بازدید 33823

پاسخ علمی به شایعات اخیر در مورد دریاچه ارومیه

مدیر گروه محیط زیست پژوهشکده دریاچه ارومیه گفت: موضوع اصلی در مورد وضعیت فعلی دریاچه ارومیه بحث پیچیده و کلان تغییر اقلیم با اثر تجمعی فعالیت‌های انسانی است که نباید آن‌را به موضوعات مبهم و اثبات نشده مرتبط دانست.
کد خبر: ۱۲۱۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ 28 December 2023

به گزارش تابناک،بهزاد حصاری عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و مدیر گروه محیط زیست پژوهشکده دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: موضوع اصلی در مورد وضعیت فعلی دریاچه ارومیه بحث پیچیده و کلان تغییر اقلیم با اثر تجمعی فعالیت های انسانی است که نباید آن‌را به موضوعات مبهم و اثبات نشده مرتبط دانست. 

وی با اشاره به شایعات چندروز اخیر در فضای مجازی در مورد بازتابش گاز متان از روی دریاچه ارومیه و تاثیر آن بر روی ابرها، گفت: به‌عنوان کارشناس عرض می‌کنم که تاکنون در هیچ محفل و نشریه علمی این موضوع اثبات نشده است و صرفا در حد یک تئوری است که اثبات آن نیاز به تحقیقات دامنه دار دارد و فعلا نمی‌توان آنرا بعنوان موضوع اصلی قلمداد کرد و اینجانب آنرا بخاطر نبود شواهد علمی و ادله قوی رد میکنم؛ بحث تولید گاز متان در سطح زیاد در جنگل‌های یخ‌زده سیبری مطرح است که بخاطر تغییر اقلیم پس از ذوب و آزاد شدن این اراضی، گاز متان ذخیره شده آزاد می‌گردد لذا این قضیه در مورد دریاچه ارومیه صادق نیست.

وی افزود: برای مثال نقض این ادعا می‌توان به کاهش بارش در کل استان آذربایجان‌غربی و استان‌های همجوار اشاره کرد و بیان کرد که اگر دلیل عدم بارش بر روی پهنه دریاچه ارومیه گاز متان و بازتابش رنگ سفید نمک است، چرا در مناطق دیگر استان شاهد کاهش بارش ها هستیم؟

حصاری اظهار کرد: امروز نه تنها در کشورمان بلکه در کل دنیا شاهد اثرات مشهود تغییر اقلیم هستیم و به عنوان مثال می‌توان به کاهش بارش‌ها در کشور انگلیس و خشک شدن دریاچه‌ها در فرانسه و ایتالیا و حتی ترکیه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه حوضچه کوچک نیست که میزان بارش در آن فقط در پهنه خود دریاچه بررسی شود، عنوان کرد: برای بررسی میزان بارش‌ها در دریاچه ارومیه باید کل حوضه آبریز دریاچه مورد بررسی قرار گیرد و بارش‌های چند روز اخیر در شرق ، شمال غرب دریاچه و جنوب استان بر روی ورودی آب دریاچه ارومیه میتواند موثر باشد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به مقایسه غلط بین میزان بارش‌ها در ترکیه و استان آذربایجان‌غربی، گفت: از لحاظ هیدروکلیمایی میزان بارش در کشور ترکیه به دلیل مجاورت این کشور با پهنه‌های آبی بزرگ مدیترانه و دریای سیاه و سایر عوامل دیگر از کشور ما بیشتر است.

وی ادامه داد: علاوه بر این عامل، پدیده‌ای بنام «پدیده فون» می‌گوید: «زمانی که یک توده مرطوب هوا به کوه‌ها و رشته کوههای بزرگ برخورد می‌کند بخاطر صعود و سرد شدن توده ، جبهه هوا مقدار زیاد بارش خود را انجام داده و برای طرف دیگر کوه‌ سایه‌ای از بارش‌ها می‌رسد» که نظیر آن را در وضعیت بارش‌ها در طرفین رشته کوه البرز(طرف شمال البرز پر بارش و طرف جنوبی رشته کوه البرز مثل سمنان و شاهرود کم بارش و خشک) شاهد هستیم که ما نیز این پدیده را در کوه‌های مرزی ترکیه و ایران هم شاهد هستیم و قاعدتا باید بارش سمت ترکیه در مرز بیشتراز شرق آن یعنی ایران باشد. 

وی در پایان با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در فضای مجازی نظیر پدیده هارپ و تصور معجزه گونه از بارورسازی ابرها، گفت: از نظر علمی پدیده هارپ هیچ سندیتی نداشته و قدرت بشری تا امروز قادر نبوده تغییرات عمده در اقلیم یک منطقه ایجاد کند‌؛ در مورد موضوع بارورسازی ابرها نیز اگر این کار به صورت اصولی و درست انجام پذیرد در بهترین حالت ۵ الی ۱۰ درصد می‌تواند بر روی بارش‌ها تاثیر بگذارد که آن‌هم منابع پایداری برای تولید آب محسوب نمی‌شود و همیشه از این روش بعنوان روش نا مطمئن برای تولید آب یاد میگردد .

وی ادامه داد: سازمان جهانی هواشناسی WMO بعنوان یک ارگان جهانی و متولی تخصصی مباحث آب و هوایی، بارورسازی ابر را فقط برای کارهای تحقیقاتی قبول داشته و در هیچ جای دنیا آنرا بعنوان راهکار نجات از خشکسالی قبول ندارند. 

حصاری گفت: در هر صورت بنظر میاید در سالهای آینده ، سالهای سختی از را از نظر منابع آبی داشته باشیم لذا برهمین اساس می‌بایست روشهای متعارف و موفق دنیا از جمله صرفه جویی در مصرف آب ، سازگاری با کم آبی و افزایش تاب آوری اقلیمی بکار گرفته شود و مبنای تخصیص آبهای سطحی و زیرزمینی قرار گیرد. لذا در این راه همه آحاد جامعه فرد به فرد مسئول بوده و همه باید در این راه بنوعی کمک کننده باشند . مسئولیت سیاست گذاران ، مدیران آب ، دانشگاهیان و صاحب نظران نیز سنگین تر بوده و میبایست مدیریت آب بسیارهوشمندانه صورت گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۱۴
تنها راه نجات دریاچه ارومیه مالچ پاشی دریاچه است. ارومیه ای ها اینقدر از منابع اب زیرزمینی استفاده کردند و اسراف کردند و حالا هم می خواهند اب خزر را به ارومیه انتقال بدهند. اینها خیلی پرتوقع و فرصت طلب هستند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
استاد بزرگ، مالچ پاشی چطور دریا رو نجات میده؟ در مورد مسائلی که اطلاعات ندارد نظد ندید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
علمی صحبت کنید . چه ربطی به مردم ارومیه داره. رفتار انسانی بر تغییرات اکولوژیک قابل انکار نیست. سیستم غلط کشاورزی، روش های مصرف صیحیح از منابع ابی، الودگی های محیط زیستی، چرای مفرط از مراتع، گرم شدن زیست کرده بدلیل افزایش بی رویه سوخت های فسیلی، افزایش ضریب البیدو بدلایل گوناگون، چاه های غیرمجاز، تخریب طبیعت، اتش سوزی و صدها عامل دیگر. اصلاح این ها هر کدام به درصدی در احیا طبیعت اثر خواهمد داشت
ایشان احتمالا اهل این منطقه نیست و صرفا با مقالات علمی میخواهد یه توجیهی پیدا بکند
احساس میشود این اقایان شناختی از پروژه هارپ ندارند این پروژه برای پراکنده ساختن ابرهای باران زا ساخته و عملیاتی شده است نه بارورسازی انها . این پروژه اکنون توسط کشور امریکا استفاده میشود و البته عملکرد و اثراتش را میشود با دسترسی به منابع پیدا کرد . پس نمیتوان قید سندیت نداشتن را برای ان بکار برد.
راست میگه دست از سر دریاچه اورمیه بردارید ؛اصلا اونجا دریاچه ای نیست فراموشش کنید بگذارید برداشت در حد غارت با آرامش انجام بشه ؛تیتا نیوم دیگه چیه؟ هی شایعه درست می کنید
میشه لطفاً به ایشون بفرمایید این مسئله جهانی نیست ؟
هر دو دریاچه همجوار ارمنستان و ترکیه پرآبن
پس شایعات مربوط به برداشت و استخراج کلان لیتیوم از دریاچه و جلوگیری از تجمیع ابرها توسط امواج ماکرو و رادیویی در منطقه‌ای وسیع درسته یا نه ؟ چیو باور کنیم !؟
جالبه
پاسخ علمی
همچی با اعتماد گفته که انگار در همه علوم سرآمد دنیاییم.
کاری به کارشناس بودن یا نبودن نداریم ولی این که مشخصه هر کاری رو مردم عادی خیلی بهتر از شما می‌فهمن و درک میکنن مردم نزدیکه ده ساله خودشونو میکشن که دریاچه داره خشک میشه ول شما وامثال شما چی میگفتین و....
نظر علمی ندارم ولی از آنجایی که این دریاچه ارومیه خشک شده وضع آب و آهو تاخیر کرده و باید فکری بکند این مسولان بی کیفیت ؟؟؟؟من راننده اهل تبریز در سر خاک پدرم آنقدر گریه نکردم ولی برای دریاچه ارومیه گریه کردم آقایان مدیران از خواب بیدار شوید به فکر آیندگان و به فکر ایران عزیزمان باشید اول خاک دوم دین اگر خاکی وطنی نه باشه دینی و زندگی نه خوایم داشت یک میهن دوست
مطمئناً تفاوت هایی که بارندگی های ایران‌با کشور های همسایه دارد مربوط است به عوامل داخلی مثل سوزاندن مازوت یا خشک شدن دریاچه ارومیه
چه جالب بعد دروغ اولی که دریاچه خشک نمیشه و تبلیغات وهارت وپرت حالا خشک شده پس صدرصد قضیه لیتیوم و گاز هم درسته و به مرور اونم خودتون علنی میگیدش فعلا تو مخ مردم جا میکنید که یهو شوک نشن
بنظرمن انعکاس نور خودمان باعث تغییر اقلیم آب وهوا ی شدیم زمانیکه پشت بامها را ایزوگام کردن رویه ایزوگام ورقه آلمینیومی بود و باعث انعکاس نور در اتمسفر جو زمین ( منطقه ) شده برای این راه حل رویه آلمنیومها برداشته شود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست