بازدید 1841

جلسه‌ای که دو سانت قلب‌ها را به هم نزدیک‌تر کرد

تقاضای رئیس‌جمهور این بود که برای برگزاری یک انتخابات پرشور امید به جامعه تزریق شود. اینکه مدام نمایندگان احزاب منفی مصاحبه کنند، روزنامه‌هایشان مطالب منفی منتشر کنند و هیچ‌کدام از موفقیت‌ها را ننویسند، منجر به کاهش امید می‌شود. البته گفتند که دولت سعه‌صدر بالایی دارد و برخوردی با کسی نمی‌کند، ولی خب، این روش هم درست نیست. مطالبه کردند که آیا دولت یک مورد هم کار مثبت انجام نداده که در روزنامه‌ها به آن پرداخته شود. از این جهت گلایه کردند
کد خبر: ۱۲۱۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶ 03 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از فرهیختگان، واشی جلسه احزاب با رئیس‌جمهور بیش از همه دامن محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران را گرفت. اظهارات او در این جلسه توسط چندین نفر با واکنش مواجه شد. صادق محصولی که با طرح موضوع فتنه ۸۸ زمینه جنجال را فراهم کرده بود مطابق آنچه محسن هاشمی گفته از اظهارات رئیس شورای مرکزی کارگزاران نیز نگذشته و نگاه او را عامل ایجاد فقر در جامعه می‌خواند. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

جلسه بیشتر کارکرد تبلیغاتی داشت

محسن هاشمی اگرچه جلسه نمایندگان احزاب با رئیس‌جمهور را در تقریب قلوب بین حاضران موثر دانست، اما به‌طور کلی این جلسه را تبلیغاتی و کم‌نتیجه دانسته و در این‌باره می‌گوید: «جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب جلسه‌ای است که در گذشته هم بود و سالی یکبار تشکیل می‌شود. قبلا هم بود، اما این دفعه جلسه تمامش انتخاباتی بود، اما خیلی دیر برگزار شد. موقعی برگزار شده که تمام مسئولان فعال در انتخابات کارشان را انجام داده بودند و دیگر هر توصیه‌ای هم احزاب داشتند، قابل انجام نبود. این جلسه انتخاباتی را باید اوایل تابستان می‌گذاشتند، چون قرار بود بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها هم انجام شود. مجلس یک قانون را با عجله تصویب کرده و شورای نگهبان هم با عجله این قانون را تایید کرده است. مرداد ماه پیش‌ثبت‌نام‌ها شروع شد و شورای نگهبان هم که ایستگاه آخر است تا اواسط ماه نظر نهایی‌اش را داد. درنتیجه همه توصیه‌های انتخاباتی که احزاب داشتند در عمل به سنگ می‌خورد، چون رئیس‌جمهور قانونا هیچ‌کدامش را نمی‌تواند پیگیری کند مگر از طریق یک لایحه سه‌فوریتی. درنتیجه به نظرم می‌آید که جلسه بیشتر تبلیغاتی بود و با هدف تقریب قلوب برگزار شده بود و موفق شد ۲ سانت قلوب را به هم نزدیک کند.»

اصلاح‌طلبان از پیش‌ثبت‌نام انتخابات ناراضی بودند

رئیس شورای مرکزی کارگزاران محتوای ارائه‌شده توسط اصلاح‌طلبان در جلسه با رئیس‌جمهور را این‌گونه روایت می‌کند: «این جور جلسات عمدتا در دو ساعت برگزار می‌شود. جلسه روز دوشنبه هم از ۷ تا ۹ شب بود که البته نیم ساعتی هم تمدید شد. بعد از آن هم شام صرف شد که باعث شد جلسه تا ده‌ونیم طول بکشد. برای اینکه در این جلسه ۵۰ نفر بخواهند صحبت کنند نهایتا دو دقیقه زمان دارند. اگر بعضی‌ها هم صحبت نکنند، می‌شود نفری سه دقیقه. درنتیجه در چنین جلسه‌ای نمی‌شود یک موضوع مهم را مطرح کرد. با این وجود اکثر کسانی که حضور داشتند سعی کردند که نظرات‌شان را مطرح کنند. در ابتدا عمده نظرات مربوط به بحث انتخابات بود که اصلاح‌طلبان عمدتا ناراضی بودند، به‌ویژه از ابلاغ قانون جدید و نحوه اجرای آن. اصلاح‌طلبان از پیش‌ثبت‌نام انتخابات که به یکباره اتفاق افتاده و هیچ‌کس برای آن برنامه‌ریزی و آمادگی نداشت، ناراضی بودند. بعد هم عده‌ای از هیات‌های اجرایی خطاب به وزیر کشور که در جلسه حاضر بود، گلایه کردند. در انتخابات امسال هیات‌های اجرایی از شورای نگهبان بدتر عمل کرده‌اند؛ چراکه از مجموع ۵۰ هزار ثبت‌نامی در پیش‌ثبت‌نام‌ها که ۲۵ هزار نفرشان در مهر ثبت‌نامشان را قطعی کردند، آقایان ۳۰ درصد را رد کردند. ۳۵۰۰ نفر با استدلال عدم احراز صلاحیت حذف شدند و همین میزان هم با استدلال عدم صلاحیت حذف شدند. درنتیجه هیات‌های نظارت در مجموع هفت هزار نفر را قلع‌وقمع کردند که باعث شد برخی حاضران گلایه‌مند شده و بگویند که هیات‌های اجرایی بدتر از شورای نگهبان عمل کردند. نکته سومی که مطرح شد اعتراض به عدم اختصاص وقت کافی برای پرونده افراد ثبت‌نام‌کرده است. سابقه نداشته است که هیات‌های اجرایی در یک هفته ۲۵ هزار پرونده را رسیدگی کنند. برای هر پرونده چقدر وقت گذاشته شده است. اگر می‌خواستند برای هر پرونده ۲۰ دقیقه وقت بگذارند، چندصد روز وقت نیاز داشتند.» انتقاد از عدم حضور آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در جلسه، دیگر انتقادی است که محسن هاشمی مطرح کرد و در این‌باره گفت: «بعضی اصلاح‌طلبان گلایه داشتند که چرا رئیس جبهه اصلاحات دعوت نشده است. آذر منصوری با رای ۳۱ عضو جبهه اصلاحات انتخاب شده و عدم دعوت ایشان به نوعی دهن‌کجی به جبهه اصلاحات محسوب می‌شود.» هاشمی در مورد سایر انتقادات مطرح شده توسط اصلاح‌طلبان افزود: «آخرین درخواستی که شد این بود که آقای رئیس‌جمهور اگر قصد دارد کاری انجام دهد باید یک لایحه سه‌فوریتی به مجلس ارائه کند.»

ما همه در یک کشتی هستیم

هاشمی امکان پاسخگویی به حجم گسترده‌ای از انتقادات را در یک مدت زمان محدود ناشدنی دانست و اظهارات رئیس‌جمهور را این‌گونه روایت کرد: «در پاسخ به این حجم از مطالبات طبیعتا نمی‌توان توقع داشت که رئیس‌جمهور همه را جامع پاسخ دهد، به همین دلیل آقای رئیس‌جمهور در یک پاسخ کلی گفتند که همه ما در یک کشتی هستیم و اضافه کردند که براندازان فرقی بین ما قائل نیستند. تقاضای رئیس‌جمهور این بود که برای برگزاری یک انتخابات پرشور امید به جامعه تزریق شود. اینکه مدام نمایندگان احزاب منفی مصاحبه کنند، روزنامه‌هایشان مطالب منفی منتشر کنند و هیچ‌کدام از موفقیت‌ها را ننویسند، منجر به کاهش امید می‌شود. البته گفتند که دولت سعه‌صدر بالایی دارد و برخوردی با کسی نمی‌کند، ولی خب، این روش هم درست نیست. مطالبه کردند که آیا دولت یک مورد هم کار مثبت انجام نداده که در روزنامه‌ها به آن پرداخته شود. از این جهت گلایه کردند.»

دشمن عامل همه مشکلات نیست

محسن هاشمی در ادامه صحبت‌های مطرح شده از جانب خودش را در این جلسه این‌گونه تشریح کرد: «خیلی‌ها که در جلسه در مورد انتخابات صحبت کردند نظرشان این بود که مهم‌ترین دلیل کاهش مشارکت در انتخابات، مشکلات اقتصادی است. من هم که دیدم بقیه موارد مطرح شده است در این زمینه صحبت کردم و گفتم که سران سه قوه خیلی کلمه دشمن را در صحبت‌هایشان تکرار می‌کنند. می‌گویند که دشمن نمی‌گذارد کار بشود و با برنامه‌ریزی برای تضعیف انقلاب و ایران مانع فعالیت ما شده است. به تعبیری، مشکلات را مدام به گردن دشمن می‌اندازند. میان این ادبیات با نگاه مردم کم‌کم تفاوت ایجاد شده است. مردم دیگر نگاه اینچنینی به تاثیر دشمن در مشکلات کشور ندارند و دشمن را عواملی می‌دانند که باعث افزایش فقر در جامعه و انتقال طبقه متوسط به سمت طبقه فقیر می‌شود. از نظر آن‌ها دشمن کسانی هستند که با شعار‌های خاصی ثبات کشور در زمینه اقتصاد را به خطر انداخته و باعث می‌شوند که درآمد‌های دولت کاهش یافته و فرصت ایجاد اشتغال از بین برود. مردم دشمن را سیاست‌هایی می‌دانند که پول چاپ می‌کنند و تورم بیشتر را موجب می‌شوند و مردم را فقیر‌تر می‌کنند. در ذهن مردم دشمن اصلی همان کسانی‌اند که مساله فقر را درست دنبال نمی‌کنند. این باعث می‌شود که نظر مردم نسبت به انقلاب منفی شود. تاثیرش هم این است که یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا اگر شرکت کنند رای باطله می‌دهند. مشابه اتفاقی که در انتخابات ۱۴۰۰ رخ داد و رقیب آقای رئیسی رای باطله بود. بعد از آرای ایشان بیشترین آرا به سبد آرای باطله ریخته شده بود. آقای رئیسی در پاسخ به این نظرات گفتند مردم ما آنقدر خوبند که حتی اگر دچار مشکلات معیشتی و فقر شوند بازهم نظرشان نسبت به انقلاب و ولایت عوض نمی‌شود.»

دعوای هاشمی و محصولی

جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب علاوه‌بر دعوای محصولی بر سر معرفی مقصران فتنه ۸۸ حواشی دیگری نیز داشت که دامن محسن هاشمی را نیز گرفت. رئیس شورای مرکزی کارگزاران این حواشی را این‌گونه روایت می‌کند: «در مورد حواشی جلسه هم که در رسانه‌ها خبرش منتشر شده است باید بگویم که درگیری‌های لفظی بین آقای محصولی و برخی از اصلاح‌طلبان پیش آمد، چون ایشان به یکباره اتفاقات سال ۸۸ را مطرح کردند و گفتند افرادی که از شورای نگهبان انتقاد کرده و دم از کاهش مشارکت می‌زنند همان کسانی هستند که در انتخابات ۸۸ که پرشور‌ترین انتخابات بود، حاضر نشدند نتیجه انتخابات را بپذیرند. اینجا مقداری حاشیه اتفاق افتاد. ایشان به صحبت‌های من که در مورد فقر صحبت کردم هم واکنش نشان داد و توضیح داد که فقر تقصیر خودتان است و تعجب می‌کنم که آقای هاشمی از فقر صحبت می‌کند.»

گلایه هاشمی از صداوسیما

یکی از انتقادات مطرح شده توسط محسن هاشمی در این جلسه یاد نکردن دولت و صداوسیما از آیت‌الله هاشمی در سالگرد فوت ایشان بود. هاشمی گلایه‌اش را این‌گونه بازگو می‌کند: «من البته یک گله‌ای هم از آقای رئیس‌جمهور و صداوسیما کردم که چرا در سالگرد فوت آقای هاشمی‌رفسنجانی هیچ یادی از ایشان نمی‌شود، درحالی‌که نسبت به دیگران تبلیغات وسیعی می‌شود و بعد اجازه خواستم که صحبت‌های آیت‌الله هاشمی در موضوع فقر را بازگو کنم. آقای هاشمی قبل از انقلاب زمانی که می‌خواستند بنیاد فرهنگی تاسیس کنند، اسم بنیاد خودشان را رفاه گذاشتند. رفاه مردم ایران در نگاه‌شان پراهمیت بود و کتاب امیرکبیر و توسعه را در همین موضوع نوشتند. باید برای دولت مساله توسعه و جلوگیری از فقر اهمیت بسزایی داشته باشد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همیشه پرهیز می‌کردند از دادن شعار‌هایی که برای مردم ایجاد مشکل می‌کند و نتیجه‌ای هم در پی ندارد. خواستند که کشور از شعارزدگی پرهیز کند. یکی دو نفر دیگر هم از این حرف خوش‌شان نیامد و متلک‌هایی انداختند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی