بازدید 18245
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ دی ماه

به فلسطین گل بزنیم یا نزنیم؟! شادی بکنیم یا نه؟! /۴ برابر شدن هزینه عبور از دریای سرخ/خطای راهبردی در شناخت قدرت و وفاداری

ماجراجویی در یمن برای انحراف از غزه، «نوسانات بازار ارز و طلا در روز‌های اخیر، بارورسازی ابرها؛ ناتوان در برابر خشکسالی، واکاوی یک ماجرای پر دردسر؛ واردات لاستیک، آغاز کار تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، بررسی شفافیت در شهرداری‌های ۸ کلانشهر کشور، باهنر: در لیست روحانی نمی‌روم، آغاز جنگ تایپه و پکن؟ وزیر ارشاد: سلیقه‌گرایی ممنوع، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۱۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰ 14 January 2024

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۳ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که عدم تامین حقابه هیرمند و مرگ بی‌صدای هامون، نصف شدن دستمزد واقعی کارگران به دلیل تورم ظرف یک سال، گمانه‌زنی‌ها درخصوص سرلیست‌های انتخابات و تیتر‌هایی در رابطه با جنگ در دریای سرخ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

به فلسطین گل بزنیم یا نزنیم؟! شادی بکنیم یا نه؟!


غلامرضا صادقیان طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان به فلسطین گل بزنیم یا نزنیم؟! شادی بکنیم یا نه؟! نوشت: بازی اول ایران در جام‌ملت‌ها امروز با فلسطین است. قرعه ما در جام‌جهانی بسیار خاص بود و با سه کشور انگلوساکسون همگروه شدیم که انگلیس و امریکا مشخصاً بازی ما را فراتر از فوتبال می‌بردند.


بازی اول ایران در جام‌ملت‌ها امروز با فلسطین است. قرعه ما در جام‌جهانی بسیار خاص بود و با سه کشور انگلوساکسون همگروه شدیم که انگلیس و امریکا مشخصاً بازی ما را فراتر از فوتبال می‌بردند. حالا قرعه اول ما در جام ملت‌ها نیز با فلسطین است که باز مسئله سیاسی پیوند ایران با فلسطین و داستان این روز‌های نسل‌کشی امریکا و انگلیس در فلسطین، آن را فراتر از فوتبال برده است. سال‌ها پیش برخی در زمان مسابقه ایران با فلسطین نوشته بودند که نباید به فلسطینی‌ها زیاد گل بزنیم! شاید به این دلیل که تصور می‌کردند این نوعی رأفت اسلامی با کشوری مظلوم و ستمدیده و بدون امکانات است. حالا در بازی فردا دو کشور محور مقاومت اسلامی مقابل هم قرار می‌گیرند. باید چه کنیم و تیم ملی ایران چه تفاوتی با جام‌جهانی و بازی با انگلیس کرده است؟


قبل از هرچیز باید بگویم که عنوان یادداشت، مستعد سوءتفاهم است، چون فوتبال پیش‌بینی‌پذیر نیست و ممکن است ایران یک یا چند گل هم از فلسطین دریافت کند! اما در فوتبال اگر تیمی که روی کاغذ قوی‌تر است، به تیم ضعیف‌تر گل‌های بیشتری بزند، یعنی به آن تیم ضعیف‌تر احترام بیشتری گذاشته است! زیرا به‌معنای آن است که تیم قوی، بازی خود یعنی بازی اصلی و همیشگی خود را انجام داده و ضعیف‌شمردن تیم مقابل موجب نشده که از یک بازی حرفه‌ای عدول کند و تیم مقابل را شایسته بازی خوب و کامل نداند. تیم‌های ضعیف نیز اگرچه از حیث نتیجه‌گیری دنبال پیروزی هستند، ولی اگر تیم قوی در یک بازی کامل ظاهر شود، اهمیت خود را بهتر احساس می‌کنند و در نهایت رضایت بیشتری دارند؛ بنابراین به‌رغم تأثیر بسیار شدید مسائل سیاسی روی فوتبال که سابقه‌ای به قدمت تاریخ فوتبال دارد، باید مستقل از اینکه «دو قهرمان مقاومت» مقابل هم قرار گرفته‌اند، بازی حرفه‌ای انجام شود، حتی اگر ایران با گل‌های زیاد فلسطین را شکست دهد؛ و این دقیقاً یعنی دو تیم به یکدیگر و به ملت‌های یکدیگر احترام گذاشته‌اند.


اما تیم ایران در این بازی آن‌طور که از برخی حرف‌های دیروز و پریروز بازیکنان و مربیان می‌توان فهمید، یک تفاوت اساسی هم با زمان بازی با انگلیس کرده است. این‌طور که خود بازیکنان می‌گویند از مسائل حاشیه‌ای زمان بازی با انگلیس بسیار متأثر بوده‌اند. در آن زمان رسانه‌های فارسی‌زبان لندنی، هم در گزارش‌های خود و هم از زبان دیگران برای بازیکنان خط‌ونشان می‌کشیدند که اگر گل بزنید یا هنگام گل شادی کنید، چنین و چنان می‌شود. با این تصور که کار حکومت ایران تمام است و باید فکر آینده خود در نظام تازه باشید!


شادی‌نکردن بازیکنان در دو گلی که در بازی انگلیس زدند، اگرچه به‌خاطر دریافت گل‌های بیشتر قبل از آن، به‌طورطبیعی و بر اساس رفتار همیشگی بازیکنان فوتبال در همه بازی‌ها که بعد از خوردن گل‌های زیاد برای گلی که می‌زنند، شادی نمی‌کنند، می‌توانست حتی طبیعی جلوه داده شود، اما مشخصاً تحت‌تأثیر همان تهدید‌ها بود. حتی شادی در دو گلی که در بازی بعدی با ولز و بدون گل خورده زده شد، از آنجاکه دردقیقه پایانی بود، می‌توان گفت کاملاً هیجان بازی غلبه کرد و همگان ناخودآگاه آن تهدید‌ها و آن قرار‌ها (!) را فراموش کردند، هرچند گفته می‌شد که بازیکنان از مسائل بازی انگلیس درس گرفته‌اند و دنبال آن حاشیه‌ها نیستند و زمزمه نصف‌ونیمه سرود ملی در بازی با ولز برخلاف بازی با انگلیس را هم گواه این دورشدن از حاشیه‌ها می‌آوردند، اما معلوم بود که تیم زیر بار فشار روانی دشمنان ملت است که نه‌تن‌ها می‌گفتند شادی نکنید، بلکه می‌گفتند دنبال گل‌زدن و پیروزی هم نباشید!


اکنون، اما دیده و شنیده نشده است که کسی از فوتبالیست‌های تیم ملی ایران بخواهد برای همدردی با نسل‌کشی فلسطینیان، به تیم فلسطین گل نزنند یا اگر زدند، خوشحالی نکنند. این تفاوتی مهم در رفتارشناسی مردم ایران با دشمنان ملت و بدخواهان مردم است. تیم ملی گویا اکنون پشتوانه خیل مردم را به‌جای فشار اقلیت روان‌پریش خارج‌نشین یا داخلی‌های دنباله‌رو آنان برگزیده است، و ندای «می‌بریم و قهرمان می‌شویم و شادی می‌کنیم»، یکسره از تیم ملی شنیده می‌شود. این است «تیم ملی مردم ایران»!


۴ برابر شدن هزینه عبور از دریای سرخ


وطن امروز طی یادداشتی در شماره امروز خود با تیتر ۴ برابر شدن هزینه عبور از دریای سرخ نوشت: تبدیل دریای سرخ به منطقه جنگی، بر وضعیت مبادی ورودی این آبراهه مهم بین‌المللی نیز تاثیر گذاشته است؛ از جمله ۴ برابر شدن تعرفه‌های کانال سوئز طی ۳ ماه اخیر. شبکه انگلیسی اسکای‌نیوز به نقل از داده‌های بین‌المللی کشتیرانی ارائه شده توسط شرکت لجستیک DSV، گزارش داد هزینه حمل‌و‌نقل محموله‌هایی که عمدتا کالا‌های ساخت چین و کشور‌های شرق آسیا یا بار نفتی خلیج فارس است و از طریق دریای سرخ وارد کانال‌های دوگانه سوئز - در غرب شبه‌جزیره سینای مصر - می‌شود، ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

انصارالله یمن در بحبوحه جنگ نابرابر رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه به حمایت از مردم مظلوم فلسطین برخاست و اسرائیلی‌ها را تهدید به برخورد مستقیم کرد. به این ترتیب حملات انتقام‌آمیز ارتش یمن به شناور‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در پاسخ به جنایت اسرائیل در نوار غزه، از اواخر مهر آغاز شد و سه‌شنبه هفته گذشته با انجام بزرگ‌ترین عملیات مستقیم موشکی و پهپادی در تاریخ معاصر علیه ناوگان نظامی آمریکا و انگلیس به اوج رسید. در این فاصله انصارالله بازو‌های بلندش را با هدف قرار دادن کشتی‌های باری و نفتکش‌های متعلق به شرکت‌های اسرائیلی در ۲ سوی تنگه باب‌المندب در پهنه‌ای به وسعت شمال اقیانوس هند تا دریای سرخ به رخ کشید. حال تجاوز غیرقانونی هوایی و موشکی روز‌های اخیر آمریکا و انگلیس به مواضع انصارالله در شمال و غرب یمن، وضعیت جنگی آبراهه دریای سرخ را تشدید کرده است. این در حالی است که غول‌های کشتیرانی دنیا مثل مرسک، ام‌اس‌سی، هاپاگ لوید، اس‌ام‌ای – سی‌جی‌ام و ام‌اس‌سی چند هفته‌ای می‌شود به‌خاطر بی‌اعتمادی به ائتلاف دریایی کذایی ایالات‌متحده و بریتانیا در دریای سرخ، از اعزام شناور‌های خود به مسیر تاریخی میان تنگه باب‌المندب و کانال سوئز خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند کشتی‌های‌شان برای در امان ماندن از هر گونه خطر، با دور زدن قاره آفریقا مسیری ۳ تا ۴ برابری را بپیمایند.

این تغییر مسیر بیش از ۱۰ روز به سفر‌های دریایی اضافه می‌کند و صورت‌حساب‌های بیمه را نیز افزایش می‌دهد. از سویی علاوه بر افزایش هزینه دستمزد کارکنان شرکت‌های کشتیرانی، هزینه‌های مربوط به سوخت نیز بالا رفته است. شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگ‌های (SCFI) که متداول‌ترین معیار برای چنین هزینه‌هایی است، فقط ظرف یک هفته منتهی به جمعه گذشته از ۲۸۷۱ دلار به ۳۱۰۱ دلار در هر کانتینر ۲۰ فوتی رسیده است. این داده‌ها نشان می‌دهد قیمت کلی تعرفه‌های کانتینری که از شانگ‌های چین به اروپا حمل می‌شود، ۳۱۰ درصد نسبت به قیمت‌های ابتدای نوامبر (اواسط آبان) افزایش یافته است.

 

خطای راهبردی در شناخت قدرت و وفاداری


محمد‌صادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: دو جنگ بزرگ در جهان امروز خودنمایی می‌کند: جنگ اوکراین و جنگ غزه. شوربختانه پای ایران در هر دو جنگ به میان کشیده شده است. رسانه‌های نیرومند غربی و سیاستمداران قطب قدرت یادشده توانسته‌اند افکار عمومی بخشی از شهروندان جهانی را مجاب کنند که ایران در جنگ اوکراین به روسیه کمک تسلیحاتی می‌کند. از سوی دیگر نام ایران در جنگ غزه نیز بر سر زبان‌هاست و افکار عمومی دنیا این را نیک دریافته‌اند که ایران با همه نیروی خود از مبارزان غزه در برابر اسرائیل حمایت می‌کند. حالا پس از یورش آمریکا و بریتانیا به حوثی‌های یمن، پای ایران به جبهه سوم جنگ باز شده است. برخی از زدوخورد‌های منطقه‌ای در لبنان، سوریه و عراق نیز به پای ایران نوشته می‌شود.


ایران در برابر همه خبرها، گزارش‌ها و تحلیل‌های ارائه‌شده از سوی سیاستمداران، رسانه‌ها و کارشناسان غرب ایستادگی کرده و پافشاری دارد که در منطقه نیروی نیابتی ندارد و در غزه حمایت‌های انسانی انجام می‌دهد و به روسیه نیز کمک نظامی نمی‌کند. با این همه شهروندان ایرانی نگرانند و باور دارند رهبران سیاسی ایران باید برای اثبات این حرف‌ها کوشش بیشتری کنند و افکار عمومی دنیا را مجاب کنند این حرف‌هایی که درباره نقش ایران در دو جنگ در جریان گفته می‌شود اساس ندارد. از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی و سیاسی، فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی ایران باور دارند رهبران ایران در حساب و کتاب‌های خود در هر بستری باید به جنگ‌های اشاره‌شده در بالا بیش از پیش دقت کنند و راه هر روزنه‌ای که پای خطای راهبردی در شناخت قدرت و وفاداری در جهان به حساب‌وکتاب‌ها باز می‌کند را ببندند.


یکی از خطا‌های راهبردی می‌تواند این باشد که قدرت غرب را دست‌کم بگیریم و شهروندان ایرانی را زیر تیغ سرچشمه‌گرفته از این خطای شناختی قرار دهیم. تقلیل‌گرایی حتی در شعار و امیدوارسازی نسبت به واقعیت قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی غرب همان خطای راهبردی است که باید با دقت بررسی شود.
خطای راهبردی دیگر این است که در میزان وفاداری کشور‌هایی که ما آن‌ها را شریک استراتژیک می‌دانیم (اما آن‌ها نمی‌خواهند این را بر زبان بیاورند و برای خود تعهد ایجاد کنند) بیش از اندازه منطقی و تجربه‌شده حساب باز کنیم. نباید رفتار‌های روسیه و چین در پایبند نبودن به پیمان‌های خود را نادیده بگیریم و یادمان برود فریب در سیاست یک رفتار عادی و راهبردی است و احتمال وقوع آن از سوی دو کشور یادشده صفر نیست.


یکی دیگر از خطا‌های راهبردی در این چارچوب، اندازه‌گیری اشتباه در میزان توانایی‌های اقتصادی و سیاست خارجی ایران و نیز خطای راهبردی در شناخت تاب‌آوری و وفاداری همه شهروندان ایرانی است. واقعیت این است که میزان رضایت شهروندان ایرانی از اداره کشور به ویژه در کسب‌وکار و معیشت‌شان باید در کانون توجه قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰۹
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد:

هنرمندان و ورزشکاران این ظرفیت را دارند که توجیه شوند و از کمک آن‌ها برای افزایش مشارکت در انتخابات بهره بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ایران و فلسطین مشترکا به اسراییل و کاسه لیس های او گل زدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
علم الهدی واقعا روحانی برجسته و شجاعی هست و مثل او کم پیدا می شود
زیرا از آبروی خود برای دفاع از انقلاب و اسلام گذاشته و و به جای ترس از تمسخر شما فقط از خدا می ترسد

برخی علما می ترسند حرف بزنند مبادا مورد توهین و تمسخر قرار بگیرند..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
نه شجاع است نه برجسته صرفا دنبال منافع باندی خود است
باید دید نظر اکثریت مردم چیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
با توجه به اینکه یک بازیکن فلسطینی اسرائیلی هست و بعضی بازیکنان فلسطین در باشگاه های اسرائیل بازی میکنند، علم الهدی بفرماید اشکال نداره با فلسطین بازی کنیم؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
هر وقت اجازه برگزاری کنسرت در مشهد دادی، آن وقت می توانی از هنرمندان توقعی داشته باشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
کسب رضایت خداوند ،خالق انسانها اولویت دارد بر
کسب رضایت انسانهایی که به دنبال رضایت شیطان هستند و بر شیطان توکل دارد. هرچند جمعیتشان زیاد باشد!!!!!!!!!!!
درود بر علم الهدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ناشناس 8.56 اولا سلام. دوما اون بازیکن اسرائیلی نیست بلکه در لیگ اسرائیل بازی می کند سوما بر فرض اسرائیلی باشد همینکه آمده زیر پرچم فلسطین بازی می کند پس باید مورد تکریم قرار گیرد نه شماتت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
۰۸:۲۱
این فرد به اصطلاح برجسته!!! در دولت روحانی که وضعیت اقتصاد دهها بار از الان بهتر بود هر هفته به عملکرد اقتصادی دولت معترض میشد ولی در دولت داماد خودش نه تنها مشکلی با وضعیت خراب اقتصادی نداره که اون رو کار دشمن و خواست خدا میدونه!

خداترسی که شما میگی یعنی این؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
کسی که از عدلت خارج شده و بنابر شرایط و موقعیت خودش موضع گیری می کند یک کلمه از تورم و فساد در دولت فعلی حرفی نمی زند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
فساد در دولت رییسی به مراتب
کمتر از دولت روحانی است
بی انصافی است وارونه جلوه بدهیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ناشناس 08:21 این چه حرفیه ؟ اگر کسی مقابل مردم بایستاد آیا شایسته ستایش است ؟توی کدام آیین بزرگ شدید؟
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
من به هیچ عنوان در انتخابات شرکت نمیکنم
خبرگزاری جمهوری اسلامی:

میانگین معدل دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان استان فارس در امتحانات نهایی خرداد امسال ۹.۹۱ است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
عباس عبدی :
نگاه مردم نسبت به سیاست‌ها و مدیریت کنونی مثبت نیست و تعداد اندکی از مردم از وضع موجود دفاع می‌کنند.
توقع حل مشکلات توسط دولت فعلی مانند انتظاری است که از یک فرد معمولی برای بالا بردن وزنه ۳۰۰ کیلویی داریم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
زمانی نه خیلی دور بچه مدرسه‌ای ها‌برای معدل بالای ۱۹ رقابت داشتند. کاری کردید که درس خواندن هم ارزش خود را از دست بدهد
رادان، فرمانده فراجا:

به زودی کاهش چشمگیری در سرقت خواهیم داشت؛ به زودی لذت آن را مردم خواهند چشید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
امیدواریم لذت نچشیدن طعم قمه هم به آن اضافه شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
درود بر رادان که خواب را از دزدان و آشوبگران مزدور ربوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
فعلا جوری شده که جرات نمی کنی یک موبایل ساده دنبال خودت بیرون ببری خیلی نا امنی است
دلیل خوشحالی روزنامه وطن امروز از چهار برابر شدن هزینه عبور از کانال سوئز چیه؟ چرایکی باید از ایجاد تنش و بحران برای دیگری خوشحالی کنه؟ در حالیکه در اینجور مواقع؛ خشک و تر با هم میسوزند!
توپراش (شرکت پالایش نفت ترکیه) اعلام کرد:

کشتی توقیفی از سوی ایران در دریای عمان، حامل نفت عراق بوده که ما خریداری کرده بودیم.
این کشتی حامل۱۴۰ تن نفت خام است که ما از عراق خریده بودیم. کشتی در اجاره ما بود که قرار بود از طریق کانال سوئز به ترکیه بیاید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
عزیز دلم نظر شما چیه؟ نفت ما را این کشتی دزدیده و به آمریکا داده! اگر نفت مال آقا دزده نیست، خود کشتی که مال آقا دزده است؟ اصولا شما رفیق ما هستید و یا رفیق خرس؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
این کشتی همان کشتی دزدیده شده از ایران است که اسم توپراش روی آن گذشتند تا برخی افراد راحت گول بخورند که ارتش ایران قدام لازم را انجام داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ناشناس 8:16

حالا با این که دزدیده یا توقیف شده کاری نداریم. اصرار مقامات و رسانه های رسمی ایران در آمریکایی خواندن
این نفتکش برای چیست؟ این هم مشت محکم حساب می شود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
نه کشتی مال آمریکا بوده و نه بارش!
پس چرا این قدر در باره اش مانور تبلیفاتی به راه انداختند؟

حالا جواب ترکیه را چه می خواهند بدهند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
هر کشتی که نفت ایران را بدزددو به آمریکا بدهد باید توقیف شود تا حساب دست بقیه بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
اول یونان این غلط رو کرد
ترکیه هم غلط کرده با اربابش آمریکا
باید ببریم با قدرت وگل فراوان ببریم وکلی هم شادی کنیم این یعنی ایران ؟.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
باید مراقب باشیم نبازیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
باید ببریم ولی جوانمردانه ببریم نه اینکه عقده شش تا گلی که از انگلیس خوردیم را سر اینها در بیاوریم.
شادی برای چی؟ اگر ده تا گل هم بزنیم باز شادی ندارد
ملتی که ۷۰۰۰ مفقود زیر آوار دارد
ملتی که مصیبت زده است
ملتی که به جای آنها قدرت های جهانی از او حمایت کنند بر ضد او عمل می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چنین ملتی واسه چی اصلا در این وضعیت فوتبال بازی میکنه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
موافقي مثل هميشه به خودمان گل بزنيم؟
رسول نادری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ملتی با این همه مصیبت و بدبختی چرا برای بازی تیم فرستاده؟ بهتر نبود می گفتند ما به نشانه اعتراض به این همه ظلم این بازی‌ها را تحریم می کنیم. اونها خودشان آمده‌اند که شادی کنند و کمی از مصیبت هر روزه‌شان دور شوند، شما شده‌ای دایه مهربانتر از مادر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چه ربطی به فوتبال داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ملتی که ۷۰۰۰ مفقود زیر آوار دارد
ملتی که مصیبت زده است
ملتی که به جای آنها قدرت های جهانی از او حمایت کنند بر ضد او عمل می کنند
تیم ملی این ملت بی خود میکنه بازی میکنه!!
اگر بازی میکنه پس خودش راعیت این موضوعات رو نمیکنه!!!
اسمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
شما اگر ایران برد . بشین گریه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
کجای کاری حماس میخواد جشن پیروزی بگیره خخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
اگر این فوتبالیستهای ما هستن که گل میزنن به فلسطین بعد باریهای بعد و میبازن واقعا که باید متاسف بود بابت انچه در جام جهانی رقم خورئ بردن حریفهایی مثل یمن و فلسطیت برای این تیم هیچ امتیتازی نیست اخیرا که جلوی هنگ کنک هم دارن گند بالا میارن!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ما که نمیدانیم شاید چند اسراییلی هم در تیم فلسطین باشد الله اعلم . بهتر نیست از این بازی به همین دلیل انصراف بدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چه ببازن چه ببرن من شیرینی پخش میکنم
فوتبال ایران اول باید مواظب باشه از تیم فلسطین شکست نخوره. بعد به فکر شادی یا کم تر گل زدن باشه
طبق گفته مقامات منابع اب ایران برای ۲ میلیارد نفر کافی است و امسال این موضوع را ثابت می کنند تا مردم بدانند مقامات ایران هر حرفی می زنند پستوانه علمی دارد
اگر مز گوییند کاخ سفید را حسینیه می کنیم حتما مثل همین قضیه اب دلیل علمی برای ان دارند
اگر ۴۵ سال است می گوییند ۲۰ سال دیگه اسراییل نابود می سود حتما دلیل محکنی دارند و تا ۲۰ سال دیگه اسراییل نابود میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
خدای لفاظی و شعاریم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
قربانت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
تو درباره فرانسه نظر بده
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
مخلصیم
مردم مظلوم و ستمدیده و بدون امکانات؟ مظلوم و ستمدیده درست! اما موقعی کا اکثراً با اتومبیلها و تیپ های آنچنانی از غزه خارج می‌شدند زیاد هم بدون امکانات نبودند و ساحل و خیابانها و ساختمانهای آنچنانی!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
امکانات دارند نوش جانشان ،بخیل نیستیم،ولی نسل کشی و ویرانی و بچه کشی را نمیبیند،این وجدان شماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
اتحادیه اروپا کمک منظمی به اینها میکرده ولی تبلیغات داخلی همیشه نشون داده که فقط ما به فلسطین کمک میکنیم!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
امریکا در فلسطین نسل کشی داه انداخته
بالاخره امریکا هم به زوده تاوان کشتار چند صد میلیون رو باید بده و نوش جانش
روزنامه تعادل،

از وقوع فساد مشابه شرکت «دبش» در واردات برنج خبر داد و نوشت ۷۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات برنج و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات کارخانه‌ای به صاحب برند «طبیعت» داده شده، اما تنها ۱۴۰ میلیارد تومان خرج خرید تجهیزات شده و سرنوشت مابقی پول‌ها هم مشخص نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
از جاستین ترودو بپرس میدونه پول ها کجا هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
درود به شرف رئیسی که فسادهای هولناک دولت قبل رو داره کشف میکنه
محمود کریمی بیرانوند، معاون وزارت کار:

از هر سمت و با هر تفسیری به آمار اشتغال و بیکاری نگاه می‌کنیم، نشانه‌های رونق بازار کار را می‌بینیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
بعد از این که از همه سمت ها نگاه کردید یک نگاه کوچولو هم از سمت مردم بیاندازید که این رونق تان کمرشان را شکسته.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد:

به زودی جشن تغییر نام کلمات لاتین به فارسی را خواهیم گرفت.
پاسخ ها
آهنگردادگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
فقط کلمات لاتین غیرفارسی هستند؟کلمات عربی فارسی هستند که مثلا یه رفت وآمدمیگویید ایاب وذهاب.هزاران مورددیگر واسم شناورهای مستقردرخلیج فارس را عربی میگذارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
عربی مگر زبان بیگانه نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
این همه جشن و شادی ما رو بد عادت می کنه یه کم عزاداری هم قاطیش کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
درود بر زبان عربی زبان قرآن
درود بر زبان شیرین فارسی

حیف یک عده فارسی بلدند اما بی وطن و صهیونیستند
1046
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
1046 کسی نمیگه زبان عربی بد است.هیچ زبانی بدنیست چون محصول فرهنگ چندهزارساله یک ملت است.ولی سخنوران هرزبانی بایدهویت زبانی خودرا حفظ کنند که این به معنای بدانگاری زبانهای دیگرنیست.ولی در کشورما فرهنگستان زبان فارسی بین 2 زبان عربی وفارسی تفکیکی قایل نشده.در خود قرآن هم برمتعددبودن ملل تصریح شده مثل تورات نیست که فقط عبری ها میتوانندیهودی باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
شما اگر راست میگی توجیه کن همین کلمه سایپا چه نسبتی بازبان فارسی داره!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
تمام مدارس ایران اسم عربی دارند اشکالی نداره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
کلمات عربی و معادل فارسی آنها:
محکمه: دادگاه
شاکی: خواهان
متشاکی: خوانده
دیوان: داداستانی
و دادگستری و کلماتی از این قبیل که چه زیبا جانشین اصل عربی شده اند
مطلب روزنامه جوان از این جهت جالب ومبین یک واقعیت عجیب است که بطورناخواسته به این موضوع اشاره کرده که سیاست ایران درقبال فلسطین بقدری غیرعادی بوده وهست که یک مسابقه فوتبال را که چیزی بیش لزیک بازی نیست وچه بسیاردو کشور بسیاردوست هم که باهم مواجه میشوندبازی عادی خودرا انجام میدهند بدلایلی از حالت یک مسابقه عادی خارج است گل بزنیم یه جور گل نزنیم یه جور برداشت خواهدشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
فوتبال هم از چشممان انداختن ،خدا ذلیلتون کنه ،،
... بزرگ‌ترین عملیات مستقیم موشکی و پهپادی در تاریخ معاصر علیه ناوگان نظامی آمریکا و انگلیس ...

این هم در تاریخ معاصر بی سابقه است که طرفی که نتوانسته حتی یک تلنگر به دشمن بزند این همه رجز بخواند.
در پیوند با مطلب جهان صنعت: شاید الان مهمترین مساله پاسخ به این سوال باشد که آیا نگاه آمریکا و انگلیس به تنگه باب المندب، نگاهی تاکتیکی در پیوند با جنگ غزه است و یا یک نگاه راهبردی به حوادث پیرامون این تنگه دارند.
به زبان ساده، آیا برنام آمریکا این است تکه جنگ در دریای سرخ با پایان یافتن جنگ در غزه پایان می یابد و یا اینکه ارزیابی آمریکا این است که انصار الله گاه و بیگاه از این امکان برای فشار بر کشورهای متخاصم بهره خواهد بود و...
پیشنهاد میشود اولا برای هر گلی که فلسطین به ایران بزند امتیاز ورود بدون گمرک یک بو گاتی به دروازه بان تیم ملی داده شود.اینجوری هم مشتی به دهان صهینوها خورده میشود هم فلسطینی ها راضی میشوند وهم.........خخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
احسنت
به نظر بنده بازنده بازی امروز اسرائیل است. علتش رو نمیدونم ولی ما تابع مسولین هستیم و بر اساس منطق اونها هر اتفاقی بیفته بازنده اسرائیل است و برنده ما
پاسخ ها
علی
| Canada |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
گل گفتی :-)
ورزش باید مستقل و حرفه ای باشه اما مرام بیشتر ورزشکاران ما مرام جهان پهلوان تختی هستش و انشاله همیشه همینطوری باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
بله، يك زماني اينطور بود ولي ديگر تمام شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
یعنی دقیقاً ورزشکاران ما باید چی کار کنن؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
الان مرام ورزشکاران ما بیشتر به سمت مرام اتوبوس چادردار در کنار زمین تمرین و اینجور چیزا میل پیدا کرده
فلسطینی ها خسته و دل شکسته هستند
نباید به آنها گل بزنیم و در صورت گل زدن نباید شادی کنیم تا غرور ملی آنها ترمیم شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
از کسانیکه معلولیت دارند سوال کنید آیا از ترحم خوششان می آید یا نه تمام آنها مخالفند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
فلسطینیها قبل از شش سالگی فقط پنج سال سن دارند اوه اوه اوه اوه ????
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
گل بزنیم اما به جای شادی فریاد بزنیم ا.. اکبر و مرگ بر اسرائیل
حالا مراقب باشید از فلسطین گل نخورید !
معمولا سلبریتی ها ساز مخالف می زنند از این تیم فوتبال هم انتظاری نیست باید به تیم ضعیف که برسد غیرتی شود و یک جور ی ثابت کند فلسطینی ها با ما خوب نیستند
کاش وطن امروز در مقاله محققانه خود یک نکته ساده را هم توضیح می داد:

اگر حملات حوثی ها متوجه کشتی های اسرائیلی یا با مقصد اسرائیل بود چرا «غول‌های کشتیرانی دنیا» ،حتی قبل از دخالت آمریکایی ها و درگیری های بعدی هم، ترجیح دادند از عبور کشتی هایشان از دریای سرخ و کانال سوئز در مسیر بین آسیا و اروپا خودداری کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چون در منطقه جنگی ممکن است یک کشتی به اشتباه هدف قرار گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ناشناس 8:26
همان بالا هم نوشته ام. این موضوع حتی قبل از شروع درگیری ها و تبدیل دریای سرخ به یک «منطقه جنگی» اتفاق افتاده بود.
اگر چند تا اسراییلی در تیم فلسطین هستند که اصلا نباید باهاشون بازی کنیم!!؟

و اگر بازی کردیم هم باید گلبارانشان کنیم

ولی اگر همه فلسطینی بودند ؟ باید بخاطر حمایت و کمک به انها بهشان ببازیم !!!!
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم

*****
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

یا الله به حق محمد و آل محمد
از اختلاس و تورم نجاتمون بده
و
از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
*****

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
یک بار برایت نوشتم که آن قدر همت نداری که حتی املای این کلمه «صهیونست» را تصحیح کنی تا یک غلط را نود بار تکرار نکنی.
طنز تلخ روزگار اینکه دوتا بازیکن اسرائیلی در تیم فلسطین است و ما به خاطر فلسطین با اسرائیل بازی نمیکنیم
این هم یک طنز بی معنی دیگر است که حوثی ها به حمایت از مردم فلسطین برخاستند.

هدف حوثی ها در نا امن کردن کشتیرانی تجاری بین المللی در دریای سرخ صرفاً به رسمیت شناخته شدن توسط کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
حوثی ها و مردم غزه هر دو مسلمان هستند خیلی طبیعی است که از یکدیگر حمایت کنند
ناشناس
| Germany |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
مگر جنگ صليبي است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
بله جنگ صلیبی است از نظر صلیبی ها باید کودکان فلسطینی کشته شوند آیا شما چیزی غیر از این می بینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
دوست عزیز 8:53
دقیقا جنگ صلیبی هست. اما اینبار بحث دین نیست. مستعمره ها با استعمارگرها درگیر شده اند. اگر ببازند شاید تا صد سال آینده هم باید برده باشند. باید با دید بازتر و کلی تری به این جنگها بنگرید. اصلا حوثی ها قیام کردن که تنگه باب المندب رو برای لشگر مستعمره ها بدست بگیرن. خیلی وقته جنگ شروع شده فقط جدیدا یخورده علنی شده و تو مهها و سالهای آینده به نقاط دیگه هم کشیده میشه. اگه بتونیم بدون درگیری مستقیم و نابود شدن زیرساختهامون تو این جنگ پیروز بشیم موفق شدیم ولی اگه ما هم مثل سوریه و یمن نابود بشیم در صورت پیروزی هم چیز زیادی نصیبمون نمیشه. مثل انگلیس بعد جنگ جهانی دوم.
کسانی که حتی در بازی فوتبال به نفع خودی زدو بند و تبانی میکنند ببینید سر پول و بیت المال چه میکنند.
گل زدن به فلسطین حرام و خوشحتلی حرامتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ترسیدم!!!!! نکنه برم جهنم؟!!
اول جواب این سوال رو بدین با توجه به اینکه یک بازیکن فلسطین اسرائیلی هستش و دو بازیکنش در لیگ اسرائیل بازی میکنن، اشکال نداره با این تیم بازی کنیم!!!؟
فوتبال به هیچ وجه نباید سیاسی شود هر دو تیم باید بازی خودشان را بکنند اینکه مقابل فلسطین با ترحم بازی کنیم برای خود آنها هم ناراحت کننده است .
مطمئن باشید ایران برنده بازی امروز نخواهد بود.خیلی شانس بیاریم با فلسطین مساوی خواهیم شد
شما از فلسطین طوفان الاقصی نخورید، شادی کردن نکردن را به عهده خودتان می گذاریم
سه بازیکن اسرائیلی در تیم ملی فلسطین هستش
شادی کردن از گل به فلسطین ،یعنی ما دردی از مردم شما رو حس نمیکنیم و بنی ادم هم نیستیم! شادی کردن موجب تایید گل نیست که باید انسانیت رو براش زیر پا بذارن؟
ناشناس 12,25 اگه ایران برد شما عزاداری کن
قابل توجه کسانی که برای شادی کردن به هیولا تبدیل شدن تیم فلسطین رتبه جهانیش 99 هست حتی اگر جنگ هم در فلسطین نبود بردنش خوشحالی نداشت
درود ،عرض ادب ،بازی اول ایران در جام ملتهای اسیا هستش ،ان شالله که بازی پر گلی باشه و بچه های تیم حد المکان ۵تاگل بزنند .وبازی فوتبال خصوصا تیم ملی رو قاطی سیاست نکنند...

با تشکر ?
کدوم تیم فلسطین تیمی که نصف اعضاش اسراییلی هستن و بقیه اعضای عرب فلسطینی ام شاغل در لیگ اسراییل هستن این تیم سر تا پا اسراییلی هست چطور مقابل این تیم به میدان میرن این با ارمانهای جمهوری اسلامی در تضاد نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست