بازدید 5775
معاون خودرویی وزیر صمت در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

تولید خودرو داخلی در ۹ ماه از یک میلیون گذشت/ قیمت خودرو نسبت به ابتدای سال ۲۶ درصد کاهش یافته/ انصراف نیمی از متقاضیان خودرو در سامانه

مقام مسئول در وزارت صمت گفت: به طور متوسط قیمت بازار خودرو‌های تولید داخل از ابتدای سال جاری، حدود ۲۶ درصد و قیمت خودرو‌های مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۲۱۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶ 01 January 2024

تولید خودرو از مرز یک میلیون گذشت/ واردات خودرو با جدیت اجرا می‌شود/ ریزش نیمی از متقاضیان خودرو در سامانه

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس آمار رسمی معاون خودرویی وزیر صمت، تولید خودرو تا پایان پاییز سال جاری به یک میلیون دستگاه رسیده است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر به خبرنگار تابناک اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، حدود ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون تولید از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است؛ لذا می‌توان گفت که شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم، به گونه‌ای که جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد و همچنین با عملی شدن برنامه واردات خودرو به سمت رقابتی شدن بازار خودرو پیش رفته ایم؛ بنابراین، دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود؛ یعنی کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودرو‌های ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو، امروز براساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است، به نحوی که در تولید داخل امسال هم همانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را خواهیم داشت و از سوی دیگر، با حذف تلاطم‌های بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم.

عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: به طور متوسط قیمت بازار خودرو‌های تولید داخل از ابتدای سال جاری، حدود ۲۶ درصد و قیمت خودرو‌های مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است و پیش بینی می‌شود، با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو، عملا بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.

معاون وزیر صمت گفت: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می‌دهد که با خارج شدن خودرو از فهرست کالا‌های سرمایه‌ای جامعه، غالب خودرو‌ها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده است. در برخی از خودروسازان کمتر از 10 درصد متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد نموده اند و در بیش از 80 درصد انواع خودرو‌ها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از 50 درصد بوده است.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم، این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با گذر و غلبه بر مسایل کوتاه مدت و روزمره صنعت خودرو بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی  متمرکز شده است، بخصوص با تاکیدات وزیر صمت استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در صنعت خودرو نظیر برقی سازی و اتصال پذیری می‌تواند زمینه ساز تحولی در صنعت خودروی کشور باشد. از سوی دیگر، تغییر قواعد صنعت خودروی کشور با آسیب شناسی این صنعت مادر، در سالیان گذشته و از طریق تدوین آیین نامه‌های مرتبط با قانون ساماندهی صنعت خودرو آغاز شده است که هم اکنون در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال جمع بندی است، بنابراین مجموعه اقدامات انجام شده در صنعت خودرو در دولت سیزدهم و طرح‌های پیش روی، نشان از چشم انداز روشنی برای این صنعت مهم و تاثیرگذار خواهد داشت، طوری‌که با غلبه بر  بحران‌ها و مسایل کوتاه مدت این صنعت اجرای طرح‌های تحولی این صنعت می‌تواند توسعه پایدار این صنعت را در پی داشته باشد.

رشد تولید با آمار واقعی و قابل دسترس

«عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک افزود: در سال جاری حدود ۸۳۷ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با ۷۶۱ هزار دستگاه تولید مدت مشابه پارسال، رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد.

توکلی لاهیجانی بیان‌داشت: در مدت یاد شده ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۶ درصد رشد برخوردار بوده است.

این مقام مسئول وزارت صمت گفت: تولید حدود ۲۸ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۲۱ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.

توکلی لاهیجانی بیان‌ داشت: در مدت یاد شده ۴۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۷ درصد رشد برخوردار بوده است.

وی اضافه‌کرد: علاوه بر این در ۹ ماهه اول امسال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۳۲ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۶۹ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. توکلی لاهیجانی تصریح‌کرد: در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ درصد بوده است.

توکلی لاهیجانی افزود: از آنجا که اعتقاد دارم ارایه تصویری روشن مبتنی بر اعداد و ارقام واقعی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی‌های صنعت داشته باشد، از این روی، دفتر صنایع خودرو منظم از سال گذشته گزارشی تحلیلی همراه با نمودار‌های متنوع و به‌روز از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می‌کند که هم اکنون آمارنامه ماه آذر نیز منتشر شده و در اختیار کارشناسان، نمایندگان محترم مجلس، مدیران و اهالی رسانه قرار دارد. ارایه منظم این گزارش با جزییات کامل می‌تواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور در حوزه تولید و زمینه ساز جلب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
افزایش تولید نتیجه سرکیسه کردن ملت با این قیمت های نجومی است
و باید برای این افزایش گریست که دیگه خیابانها واقعا ظرفیت نداره و ترافیک بیداد می کنه و کیفیت ماشین ها آشغال
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
اینا همه تولید بیشتر و پیشرفت اما نمیدونم چرا من مثل قبل نمیتونم ماشینم را عوض کنم قبلا خیلی راحت بعد ۵ سال ماشینم را نو میکردم الان این ماشین ۱۰ ساله نمیتونم نو کنم؟؟
قیمت خودرو کاهش پیدا کرده جمله خبری بود یا شوخی؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
سلام دیگه خیلی به فکر عوض کردن ماشینت نباش از این به بعد باید به پیدا کردن نان شب باشی
بازار و قیمت ها چیز دیگه ای رو نشون نمیده؟
دوباره دروغگویی و وعده های توخالی شروع شده تا عدم واردات خودرو رو توجیه کنن، آقایان خسته شدیم از بس دروغ شنیدیم
اگر یک میلیون خودرو وارد بازار شده و نیمی از مردم هم از خرید در سامانه انصراف دادن پس چرا امثال من با تلاش چند ساله هنوز نتونستیم از کارخانه خودرو بگیریم؟!
کارخانجات تیروتخته سازی ایرانخودرو و سایپی که یک میلیون درشکه تولید کردند
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
به خدا درشکه امنیت داره تازه هوشمنده کشنده اش تصادف نمیکنه خودران هم هست
پس نتیجه میگیرم خودروسازی با این وضعیت بهترین درامد را دارد و نو ن و اب زیادی دارد بعضی ها میگفتند ما زیان می کنیم ولی فکر کنم زیان که نمیکنند حتی سود سرشاری هم دارند !!!!!!!!!!!!!
من قصد خرید تارا یا دنا رو داشتم که ایران خودرو اصلاً ورود نکرد. بالاجبار شاهین ثبت نام کردم که اونم گفتند اتوماتیک با قیمت 600 میلیون بخرید، در حالی که شاهین دستی 400 تومنه! تازه اونم مهر امسال درخواست تکمیل وجه کردند که تابستان 1403 ماشین رو تحویل بدهند!
اگر قرار باشه 600 تومن پول بدم، کلی گزینه خرید صفر و کارکرده هست که از بازار بخرم، نه ماشینی که موتورش هزار تا داستان داره و چند ماه بعد تازه قراره انشاء الله تحویل بشه! بعد آقایان میگن ریزش داشتیم و کسی نمیاد تکمیل وجه کنه! اگر اینجوری بود، چرا حواله های ایران خودرو حداقل 100 میلیون تومن قیمت گذاری میشه؟
همین خودرو که عکسش را زدیدی دوستم سال 1402 تحویل گررفته تا حالا سی بار برده نمایندگی اشکالات عجیب و غریب داشته
دقیقا قیمت کدوم ماشین کاهش یافته؟؟؟ ملت را احمق فرض کردن
با ورود اینهمه خودرو بصورت مستمر در خیابانها انتظار کاهش مصرف بنزین هم دارند.مگر این خودروها بنزین نمیخوان؟
از كيفيت خودروهاتون بگيد ، از نقششون در آلودگي هوا ، از اثرشون در تلفات جاده اي و ...
اگر تولید داشتن پس چرا عرضه نشده است؟؟ همه را در انبار دپو کردن تا گران بفروشند.
مگه به تعداده؟ یه مشت لگن از رده خارج بی کیفیت پرمصرف تولید میکنین افتخار داره؟
اول سال صد در صد رفت بالا حالا ۲۶ درصد اومد پایین هنر کردین
ما که چندان خودرو نو تو خیابانها نمی بینیم. دروغگویی هم حدی داره از طرفی دیگه با این قیمتها خیلیها توان خرید ندارند
یکی از آرزوهای من حمع آوری کامل ایران خودرو و سایپا هست
اقای نعاون وزیر وسیله کشتار مردم بیگناه به وسیله این ارابه های قتل هنری نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی