بازدید 2052

افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی

قیمت انواع کالا‌های اساسی از گندم گرفته تا دانه‌های روغنی در بازار‌های جهانی افزایش یافت.
کد خبر: ۱۲۱۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰ 30 December 2023

به گزارش فارس، رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی زنگ هشداری برای تقویت تولید این گونه کالاها در داخل کشور و کاهش وابستگی به واردات است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امروز قیمت گندم بیش از 50 سنت افزایش داشت و هر بوشل (کیل حدود 22.5 کیلویی) از این محصول به قیمت 632دلار به فروش رفت. قیمت گیاه روغنی کانولا هم 1.4 دلار رشد قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمت کالاها و محصولات کشاورزی پس از  دوران کرونا و نیز جنگ روسیه و اوکراین وضعیت پایداری ندارد و مدام در نوسان است. بالا رفتن قیمت‌ کالاها بیشتر متأثر از افزایش تنش‌ها در منطقه است که رفت و آمد کشتی‌ها را به ویژه در تنگه باب‌المندب با مشکل مواجه کرده است.

وضعیت تردد کشتی‌ها از دریای سیاه هم که به درگیری‌های روسیه و اوکراین نزدیک است، نیز مشکلاتی در بالا رفتن ریسک و هزینه تردد کشتی‌ها و بیمه آنها به هزینه‌های صادرات افزوده است.

در حال حاضر بسیاری از کشورها سیاست توجه به تولید داخل و کاهش وابستگی به واردات را دنبال می‌کنند. در این زمینه یارانه به بخش کشاورزی را اضافه کرده و حمایت‌ها از این بخش را بالا برده‌اند.

سیاستمداران کشورهای بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش تقاضا از یکسو و محدود بودن منابع تولید آب و خاک از سوی دیگر و همچنین اضافه شدن تنش‌های تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین تأمین امنیت غذایی در آینده را با چالش مواجه می‌کند، به طوری که درگیری‌ها و بی‌ثباتی‌های امنیتی در بین کشورها هم به این چالش اضافه کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست