بازدید 2944

تلاش قوه قضاییه برای شنیدن حرف‌های مردم

این ملاقات‌ها از دیگر سو به مردم این اطمینان را می‌دهد که همواره گوش شنوایی برای شنیدن دردهایشان وجود دارد و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها و مشکلاتشان شخصا وارد میدان می‌شوند و این موضوع می‌تواند موجبات رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و در نهایت افزایش سرمایه اجتماعی حاکمیت را فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ 12 January 2024

مسئولان دادگستری استان یزد در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر ارتباط مستقیم با مردم در جریان ملاقات‌های مردمی با ۴۵ هزار و ۶۲۱ نفر ملاقات کردند.

به گزارش «تابناک»، برگزاری برنامه‌های ملاقات مردمی به دلیل اینکه باعث دسترسی سریع و راحت مردم به مسئولان قضایی، کاهش اطاله دادرسی، ایجاد شفافیت در رسیدگی به پرونده‌ها، شناسایی نقاط و ضعف دادرسی‌ها در محاکم، برقراری ارتباط بی‌واسطه مسئولان با مردم و مراجعان و افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی می‌شود همواره مورد تاکید ریاست قوه قضاییه بوده است.

این ملاقات‌ها از دیگر سو به مردم این اطمینان را می‌دهد که همواره گوش شنوایی برای شنیدن دردهایشان وجود دارد و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها و مشکلاتشان شخصا وارد میدان می‌شوند و این موضوع می‌تواند موجبات رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و در نهایت افزایش سرمایه اجتماعی حاکمیت را فراهم کند.

به دلیل اهمیت این موضوع برگزاری این ملاقات به صورت مرتب و هفتگی به عنوان یک تکلیف از سوی ریاست قوه قضاییه به روسای دادگستری‌های تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها ابلاغ شده است.

همچنین در فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه با عنوان "نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول" و در مباحث دهم و یازدهم این سند به اهمیت برگزاری ملاقات‌های مردمی اشاره شده است.

تاکید ریاست قوه قضاییه بر ارتباط مستقیم مسئولان قضایی با مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ۱۴ دی‌ماه سال جاری در برنامه ملاقات مردمی با مراجعان به دستگاه قضایی و به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی طی سخنانی خطاب به مقامات قضایی حاضر، بر این نکته مهم تصریح کرد که یکی از اهداف اصلی برپایی ملاقات‌های مردمی علاوه بر رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم در چارچوب موازین قانونی، آسیب‌شناسی روند‌ها و رویه‌هایی است که در مراجع قضایی حاکم و منشأ عمل هستند و ممکن است به واسطه این روند‌ها و رویه‌ها، مسائل و مشکلاتی از قبیل اطاله دادرسی‌ها و یا عدم استیفای کامل حقوق دادخواهان، حادث شود؛ از سویی دیگر، در جریان این ملاقات‌های مردمی و در اثنای مطالعه پرونده‌های مراجعان، بعضاً کاستی‌ها و فرایند‌هایی آسیب‌زا در محاکم و مراجع قضایی کشف می‌شوند که با اصلاح این فرآیند‌های آسیب‌زا، از ایجاد تعداد کثیری از پرونده‌های مشابه جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس عدلیه خطاب به مقامات قضایی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها در چارچوب قانون را در زمره اولویت‌های کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدار‌های مردمی و حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه استمرار و مداومت داشته باشند.

دادگستری استان یزد نیز به عنوان یکی از استان‌های فعال در زمینه برگزاری برنامه‌های ملاقات مردمی عملکرد مطلوبی را داشته است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

مسئولان قضایی استان یزد با ۴۵ هزار و ۶۲۱ نفر ملاقات کردند

غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های ملاقات مردمی با مسئولان قضایی در استان گفت: این ملاقات‌ها در راستای اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه و اجرای دستورات ریاست قوه قضاییه مبنی بر ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مردم برگزار می‌شود.

وی افزود: در همین راستا در ۹ ماهه سال جاری، مسئولان قضایی استان یزد با ۴۵ هزار و ۶۲۱ نفر ملاقات کردند.

رئیس کل دادگستری استان یزد از رشد ۳۲ درصدی ملاقات مردمی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و تصریح کرد: این آمار در سال گذشته ۳۴ هزار ۸۹۱ نفر در این بازه زمانی بوده است که مقایسه این آمار نشان از رشد ۳۲ درصدی این ملاقات‌ها دارد.

وی ادامه داد: برنامه ملاقات مردمی دادگستری استان یزد علاوه بر روز‌های چهارشنبه که به صورت مستمر و هفتگی انجام می‌شود، در برنامه‌های مناسبتی و نوبه‌ای نیز در سطح شهر، محلات کمتر برخوردار، مناطق محروم، مساجد تراز و حوزه‌های قضایی نیز پیگیری و دنبال می‌شود.

دهشیری یادآور شد: در این برنامه‌ها نیز تعداد ۱ هزار و ۳۸ نفر از طریق برپایی میزخدمت مشکلات خود را مطرح نمودند.

وی همچنین از حضور و مشارکت ۶۴۷ نفر قاضی جهت ملاقات با مردم خبر دادو عنوان کرد: بخش اعظمی از این ملاقات‌ها مربوط به مقام‌های ارشد قضایی استان بوده و بخش دیگری نیز توسط رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد و دادستان مرکز استان صورت گرفته و همچنین تمامی رؤسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های سراسر استان نیز یک زمان مشخص را برای ملاقات با مراجعین اختصاص داده اند.

رئیس کل دادگستری استان یزد ادامه داد: بر این اساس در ۹ ماهه سال جاری با ۷ هزار و ۵۰۱ نفر از مراجعه کنندگان ملاقات و پس از استماع مسائل و مشکلات آن‌ها در چارچوب موازین و مقررات دستورات مقتضی صادر شد و در برخی موارد نیز بنا به ضرورت تسریع در رسیدگی با هدف سرعت بخشیدن به روند دادرسی پیگیری گردید.

وی اضافه کرد: همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد با هزار و ۲۰۱ نفر و دادستان‌های شهرستان‌های استان نیز در مجموع با ۱۳ هزار و ۲۹۶ نفر ملاقات چهره به چهره داشتند.

دهشیری با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های ملاقات مردمی همواره به عنوان یکی از مهمترین دستورات و تاکیدات به روسای حوزه‌های قضایی، دادگاه‌های بخش و دادستان‌های شهرستان‌ها تذکر داده شده است گفت: بر همین اساس در ۹ ماهه سال جاری روسای دادگستری‌های استان با ۲۳ هزار و ۶۲۳ نفر از مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی ملاقات کرده‌اند.

وی بیان کرد: از مجموع تعداد ۴۵ هزار ۶۲۱ ملاقات حضوریِ امسال، تعداد ۲۰ هزار و ۳۵۹ مورد منتهی به نتیجه و تعداد ۴ هزار و ۸۲۱ مورد با دستور بایگانی به علت عدم امکان پیگیری قضایی مواجه شده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: همچنین در جریان این دیدار‌ها تعداد ۱۶ هزار و ۵۲۰ مورد راهنمایی و ارشاد و تعداد ۳ هزار و ۹۲۱ مورد از درخواست‌های مردم در دست اقدام قرار دارد.

تلاش قوه قضاییه برای شنیدن حرف‌های مردم/ مسئولان قضایی استان یزد با ۴۵ هزار و ۶۲۱ نفر ملاقات کردند

راه‌های دریافت نوبت ملاقات با مقامات قضایی استان یزد

وی در رابطه با نحوه‌ی ارتباط شهروندان با مسئولان قضایی استان یزد خاطرنشان کرد: برای تسهیل ارتباط مردم با دستگاه قضایی، سایت دادگستری استان یزد با آدرس http://dadgostari-yz.ir در بخش ارتباط با مسئولین و همچنین پست‌های الکترونیک riyasat@dadgostari-yz.ir و info@dadgostari-yz.ir زمینه‌ای را برای تسهیل ارتباط مردم با مسئولین قضایی فراهم کرده است.

دهشیری یادآور شد: همچنین شهروندان می‌توانند از طریق پیام رسان‌های سروش و ایتا و برقراری ارتباط با روابط عمومی دادگستری استان به شماره ۰۹۲۱۴۸۳۵۱۰۳ نظرات، گزارشات و پیشنهادات خود را ارسال کنند.

بر اساس این گزارش ارتباط بی‌واسطه مردم با مسئولان علاوه بر تقویت اعتماد عمومی مردم به مسئولان و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند باعث حل مشکلات بسیاری از آنان شود.

این ملاقات‌ها به دلیل آنکه روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و حل مشکلات مراجعان را کوتاه‌تر کرده مورد استقبال مردم قرار گرفته است. این اقدام ارزشمند قوه قضاییه و اثرات مثبت آن در صورت تداوم می‌تواند موجب کاهش پرونده‌های معوق و مسن و نیز حل و فصل بسیاری از دعاوی پیچیده شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست