بازدید 2662

جایگاه معلمان در طرح جابر چیست؟

کد خبر: ۱۲۱۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 08 January 2024

طرح جابر به عنوان یک ابلاغیه به مدارس میرسد و عملا نیرویی مختص آموزش آن به دانش آموزان گمارده نمیشود. از همین رو قسمت سنگینی از وزن این پروژه بر دوش معلمان عزیز است. ابتدایی ترین و حتی مهم ترین وظیفه یک معلم در قبال طرح جابربن حیان، اطلاع رسانی صحیح آن است. در زمان حال مشکلاتی متوجه طرح جابر شده است که در نهایت باعث بی ارزش شدن آن در چشم والدین شده.

اگر معلمان بتوانند اهمیت طرح جابربن حیان را آنطور که باید به والدین دانش آموزان دبستانی برسانند، مطمئنا مشکلات اینچنینی مشاهده نمیشود. در زمان حاضر این طرح برای برخی از والدین به قدری بی ارزش شده است که حتی آنها طرح جابر را صرفا به عنوان یک زحمت اضافی میبینند. به طور مثال متأسفانه برخی از والدین برای انجام سریع طرح جابر اقدام به خرید آن میکنند. از خرید تابلو نمایش آماده تا تحقیق و دفتر.

برخی دیگر از والدین نیز خود به انجام تحقیقات این پروژه مهم میپردازند و دانش آموزان را از تحقیق و پژوهش محروم میکنند. هدف این طرح در بسیاری از مدارس به طور کلی فراموش شده است. هدف این طرح این بود که دانش آموزان بتوانند به خوبی به تحقیق و پژوهیش بپردازند اما متأسفانه این هدف به ندرت تحقق می یابد. دسته دیگر از والدین با تصور اینکه با کمک به فرزند خود، در جهت انتخاب بهترین طرح توجیهی، فرزند خود را به سمت قله های پیشرفت سوق داده اند در جایی که صرفا با این کار فرزند خود را پیشرفت واقعی محروم کرده اند.

جایگاه معلمان در طرح جابر چیست؟

تدوین طرح جابر

آموزگاران , دانش آموزان و معلمان بخصوص آندسته که تجربه زیادی در سیستم آموزشی کشور ندارند غالبا با روند تدوین دانلود طرح جابر آشنایی کافی را ندارند و اساسا فلسفه پیدایش سایتهایی مثل ما که این فایل های نمونه را در اختیار فرهنگیان عزیز قرار میدهند هم همین است تا با نحوه نگارش و تدوین دانلود طرح جابر , فرم های تدوین آن , مراحل و استانداردهای کلی آشنا شوید و بتوانید از آنها در جهت نگارش و تدوین گزارش خودتان استفاده کنید.

موضوع این است که اغلب فایل های رایگان طرح جابر موجو در وب فارسی از طرح جابر های بی کیفیت انتخاب میشوند. از همین رو به تمامی عزیزانی که به دنبال دانلود طرح جابربن حیان هستند پیشنهاد میکنیم تا ترجیحا از فایل های غیر رایگان استفاده کنید تا زمان و هزینه شما هدر نرود و بتوانید بهترین بهره ممکن را از آن داشته باشید. مطمئن باشید نمونه های طرح جابری که برای شما عزیزان آماده کرده ایم میتواند به خوبی جوابگوی نیازات شما باشد.

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی در واقع یکی از بهترین مستنداتی است که توسط معلمان و دبیران به منظور  ارائه مدرک و نمونه کار از فعالیت خودشان صورت می گیرد. ارائه مستندات جدول بندی شده و مستند شده تحت عنوان گزارش معلمان در واقع بهترین گزینه ای است که می تواند مورد توجه اهالی علم و فرهنگ قرار بگیرد. بهتر است متولیان علم و دانش معلمان را خیلی بیشتر از این که هستند به مقوله گزارش نویسی علاقه مند و ترغیب نمایند. اینگونه است که می توان به آینده با چشم امید نگریست. در ارتباط با مقوله تدوین مستندات معلمان از سال ها پیش مورد توجه بوده و هم اکنون نیز به صورت قابل ملاحظه ای مورد توجه می باشد.

اقدام پژوهی چیست ؟

قطعا در پاسخ به این سوال باید توجه شما را به این مقوله جلب نمایم که متوجه فواید گزارش نویسی باشید. معلمان در طول سال تحصیلی با معضلات و مشکلات زیادی مواجه می شوند. آنها تصمیم می گیرند که چند مورد از این مسائل را حل کنند. مسلما مشکلات قوی تر و پر اهمیت تر را در نظر می گیرند. در این ارتباط از راهکارها و روش های مختلف نیز بهره می گیرند. در نهایت بعد از حل مشکل راهکارها و پیشنهاداتی را جمع آوری می کنند. در کل به این راهکارها و پیشنهادات اقدام پژوهی گفته می شود. این نوع گزارش نویسی قطعا در امتیاز ارزشیابی آنها نیز مفید و موثر است.

جایگاه معلمان در طرح جابر چیست؟

تدوین اقدام پژوهی معلمان

اقدام پژوهی در وبسایت آموزشی ما یکی شیوه نامه های الزام آور به مدرسه ها بود. همیاران فرهنگی اعم از معمولی و دولتی ، هیئت امنایی، غیر انتفاعی و... می‌توانند اقدام پژوهی خویش را از وبسایت اخذ نموده و از مزایای تارنما آموزشی ما به کارگیری کنند. مقصود از جاری ساختن این فعالیت و ابلاغ این شیوه نامه فعال نمودن هر چه بیشتر همیاران و تسریع در نگارش و تدوین اقدام پژوهی به وسیله آن ها است.

آمار ها نماد می‌دهد مورد اقدام پژوهی یکی‌از اصلی ترین موضوعاتی میباشد که جای گفتگو دارد و نقش گزینش کننده ای در ایده ها اندیشمندان و محققان فن یادگرفتن مدیریت داراست. آنچه دارای اهمیت میباشد پرداختن به مسئله اقدام پژوهی و همینطور موضوعاتی زیرا معلم پژوهنده می‌تواند آسمان های جدید ای را در عرضه فراگیری مدیریت در پیش روی اندیشمندان گشوده نماید.سازه بر این نیاز میباشد که به زمینه اقدام پژوهی و معلم پژوهنده به طور کلان تری پرداخته گردد و این مورد به مسائل پیش رو و منظره های پژوهشی آتی توسعه داده خواهد شد.

اگرچه عمده پژوهش ها انجام شده ی دارای ربط، به چگونگی ارتباط در‌این مقوله پرداخته¬اند، البته مطالعات محدودی به تحلیل متغیر های همبسته با آن تخصیص یافته¬اند که شالوده ارائه¬ی یک خط مش پیشگیرانه و مداخله ای مؤثر میباشد، به ویژه آنکه صورت پژوهشگری درباره با اقدام پژوهی و ماهیت آن در سال های اخیر تغییر‌و تحول یافته میباشد. اکثر دانشمندان توافق دارا هستند که مبحث اقدام پژوهی و ارتباط آن با معلم پژوهنده از مهم‌ترین مسائل آیتم انتظار در جامعه پژوهشی میباشد. برای اینکه بتوانید مستندات خیر بنویسید بایستی در آغاز احاطه کافی داشته باشید که اقدام پژوهی چه می باشد , به چه شکل نگارش می شود و برای دستیابی به چه اهدافی در ساختار آموزشی گنجانده گردیده است.

  1. پرسش مهم چه است ( قرار میباشد چه مساله ای را تحلیل نمایید ؟)
  2. برای جواب به‌این پرسش چه اطلاعاتی نیاز دارید وچگونه آن‌ها‌را بدست خواهید آورد ؟
  3. شاخص های مقایسه ای را چه گونه تهیه و تنظیم میکنید
  4. آیا آنالیز و راه‌حل روشنی دارید ؟

مراحل درس پژوهی

درس پژوهی از جمله مهارتهایی است که با ممارست زیاد و بهره گیری از اندیشه ها ، نظریه ها و فنون مربوط به آن به دست می آید . در این بخش ، مراحل اساسی درس پژوهی شرح داده می شود .

تعیین هدف کلی به نوشته طبری اولین اقدام معلم به هنگام درس پژوهی ، تعیین هدف یا هدفهای تدریس می باشد ، ضروریترین منبع برای تعیین هدفها ، کتاب های درسی هستند . چنانچه در آغاز هر مطلب مندرج در کتاب درسی ، مقصود اصلی گنجانیده می گردید در این صورت معلمان مجبور نبودند که هدف کلی درس خود را مشخص سازند . اما آنچه در بسیاری از کتابهای درسی دیده می شود صرفأ عنوان مطلب می باشد . گرچه عنوان مطلب تا حدودی زمینه بحث را روش می سازد اما هدف را به وضوح بیان نمی کند . حتی در بعضی از کتب درسی که هدفهای کلی مشخص شده اند به دور از ابهام نیستند . از این رو ، وظیفه معلم آن است که با توجه به نوشته های هر مطلب مقصود اصلی آن را دریافته و در یک یا چند جمله برای دانش آموزان توصیف نماید . این جملات یا عبارات که نقصود از آموختن مطال را بیان می کنند ، هدفهای آموزشی نامیده می شوند . درس پژوهی در این مرحله ، از آنجا که انتظارات معلم را از دانش آموزان به طور کلی عنوان می سازند ، هدفهای کلی به شمار می آیند .

تحلیل درس پژوهی چیست ؟

تدوین هدفهای کلی گر چه تا حدودی ماهیت و محدوده مطالب آموزشی را مشخص می سازد اما فعالیتهایی را که معلم باید انجام دهد و نوع واکنش هایی را که انتظار می رود دانش آموزان به هنگام تدریس از خود بروز دهند ، روشن نمی سازد . از این رو ، درس پژوهی ضرورت می یابد درس پژوهی در واقع جریانی است که در طی آن ، هدف کلی آموزشی به فعالیتهایی که دانش آموز باید انجام دهد یا معلومات و مهارتهایی که وی باید دارا باشد تا به هدف کلی برسد ، تجزیه می شود . اجزاء هدف کلی ، اصطلاحأ پاره فعالیت نامیده می شوند .

در این مرحله هر معلمی باید تلاش کند تا هر یک از فعالیتهای آموزشی را با توجه به ماهیت آن و شناختی که از دانش آموزان خود دارد ، به فعالیتهای جزئی تری تجزیه نماید . سپس تک تک آنها را در رابطه با هدف کلی درس پژوهی مورد بررسی قرار داده و آنها را که مناسب تشخیص می دهد به فهرست پاره فعالیتها بیفزاید. هدفهای جزئی در واقع تواناییها و مهارتهایی هستند که معلم انتظار دارد دانش آموزان در جریان درس پژوهی ، به آنها برسند .با دورتر شدن از هدف کلی ، فعالیتها ساده تر می گردد . در امر تدریس ، معلم باید از مطالب ساده تر آغاز کرده و به تدریج به مطالب مشکل تر بپردازد .

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار