بازدید 9121
ششصد و هفتاد و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین

حملات شدید پهپادی روسیه به خطوط مقدم ارتش اوکراین

ششصد و هفتاد و دو روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۱۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵ 07 January 2024

حملات شدید پهپادی روسیه به خطوط مقدم ارتش اوکراین

بین الملل تابناک: ششصد و هفتاد و دو روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اذعان زلنسکی به برتری هوایی روسیه در جنگ با اوکراین
۱۴۰۲/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۴

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه با اذعان به برتری هوایی ارتش روسیه تاکید کرد که اوکراین باید دفاع هوایی خود را در خط مقدم و هم برای حفاظت از شهرها تقویت کند.

به گزارش وبگاه «دولت اوکراین» زلنسکی در جریان گفت‌وگوی برخط با شرکت کنندگان در مجمع «جامعه و دفاع» در سوئد مدعی ثبات در جبهه‌ها شد.

رئیس جمهوراوکراین خاطرنشان کرد که نیروهای اوکراینی در جبهه‌ها به سامانه‌های دفاع هوایی نیاز دارند تا روسیه را از توانایی کنترل آسمان و حملات هوایی به مواضع اوکراین محروم کند.

پوتین نیروهای مسلح روسیه را ستود
۱۴۰۲/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۳

 «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه در جشن کریسمس ارتدکس، نظامیان این کشور را ستود.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «الجزیره» پوتین در مراسم کریسمس ارتدوکس به خانواده‌های نظامیان وعده داد که دولت او حمایت بیشتری از نظامیان این کشور که درگیر جنگ با اوکراین هستند ، ارائه خواهد کرد.

او در دیدار با خانواده‌های داغدار نظامیان روس گفت: «بسیاری از مردان ما، مردان شجاع، قهرمان ما، رزمندگان روس، حتی اکنون در تعطیلات نیز سلاح در دست از کشور دفاع می‌کنند.»

همزمان با تشدید اوضاع در جبهه‌های روسیه با اوکراین، بسیاری از نظامیان روس کریسمس را در سنگر گذراندند. در این بین، حملات هوایی نیز شدت یافته است.

«یوری ایحنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه اذعان کرد که حملات پهپادهای روسیه به مناطق خط مقدم تشدید شده است.

احنات گفت:«حملات پهپادی روسیه از یک الگوی آشنا پیروی می‌کند.»

به گفته او، تمرکز حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه از شب سال نو به این سو به مناطق خط مقدم منتقل شده است.

وی مدعی شد که در مجموع ۲۱ پهپاد روسی رهگیری شدند و برخی نیز به اهداف اوکراین آسیب رساندند.

اخیرا، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد پهپادهای روسی «لانست» به عنوان یکی از قوی‌ترین  تسلیحات در زرادخانه روسیه به دنبال عبور از پدافند هوایی اوکراین هستند.

روسیه عمدتاً از پهپادهای لانست برای حمله به اهداف دور دست استفاده می‌کند.

ایحنات گفت که روسیه در حال تنظیم نقاط کانونی حملات خود در مناطق خط مقدم با پهپادهایی است که مسیرهای متفاوتی را پرواز می‌کنند.

نیوزویک: آلمان برای ارسال موشک‌های تاروس به اوکراین تحت فشار است
۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۲۱:۰۰

نشریه «نیوزویک» امروز (یکشنبه) گزارش داد که صدراعظم آلمان تحت فشار فزاینده برای ارائه موشک‌های دوربرد «تاروس» به اوکراین برای مقابله با روسیه قرار گرفته است.

 «نیوزویک» نوشت: فشارها بر اولاف شولتس برای نشان دادن چراغ سبز برای [ارسال] موشک‌های دوربرد «تاروس» [به اوکراین] که زرادخانه تسلیحاتی کی‌یف را برای حمله به منابع مهم روسیه در پشت خط مقدم به طور قابل‌توجهی تقویت می‌کند، افزایش می‌یابد.

در همین حال، یواخیم گاوک رئیس جمهوری سابق آلمان به روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» (Bild am Sonntag) گفت: صدراعظم باید مدام از خود بپرسد که آیا به هدف اعلام شده‌اش یعنی به کار گرفتن تمام تلاش‌ خود برای جلوگیری از دستیابی روسیه به صلح پیروزمندانه عمل می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: متوجه نمی‌شوم که چرا در تحویل این سلاح [موشک‌های تاروس] و دیگر سلاح‌ها تردید داریم.

مارکوس زودر فرماندار ایالت «بایرن» و رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان (CSU) گفت: موشک‌های تاروس به اوکراین کمک می‌کند تا در برابر «حملات مداوم پهپاد و موشک‌ها» از خود دفاع کند.

سارا نانی سخنگوی پارلمانی در سیاست دفاعی حزب سبز آلمان نیز در این باره اظهار داشت: تحویل موشک‌های کروز تاروس به اوکراین بسیار دیر شده است.

بر اساس این گزارش، ماه‌هاست که تماس‌ها برای متعهد شدن ارائه موشک‌های تاروس [به اوکراین] در حزب خود شولتس افزایش یافته است.

آلمان پیشتر بارها از اوکراین حمایت نظامی و تسلیحاتی از جمله تانک‌های «لئوپارد»، ۹۰ دستگاه خوردوی جنگی پیاده نظام «ماردر» و ۲ سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» را به کی‌یف ارائه کرده است.

اما برلین تاکنون از ارائه موشک‌های کروز تاروس که اوکراین در ماه می (اردیبهشت/خرداد) ۲۰۲۳ درخواست کرده بود، خودداری کرده است.

بر پایه این گزارش، موشک‌های تاروس بردی بیش از ۳۰۰ مایل دارند و به طور کلی شبیه به موشک‌های کروز «سایه طوفان» هستند.

تلگراف: زلنسکی خسته و بیش از حد ضعیف شده است
۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۲۰:۵۷

«امروز ولودیمیر زلنسکی با بزرگترین چالش دوره رهبری خودش مواجه شده است؛ چالشی که حتی شدیدتر از زمانی است که نیروهای ارتش روسیه حدود دو سال قبل از مرزهای اوکراین عبور کردند. در آن زمان، او رهبر کشوری بود که برای نبرد اتحاد داشت.»

 نشریه تلگراف در تحلیلی درباره شکستهای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نبرد با روسیه با گذشت نزدیک به دو سال از شروع جنگ دو کشور به قلم سرهنگ «ریچارد کمپ»، یک فرمانده ارشد سابق ارتش انگلیس و ستون نویس فعلی این نشریه نوشته است: «حالا دیگر این اتحاد وجود ندارد. هم اکنون شاهد اختلافات علنی فزاینده بین زلنسکی و دیگر رهبران سیاسی همچون پترو پوروشنکو، رئیس جمهور سابق و ویتالی کلیچکو، شهردار شهر کی‌یف به دلیل تشدید اتهام‌زنی بین آنها از بابت شکست‌های حاصل شده تا کنون در جنگ هستیم. اتفاق بدتر از آن این است که به نظر می‌رسد زلنسکی با ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل ارتش کشورش نیز دچار اختلاف شده است. چندی پیش زمانی که زالوژنی پذیرفت که جنگ وارد یک بن بست شده است، زلنسکی علنا او را مورد نکوهش قرار داد.

این وضعیت نشان می‌دهد اوکراین علاوه بر آنکه اکنون نیاز مبرمی به وحدت ملی در جنگ دارد، اما همچنین استراتژی مشخصی نیز برای آنکه بتواند جنگ را در آینده پیگیری کند، ندارد. زلنسکی همچنان تاکید می‌کند که اوکراین همه اراضی خود که توسط روسیه تصرف شده را مجددا تصاحب خواهد کرد. اما او بعد از آنکه انتظارات را از ضدحمله تابستانی ارتش اوکراین بالا برد ظاهرا دیگر صحبتی از چارچوب‌های زمانی نمی‌کند. تعدادی از چهره‌ها نیز که تا کنون به دلیل شکست این ضدحمله روحیه خود را از دست داده‌اند حالا شروع به صحبت درباره نوعی توافق صلح کرده‌اند. حتی برخی پیشنهاد داده‌اند که یک توافق صلح بالقوه را در معرض رفراندوم قرار دهند.

زمانی که من آخرین بار به کی‌یف سفر کردم، برخی از رهبران سیاسی این کشور در حال بحث درباره ایده یک توافق صلح بودند؛ توافق صلحی که بر مبنای آن روسیه، عضویت اوکراین در ناتو را در ازای تضمین‌ها مبنی بر اینکه اوکراین هیچ تلاشی برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته خود نکند، بپذیرد. چنین صحبت‌هایی ممکن است صرفا به انگیزه خشم و نارضایتی از وضعیت مطرح شده باشند اما این صحبتها برای بایدن و بسیاری از رهبران اروپایی که چیزی جز یک چنین توافق صلح آن هم در اسرع وقت نمی‌خواهند، ارمغانی از بهشت است.

هر گونه مذاکرات صلح که در مقطع فعلی به صورت جدی مورد ملاحظه قرار بگیرد عمدتا تضمین‌ کننده شکست اوکراین است. در کنار سیاست‌های داخلی در آمریکا و اتحادیه اروپا که تا کنون مانع تصویب کمک نظامی بیشتر برای اوکراین شده‌اند، بایدن و اروپایی‌ها تاکنون نخواسته‌اند اوکراین را به گونه‌ای که این کشور را در جنگ به پیروزی برساند، تجهیز کنند.

این ترمز به خاطر نگرانی آنها درباره اینکه تحریک روسیه می‌تواند به تشدید به هر چه بیشتر درگیری علیه خود آنها منجر شود گذاشته شده است.

زلنسکی نیاز به متوقف کردن این وضعیت دارد. انتخابات امسال اوکراین به دلیل درگیری بعید است اجرا شود بنا براین او باید یک دولت وحدت ملی با هدف کمک به کنترل مخالفتهای داخلی فزاینده که تنها باعث تضعیف تلاشهای اوکراین در جنگ شده‌اند تشکیل دهد. او همچنین باید یک بینش استراتژیک واحد برای کشورش تعیین کند.

او تا کنون هیچ استراتژی واقعی برای جنگ ارائه نکرده جز اینکه فقط گفته، مرکز ثقل جنگ در ضمن دفاع در برابر پیشروی‌های احتمالی روسیه در شرق، به کریمه و دریای سیاه منتقل شود. در صورتی که زلنسکی انتظار دارد غرب همچنان انبارهای سلاح‌هایش را پر کند این وضعیت برای او به اندازه کافی خوب نیست.»

نشست خبری وزیر خارجه ژاپن و همتای اوکراینی حین حمله هوایی روس‌ها
۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۲۰:۳۹

«یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره به «کی‌یف» پایتخت اوکراین گفت که توکیو مصمم به حمایت از اوکراین است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» کامیکاوا در اولین سفر خارجی خود در سال ۲۰۲۴، با «دیمیترو کولبا» همتای اوکراینی خود همزمان با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی در یک پناهگاه نشست خبری برگزار کرد.

توکیو در همراهی با آمریکا به تحریم‌های اقتصادی و تجاری غرب علیه روسیه پیوسته است. روابط روسیه و ژاپن از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به شدت وخیم شده است.

وزیر خارجه ژاپن گفت: «ژاپن مصمم است از اوکراین حمایت کند تا صلح به این کشور بازگردد. می‌توانم احساس کنم که اکنون اوضاع در اوکراین چقدر متشنج است.»

کامیکاوا گفت: «من بار دیگر حملات موشکی و پهپادی روسیه را به ویژه در روز سال نو به شدت محکوم می‌کنم.»

وزیر خارجه ژاپن افزود که ۳۷ میلیون دلار برای ارائه یک سامانه شناسایی پهپاد به کی‌یف اختصاص خواهد داد. او گفت که ژاپن همچنین پنج ژنراتور را برای کمک به اوکراین به این کشور ارسال خواهد کرد.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده اقدام ژاپن برای ارسال سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» به اوکراین «پیامدهای سنگینی» در روابط روسیه و ژاپن خواهد داشت.

کولبا نیز در مقابل گفت که کی‌یف از تصمیم سال گذشته ژاپن برای ارائه جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین تشکر می‌کند، اما اوکراین همچنین به سامانه‌های دفاع هوایی نیاز دارد. وی گفت: «هر روز شهرهای اوکراین توسط موشک‌ها و پهپادهای روسی ویران می شوند. آنها سعی می‌کنند ما را نابود کنند.»

وزرای خارجه ژاپن و اوکراین همچنین درباره «تهدیدات کره شمالی» گفت‌وگو کردند.

حمله اوکراین به بیمارستان دونتسک
۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۲۰:۳۰

 بنا بر گفته مقام‌های محلی، نیروهای اوکراینی روز گذشته (شنبه) چندین حمله به اهداف غیرنظامی در جمهوری خلق دونتسک روسیه (DPR) انجام دادند که در یکی از این حملات، خساراتی به بیمارستانی در این منطقه وارد آمده است.

طبق گزارش شبکه راشاتودی، دست‌کم سه نفر در حمله خمپاره‌ای اوکراین به بیمارستان بالینی مرکزی شماره ۶ در منطقه «لنینسکی» دونتسک مجروح شدند که همگی آن‌ها از بیمارانی بودند که در این بیمارستان بستری بودند.

در حمله اوکراین چندین خانه در دیگر نقاط دونتسک خسارت دید و شاهدان ماجرا گفتند که «معجزه کریسمس» بوده که هیچ کس آسیب جدی ندید.

تصاویر و ویدئوهایی در فضای مجازی قرار گرفته که لحظات پس از انفجارها را نشان می‌دهد که در این تصاویر  شیشه‌ها را خرد شده بر کف بیمارستان نشان می‌دهد.

 

روایت فایننشال تایمز از دست برتر روسیه در جنگ الکترونیک با اوکراین
۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۲۰:۲۸

فایننشال تایمز نوشت: کی یف و مسکو با افزایش حملات در حال تقویت توانمندی های خود برای اختلال در عملیات پهپادی طرف متقابل هستند اما مسکو در جنگ الکترونیک با اوکراین برتری دارد.

 فایننشال تایمز افزود: تعداد بی سابقه حملات هوایی مسکو در سال جدید نشان می دهد کی یف تلاش می کند فناوری جنگ الکترونیک خود را با هدف اختلال در عملکرد و منحرف کردن پهپادها و موشک های هدایت شده روسیه تقویت کند.

بر اساس این گزارش، روسیه و اوکراین، سرمایه گذاری سنگینی بر روی سامانه‌هایی کرده‌اند که می تواند سلاح های پهپادی طرف مقابل را خنثی کند اما مسکو دست برتر را دارد و پیش از شروع حمله تمام عیار خود به اوکراین نزدیک به دو سال پیش بر روی تقویت چنین قابلیت هایی تمرکز کرده بود.

این روزنامه خاطرنشان کرد که با این حال نیروهای اوکراینی نیز تلاش می کنند در این زمینه با روسیه رقابت کنند.

فایننشال تایمز به نقل از میکولا کولسنیک (Mykola Kolesnyk) فرمانده واحد پهپادی اوکراین نوشت: دوئل جنگ الکترونیک با نیروهای روسیه شدید و بی امان است.

این گزارش افزود: اوکراین و روسیه ماهانه ده ها هزار هواپیمای بدون سرنشین استفاده می کنند. آنها امسال به شکل فزاینده ای به سمت استفاده از پهپادهای ارزان که با اپراتور و با استفاده از دوربین کنترل می شوند، روی آورده اند.

ایوان پاولنکو رئیس بخش جنگ الکترویک و سایبری در ستاد کل ارتش اوکراین مدعی شد: روس ها به تازگی بسیاری از آنها را تولید کرده اند که تهدیدی بسیار بزرگ است. آنچه که رخ می دهد استفاده گسترده از پهپادها است. بنابراین جنگ الکترونیک به شکل فزاینده ای اهمیت یافته است.

این مقام اوکراینی از متحدان این کشور خواست قابلیت های نظامی بیشتری را برای «سرکوب یا جعل» سامانه های هدایت ماهواره ای پهپادها و موشک های هدایت شده روسیه در اختیار این کشور قرار دهند.

پاولنکو گفت: تحویل تعداد کافی پارازیت‌اندازهای قدرتمند GNSS یا دستکم تقویت‌کننده‌های سیگنال به اوکراین می‌تواند به مقابله با حملات هوایی دشمن کمک کند.

وی حتی مدعی شد: با توجه به این که سامانه های جنگ الکترونیک روسیه به قطعات پیشرفته ای مانند تقویت‌کننده‌ها، تجهیزات الکترونیکی و نرم‌افزار نیاز دارند، مهم است متحدان غربی تحریم‌هایی را بر این قطعات اعمال کنند.

فایننشال تایمز در ادامه خاطرنشان کرد: حضور پهپادها در همه جای میدان جنگ روسیه و اوکراین یکی از دلایلی است که چرا ضد حملاتی که انتظار می رفت کی یف علیه نیروهای روسیه انجام دهد نتوانست دستاوردهای قابل توجهی در بازپس گیری اراضی این کشور داشته باشد و چرا جنگ زمینی اکنون تا حد زیادی ساکن است. هر گروهی از تانک ها یا خودروهای زرهی را می توان در عرض چند دقیقه شناسایی و نابود کرد.

پاولنکو گفت: روسیه به طور فزاینده ای از جنگ الکترونیک برای تحت فشار قرار دادن مهمات هدایت شونده دقیق غرب اوکراین مانند موشک های هیمارس و گلوله های توپخانه اکسکالیبور استفاده کرده است. مسکو همچنین از قابلیت جنگ الکترونیک خود برای تقلید پرتاب موشک و پهپاد استفاده می کند تا پدافند هوایی اوکراین را دچار سردرگمی کرده و مکان آنها را شناسایی کند.

این مقام اوکراینی افزود: نیروهای کشورش طعمه آسانی برای حملات توپخانه ای هدایت شونده با پهپاد، پرتاب بمب توسط هواپیماهای بدون سرنشین و حملات انجام شده با انفجار تجهیزات هوایی بدون سرنشین هستند.

حملات شدید پهپادی روسیه به خطوط مقدم ارتش اوکراین

 «یوری ایحنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه اذعان کرد که حملات پهپادهای روسیه به مناطق خط مقدم تشدید شده است.

به گزارش وبگاه «صدای اوکراین» احنات گفت: «حملات پهپادی روسیه از یک الگوی آشنا پیروی می‌کند.»

به گفته او، تمرکز حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه از شب سال نو به این سو به مناطق خط مقدم منتقل شده است.

وی مدعی شد که در مجموع ۲۱ پهپاد رهگیری شدند و برخی نیز به اهداف اوکراین آسیب رساندند.

چندی قبل، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که پهپادهای روسی «لانست» به عنوان یکی از قوی‌ترین  تسلیحات در زرادخانه روسیه به دنبال عبور از پدافند هوایی اوکراین هستند. این پهپاد توسط شرکت روسی «زالا ارو» تولید می‌شود. روسیه عمدتاً از پهپادهای لانست برای حمله به اهداف دور دست استفاده می‌کند به همین دلیل، استفاده از آن‌ها در عملیات شناسایی و حمله به توپخانه اوکراین به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده است.

ایحنات گفت که روسیه در حال تنظیم نقاط کانونی حملات خود در مناطق خط مقدم با پهپادهایی است که مسیرهای متفاوتی را پرواز می‌کنند.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، روس‌ها ۲۸ پهپاد را بر فراز اوکراین به پرواز درآورند و ۲۱ فروند از آن‌ها توسط نیروهای پدافند هوایی رهگیری شدند.

روسیه از عزم خود در ساخت هزاران پهپاد در سال‌های آتی خبر داده است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۲۰۰۰ پهپاد تا سال ۲۰۳۰ تولید کند.

دانمارک ارسال اف-16 به اوکراین را به تاخیر انداخت

روزنامه دانمارکی «برلینگسکه» گزارش داد، وزارت دفاع این کشور قصد دارد ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را تا چند ماه به تاخیر بیندازد.

به نوشته پایگاه «بلومبرگ»، دانمارک که در زمره یکی از پشتیبان‌های بزرگ اوکراین در میان کشورهای غربی قرار دارد، برنامه‌ریزی کرده بود اولین بخش از جنگنده‌های اف-16 خود متشکل از شش جنگنده را در حدود اوایل سال نوی میلادی برای اوکراین بفرستد اما حالا طبق گزارش این روزنامه دانمارکی تحویل این جنگنده‌ها به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ موکول خواهند شد.

این روزنامه دانمارکی در مطلب خود نوشت، وزارت دفاع دانمارک در توضیح درباره این تصمیم بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد، برنامه تحویل این جنگنده‌ها مبتنی بر عملی شدن چند شرط شامل موفقیت برنامه آموزش کار با این جنگنده‌ها به خلبان های اوکراینی، موجود بودن لجستیک کافی و وجود زیرساخت مربوط به تامین خدمات اف-16‌ها در اوکراین است.

روزنامه برلینگسکه نوشت، در حال حاضر شش خلبان اوکراینی در حالی گذراندن آموزش کار با اف-16 در دانمارک هستند.

«مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک در ماه اوت وعده داد 19 فروند جنگنده اف-16 را برای کی‌یف بفرستد.

روز جمعه ارتش نروژ اعلام کرد، این کشور تحویل دو فروند جنگنده اف-16 به دانمارک به منظور استفاده در برنامه آموزش به خلبان های اوکراینی را تکمیل کرده است.

روز چهارشنبه گذشته وزیر دفاع نروژ اعلام کرد، اسلو دو فروند جنگنده اف-16 و 10 مربی را برای برنامه آموزش کار با این جنگنده‌ها به خلبان‌های اوکراینی، به دانمارک می‌فرستد.

بلژیک نیز اعلام کرده در بازه زمانی ماه مارس و سپتامبر دو فرونده جنگنده اف-16 و حدود 50 پرسنل را برای این برنامه آموزشی به دانمارک اعزام می‌کند.

متحدان غربی اوکراین برنامه آموزش کار با جنگنده های اف-16 به خلبان های اوکراینی را در آمریکا، رومانی، دانمارک، فرانسه و بریتانیا برگزار خواهند کرد.

نخستین بار در فصل تابستان بود که برنامه اعطای جنگنده‌های اف-16 از سوی متحدان غربی به اوکراین در پی موافقت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با آن به صورت رسمی منعکس شد.

مرداد ماه گذشته منابع آمریکایی خبر دادند دولت جو بایدن با ارائه جنگنده‌های اف-16 توسط هلند و دانمارک به اوکراین، بعد از اتمام برنامه آموزشی خلبانان اوکراینی برای پرواز با این هواپیماهای جنگی، موافقت کرده است.

پس از این بیانیه دولت بایدن، دانمارک و هلند نیز تحت فشار و چراغ سبز آمریکا موافقت کردند که بخشی از جنگنده‌های اف-16 خود را به اوکراین تحویل بدهند.

ماه اوت گذشته، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین به بازدید از یک پایگاه هوایی نظامی واقع در شهر آیندهوون در جنوب هلند رفت تا دو فروند از این جنگنده‌‌ها را بررسی کند. این اتفاق در همان روزی افتاد که هلند و دانمارک تصمیم اولیه خود برای اعطای این جنگنده‌ها به اوکراین را اعلام کردند.

ماه گذشته میلادی نیز رومانی یک مرکز بین‌المللی مخصوص آموزش خلبانی اف-16 به نیروهای اوکراینی با مشارکت متحدانش از جمله در ائتلاف ناتو را اعلام کرد.

طبق بیانیه رومانی، جنگنده‌های مورد استفاده در این مرکز آموزشی توسط هلند و مربیان و پرسنل نگهداری این مرکز نیز از سوی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، تولید کننده این جنگنده‌ها تامین خواهد شد.

ناتوانی واشنگتن در تامین موشک‌های سامانه‌های پاتریوت اوکراین

مقامات کاخ سفید و پنتاگون هشدار داده‌اند که ایالات متحده به زودی قادر نخواهد بود تا موشک‌های مورد نیاز سامانه‌های پدافند پاتریوت اهدا شده به اوکراین را تامین کند.

 روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: سامانه‌های پاتریوت در زمینه دفاع هوایی اوکراین در برابر حملات هوایی روسیه در سراسر این کشور نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند اما مشکل اینجاست که تولید موشک‌های رهگیر پاتریوت هزینه گزافی به همراه دارد و هر عدد از این موشک‌‎ها می‌تواند از ۲ تا ۴ میلیون دلار قیمت داشته باشد.

از زمانیکه روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، مسکو بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ موشک به سراسر اوکراین پرتاب کرده است و در میان تسلیحات پدافند هوایی اوکراین تنها سیستم‌های پاتریوت توانایی رهگیری و انهدام موشک‌های بالستیک را دارند که همین موضوع سبب شده است که این سامانه‌ها از سوی نیروهای اوکراینی به دفعات مکرر در دفع حملات موشکی روسیه به کار گرفته شوند.

نیروی هوایی اوکراین پیشتر اعلام کرد که تمامی ۱۰ موشک کینزال روسیه که در ۲ ژانویه (۱۲ دی) به سوی اوکراین پرتاب شده بود را با استفاده از سامانه‌های پاتریوت رهگیری و منهدم کرده است.

والری زالوژنی فرمانده ارتش اوکراین نیز در همین رابطه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: اگر موشک‌های روسیه به اهداف خود اصابت کرده بودند، با عواقب فاجعه‌باری مواجه شده بودیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
نابود باد متچاوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آمریکا متجاوز به کشورهای مستقل
این ای پا کانادا باز اومد! ملعون روی نظر و حرف ما حرف داره و صد در صد با ما موافق نیست. هر کس با نظر ما بندگان ناچیز حدا موافق نباشه فرعونیه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
آخه نظر باید پایه واساس داشته باشه
ناشناس
| Canada |
۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
و این پایه و اساس را چه کسی نعیین میکنه. البته اصول و موازینی که ما اعلام کردیم! حتما !...
ناشناس
| Canada |
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
پایه و اساس باید داشته باشد. دقیقا مانند زمستان سخت اروپا و تمام شدن نفت و گاز امریکا و التماس دنیا به پوتین برای خرید نفت و گاز روسیه و.... خیلی پایه و اساس داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
برگ خشک بعد جنگ میبینیمت
اگر شکست ناتو در جنگ اوکراین به نفع مردم غزه است پس بگذارید روسیه پیروز جنگ اوکراین باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
امر دیگری نیست؟
معلوم هست این روسیه کبیر چه کسی را هدف قرار میده؟ امریکا و اروپا که فرار کردند و دیگر کمک نمی کنند. سربازهای اکراین که همه مردند و نابود شدند. مردان اکراین که در امریکا و کانادا و اروپا پنهان شدند یا در مکرونالد توالت تمییز می کنند. زنان اکراین که کنیز اروپا و امریکا شدند. دلقک که تقاضای شغل از تلویزیون ژاپن! کرده... پس حتما ارتش روسیه از بس سلحشوره داره با ارتش اجنه و ارواح می جنگه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
کافیه قرداد صلح در وضع فعلی بسته بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
استاد تحلیلهای کودکانه واحساساتی ومتناقض
بهترین چیز برای روسیه وپوتین ملعون وغرب وحتی چین همین جنگ فرسایشی و ویرانگر است
فقط کشور ومردم بدبخت اوکراین به شدت تاوانش رامیدهند
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
گرچه به کنایه صحبت کردی ولی نمی توانیم مثبت بدیم سو استفاده کنندگان در کمینند
کسی الان نگران جنگ اوکراین نیست مملکت ما کم مشکل داره بهتر نیست به آن فکر کنیم
درود به آقای آی پی کانادا همیشه با تحلیل های جفنگشون دل ملت رو شاد میکنن، خدا خیرشون بده
آی پی کانادا امروز مودم خیلی بده ، کلا امروز اعصابم خرابه ، بیا دو تا تحلیل بزار یکم بخندیم دلمون باز شه
پاسخ ها
اروم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
از لایک ها معلومه از طرف مردم حرف نزن توهینم نکن چیزی داری بااحترام بگو داخل منفی مثبت ها معلومه
تلگراف گفته زلنسکی خسته اس.
بگین بیاد این کامنتای مخاطب با آی پی کانادا رو بخونه روحیه بگیره. حاجی تو خبر نداری روسیه در حال شکست و اضمحلاله. بیا آی پی کانادا بهت توضیح بده.
مشکل اوکراین اینه که باید هدف جدیدی انتخاب بکنه چون آزادسازی کریمه دیگه باور پذیر نیست و نه مردم اوکراین نه سایر کشورها باور نمیکنن بهتره اوکراین هدفش رو دفاع از سرزمین موجود بزاره و دنبال ناتو هم نباشه مثل بقیه کشورها که عضو ناتو نیستند و دارن زندگیشونو میکنن
در پاسخ به کسانی که میگویند زلنسکی یک دلقک و خائن است و باید کشورش را دودستی تسلیم روسیه میکرد باید بگویم دفاع از خاک و ناموس هیچ وقت خیانت نیست بلکه شهامت و افتخار مردم یک کشور است مانند دفاع مردم ایران در برابر ارتش متجاوز و جنایتکار صدام، تاریخ ثابت کرده که متجاوز همیشه شکست میخورد حالا چه ارباب پوتین باشد و چه صدام حسین و چه هیتلر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار