مناظره داغ دو نماینده؛ درباره حجاب و فیلترینگ

در مناظره داغ بین حسن نوروزی و غلامرضا نوری قزلجه  هم لایحه عفاف و حجاب و دستکاری در آن به بحث گذاشته شد هم طرح صیانت و دلیل مسکوت ماندن بررسی آن در کمیسیون مشترک. انتخابات و ردصلاحیت ها نیز یک محور دیگر این مناظره بود.
کد خبر: ۱۲۱۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱ 23 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، یک روز نسبتا سرد پاییزی و یک مناظره داغ و جنجالی در «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین. یک سوی میز حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب و البته طرح صیانت نشسته بود و سوی دیگر میز غلامرضا نوری قزلجه از نمایندگان مستقل و مخالف طرح صیانت و لایحه عفاف و حجاب.

مناظره با ارزیابی فضای کشور و حال و هوای انتخاباتی کشور شروع شد خاصه آنکه یک سر مناظره یعنی حسن نوروزی از سوی هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده بود و سوی دیگر مناظره یعنی نوری قزلجه مُهر تایید هیات های اجرایی بر پرونده اش نخورده بود.

اما آنجا که بحث به طرح صیانت و لایحه عفاف و حجاب رسید، بحث داغ و جنجالی شد. حسن نوروزی از دستکاری در لایحه عفاف و حجاب در ۲ مرحله روایت کرد و نوری قزلجه که متعجب به این اظهارات گوش می داد این اتفاق را نتیجه اصل هشتادوپنجی شدن این لایحه مهم و با بُرد عمومی دانست.

طرح صیانت هم یک محور دیگر این مناظره جذاب بود که در آن نوروزی قالیباف و یارانش را مسبب بلاتکلیف ماندن این طرح دانست و از دست های پشت پرده روایت کرد. نوری قزلجه هم که خود عضو کمیسیون مشترک بررسی این طرح بود تاکید داشت محدودسازی پیش بینی شده در این طرح همان فیلترینگ بود.

در ادامه مشروح مناظره حسن نوروزی و غلامرضا نوری قزلجه در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین را می‌خوانید:

خبرآنلاین: راجع به وضعیت فعلی ایران در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نگاه‌های مختلفی وجود دارد، شما به عنوان نماینده‌ای که در مجلس حضور دارید و از طرفی با حوزه‌های انتخابیه سر و کار دارد، ارزیابی شما از وضعیت کشور به چه صورت است؟

نوروزی: وضعیت کشور را می‌توان از منظر مدیریتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد. در مجموع من وضعیت فعلی کشور را مثبت ارزیابی می‌کنم، این وضعیت فعلی پایه‌ای برای آینده است. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که مسئولین در حد توان خود اقداماتی انجام می‌دهندو توفیقات گوناگون در حوزه سیاسی و بین‌المللی بدست آوردند، نسبت به مسائل اقتصادی هم تلاش‌هایی انجام می‌شود اما در مجموع چشم‌انداز خوب است و آینده بهتر خواهد شد.
نوروزی: مردم از وضعیت کشور راضی هستند

خبرآنلاین: وضعیت رضایت مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا اکثریت راضی هستند یا خیر؟

نوروزی: به نظر بنده مردم از وضعیت کشور راضی هستند یعنی ما مشکلات را داریم اما مردم ایران فهیم هستند. در حال حاضر همه از مشکلات اقتصادی کشور آگاهی دارند، ما مستقیم با جبهه غرب درگیر هستیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم مقاومت در فلسطین درگیر است و این تنها شامل فلسطین نمی‌شود بلکه لبنان، سوریه، عراق و یمن هم درگیر هستند که طبیعتاً ما را شریک استراتژیک و راهبرد این مجموعه قلمداد می‌کنند. از این‌رو وقتی در سازمان ملل بحث آتش‌بس مطرح می‌شود آمریکا ورود پیدا می‌کند و رأی ۱۳ کشور را وتو می‌کند.

خبرآنلاین: حاج آقا این موارد درست است اما وضعیت رضایت مردم را بفرمایید

نوروزی: مردم ما می‌دانند که ما بهای استقلال‌خواهی و استقلال‌طلبی را پس می‌دهیم. اسرائیل طی ۶ روز همه کشوهای عربی را در هم کوبید اما الان مشاهده می‌کنید که ...
نوروزی: برای غرب فرقی نمی کند خاتمی رئیس جمهور باشد یا رئیسی

خبرآنلاین: این مسائل و مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد قبل از غزه هم وجود داشته، حالا ما وارد بحث غزه نمی‌شویم.

نوروزی: فرقی نمی‌کند ما از همان ابتدای انقلاب تا الان درگیر هستیم. از ابتدای انقلاب در همه دولت‌ها غرب با ما درگیر بوده و برای آن فرق نمی‌کرده که خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و یا رئیسی رئیس جمهور باشد، ما با غرب درگیر هستیم...

خبرآنلاین: منظور شما این است که مردم از شرایط راضی هستند چراکه داریم بهای استقلال‌خواهی را می‌پردازیم؟

نوروزی: مردم می‌فهمند که ما در چه وضعیتی هستند، خود مردم شهید می‌دهند، دفاع می‌کنند، در تشییع جنازه‌ها شرکت می‌کنند، خود مردم پیش از این و در آینده در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت خواهند کرد. وضعیت ما وضعیتی نیست که بگوییم امروز رئیسی روی کار آمده و غرب با ما درگیر نیست چنانچه تحریم‌هایی که از قبل بوده در حال حاضر هم پابرجا هستند، تحریم‌هایی که در زمان احمدی‌نژاد بوده و در زمان روحانی بیشتر شده الان در زمان رئیسی بیشترتر شده است. در واقعا مشخص است که اگر ما مانند بسیاری از کشورها دست از استراتژی و تصمیمات کلی خود برداریم و تسلیم شویم طبیعتاً وضعیت ما از نظر اقتصادی بهتر خواهد شد اما ما استقلال‌خواهی و اصولی داریم که بر روی آنها ایستادیم و داریم مقاومت می‌کنیم.

نوری قزلجه: از میزان پایین مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور غافل شدیم

خبرآنلاین: آقای قزلجه! شما هم نظر خود را درباره وضعیت فعلی کشور بفرمایید.

نوری قزلجه: اگر بخواهیم وضعیت کشور را در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار دهم، مسیر ما مسیر درستی است، جهتی که می‌رویم، درست است اما اینکه چگونه و با چه سرعت و مدیریتی می‌رویم در اغلب حوزه‌ها مشکلات غیرقابل انکاری داریم و این مشکلات و رسوب آنها به شکلی شده که فقط راه‌حل سیاسی دارند و به نظر بنده راه‌حل سیاسی اساسی هم مشارکت دادن خود مردم است. نکته‌ای که از آن غافل شدیم و طی دو انتخابات گذشته هم خود را نشان می‌دهد میزان مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور بسیار پایین آمده است.
نوری قزلجه: مردم ناراضی هستند

خبرآنلاین: میزان رضایت مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوری قزلجه: طبیعی است که مردم از این نحوه مدیریت راضی نباشند و حتماً حرف برای گفتن دارند. نکته دیگر این است که ما خودمان باید ایران را درست کنیم و مشکلات را حل کنیم، جهت‌گیری‌ها درست است اما کارگزاران، خودمان و عواملی که مشغول هستیم، درست کار نمی‌کنیم یعنی در رسیدن به آن هدف از سرعت لازم برخوردار نیستیم و علت هم این است که مردم همراه نیستند، از این‌رو باید مشارکت مردم را جلب کنیم.

خبرآنلاین: آقای نوروزی! شما گفتید که مردم به دلیل اینکه می‌دانند تاوان استقلال‌خواهی خود را می‌دهند، تحمل می‌کنند و راضی هستند و در این راستا به تحریم‌ها اشاره کردید اما در دولت روحانی شما و دوستانتان می‌گفتید تحریم‌ها چندان مهم نیستند و ما دچار سوء مدیریت هستیم، از این‌رو بیشتر مشکلات ما نه به دلیل تحریم بلکه به خاطر سوءمدیریت است، اگر مدیریت باشد تحریم‌ها یا تاثیر ندارند و یا تاثیر آنها بسیار کم است، الان چه اتفاقی افتاده که نگاه‌ها در دوره رئیسی دچار چرخش شده و می‌گویید تحریم‌ها موثر هستند؟

نوروزی: خیر، این فرمایش شماست. ما در دولت روحانی هم....

خبرآنلاین: مستندات رسانه‌ای موجود است

نوروزی: خیر، در دولت روحانی هم که تحریم بودیم، مجلس ما برجام را تصویب کرد و همه بحث‌ها هم این بود که تحریم‌ها برداشته شود تا مشکلات حل شوند.
نوروزی: تحریم‌ها و مشکلات به یکدیگر ارتباط دارند

خبرآنلاین: الان رابطه بین مشکل و تحریم را بفرمایید.

نوروزی: اجازه بدهید، می‎ خواهم این را عرض کنم که همان زمان دولت روحانی هم بحث این بود که اگر برجام را بپذیریم، طبیعتاً آمریکا قبول خواهد کرد و مشکلات ما حل خواهد شد. همچنین FATF را بپذیریم، مشکلات ما حل خواهد شد اما هر چه ما به طرف آنها رفتیم، پس زدند، چنانچه برجام و شرایط آنها را پذیرفتیم حتی آب سنگین اراک را تعطیل کردیم اما آنها که دست بردار نبود.

خبرآنلاین: حاج آقا سوال بنده مشخصاً این است که دوره روحانی...

نوروزی: شما می‌خواهید دو قسمتی کنید...

خبرآنلاین: خیر، منظور این است که تحریم‌ها ارتباطی با مشکلات دارد یا خیر؟

نوروزی: بله، تحریم‌ها و مشکلات به یکدیگر ارتباط دارند.

نوروزی: گارد باز روحانی را قبول نداشتیم اما...

خبرآنلاین: پس چرا زمان روحانی می‌گفتید تحریم‌ها ربطی به مشکلات ندارند؟

نوروزی: خیر، ما زمان دولت روحانی هم می‌گفتیم تحریم سرجای خودش است اما گارد باز روحانی را قبول نداشتیم. در زمان فعلی هم وضعیت به همین ترتیب است. در حال حاضر بحث ما این است که بحث مدیریتی یک مقوله است...

نوروزی: اصولگرا هستم اما عضو هیچ حزبی نیستم

خبرآنلاین: ببخشید اما جملات صریحی از شما و دوستانتان وجود دارد که تلویحا یا صراحتا می‌گفتند تحریم‌ها مشکل اصلی نیست و ما سوءمدیریت داریم، سوال بنده این است که چرا در دوره روحانی می‌گفتید مشکلات ناشی از سوءمدیریت است و ربطی به تحریم ندارد اما در دوره رئیسی این قضیه معکوس شده است؟

نوروزی: آقای نوری قزلجه می‌داند که بنده یک روحانی آزاده هستم چنانچه زمان طاغوت به جرم مسائل سیاسی زندان بودم و بعد از انقلاب هم ۱۰ سال اسیر بودم. بنده عضو حزب و اینها نیستم، دوستان من هر کسی مصاحبه کرده...

خبرآنلاین: یعنی شما اصول‌گرا نیستید؟

نوروزی: اصول‌گرا هستم، اما اصولگرایی که بگوید عضو فلان حزب هستم و هر چه حزب یا جناح بگوید، نیستم. اجازه بدهید جناب حرف بنده سر این است که آن زمان چه کسی این موارد را می‌گفته است...

خبرآنلاین: به طور مشخص آقای قالیباف.

نوروزی: در مورد قالیباف ایشان (نوری قزلجه) خودشان می‌داند که من در مجلس...

خبرآنلاین: نه تنها قالیباف، بسیاری از دوستان اصول‌گرا می‌گفتند یک نفر، دو نفر نبودند.

نوروزی: من نیامدم که از فرد یا جناحی دفاع کنم من آمدم که بحث سیاسی آزاد و فنی داشته باشیم. در دوره روحانی و احمدی‌نژاد تا امروز این مشکلات ادامه داشته است، نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات حل نشده و از طرفی نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات مربوط به تحریم‌ها است.

خبرآنلاین: تا چه اندازه مشکلات مربوط به سیستم مدیریتی است؟

نوروزی: ۵۰ درصد مشکلات ناشی از مدیریت است.

نوروزی: این سبک مدیریتی اشرافی مدنظر رهبر انقلاب نیست

خبرآنلاین: منظور از این مدیریت قوه مجریه و یا قوه مقننه است؟

نوروزی: فرقی نمی‌کند. آقای دکتر (نوری قزلجه) فرمودند ما در مجلس مشکلاتی داریم، به عنوان قاضی می‌گویم قوه قضائیه مشکلاتی دارد و قوه مجریه هم مشکلاتی دارد، مدیریت اصولی مربوط به مدیریت شهید رجایی و مقام معظم رهبری است. حرف بنده سر این است که سبک مدیریت جهادی و انقلابی و آنچه که رهبری می‌فرمایند این سبک مدیریت که در حال حاضر اجرا می‌شود نیست، این سبک مدیریتی که حالت اشرافی به آن می‌دهیم مدنظر رهبر انقلاب نیست...

خبرآنلاین: منظور شما این است که در دولت رئیسی مدیریت اشرافی وجود دارد؟

نوروزی: اجازه بدهید، بدنه مدیریت پایین در حال مدیریت کردن ما است، آنها هستند که ...

خبرآنلاین: مسئولیت بدنه مدیریت پایین برعهده چه کسی است؟

نوروزی: برعهده همه دولت‌ها اعم از رئیسی و روحانی است. وقتی رئیس جمهور وارد جایی می‌شود نباید ۱۰۰ نفر به عنوان تشریفات و کنترل با او بیایند و بگویند مردم این طرف باشند یا آن طرف، این غلط است، چه در دولت روحانی باشد، چه در دولت احمدی‌نژاد و یا رئیسی.

زمان دولت احمدی‌نژاد بنده در شهرستان از او استقبال کردم که بسیار جالب بود به این ترتیب که پیاده شد، همه مردم بودند و رفتند صحبت کردند، در دولت رئیسی برخی موارد کار از کنترل خارج می‌شود برای نمونه حضور او در پرند به صورت بسته محدود صورت گرفت.

نوروزی: رئیسی با ۵۰۰ محافظ به پرند رفت

خبرآنلاین: منظور از اینکه می‌گویید حضور رئیسی در پرند بسته و محدود بود، چیست؟

نوروزی: یعنی ۴۰۰، ۵۰۰ محافظ به همراه رئیس جمهور می‌ریزند و به صورت محدود افتتاحیه صورت بگیرد، مردم باید دور بایستند...

خبرآنلاین: واقعاً رئیسی با ۴۰۰، ۵۰۰ نفر محافظ به پرند رفت؟

نوروزی: وقتی می‌گویم منظور این نیست که افراد با تیر و تفنگ بودند بلکه...

نوری قزلجه: عوامل

نوروزی: فرماندار رباط کریم است، شهردار فلان جا است و غیره.

خبرآنلاین: بنابراین منظور از ۴۰۰، ۵۰۰ نفر محافظ هیئت همراه رئیسی است؟

نوروزی: خیر، منظور مسئولان خود منطقه است، شرایط خود منطقه به این ترتیب است که تقسیم‌بندی می‌کنند، اجازه ورود نمی‌دهند اما حضور رئیسی در کرج متفاوت بود، کما اینکه مردم آمدند، بازتر برخورد کردند، این سبک مدیریت ما سبک انقلابی به خود نگیرد این مشکلات را خواهیم داشت. البته این صفر تا صد است، نگاه نسبی است. در مجموع مشکلاتی ناشی از تحریم و مدیریت داریم، همچنین در سبک تقنینی و گاهاً بعد نظارتی مشکلاتی وجود دارد از آن طرف...

خبرآنلاین: مردم حق دارند به این ضعف یا کاستی مدیریت اعتراض کنند؟

نوروزی: بله، حرف من این است که مردم باید ما را نصیحت کنند کما اینکه این مورد در نهج‌البلاغه آمده است.

خبرآنلاین: آقای نوری قزلجه! فضای انتخابات و میل به مشارکت را در میان مردم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوری قزلجه: فضای فعلی برای انتخابات فضای گرمی نیست حتی حوزه انتخابیه بنده که شهرستان‌ها و موضوعات قومی و قبیله‌ای موثر است و مباحث صرفاً سیاسی نیستند اما هنوز فضای انتخابات آن گرمیت لازم را پیدا نکرده است. مخصوصاً با عملکردی که هیئت‌های اجرایی در بحث ردصلاحیت‌ها داشتند خیلی تنور انتخابات را سرد کرده و امیدواریم در ادامه مسیر این وضعیت جبران شود. اما من همان که...

نوری قزلجه: هدف قانون جدید انتخابات حذف رقبا بود

خبرآنلاین: یعنی معتقد هستید که اگر عملکرد هیئت‌های اجرایی اصلاح شود، مردم از انتخابات استقبال خواهند کرد؟

نوری قزلجه: چنین به نظر می‌رسد، البته با آن قانونی که مجلس درباره قانون انتخابات تصویب کرد و ثبت‌نام دو مرحله‌ای بسیاری از کاندیداهایی که انتظار بود حضور پیدا کنند و مشوقی برای حضور مردم در پای صندوق‌های رأی شوند، ثبت‌نام نکردند، یکی از اهداف اصلاح هم همین بود که به آن رسیدند اما حداقل از این خیرالموجودینی که...

خبرآنلاین: منظور این است که هدف اصلاح قانون انتخابات حذف رقبا بود؟

نوری قزلجه: به نوعی بله، یکی از اهداف اصلاح قانون انتخابات زود هنگام کردن ثبت‌نام است و از آن طرف به دلیل اینکه بسیاری تمایل ندارند حدود ، ۵،۶ ماه در این عرصه‌های رقابتی که بعضاً اخلاق هم در آنها رعایت نمی‌شود، حضور داشته باشند.

نوری قزلجه: مشکلات معیشتی مردم بر میزان مشارکت تأثیرگذار است

خبرآنلاین: فضای انتخابات فعلی با انتخابات گذشته چه تفاوتی دارد؟

نوری قزلجه: نسبت به ادوار گذشته مردم در حال حاضر با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند و این قضیه حتماً بر مشارکت تأثیرگذار است. به عبارت دیگر وضعیت معیشت و اقتصاد مردم بر فضای انتخاباتی کشور و مشارکت موثر است اما فضای باز سیاسی می‌تواند این آن را جبران کند چراکه در جامعه همه به این نتیجه رسیدند که راهکار سیاسی و حضور افراد کارآمد در مجلس می‌تواند نویدی برای حل مشکلات مردم باشد.

خبرآنلاین: چند ماهی به انتخابات مجلس باقی نمانده

نوری قزلجه: بله، کمتر از ۳ ماه.

خبرآنلاین: در شرایط فعلی فضای باز سیاسی را مشاهده می‌کنید؟

نوری قزلجه: بستگی به روند تاییدصلاحیت‌ها در ادامه دارد.

نوری قزلجه: فضای سیاسی باز نیست

خبرآنلاین: در حال حاضر فضای سیاسی باز است؟

نوری قزلجه: در این شرایط خیر، فضای سیاسی باز نیست.

خبرآنلاین: حاج آقا! شما فضای انتخاباتی را در حوزه انتخابیه خود چگونه بررسی می‌کنید؟

نوروزی: قانون انتخابات را اگر برای اصلاح نوشتیم ( خطاب به نوری قزلجه) من و شما نوشتیم، درست یا غلط عقلای قم در مجلس چنین تصمیم گرفتند و چنین قانونی نوشته شد. من هم اگر الان صحبت می‌کنم به این معنی نیست که بگوییم نوروزی نسبت به عملکرد هیئت اجرایی و نظارت چشم بسته است، گفتند تو تایید هستی، بفرما چون عمامه به سر داری، پسر پیغمبر هستی، خیر ما هم همین مشکلاتی که دوستانمان دارند، کم و بیش حق هیئت اجرایی و هیئت‌های نظارتی است. به نظرم به اندازه میسور هست، فضا تقریباً باز است افراد شرکت کردند، ما می‌بینیم هنوز رقابت شروع نشده اما افراد مانورهایی می‌دهند. الان وضعیت به این ترتیب است ما که نماینده هستیم دست و بالمان بسته است، می‌گویند نماینده فعلی است و نباید کاری کند اما آقایان تبلیغ و فعالیت می‌کنند.

نوروزی: فضای انتخاباتی در حوزه انتخابیه من باز است

خبرآنلاین: فضای انتخاباتی در حوزه انتخابیه شما به چه صورت است؟

نوروزی: در منطقه ما فضا فرقی می‌کند، یعنی خوب است، علت هم این است که سلیقه‌های گوناگون در منطقه ما حضور دارند، البته از منطقه آقای دکتر (نوری قزلجه) خبر ندارم اما در منطقه ما تنوع وجود دارد کما اینکه حدود ۵۰، ۶۰ نفر توسط هیئت‌های اجرایی تایید شدند و به شدت هم فعالیت می‌کنند، جلسات دارند، گرچه غیرقانونی است اما فضا باز است یعنی...

خبرآنلاین: در حوزه انتخابیه شما نگاه مردم به انتخابات چگونه است؟

نوروزی: به نظر بنده فضای انتخاباتی در منطقه ما خوب است و تفاوتی نکرده، هر آنچه را که قبلاً مطرح بوده الان هم مطرح است اما گاهی شرایط متفاوت است، برای مثال بنده در مجلس هفتم با آقایی رقابت کردم، آنجا فضا بسیار متفاوت بود، طرف بسیار تبلیغاتچی بود و طبیعتاً نیروهای ما جبهه گرفتند و خیلی سطح مشارکت افزایش پیدا کرد، در مجلس هشتم هم فضا به همین ترتیب خوب بود، در مجلس نهم میان ما و شخصی که از دوستان ما بود رقابت شکل گرفت، حالت چند قطبی در منطقه به وجود آمد و آنجا هم رقابت خوب بود، در مجلس دهم هم فضای انتخاباتی خوب بود اما در مجلس یازدهم فضا آرام‌تر بود.

خبرآنلاین: در شرایط فعلی تاکید رهبر انقلاب بر روی برگزاری انتخابات پر شور و حداکثری است، به نظر شما صدا و سیما و وزارت کشور به عنوان دو نهاد موثر در ایجاد رقابت، توانستند نقش خود را برای برگزاری انتخابات پرشور به خوبی ایفا کنند؟

نوروزی: خوب است، هنوز انتخابات به آن معنا شروع نشده...

خبرآنلاین: حاج آقا! آذرماه هستیم و حدود ۳ ماه به انتخابات مانده، با ادوار گذشته مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که در آن دوره‌های فضای انتخاباتی در چنین روزهایی داغ بود

نوروزی: اقداماتی که اصولاً در منطقه انجام می‌شد را دقت می‌کردیم و زیاد کاری با صدا و سیما نداشتیم.

نوری قزلجه: رفتار صداوسیما با انتخابات مشارکتی سازگار نیست و یکسویه است

خبرآنلاین: به صورت ملی را در نظر بگیرید

نوروزی: در مورد صدا و سیما هنوز مانده که برنامه‌های خود را اجرا کنند چراکه باید تدوین کنند، تا جایی که بنده اطلاع دارم می‌دانم که در حال مصاحبه و تدوین هستند و در مجموع فعالیت می‌کنند.

خبرآنلاین: معتقد هستید که صدا و سیما مقدمات انتخابات پر شور را فراهم می‌کند؟

نوروزی: بله

نوری قزلجه: اتفاقاً خیر، وقتی فعالیت صدا و سیما را مشاهده می‌کنم این نکات را دریافت می‌کنم که اولاً خیلی به مشکلات مردم نمی‌پردازد، این در شرایطی است که اگر در حال حاضر به مردم بگوییم به پای صندوق رأی بیایید یکی از الزاماتش این است که بگوییم ما هم می‌دانیم شما چنین مشکلاتی را دارید، از این‌‎رو باید صادقانه برخورد کنیم و بگوییم بیایید و کمک کنید که مشکلات حل شوند، لذا صدا و سیما چنین رویه‌ای ندارد و می‌گوید کار دولت بسیار عالی است و همه چی بسیار منظم، مرتب و در حد کمال پیش می‌رود. از نظر سیاسی هم مشاهده کردیم که در مورد ثبت‌نام روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رفتاری که مجری برنامه از خود نشان داد اصلا با انتخابات مشارکتی سازگار نیست، در اینجا مجری هم به آن فردی که برای ثبت‌نام خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده، اهانت می‌کند، هم برای شورای نگهبان تعیین تکلیف می‌کند که حتماً باید این کار را انجام دهد، لذا همه موارد نشان می‌دهد که هنوز روحیه برای افزایش مشارکت در صدا و سیما فعال نیست و اگر تلاشی هم می‌کنند در راستای افرادی است که مورد نظر خودشان هستند، نه همه داوطلبین و به صورت ملی.
نوروزی: قالیباف بگوید چرا طرح صیانت در صحن بررسی نشد

خبرآنلاین: یعنی صدا و سیما یک سویه عمل می‌کند؟

نوری قزلجه: بله، یکسویه و جناحی عمل می‌کند.

خبرآنلاین: در ادامه گریزی به مباحث روز می‌زنیم، چرا طرح‌هایی مانند طرح صیانت در صحن علنی مطرح نشدند؟ چراکه طرح مهمی است و مستقیم و غیرمستقیم با ده‌ها ایرانی سروکار دارد، چه اشکالی داشت طرح صیانت در صحن علنی مطرح شود؟

نوروزی: طرح صیانت از فضای مجازی؟ آقای قزلجه بفرماید طرح صیانت ما را... اسرائیل، آلمان و فرانسه هم فضای مجازی را کنترل می‌کنند. (خنده)

خبرآنلاین: سطح طرح صیانت بماند، صحبت این است که چرا طرح صیانت در صحن مورد بررسی قرار نگرفت؟

نوروزی: این را باید آقای قالیباف پاسخ بدهد. یکی از ایراداتی که به همشهری و دوست خود داریم همین است که طرح مهریه که من پیگیرش بودم ۳ سال و نیم است که در نوبت قرار دارد اما او نگذاشته که این طرح بررسی شود اما به طرح خشونت علیه زنان پرداخت که آن یکی دو ساله بود و به هر دلیلی متوقف شد...

خبرآنلاین: چرا می‌گویید در مورد طرح صیانت قالیباف باید پاسخگو باشد؟

نوروزی: در هر صورت رئیس و هیئت رئیسه باید تصمیم بگیرند که طرح و لایحه...

خبرآنلاین: به تنهایی تصمیم می‌گیرند؟

نوروزی: خیر هیئت رئیسه است، به این ترتیب که هیئت رئیسه رأی می‌دهد و مجلس هم رأی می‌دهد.

خبرآنلاین: شما به بررسی طرح صیانت ذیل اصل ۸۵ رأی مثبت دادید یا منفی؟

نوروزی: به بررسی طرح صیانت ذیل اصل ۸۵ رأی مثبت دادم.

خبرآنلاین: یعنی...؟

نوروزی: یک سال قبل از این من معتقد بودم که فضای مجازی باید کنترل شود، به این ترتیب که ما باید سکوهایی داشته باشیم که آنها را تقویت کنیم و هر سکوی خارجی از قبیل اینستاگرام و غیره که نماینده نداشته باشند و هر موردی در آنجا مطرح شود و هر کسی را بخواهد لِه کند، معنا ندارد و یک فردی باید پاسخگو باشد.

خبرآنلاین: روز رأی‌گیری که قرار بود تعیین تکلیف شود طرح صیانت در صحن بررسی شود یا کمیسیون ویژه، چه رأی دادید؟

نوروزی: من از جمله نمایندگانی هستم که همراه با دکتر قزلجه هر دو در آن کمیسیون مشترک حضور داشتیم. (با خنده)

نوروزی: به طرح صیانت و اصل هشتادوپنجی شدن آن رأی مثبت دادم

خبرآنلاین: رأی خود را می‌فرمایید

نوروزی: رأی مثبت دادم، بنده رأی دادم که صیانت باید باشد، روی ماده آن کار کردیم و باید باشد، روزی هم که توانگر توقف را اعلام کرد، مخالفت کردم چراکه معتقد بودم که فضای مجازی باید حساب و کتابی داشته باشد.

خبرآنلاین: خیر حاج آقا منظور این است روزی که قرار بود رأی‌گیری شود طرح صیانت در کمیسیون مشترک بررسی شود یا صحن رأی شما چه بود؟

نوروزی: بنده رأی مثبت دادم که طرح صیانت در کمیسیون مشترک بررسی شود.

نوری قزلجه: همان اصل هشتادی و پنجی شود.

نوروزی: نمی‌دانستم پشت پرده طرح صیانت چه اتفاقی می‌افتد

خبرآنلاین: چرا طرح صیانت در صحن بررسی نشود؟ استدلال شما برای بررسی نشدن طرح صیانت در صحن چیست؟

نوروزی: ما گفتیم که طرح صیانت در جمعی که فنی‌تر و متشکل از کمیسیون‌های حقوقی و قضائی، فرهنگی و صنایع باشند، مورد بررسی قرار بگیرد. بسیاری از طرح‌ها نظیر طرح جمعیت هشتاد و پنجی شده، این حق نمایندگان است که رأی بدهند و ما هم رأی دادیم...

خبرآنلاین: حاج آقا ببخشید اما مسئله‌ای که...

نوروزی: اگر ما می‌دانستیم این هجمه انجام می‌شود و طرح صیانت به این ترتیب متوقف می‌شود، از همان روز اول می‌گفتیم طرح مذکور در صحن بررسی شود. ما که معصوم و خدا نیستیم که بدانیم پشت صحنه چه اتفاقی می‌افتد، اگر می‌دانستیم روند به این صورت می‌شود از روز اول می‌گفتیم در صحن بررسی شود.

نوروزی خطاب به نوری قزلجه: چند ماده بود؟ ۲۰، ۲۵ ماده بود؟

نوری قزلجه: ۳۶ ماده بود.

خبرآنلاین: چه عاملی باعث شد تغییر نگاه بدهید چرا که آن موقع رأی به هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت دادید اما الان می‌گویید کاش در صحن علنی بررسی می‌شد؟

نوروزی: ما گفتیم که باید قانونی برای فضای مجازی باشد، اما متوقف شد. سخنان من را تفسیر نکنید ما معتقدیم باید قانونی برای فضای مجازی باشد.

خبرآنلاین: این را که فرمودید

نوروزی: حرف ما سر این است که آمدند، گفتند هشتاد و پنجی شود و ما هم رأی دادیم...

خبرآنلاین: اگر امروز درباره هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت رأی‌گیری می‌کردند، رأی مثبت می‌دادید؟

نوروزی: الان که طرح صیانت متوقف شده می‌گوییم ای کاش طرح مذکور به صورت غیرفنی بررسی شود که حداقل موردی درباره فضای مجازی در جامعه ما باشد.
نوری قزلجه: فیلترینگ در طرح صیانت مطرح بود

خبرآنلاین: یعنی رأی خود را تغییر می‌دادید؟

نوروزی: اگر می‌دانستم جریان طرح صیانت متوقف می‌شود، می‌گفتم در فضای باز بررسی شود و هشتاد و پنجی نشود.

خبرآنلاین: حاج آقا می‌گویید طرح صیانت اجرا نشده اما این طرح در حال حاضر در جامعه اجرا می‌شود؟

نوروزی: کجا و کدام ماده طرح صیانت اجرا می‌شود؟

خبرآنلاین: فیلترینگ را مشاهده می‌کنیم، رکن طرح صیانت فیلتر کردن بود

نوروزی: در آنجا اصلاً فیلترینگ نبود، بحث‌های ما درباره فیلترینگ نبود
نوروزی: اینستاگرام باید در ایران نمایندگی داشته باشد/نوری قزلجه: تحریم هستیم، نمی‌توانند

خبرآنلاین: فیلترینگ در طرح صیانت بود یا خیر؟

نوری قزلجه: در محدودسازی‌ها بود.

خبرآنلاین: حاج آقا محدودسازی بدون فیلترینگ چگونه می‌شود؟

نوروزی: خیر، ما در آنجا بحث‌هایی داشتیم و آن هم این بود که سکوهای داخلی را تقویت کنیم و از آن طرف هم به سکوهای خارجی بگوییم در ایران نمایندگی داشته باشند، چگونه ایرانسل در ایران نمایندگی دارد؟

خبرآنلاین: تلگرام و اینستاگرام که گفتند نمی‌آییم.

نوری قزلجه: تحریم بودیم، نمی‌توانستند.

نوروزی: بگوییم آقای ایسنتاگرام در ایران نمایندگی داشته باشد

خبرآنلاین: با توجه به اینکه اینستاگرام و تلگرام گفتند نمی‌آییم این محدودسازی چگونه انجام می‌شود؟

نوروزی: هنوز معلوم نیست، بحث نشد.

نوری قزلجه: طرح صیانت از اجماع ملی محروم شد

خبرآنلاین: آقای نوری قزلجه! نظر شما در مورد نکاتی که آقای نوروزی در مورد طرح صیانت می‌گویند به چه صورت است؟

نوری قزلجه: نظر بنده از ابتدا به این صورت بود که طرح صیانت در صحن علنی بررسی شود، همچنین از ابتدا هم با بسیاری از بندهای آن مخالف بودم.

خبرآنلاین: چرا طرح صیانت در صحن علنی بررسی شود؟

نوری قزلجه: چرا که طرح صیانت قانونی برای کل جمعیت ایران نوشته شده و موضوع صنفی نیست و همه مردم با آن درگیر بودند، از این‌رو باید می‌دانستند که مجلس چه چیزی را تصویب می‌کند و نمایندگان به چه طرحی رأی می‌دهند. وقتی طرحی در مجلس مطرح است، موضوع هم در جامعه باز می‌شود و کارشناسان و متخصصین نظر می‌دهند که در نهایت در مورد موضوعاتی از این قبیل اجماع ملی صورت می‌گیرد اما طرح صیانت از اجماع ملی محروم شد، به همین دلیل وقتی گفتند...
نوری قزلجه: کمیسیون مشترک طرح صیانت به کارشناسان اجازه اظهارنظر نداد

خبرآنلاین: نظر کارشناسان به کمیسیون مشترک منتقل شد؟

نوری قزلجه: خیر، متأسفانه نظر کارشناسان به کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت منتقل نشد و حاج آقا ( نوروزی) درجریان است اصلا دعوایی که کمیسیون را متوقف کرد این بود که گفتیم کارشناسان به کمیسیون بیایند و توضیح دهند حتی با مرکز پژوهش‌های مجلس که گفت این موارد با قانون اساسی منافات دارد، دعوا کردند و رفتند، در نهایت کمیسیون تعطیل شد. حتی به مرکز پژوهش‌ها هم اجازه اظهارنظر داده نشد چه برسد به بخش خصوصی یا کارشناسان که اصولاً باید می‌آمدند و راجع به این موضوع نظر می‌دادند.

نوری قزلجه: نتوانستند طرح صیانت را طبق آئین‌نامه پیش ببرند

خبرآنلاین: آقای نوروزی! مواردی که آقای نوری قزلجه می‌گویند، درست است؟

نوروزی: خیر، طرح صیانت هشتاد و پنجی شد به کمیسیون مشترک آمد...

نوری قزلجه: چرا متوقف شد؟

نوروزی: چرا متوقف شد؟

نوری قزلجه: به خاطر همین اشکالات بوده دیگر.

نوروزی: خیر

نوری قزلجه: طبق آئین‌نامه نتوانستند جلو ببرند.

نوروزی: وقتی...

نوری قزلجه: آیین‌نامه گفت باید صحبت کنند، نظرتشان را بدهند.

نوروزی: وقتی دوستان آمدند، مطرح کردند و طرح صیانت را متوقف کردند. وقتی مرکز پژوهش‌ها آمد نظراتش را مطرح کرد و طرح متوقف شد، بسیار خب بیایند در صحن علنی در مورد آن بحث کنند ، چرا که این کار را انجام ندادند؟

نوری قزلجه: یعنی شما با توضیحات مرکز پژوهش‌ها قانع شدین که این طرح مناسبی نیست و ایراد و اشکالات فراوانی دارد؟

نوروزی: خیر، قانع نشدم من وقتی فهمیدم دست‌های پشت صحنه...

نوری قزلجه: به خاطر این بود که...

نوروزی: خیر آقای دکتر، من وقتی فهمیدم دست‌های پشت صحنه است که می‌خواهد فضای مجازی را با بی‌برنامگی پیش ببرد، علت هم این است که وقتی توانگر آمد، مطرح کرد و رأی دادیم که طرح صیانت از هشتاد و پنجی خارج شود، در این شرایط باید طرح صیانت در صحن بررسی شود، چه کسی جلوی آن را گرفته است؟

نوری قزلجه: حاج آقا اینکه کسی...

نوروزی: اینکه می‌گویید علنی باشد و مردم بفهمند، چه اشکال دارد؟

نوری قزلجه: اینکه برای فضای مجازی قانون داشته باشیم، نقطه مشترک همه ما در فضای مجازی بود و هیچ کدام از ۲۳ نفر در این مورد بحثی نداشتند اما آن کیفیت...

نوروزی: مگر رأی به توقف طرح صیانت ندادیم؟

نوری قزلجه: خیر، رأی ندادیم، جلسات کمیسیون مشترک در مورد طرح صیانت نتوانست ادامه پیدا کند، باید مرکز پژوهش‌ها و بخش خصوصی نظرات خود را مطرح می‌کردند.

نوروزی: مگر نیامدند؟

نوری قزلجه: خیر، به آنها اجازه ندادند که بیایند، جلسات پخش علنی می‌شد و الان در آرشیو وجود دارد، در آخرین جلسه‌ای که گفتیم بخش خصوصی و ذینفعان بیایند و صحبت کنند، درگیری سر همین اتفاق افتاد...

نوروزی: قالیباف می‌خواست طرح صیانت متوقف شود

نوروزی: من عرضی دارم...

نوری قزلجه: کار کمیسیون در همینجا متوقف شد و بعد سعی کردند چند جلسه بدون پخش رسمی و غیرعلنی برگزار کنند که من اصلا نرفتم و گفتم درست نیست.

نوروزی: اگر طرح صیانت هشتاد و پنجی شده، اشتباه، اگر رفته کمیسیون اشتباه که البته از نظر من نبود، می‌گویید از مسئولان نبودند که بودند، شاید کم بودند، اما دوستان شما می‌آمدند بحث می‌کردند.

نوری قزلجه: من عضو کمیسیون بودم.

نوروزی: بله، شما چقدر با اینها بحث می‌کردید؟ در هر صورت رأی دادیم که طرح صیانت از هشتاد و پنجی خارج شود

نوری قزلجه: نه طرح صیانت نیامد، الان هم به نظر شما کمیسیون به این نتیجه رسیده که طرح مذکور در صحن بررسی شود؟

نوروزی: بله، اینجوری شد.

نوری قزلجه: خیر، کمیسیون دیگر طرح صیانت را پیگیری نکرد و متوقف کرد.

نوروزی: خیر، من عضو هیئت رئیسه کمیسیون مشترک هستم، از بس فشار آمد و قالیباف و آنها خواستند که طرح صیانت متوقف شود.

خبرآنلاین: با چه هدفی برای توقف طرح صیانت فشار آوردند؟

نوروزی: عده‌ای می‌خواهند فضای مجازی باز باشد.

نوروزی: قالیباف طرفدار باز بودن فضای مجازی نیست اما...

خبرآنلاین: یعنی قالیباف طرفدار باز بودن فضای مجازی است؟

نوروزی: خیر، باید این را از خود قالیباف پرسید اما در هر صورت پذیرفت طرح صیانت متوقف شود. از طرفی مرکز پژوهش‌ها با جدیت دنبال این بود که...

نوری قزلجه: آنها اشکالات را می‌گفتند، مرکز پژوهش‌ها که رأی ندارد.

خبرآنلاین: به عنوان یک مخاطب می‌پرسم، مگر مرکز پژوهش‌ها مغز کارشناسی مجلس نیست و نباید به نظرات آن توجه کرد، چرا در مورد طرح صیانت می‌گویید این مرکز فشار آورده است؟

نوروزی: آقای دکتر (نوری قزلجه) هم قبول دارد که رئیس مرکز پژوهش‌ها باید از نمایندگان مجلس باشد...

نوروزی: چرا نادران رئیس مرکز پژوهش‌ها نشد؟

نوری قزلجه: البته این قضیه به نظرات کارشناسی آنها ربطی ندارد.

نوروزی: وقتی که شخصی با سلیقه شخصی انتخاب می‌شود، طبق سلیقه همان شخص هم عمل می‌کند. پیش از این نمایندگانی نظیر توکلی یا جلالی ریاست مرکز پژوهش‌ها برعهده داشتند چه اتفاقی می‌افتاد که در این دوره هم نادران و یا خود آقای دکتر نوری قزلجه ریاست آن را برعهده می‌گرفت.

نوری قزلجه: بالاخره کارشناسان نظر می‎دهند...

نوروزی: طرح صیانت ذبح شد

نوروزی: بالاخره کسی که مقابل ما ایستاد خود نگاهداری و پورسید بودند که به مفادی استناد می‌کردند و در نهایت طرح صیانت را متوقف کردند. در هر صورت باید صیانت ذبح می‌شد که اتفاق افتاد، اینکه طرح مذکور هشتاد و پنجی شودو یا در صحن علنی بررسی شود، ما می‌گوییم بشود.

خبرآنلاین: به عنوان مخاطب بیرونی برای بنده پرسشی مطرح می‌شود که نظرات تا وقتی کارشناسی است که مورد تایید دیدگاه من باشد و اگر غیر از این باشد غیرکارشناسی محسوب می‌شود

نوروزی: خیر، این تفسیر حضرتعالی است...

خبرآنلاین: مگر مرکز پژوهش‌ها رکن کارشناسی مجلس نیست؟

نوروزی: بحث سر این است که آیا ما برای فضای مجازی به قانون نیاز داریم یا خیر؟

خبرآنلاین: اغلب کشورها نظم و انضباط دارند اما طرح صیانت محدودسازی است

نوروزی: وقتی رأی‌گیری شد که طرحی هشتاد و پنجی نباشد، در صحن بررسی شود.

نوری قزلجه: تلگرام و اینستاگرام براساس طرح صیانت فیلتر شدند

خبرآنلاین: همه جا نظم و انضباط می‌خواهد اما برای محدودسازی نمی‌شود نظم و قانون گذاشت؟

نوری قزلجه: آقای نوروزی الان آنچه در جامعه اتفاق افتاده و مصوبه شورای عالی فضای تقریباً بخش اعظم همانی است که در طرح صیانت بود، آیا الان فضای مجازی ما منظم، مرتب و قانونمند شده؟ برعکس شده است، یعنی قبلاً وقتی اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها که نمی‌خواهم اسم آنها را بیاورم، فیلتر نبودند، کاربران ما امنیت داشتند، هزینه آنها کمتر بود و مسئولان امنیتی هم اشراف بیشتری نسبت به این موضوعات داشتند اما الان همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند، از بچه گرفته تا نوجوان تا جوان گرفته، در اختیار همگی فیلترشکن قرار دارد که کار بسیار بدی است. همه از فیلترشکن استفاده می‌کنند و فقط کشورهایی که فیلترشکن تولید می‌کنند اشراف دارند که در اینجا چه خبر است و ارتباطات چگونه است؟ این خوب است؟ فضای مجازی نظاممند و قانونمند شد؟

نوروزی: جنابعالی (نوری قزلجه) عضو کمیسیون مشترک بودید و شما بیشتر از همه ما نظر دادید، بنابراین با توجه به اینکه در جلسات شرکت می‌کردی و نظر می‌دادی مدافع کمیسیون مشترک هستید، به هر دلیلی با آن رأی‌گیری توانگر بررسی طرح صیانت را متوقف کردند، شما می‌گویید اگر این طرح هشتاد و پنجی نبود و علنی بود، خیلی عالی بود بنابراین چرا بحث نکردید؟ در حال حاضر در مجلس درباره همه چیز بحث می‌کنند الا طرح صیانت...

نوروزی خطاب به نوری قزلجه: شما همیشه می‌خواهید حمله کنید

نوری قزلجه: چون دیگر احساس نیاز نمی‌کنند و می‌گویند همان مواردی که به دنبالش بودیم اجرا می‌شود، فقط خوشبختانه قانونی نشده و قانون نیست.

نوروزی: خیر، شما همیشه می‌خواهید حمله کنید و مطالبه‌گر باشید، این حرف چیست؟ کدام قانون؟ کجا؟

نوری قزلجه: رئیس مجلس به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داد...

نوروزی: شما که یکی از چهره‌های مطرح هستید و در این جریان هم با دوستان هماهنگ بودید که طرح صیانت متوقف شود...

نوری قزلجه: من که از ابتدا نظرم مشخص بود و کتمان نمی‌کنم...

نوروزی: الان مطرح کنید که طرح صیانت در صحن مطرح شود، چرا این کار را انجام نمی‌دهید؟

نوری قزلجه: شما که عضو هیئت رئیسه مجلس هستید باید بگویید که بحث طرح صیانت به کجا رسیده و چه اقدامی باید صورت بگیرد...

نوروزی: مباحث مربوط به طرح صیانت کان لم یکن تلقی شد.

نوروزی به نوری قزلجه: مذاق آنها که طرح صیانت را متوقف کردند با مذاق شما همخوانی دارد

خبرآنلاین: اگر طرح صیانت کان لم یکن شده نوری قزلجه چگونه می‌‎تواند وارد احیای طرح شود؟

نوروزی: مذاق کسانی که طرح را متوقف کردند با مذاق نوری قزلجه همخوانی دارد.

خبرآنلاین: یعنی قالیباف درباره به نتیجه رسیدن طرح صیانت واهمه دارد؟

نوروزی: خیر، بحث ترس نیست.

نوری قزلجه: طرح صیانت محتوای قابل دفاعی نداشت، همه مصمم بودیم که قانون خوبی برای فضای مجازی کشور بنویسیم اما محتوای قابل قبول و نافع برای حال جامعه نداشت.

نوروزی: من تعجب می‌‎کنم در کمیسیون قضائی که ۱۰ نفر هم نیستیم لایحه تجارت که حدود هزار و سیصد را مورد بررسی قرار بدهیم اما در مورد ۲۶، ۳۰ ماده طرح صیانت نمی‌توانیم بحث کنیم. از طرفی می‌گویند چرا طرح صیانت متوقف شد؟ بنده طرح مهریه را نوشتم، طرح مهریه چه می‌گوید؟

خبرآنلاین: پرداخت مهریه در اولین فرصت

نوروزی: خیر، اموال همه ثبت است، بدهکار مالی چه دیه باشد، قرض یا مهریه باشد، در صورتی که شکایت کند غیر مستثنائات، حساب می‌کنند و حساب شخص برمی‌دارند.

نوری قزلجه: من دیگر جلوی این یکی طرح را نگرفتم(خنده)

نوروزی: من هیئت رئیسه، قالیباف و اینها را می‌گویم، منظورم همشهری‌ام است.

نوری قزلجه: طرح صیانت حداقل یک میلیون و سیصد هزار نفر مخالف داشت

خبرآنلاین: من یک نکته بگویم، این دو طرح مهریه و تجارت از نظر محدودکننده بودن و دربرگیری آنها با طرح صیانت تفاوت دارند، زمان بررسی طرح صیانت بازتاب مردمی آن را در نظر می‌گرفتید؟

نوروزی: من و دکتر قزلجه خود را عقلای قوم ارزیابی می‌کنیم به این معنی که می‌گوییم مردمی به ما رأی دادند، نماینده ملت هستیم و از طرفی قانون‌گذار وکیل است. مشکل ما این است که ما براساس اکثریت قانون می‌نویسیم، روزی که قانون چک را نوشتیم اکثریت مخالف بودند اما امروز همه موافقت کردند بانک، تاجر...

خبرآنلاین: قانون چک به دلیل منافعی که داشت به نظر می‌رسید مورد قبول واقع شود اما طرح صیانت نفعی ندارد

نوروزی: قبل از اینکه قانون چک نوشته شود سالی ۱۲ هزار زندانی داشت اما به لطف تعداد زندانی‌ها به ۸۰ الی ۱۰۰ نفر رسیده است...

نوری قزلجه: فقط در یک کمپین طرح صیانت حدود یک میلیون و سیصد هزار مخالف داشت...

نوروزی: اگر طرح صیانت را به مجلس می‌آوردیم، کار می‌کردیم، آن وقت همه مردم در جریان قرار می‌گرفتند. یکی از مشکلات این است که آقای دکتر (نوری قزلجه) و رشیدی کوچی کاری کردند که همه از طرح صیانت ترسیدند و تعداد کمپین‌ها زیاد و زیاد شد.

خبرآنلاین: آقای نوری قزلجه شما وحشت ایجاد کردید؟

نوری قزلجه: خیر. کلماتی که آنجا نوشته شده بود خیلی ترسناک بود (خنده)

نوروزی: مصاحبه‌ها را نگاه کنید.( خنده)

نوری قزلجه: اما بعد دیدیم خیلی ترسناک نیست همین‌هایی است که اجرا می‌شود...

نوروزی: اگر ما بحث کنیم که طرح صیانت در صحن مجلس بررسی شود.

نوری قزلجه: همان اول خودتان رأی دادید که طرح صیانت هشتاد و پنجی شود...

نوروزی: ما رأی دادیم، نظر توانگر آن را متوقف کرد.

خبرآنلاین: میرسلیم اظهار نظر پربازتابی داشته مبنی بر اینکه من نماینده هستم و به نظر مردم کاری ندارم، در حال حاضر شما هم موردی شبیه حرف میرسلیم را گفتید، این برداشت درست است؟

نوروزی: ما در مجلس دهم قانونی نوشتم که در آن زمان ۶ هزار جوان برای اعدام به جرم مواد مخدر آماده بودند، ما قانون نوشتیم و گفتیم کسانی که مسلحانه مواد جابه‌جا نکردند، سردستگی نکردند اعدام نشوند. در مورد این قانون بسیاری به من تهمت زدند از سراسر ایران گفتند او از افرادی که زندان رفتند، دفاع می‌‎کند، در تلویزیون ما را کوبیدند اما به لطف الهی مبانی فقهی و عقلی مربوط به طرح اعدام نکردن برخی از مجرمین مواد مخدر را مطرح کردم، مجلس و شورای نگهبان پدیرفتند که درنهایت ۶ هزار جوان از اعدام نجات پیدا کردند. وقتی تشخیص شرعی دادیم که این کار درست است به دنبال آن رفتیم.

نوروزی: اکثریت مردم مخالف طرح صیانت نیستند

خبرآنلاین: حاج آقا! موردی بوده که نظر اکثریت بر روی نظر شما تاثیر بگذارد؟

نوروزی: اکثریت مردم یا مجلس؟

خبرآنلاین: مردم

نوروزی: بله، همان طرحی که درباره اعدام نوشتیم به همین ترتیب بود. اگر من می‌دانستم که از نظر فقه این قانون غلط است ولو اینکه همه مردم می‌گفتند درست است، در هر صورت بنده متشرع هستم...

خبرآنلاین: درباره طرح صیانت نظر اکثریت برای شما اهمیت داشت یا خیر؟

نوروزی: بله، اهمیت داشت.

خبرآنلاین: گفته می‌شود اکثریت با طرح صیانت مخالف بودند

نوروزی: نخیر، به این صورت نیست.

نوری قزلجه: (خنده)

نوروزی: ای کاش طرح صیانت در صحن علنی بررسی می‌شد

خبرآنلاین: آقای نوری قزلجه گفت اکثریت با طرح صیانت مخالف بودند.

نوروزی: نخیر.

نوری قزلجه: کمپین مقابل داشت؟

نوروزی: اصلاً مبنا این نبود که ما اردوکشی کنیم و کمپین درست کنیم. مبنا این بود که جمع عقلایی بنشیند و قانونی بنویسد.

نوری قزلجه: و نظرات کارشناسانه را بشنود...

نوری قزلجه: اکثریت مردم مخالف طرح صیانت هستند

نوروزی: حرف من سر این است، آقای دکتر (نوری قزلجه) شما که می‌گویید نظر کارشناسان در مورد طرح صیانت به این ترتیب بوده، بسیار خب ای کاش کار صیانت به همان ترتیب علنی مطرح می‌شد.

خبرآنلاین: نظر اکثریت مردم درباره طرح صیانت به چه ترتیب بود؟

نوری قزلجه: اکثریت مردم مخالف طرح صیانت هستند.

نوری قزلجه: اکثریت قاطع مردم با طرح صیانت مخالف هستند

خبرآنلاین: چگونه به این نتیجه رسیدید؟

نوری قزلجه: طبق صحبت‌هایی که مردم با ما می‌کنند، نظرات کارشناسی که در روزنامه‌ها و فضای مجازی می‌‎خواندیم و کمپین‌هایی که مشاهده می‌کردیم، به این نتیجه رسیدم. البته ۱۰ هزار نفری هم نیامد برابر این کمپین‌ها، کمپینی تشکیل دهد یعنی این نشان می‌دهد که اکثریت قاطع مردم با طرح صیانت مخالفت می‌کنند.

خبرآنلاین: مستندات آماری غیررسمی پیرامون طرح صیانت را در جلسات کمیسیون مطرح می‌کردید؟

نوری قزلجه: اصلاً نیازی به این موارد نبود، در همان جلسات نظرات کارشناسی منطبق با نظرات مردم بود، اغلب کارشناسان مخالف طرح صیانت بودند، البته نه اینکه مخالف صد در صد طرح باشند. کارشناسان نظرشان مخالف بود و بیشتر منطبق با نظر مردم بود، حتی نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس هم نظراتش با بسیاری از بندهای طرح‌های صیانت در تضاد بود.

نوروزی: بحث صیانت را تمام کنید، می خواهید ما را به چالش بکشید!

خبرآنلاین: حاج آقا! آقای نوروی قزلجه می‌گوید اکثریت افراد جامعه مخالف طرح صیانت هستند، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟

نوروزی: بحث مربوط به طرح صیانت را تمام کنید، چراکه می‌خواهید ما را به چالش بکشید...

خبرآنلاین: نظرات دو دیدگاه است، دو فرد نیست

نوروزی: من امروز متوجه شدم کمپینی مخالف طرح صیانت بود، اگر به این ترتیب بود که می‌گفتیم کمپین موافقان طرح صیانت. مبنا این بود که ما به صورت قانونی در کمیسیون نشسته بودیم و بر روی طرح مذکور کار کردیم، بعد که با آن مخالفت کردند، گفتیم طرح را به صحن علنی ببریم و به جای یک هفته، دو ماه بر روی ۳۰ ماده کار کنیم.

نوری قزلجه: هشتادوپنجی شدن لایحه عفاف و حجاب تصادفی نبود!

خبرآنلاین: بررسی طرح‌ها و لوایحی نظیر عفاف و حجاب و صیانت در کمیسیون ویژه و به عبارتی هشتاد و پنجی شدن آن تصادفی است؟

نوری قزلجه: ۳ موضوعی که همه اقشار جامعه را پوشش می‌دهند، هشتاد و پنجی شدند. هشتاد و پنجی شدن لایحه عفاف و حجاب تصادفی نبود، به دلیل اینکه حتی طراحان این لایحه می‌دانستند مورد قبول جامعه نیست لذا برای فرار از پاسخگویی آن را هشتاد و پنجی کردند. من با اصل هشتاد و پنجی‌ها مخاف هستم چرا که این مورد برای به ندرت مواقعی در نظر گرفته شده است.

نوروزی: بنده با افتخار هم عضو کمیسیون مشترک طرح جوانی و جمعیت، هم عضو کمیسیون مشترک لایحه عفاف و حجاب و هم عضو طرح صیانت بودم و ...

نوری قزلجه: حاج اقا عضو هرسه کمیسیون مشترک اصل هشتادوپنجی بودند(خنده)

نوروزی: و به هر ۳ مورد رأی دادم. واقعیت امر این است که اکثریت مجلس بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون ویژه را پذیرفته و رأی داده است. در مجلس هم روند به این ترتیب نیست که در گوش نماینده‌ها بگویند به این مود رأی بدید، در هر صورت قوه قضائیه و دولت لایحه ۱۵ ماده‌ای به مجلس آورده بود.

نوری قزلجه: لایحه قوه قضاییه ۹ تا بود، دولت به ۱۵ ماده رساند و در مجلس به ۷۰ رسید.

نوروزی: مبنای آن لایحه قوه قضاییه حالت مجازات داشت، به کمیسیون مشترک (قضایی و حقوقی) دادند و این کمیسیون محور شد، علت هم این بود که تقریباً همه اعضا قاضی و حقوق‌دان بودیم و به عبارتی کار حقوقی انجام داده بودیم. تعداد مواد لایحه حجاب در کمیسیون ویژه به ۷۰ رسید و مفاد مذکور هم به این ترتیب نیست که بگوییم بله یک نفر کشف حجاب کرد از طریق حبس و جریمه نقدی می‌شود. ما در این کمیسیون وظایف دستگاه‌های دولتی، صدا و سیما، آموزش و پرورش و وزارت علوم را مشخص کردیم. همانطور که اگر دست‌های پشت‌پرده ورود پیدا نمی‌کرد طرح صیانت با موفقیت روند خود را طی می‌کرد و ...

نوری قزلجه: آنها که ورود کردند مصلح و اصلاح گر بودند.

دست های ناپیدا علیه لایحه عفاف و حجاب به روایت نوروزی

خبرآنلاین: فقط من یک نکته ای مطرح کنم...

نوروزی: نه اجازه بدهید من یک موضوعی را مطرح کنم که دست شما هم آتو بیاید(خنده)

نوری قزلجه: اگر اینطوری است بفرمایید (خنده)

نوروزی: در مورد لایحه عفاف و حجاب هم دست‌های ناپیدایی قانون را اذیت می‌کند که از چارچوب خود خارج شود.

خبرآنلاین: یعنی قانون بی خاصیت شود؟

نوری قزلجه: داخل مجلس یا بیرون مجلس؟ من تکلیفم را بدانم؟

نوروزی: همه اش در داخل مجلس است. برای نمونه در لایحه عفاف و حجاب به این نکته اشاره کردیم که اگر کسی کشف حجاب کرد برای بار اول به دادگاه نرود و در حد تخلف به آن بپردازند.

خبرآنلاین: یعنی چطور شیطنت کردند در اینباره؟

نوروزی: وقتی می‌گویند اگر کسی کشف حجاب کرد باید به دادگاه برود...
نوروزی: لایحه عفاف و حجاب را بی‌خاصیت کردند

خبرآنلاین: اینکه قانون را تشدید می کند، بی خاصیت نمی کند.

نوروزی: این یعنی بی‌خاصیت کردن لایحه عفاف و حجاب. ببینید قضیه عفاف و حجاب مثل موضوع مواد مخدر است، امروز دسترسی شما به مواد مخدر در شوش چند دقیقه است؟ ۲ دقیقه. این یعنی آن غلاظ و شداد تاثیری ندارد. اگر در مورد مواد مخدر به درستی عمل می‌شد، اعدام‌ها بی‌خاصیت نمی‌شدند، درباره حجاب هم وضعیت به همین منوال است، وقتی دختری را می‌گیرند و همان روز اول می‌گویند او را تحویل محکمه بدهند.

خبرآنلاین: خب هدفشان چه بوده است؟

نوروزی: از خود آنها باید پرسید.

خبرآنلاین: تحلیل شما چیست؟ هدف افراد از بی‌خاصیت کردن قانون عفاف و حجاب چیست؟

نوروزی: من می خواهم بگویم یک عده نمی گذارند ما کار را فنی پیش ببریم، قانون عفاف و حجاب بی‌خاصیت می‌شود. به این معنی که ابتدا وظایف دستگاه‌های دولتی را در مورد حجاب مشخص کنیم، سپس سراغ فردی که در خیابان است، برویم.

تندروها لایحه عفاف و حجاب را دستکاری نکردند

خبرآنلاین: منظور شما از دست‌های پشت پرده لایحه عفاف و حجاب می تواند جریان تندرو باشد؟

نوروزی: خیر، منظور بنده از دست‌های پشت پرده لایحه عفاف و حجاب جریان تندرو نیست.

نوری قزلجه: خب چه کسی می تواند، این لایحه که مصوبه کمیسیون شما بود؟ یعنی چه کسی مداخله کرد و نگذاشت.

نوروزی: منظور بنده از دست‌های پشت‌پرده همان فردی است که وقتی قرار بود لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان برود، به جای اینکه لایحه مصوب شده در کمیسیون ویژه را در سامانه قرار دهند، لایحه خود را گذاشتند.

لایحه حجاب بارگذاری شده بر روی سامانه با مصوبه کمیسیون فرق داشت

خبرآنلاین: چقدر تفاوت داشت؟

نوروزی: خیلی تفاوت داشت. آنچه روی سامانه قرار گرفت تفاوت فراوانی با مصوبه مذکور داشت.

نوری قزلجه: همکارانتان می گفتند همان لایحه است یعنی اجماع داشتند که همین بوده است.

نوروزی: اینجوی نیست تفاوت لایحه مصوب کمیسیون ویژه با لایحه‌ای که در سامانه بارگذاری شد و برای شورای نگهبان ارسال شد، حدود ۲۷، ۲۸ مورد بود که چون شورای نگهبان ایراد گرفت و همان مواد اصلاح شد، نسبت به آن صحبتی نیست اما ۳ مورد بعد از بازگشت از شورای نگهبان به ایرادات این شورا اضافه شده که نسبت به آن اعتراض داریم.

نوری قزلجه: چه کسی جرأت دستکاری دارد؟! نوروزی: همان کسی که ۳ ماده به لایحه اضافه کرد!

خبرآنلاین: مگر می شود؟

نوری قزلجه: (با تعجب) چه کسی چنین جراتی دارد؟! مصوبه کمیسیون اصل ۸۵ که به جای مجلس تصمیم می گیرد چه کسی می تواند تصمیم بگیرد و تغییر دهد .

نوروزی: چه کسی همین الان که لایحه عفاف و حجاب از شورای نگهبان برگشته ۳ ماده دیگر به آن اضافه کرد، همان کسی که آن کار را کرده این کار را هم می کند. طرح دیگری به جای لایحه مصوب کمیسیون ویژه در سامانه بارگذاری و برای شورای نگهبان ارسال کرد.

نوری قزلجه: این موضوع برای من ابهام دارد.

نوری قزلجه: چه کسی حق دارد در مصوبات دست ببرد؟

خبرآنلاین: یعنی یک نفر است که اینکار را انجام می دهد...

نوروزی: مجلس باید کار مجلسی انجام دهد و ...

نوری قزلجه: حاج آقا برای خود من ابهام ایجاد شد. چه کسی حق دارد این همه در مصوبات دست ببرد من تعجب می کنم. اگر این لایحه در صحن مطرح می شد کسی جرات نمی کرد یک کلمه به آن اضافه یا کم کند چون همه آن را خوانده بودند. یکی از مضرات اصل ۸۵ همین است.

نوری قزلجه: در مجلس نهم نشنیدم کسی پنهانی در لایحه دست ببرد

خبرآنلاین: آقای قالیباف در جریان چنین اتفاقی که در مورد لایحه عفاف و حجاب افتاده، قرار دارد؟

نوروزی: از خودشان سوال کنید، شاید قالیباف در جریان این اتفاق باشد و شاید هم نباشد.

خبرآنلاین: شما پیگیری کرده اید؟

نوروزی: بنده به عنوان مجلسی کهنه‌کار می‌گویم که آنچه اکثریت مجلس قانون‌گذاری می‌کند، چه اصولگرا چه اصلاح طلب چه بی طرف، درست است. همیشه هم همین بوده و دست هایی..

نوری قزلجه: من در دوره نهم نشنیده ام که کسی در مصوبه دست ببرد اصلا چنین چیزی مطرح نشد. من هنوز فکرم درگیر لایحه حجاب است. یعی ایرادات و اشکالاتی که شورای نگهبان گرفته مربوط به قسمت هایی است که در غیاب کمیسیون شما دست بردند و دستکاری کردند؟

نوروزی: بخش زیادی بله وقتی از چارچوب خارج می شود.

نوری قزلجه: چرا در صحن کسی به این قضیه اعتراض نکرد؟

نوروزی: بنده اعتراض کردم و گفتم.

نوروزی: پای حرف خودم هستم

خبرآنلاین: چرا کمیسیون واکنشی به این قضیه نداشت؟

نوروزی: بنده حرفی زدم یک نفر هم هستم و پای حرفی هم که می زنم می‌ایستم.

خبرآنلاین: این امکان وجود دارد که مجلس این اظهارات شما را تکذیب کند، و بگوید آقای نوروزی در جریان نیستند یا درست نگفتند. شما پای حرف خود هستید؟

نوروزی: بله، پای حرف خود هستم.

نوری قزلجه: ایشان می گوید من ماده به ماده می گویم.

نووزی: لایحه عفاف و حجاب ۲ بار تغییر کرد /نوری قزلجه: اصل ۸۵ همین است دیگر

خبرآنلاین: چند ماده بوده که دچار تغییر شده؟

نوروزی: لایحه عفاف و حجاب ۲ بار تغییر کرده که یک مورد قبل از ارسال به شورای نگهبان و مورد دیگر بعد از ارسال شورای نگهبان به مجلس است.

خبرآنلاین: یعنی دو مرحله تغییر کرده، یکی وقتی به شورای نگهبان ارسال شده و یکبارم بعد از بازگشت از شورا؟

نوری قزلجه: اصل ۸۵ این است، ما در جریان نیستیم.

نوروزی: نکته دیگر این است که وقتی شورای نگهبان ایراد می‌گیرد ما باید همان موارد را اصلاح کنیم نه اینکه ماده دیگری اضافه کنیم.

نوری قزلجه: دقیقا باید همان ها اصلاح شود.

نوروزی: اما تغییر کرده است.

خبرآنلاین: چند ماده تغییر کرده است؟

نوروزی: ۳ مورد.

کشف حجاب کارمندان را به لایحه عفاف وحجاب اضافه کردند

خبرآنلاین: خاطرتان در چه موردی بوده است؟

نوروزی: اجاره بدهید من مستند دارم.

نوری قزلجه: حاج آقا مسلح آمده اند(خنده)

نوروزی: نه این برگه مدتی هست که در جیب من است (خنده) یکی در مورد کشف حجاب در ادارات است، دیگری درباره مجازات نهی از منکر است.

خبرآنلاین: یعنی مجازات چه بوده که...

نوروزی: حالا اجازه بدهید...سومی هم بحث این است که کشف حجاب باید خلاف عفت عمومی باشد یا خلاف عفت عمومی و اخلاق باشد. این ۳ مورد را کمیسیون ویژه قبول ندارد.

خبرآنلاین: یعنی بحث شده، قبول هم ندارید و ...

نوروزی: نه بحث نشده، اصلا این موضوع تمام شده بود، آقای نوری قزلجه مجلسی هستند قانونگذارند و در جریان هستند، وقتی که مصوبه و مقرره‌ای از مجلس به شورای نگهبان رفت اگر شورا ۱۰،۲۰ و یا ۱۰۰ تا ایراد گرفت باید آن را برطرف کرد و مابقی را نباید دست کاری کرد یا موردی را اضافه کرد، لذا اضافه کردن این ۳ مورد به لایحه عفاف و حجاب غلط است.

خبرآنلاین: الان فکر می کنید شورای نگهبان چه واکنشی نشان دهد؟

نوروزی: من که شورای نگهبان نیستم. و من همان روز هم اعتراض کردم.
نوری قزلجه: اولین‌بار است که می‌شنوم لایحه بعد از ارجاع شوری نگهبان دستکاری شده

خبرآنلاین: این آفت اصل هشتادوپنجی شدن نیست؟

نوری قزلجه: بله بله دقیقا همین است. اگر در صحن بررسی شود در مشروح مذاکرات هم می آید و همه ملت می شنوند و کسی نمی تواند اضافه یا کم کند.

خبرآنلاین: شفاف‌تر هم است...

نوری قزلجه: ولی وقتی اصل هشتادوپنجی می شود خودشان می دانند که چه تصویب شده یا نشده. البته اینکه انجام شده هم قبلا مرسوم نبوده است و کسی جرات دستبرد به مصوبات را نداشته و من اولین بار است که می شنونم و خیلی هم تعجب کردم و البته در قانون بودجه و اتفاقات این دو سه ساله شنیدیم که تغییر و تحولاتی صورت گرفته است، اما این دستبردها در موضوعی مثل حجاب که مبنای شرع و عرف دارد صورت می گیرد غیرقابل هضم است.

خبرآنلاین: آقای قزلجه! مجلس مرکز قانون‌گذاری است چنین تخلفاتی در بهارستان فکر نمی‌کنم نزد افکار عمومی پذیرفته باشد

نوری قزلجه: اینکه از ۷۰ ماده در ۲۸ ماده دست ببرند و تغییر بدهند، تعجب می‌کنم، خیلی متأثر شدم.

نوری قزلجه: کسی که نداند مجلس کجاست لایحه حجاب را دستکاری کرده

خبرآنلاین: فکر می‌کنید کار چه کسی یا کسانی است؟

نوری قزلجه: حتی جرأت فکر کردن به اینکه چه کسی لایحه عفاف و حجاب را تغییر داده، خیلی عجیب است، چه کسی می‌تواند این کار رانجام دهد؟ کار کسی است که نداند قانون‌گذاری چیست یا نداند مجلس کجاست چراکه این چنین فرد بی‌مهابایی می‌تواند این اقدامات را انجام دهد.

خبرآنلاین: این دستبرد به روند قانونگذاری مجلس و حقوق ملت محسوب می‌شود که در سطح کلان اتفاق افتاده است

نوری قزلجه: واقعاً خیلی عجیب است.

خبرآنلاین: در حال حاضر امکان پیگیری دستبردن در لایحه حجاب وجود دارد؟

نوری قزلجه: کمیسیون می‌داند، اعضای کمیسیون اصل ۸۵ می‌دانند چه چیزی تصویب کرده بودند که تغییر کرده، ما که در جریان نیستیم.

نوری قزلجه: باید براساس مستندات دستکاری در لایحه عفاف و حجاب را پیگیری کنیم

خبرآنلاین: حاج آقا می‌فرماید که من قبلاً اشاره کردم، منتها مسئول خودم هستم نمی‌توانم به بقیه دستور بدهم، آیا بقیه اعضای کمیسیون را در مورد دستکاری در لایحه عفاف و حجاب صحبت کردید؟

نوروزی: لزومی ندارد، من قبلاً گفتم دست‌های ناپیدا را قبول ندارم.

نوری قزلجه: مستنداتی در دستمان باشد، پیگیری کنیم...

خبرآنلاین: مستندی دارید؟

نوروزی: یعنی چی؟

نوری قزلجه: ایشان (نوروزی) مصوبه را دارد.

نوروزی: صداقت دارم، چیزی برای مخفی کردن نیست

خبرآنلاین: بنابراین شما پیشاپیش آن تکذیب مجلس را قبول ندارید؟

نوروزی: آیا تاکنون از نوروزی غیر از صداقت مورد دیگری مشاهده کردید؟

نوری قزلجه: خیر، بنده مشاهده نکردم

نوروزی: بنده آزاده هستم، ۱۰ سال اسیر بودم و یک دقیقه آن را با کل جهان عوض نمی‌کنم، چشمم به دهان رهبری است، دوستش دارم و مقلد ایشان هستم.

نوری قزلجه: امکان دارد سلیقه جناحی بنده و نوروزی یکسان نباشد اما غیر از صداقت از ایشان چیزی ندیدم.

نوروزی: ما موردی نداریم که مخفی کنیم، ما می‌گوییم این کار صورت گرفته و خلاف بوده، فرض کنید این انجام نشود، وقتی مجلس اعتماد می‌کند و رأی می‌دهد و می‌گوییم موردی هشتاد و پنجی شود یعنی مجلس و ملت به این کمیسیون و این جمع اعتماد کردند. بنابراین نباید مسائل بعد بیاید.
نوروزی: آنها که مخالف طرح صیانت بودند، لایحه عفاف و حجاب را دستکاری کردند

خبرآنلاین: مسئولیت قالیباف را در دست بردن به لوایح و طرح‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوروزی: در هر صورت کمی ذهن آقای نوری قزلجه را تقریب می‌کنم، همان طراحانی که در طرح صیانت سینه چاک زدند و گفتند این طرح خلاف قانون اساسی است، جا انداختند البته شما (نوری قزلجه) نمی‌گفتید طرح صیانت خلاف قانون اساسی است بلکه می‌گفتید ایراد دارد، اما آنهایی که می‌گفتند خلاف قانون اساسی است در این جریانات لایحه عفاف و حجاب بی‌تاثیر نبودند.

خبرآنلاین: مسئولیت قالیباف را در رخ دادن چنین اتفاقی را نگفتید

نوروزی: قالیباف رئیس ماست، به او رأی دادیم و قبولش داریم. بحث سر این است. من در مورد طرح صیانت به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتم، حرف‌ها را گفتیم، بعد از ۱۰، ۱۵ جلسه که رفتیم، پذیرفتند و دارد تصویب می‌شود، این از افتخارات نظام قانون‌گذاری ایران است که مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد.

نوری قزلجه: لایحه حجاب و عفاف باید در صحن بررسی می شد زیرا...

خبرآنلاین: آقای نوری قزلجه! شما چرا با هشتاد و پنجی شدن لایحه عفاف و حجاب مخالف بودید؟

نوری قزلجه: به دلیل اشکالات فراوان حقوقی و شرعی که لایحه عفاف و حجاب داشت و اینکه ایرادات در صحن حل و فصل شود، با هشتاد و پنجی شدن لایحه مذکور مخالف بودم که الان شورای نگهبان همین ایرادات را به لایحه مذکور وارد کرد. برخی موارد لایحه عفاف و حجاب با قانون اساسی و مبانی حقوقی اشکال و ایراد داشت و جاهایی هم بین قوانین تزاحم بود که آن هم اصلاح نشده بود که چگونه با دانش‌آموزان برخورد شود.

خبرآنلاین: به عنوان یک نماینده موافق هستید فردی به دلیل حجاب جریمه شود، دادگاهی شود و یا حتی زندانی شود؟

نوری قزلجه: شاید قانون‌گذار درباره بسیاری از مسائل قانون بگذارد اما باید آثار عملی آن و نتیجه آن به چه صورت است، فردی که می‌خواهد قانون حجاب را بگذارد مگر به دنبال این نیست که جامعه با عفت و اخلاق داشته باشد و جامعه سالم باشد؟ لذا این اقدام باید منجر به نتیجه‌ای شود که پیرو اخلاق و عفت باشد.

خبرآنلاین: آقای نوروزی! نام چند نفر را می‌آورم و نظر خود را در حد یک کلمه بگویید

*رئیسی

فردی سالم و فهیم

*قالیباف

سختکوش و بیشتر از علمش کار می‌کند

*روحانی

روحانیِ فهیم تا جایی که دیگران بر فکر او تاثیر نگذارند

*خاتمی

چهار سال اول یا چهار سال دوم. چهار سال اول احساساتی چهار سال دوم نرم ومعتدل

*لاریجانی

انسانی فهمیم و مدیر

*پزشکیان

انسانی منصف

*علی مطهری

فرزند شهید و انسانی درست

*نوری قزلجه

مرد سختکوش و نترس

نوری قزلجه: بنده هم حاج آقا رابه عنوان متشرع و آنچه که صادقانه باورهای خود را در مجلس مطرح می‌کند، می‌شناسم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چرا فقط حجاب
چرا کسی کاری به دزدی ها و اختلای های ۱۸۰ هزار میلیاردی ندارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی