اول با هدف تقویت محبوبیت سقوط کرده قبل از انتخابات محافظه کاران حاکم است. با این حال، به گفته دیپلمات های روس، با توجه به مثال بوریس جانسون، سلف سوناک، چنین اقداماتی تأثیر مؤثری نخواهد داشت. آنها تاکید کردند که رهبری بریتانیا هر کاری انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که  گروهG7 و ناتو نتوانند "از جنون ضدروسی خود بیدار و متوجه عواقب ناامید کننده اقدامات خود شوند.

علاوه بر این، سفارت روسیه تاکید کرد که بودجه اختصاص داده شده توسط سوناک برای خرید تسلیحات نظامی، جریان درگیری نظامی در اوکراین را تغییر نخواهد داد و پایان تراژیک آن برای کی‌یف از هم اکنون مشخص است و بریتانیا با اقدامات خود تنها درگیری را طولانی و تشدید می‌کند که منجر به قربانیان جدید خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۲
دلقک کانادا بیا تحلیل بده بخندیم
آی پی کانادا کم کار شدیا ، حواسم بهت هست دلقک
توی گوگل بزنید اعزام بیمار سندروم داون به جبهه اوکراین ! تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمع

ولی خب کماکان در دنیای موازی غربگداها زلنسکی در حال پیروزیه
جالبه همونایی که میگفتن اوکراین نباید تسلیم بشه و خاکش رو به روسیه بده و مقاومت کنه، الان دارن میگن مردم غزه و حماس باید تسلیم اسرائیل بشن و دیگه از اینکارها نکنن. برا اوکراین میشه «دفاع از سرزمین» برا حماس و غزه میشه «کار اشتباه».
متناقضین بیمار
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
و برعکس؟ اونایی که از تهاجم روسیه حمایت میکردن الان از غزه حمایت میکنن؟
این مواردی که اینجا تحت عنوان نظرات درج میشه رو اصلا مسئولین و میخونن یا نه؟! یا ما سرکاریم و هیچکس براش مهم نیست مطالبات و نیازهای ما.؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چقدر دلت خوشه اونا پیامکای گوشیشونم نمیخونن اونوقت بیان روزی 5000 کامنت رو توی سایتا بخونن که اصغر آقا نوشته
غرور پوتین نه تنها ملل روسیه و اکراین را به نفع امریکا و انگلیس خانه خراب کرد بلکه پوتین با خودش داره مردم غزه و یمن و لبنان را به باتلاق و نابودی میکشه و اگر در برابر نفوذی ها و روسوفیلهای او هوشیار نبود سایر ملل خاورمیانه را هم به ویرانی و انحطاط کامل اقتصادی می کشاند. حتی چین هم داره بهای نزدیکی به پوتین را می پردازه و هیچ راهی جز سکوت و عقب نشیمی در برابر ریس جمهور جدید تایوان نداره و اگر بخواهد علیه تایوان عملیات ویژه! نظامی راه بیاندازه که امریکا چندین برابر سود میکنه! افرین به این همه ذکاوت پوتینی!
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
برگ چنار اربابت انگلیس اینبار نتونست در بره و وارد جنگ و هزینه های ان شده بدیهیه که سر صدای تو بیشتر بلند بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
از پرپر زدن روزانه توی بایدنگی معلومه چقدر سود بردن
تاسف آوره که زلنسکی هنوز دیداری با آی پی کانادا نداشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
از کجا میدونی شایر این کانادایی همون زپرتسکی باشه
پوتین متجاوز نابوده. اکراین قهرمان پیروزه
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اره خیلی دلقک دو ساله که داره پیروز میشه
تمام استدلال و منطق پوتین و روسیه این هست که هر جا ملت روسیه اکثریت دارد باید جزو روسیه باشد. قبول. اما ایا پوتین و روسبه منطقی ! حاضر هست حتی یک متر از اراضی که هرگز به روسها تعلق نداشته و حتی حالا هم روسها در ان اقلیت مطلق هستند مانند چچن و تاتارستان و باشغیرستان و دهها جمهوری ترک نشین شرق روسیه را رها کند؟ اخر پوتین خیلی مستدل! و منطقی! است....
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
برگ چنار برای فلسطین ساکت شدی ، انجا بلد نیستی اظهار نظر کنی یا بهت پول نمیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
پوتین هر کار دوست داره میکنه از تو هم هیچ کاری برنمیاد
اربابت هم غلطای زیادی میکنه خیلی بیشتر از پوتین
پوتین جنایات نتانیابو را محکوم نمیکنه
نتانیابو هم جنایات پوتین را محکوم نمیکنه
غزه می رزمد
اوکراین می رزمد
خدایا به امید خودت
سفارت روسیه در لندن عجب رویی دارد که جنگ اوکراین را «جنگ نیابتی انگلیس» می خواند، در حالی که جلوی چشم همه جهانیان این روسیه بود که به همسایه کوچکترش تجاوز کرد و هنوز هم به اشغال و جنایانتش ادامه می دهد. دیکتاتور کرملین هر لحظه که بخواهد می تواند مزدورانش را از اوکراین فرا بخواند و به این جنگ خانمان سوز پایان دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
امریکایی های تروریست از رو نمیرن ، سنگ پای قزوین را از رو بردند
حتما بمب های خوشه ای اوکراین چینی هست که اثرشان را از دست دادن?
وی گفت: «به طور کلی، وضعیت بسیار دشوار است. هیچ مبنایی برای داستان‌هایی از این قبیل وجود ندارد که سال آینده کریمه را تصرف خواهیم کرد و یک سال بعد در نزدیکی مسکو خواهیم بود.»

چرا داداش تو میتونی، خودت و اون دلقک زلنسکی و دلقک کانادایی با تحلیل های جفنگش حتما امید داشته باشید مسکو که هیچ میرید اونور اروپارو هم میگیرید ان شاالله فینال میرید آمریکا رو بگیرید
دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین مدعی شده است که توافق دوجانبه بین اوکراین و بریتانیا حاکی از آن است که کی‌یف آماده حمایت از لندن در صورتی است که مورد حمله "روسیه" قرار بگیرد.

خخخخ تو گورت کجا بود که کفن داشته باشی ، تو بیا این 20 درصد خاکت که روسیه ازت گرفته رو پس بگیر دفاع از انگلیس پیشکش !
اوکراین وابسته به پول و اسلحه هست و تا زمانی که تامین بشه شکست نمیخوره ، البته پیروز هم نمیشه چون حریف قدره
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
و البته نوکر
هرکی گفت آزادی تو آمریکا بیشتره اینو بکوبید تو دهنش

قهرمان المپیک آمریکا به دلیل جو گیر شدن و ورود به ساختمان کنگره به ۳۰ سال حبس محکوم شد.

دو جاسوس خبرنگار که همکاریشون با خارج از کشور ثابت شده( و معمار آشوب ها بودن با وثیقه ۱۰ میلیاردی آزاد شدن!
ساختن بمب اتم امنیت می آورد وگرنه بلای غزه را سر تهران می آورند
ساختن بمب اتم اشکال ندارد بلکه استفاده اولیه مثل در ژاپن حرام می باشد
هموطنان جو گیر که شعار میدادند پوتین بای بای کجا تشریف دارند ؟؟؟
دیدید غرب تا کجا باهاتونه ؟ به دو قرون میفروشتون .
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
روس جان چقدر فارسیت خوب شده
اوکراین به خاک روسیه حمله نکرد ولی حماس به خاک اسرائیل نفوذ کرد و تعداد زیادی گروگان گرفت
تیتر خسته کننده تکراری
پوتین خبیث و ناتانیاهوی ملعون= نابودکننده نسل بشر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار