مدل فعلی سهمیه بندی بنزین تغییر خواهد کرد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روندهای کنونی پرداخت یارانه پنهان انرژی باعث شده است که قیمت های دستوری را داشته باشیم، به نحوی که سرمایه گذاری بخش خصوصی عملاً امکان پذیر نیست و فقط بخش دولتی و خصولتی در پروژه های انرژی همکاری دارند.
با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، قرار نیست سهمیه کاهش پیدا کند. کماکان متناسب با میزان پیمایش به اعطای سهمیه بنزین به دارندگان خودرو می پردازیم؛ اما در یک حرکت اصلاحی به اعطای یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند نیز اقدام می کنیم.
طرح اعطای یارانه بنزین به نفر از اواخر دولت دهم و همزمان با مطرح شدن مباحث مربوط به هدفمندی یارانه ها شروع شد. قرار بود در ادامه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها موضوع اعطای سهمیه بنزین به افراد نیز پیش برود. اما مجلس با این روند موافقت نکرد و کار پیش نرفت. دولت یازدهم و دوازدهم نیز کلاً به این موضوع اعتقادی نداشت و به سمت واردات بنزین رفت و زیرساخت کارت سوخت را حذف کردیم.
در پیشنهاد دولت دهم مطرح شده بود که به جای اعطای یارانه پنهان انرژی به صورت بی هدف و کورکورانه، به هر نفر سهمی از یارانه حامل های انرژی را اختصاص دهیم.
در این باره حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر برایمان مزیت دارد، در گفتوگو با تابناک اقتصادی تصریح کرد: یکی از بزرگ ترین مزیت های طرح مورد بحث این است که عدالت در تخصیص یارانه های انرژی لحاظ می شود و همه از این یارانه بهره می برند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، در روش اعطای کارت سوخت به ازای هر خودرو، هر که خودروی بیشتر و تمکن بالاتری داشته باشد، بیشتر از یارانه بهره می برد؛ اما کسانی که فاقد خودرو هستند، اصلاً از یارانه بنزین بهره مند نمی شوند؛ این نوعی بی عدالتی است که با اختصاص سهمیه بنزین به نفر حل و فصل می شود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توضیح داد: با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، بازار ثانویه ای ایجاد می شود و کسانی که به بنزین نیاز ندارند، آن را در این بازار می فروشند و کسانی که نیاز به بنزین مازاد بر سهمیه ی یارانه ای خود دارند، آن را از بازار آزاد تهیه می کنند. قبلاً ما همین پیشنهاد را مطرح کرده بودیم که کارت انرژی به افراد تعلق بگیرد و هر کسی خودش مدیریت سهمیه ی یارانه ای اش را بر عهده داشته باشد.
صالحی گفت: تمامی حامل های انرژی از جمله گاز، برق، آب و... نیز می توانند در این کارت انرژی تعریف شوند. اختصاص سهمیه انرژی به نفر باعث می شود که افراد خودشان در مورد نحوه ی مصرف سوخت و یا انرژی سهمیه ای و یارانه ای شان تصمیم بگیرند. این روش به مدیریت مصرف کمک می کند.
وی درباره انتقاد برخی کارشناسان مبنی بر اینکه در اوضاع کنونی با ناترازی بنزین مواجه هستیم و چطور می خواهیم به همه افراد حتی کسانی که خودرو ندارند، سهمیه بنزین اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: بر اثر اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به نفر، صرفه جویی در مصرف سوخت را خواهیم داشت. اختصاص سهمیه بنزین به نفر در مقابله با قاچاق بنزین نیز موثر خواهد بود. بنابراین، جلوی قاچاق سوخت به خارج از کشور گرفته می شود و بخشی از بنزین مورد نیاز برای اعطای سهمیه به نفر از این محل تأمین می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قاچاق بنزین، مساله ی اساسی برای کشور است و باید برایش راهکار منطقی در پیش بگیریم. واقعیت این است که در مقابل قاچاق بنزین، ارز وارد کشور نمی شود. به طور مثال، در مقابل قاچاق سوخت به ترکیه، پوشاک این کشور وارد می شود. این مساله به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند.
وی در پایان تأکید کرد: هر چه سریع تر طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در کشور شروع کنیم، به نفع مان است و از هزینه های جنبی بیشتر جلوگیری می کنیم.
دیروز در بعضی از سایتها اعلام شد که با یک کارت بانکی تنها 4 عدد نان داده می شود!
کمی از بریز و بباش هایتان کم کنید. بودجه نهادها و سازمانهای بی حاصل را قطع نه، تقلیل دهید. والله کار خیری می کنید.
این ملت دیگر تحمل این همه گرانی و کمبود و فشار را ندارد.
سهمیه بر اساس ماشین اصلا عادلانه نیست کسی که ده چهاتا ماشین داره و اکثر مواقع تک سرنشین حرکت میکنند داره از یارانه بنزین بینهایت بیشتر از کسی که ده سر عائله است و حتی یک ماشین نداره استفادهمیکنه
فرض کنید یک خانواده فقط یک ماشین داره. اینکه اون خانواده 2 نفره باشه یا 4 نفره تفاوتی در میزان سوخت مصرفی نداره (درصورتی که در زمان تردد، همه افراد خانواده با هم تردد کنند که بیشتر اینجوریه). پس تخصیص سوخت به تعداد نفرات خانوار عین بی عدالتیه و از انصاف و عدل به دوره.
تنها کاری که میشه کرد اینه که دولت محترم کلا در این زمینه هیچ کاری نکنه و حرفی نزنه و فقط و فقط سکوت پیشه کنه
هر گونه دستکاری در سهمیه بنزین و یا بالا بردن قیمت آن موجب آسیب به درآمد آنانو بالطبع سبب ناراحتی آنها می شود. آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی با این حقوق ها، مخارج و گرانی ها.
دیگر چه بلایی مانده که سر مردم نیاورده اید. با وجود تورم 100 درصدی، حقوق ها را 20% افزایش می دهید. سال به سال مالیاتها را افزایش می دهید. ارز را گران می کنید. خودرو و خدمات را گران می کنید.
حالا دوباره برگشتید سراغ گران کردن بنزین؟
خوروی 2 میلیارد تومنی میشه 400 میلیون
اون مازاد 1 میلیارد و 600 رو میذاریم بانک با سودش بنزین لیتری 100 هزار تومن هم بزنیم بازم تو سودیم
چرا هر بار گرون می کنند میگن مشکل قاچاق و آلودگی حل میشه ولی نمیشه؟
البته همه میدونیم چرا!
ولی چرا باز فکر می کنند مردم باور می کنند؟
مجید جون قاچاق بنزین که با کارت سوخت انجام نمیشه اصلا همه این ها از سر تولید فرغون های از رده خارج و پر مصرف دهه هشتاد فرانسه و آشغال های چینی هستش و الا اگر راست میگن واردات خودروهای استاندارد هیبرید و برقی را آزاد کنند.







