بازدید 3773

دسترسی ارتش آمریکا به ۱۵ پایگاه نظامی فنلاند

در اقدامی علیه روسیه، آمریکا با توافق با فنلاند امکان دسترسی به ۱۵ پایگاه نظامی این کشور عضو ناتو را خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۱۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰ 23 December 2023

 

دسترسی ارتش آمریکا به ۱۵ پایگاه نظامی فنلاند
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری روز شنبه گزارش کردند توافقنامه همکاری نظامی اخیر بین آمریکا و فنلاند به نیرو‌های آمریکایی دسترسی به ۱۵ تاسیسات نظامی از جمله پنج پایگاه نظامی نزدیک روسیه را می‌دهد.

به گزارش وبگاه «نیروی دریایی آمریکا» «الینا والتونن» وزیر امور خارجه فنلاند پس از امضای قرارداد با آمریکا در اندیشکده «هادسن» مدعی شد که روسیه همچنان تهدید امنیت جهانی خواهد بود. والتونن گفت که فنلاند اکنون رسماً یک عضو ناتو است.

روسیه و فنلاند مرز مشترکی به طول ۱۳۴۰ کیلومتر دارند. تنش‌ها بین هلسینکی و مسکو از زمانی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد، تشدید شد و فنلاند را واداشت تا به ائتلاف نظامی ناتو بپیوندد.

دولت فنلاند یک روز بعد از آنکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به این کشور نسبت به تبعات عضویتش در ائتلاف ناتو هشدار داد اقدام به امضای توافقی با آمریکا بر سر تقویت همکاری‌های نظامی کرد.

فنلاند از زمان تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ از اوکراین حمایت کرده است. این کشور ۲ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به کی‌یف ارسال کرده است. والتونن گفت که پارلمان فنلاند در حال بررسی دور جدیدی از حمایت است.

به گفته وزیر خارجه فنلاند، توافق دوجانبه با ایالات متحده ذخیره تجهیزات نظامی مورد توافق را آسان‌تر می‌کند.

والتونن افزود انتظار می‌رود پارلمان فنلاند به سرعت پیمان جدید با ایالات متحده را تصویب کند. او گفت که همه کشور‌های شمال اروپا، از جمله سوئد که هنوز عضو ناتو نیست، تا پایان سال توافقنامه دوجانبه امنیتی و فناوری با واشنگتن امضا خواهند کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: «ما اکنون شبکه‌ای از توافقنامه‌های همکاری دفاعی داریم که از شمال تا جنوب اروپا، از دریای نروژ تا دریای سیاه امتداد دارد.»

فنلاند ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتقای سامانه‌های دفاعی خود کرده است. 

رئیس جمهور روسیه در واکنش به امضای قرارداد واشنگتن با هلسینکی گفت: «هیچ مشکلی در طول مرز وجود نداشت، اما اکنون وجود خواهد داشت، ما منطقه نظامی لنینگراد را در آنجا ایجاد و قطعا یگان‌های نظامی در آنجا متمرکز خواهیم کرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست