بازدید 6708

حمید نوری کیست؟ سوئدی ها چگونه نوری را شکنجه می کنند؟

حمید نوری متولد ۹ اردیبهشت ۱۳۴۰ در تهران است که بر اساس اطلاعات موجود در فضای مجازی سابق بر این کارمند یکی از دستگاه های حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
کد خبر: ۱۲۱۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴ 20 December 2023

 

حکم حبس ابد برای «حمید نوری» در سوئد

به گزارش «تابناک»، حمید نوری در شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران به سوئد در فرودگاه استکهلم-آرلاندا با حکم دادسرای این کشور بازداشت موقت شد.

یکی از برنامه‌ریزان دستگیری حمید نوری در این خصوص به رسانه های معاند گفته است:«منشأ قضیه از دخترخوانده حمید نوری شروع می‌شد. در حقیقت ارتباطی که ایشان با من داشتند. ما طبق یک برنامه‌ریزی پیش رفتیم و به نحوی حمید نوری را به تله انداختیم؛ بلیت سفر و رزرو هتل را برای حمید نوری انجام دادیم و هزینه‌های آن هم از طرف ما پرداخت شده‌است و به محض رسیدن به فرودگاه دستگیر شد. دستگاه قضایی سوئد کاملاً و با جزئیات این مسائل را می‌داند. ما حتی یک روز پیش از آنکه حمید نوری به سوئد بیاید می‌دانستیم که او دستگیر خواهد شد.»

بر اساس اطلاعاتی که در رسانه های خارجی فارسی زبان آمده است، دادستانی سوئد در نخستین گام، قرار بازداشت حمید نوری را بمدت یک ماه را صادر کرد. پس از تمدید قرار بازداشت حمید نوری، این خبر به تیتر نخست همه رسانه‌های سوئد تبدیل شد.

اتهامات وارده از سوی محاکم قضایی خارجی

بر اساس گزارشی که سایت خبری تحلیلی انصاف نیوز منتشر کرده است: حمید نوری از سوی دادستان به مشارکت در جرائم جنگی و قتل عمد متهم شده است، صدای آمریکا می‌گوید که یکی از وکلای مدافع حمید نوری تمام اتهامات وارده به موکل خود را یک به یک خواند و رد کرد. وکیل حمید نوری قاطعانه اعلام کرد موکلش هیچ جرمی مرتکب نشده است. در مورد پرداخت غرامت نیز ضمن تاخیر در پاسخ به این سوال که آیا موکلش غرامت و مبلغ آن را قبول دارد یا نه، گفت این موضوع را به بعد از تحقیق درباره مبلغ غرامت و شرایط آن موکول خواهیم کرد.

دیگر توضیحات

بر اساس اطلاعاتی که در فضای مجازی وجود دارد بازداشت حمید نوری در سوئد با استقبال جریان های دارای عناد با جمهوری اسلامی ایران رو به رو شده است.

با این همه برخی افراد مثل حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی این موضوع را یک توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران می دانند.

دادگاه 

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید نوری در سوئد برگزار شد. این محاکمه در نوع خود در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشت. تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ جلسه دادگاه برگزار شده‌است. 

درخواست آزادی نوری توسط وزیر امور خارجه

امیر عبدالهیان 14 اردیبهشت 1401 در پاسخ به تماس تلفنی «آن لینده»، وزیر امور خارجه سوئد، در خصوص مسائل دوجانبه و بویژه کنسولی گفت‌وگو کرد و خواستار آزادی «حمید نوری» شد.

حکم حبس ابد

دادگاه سوئدی تیرماه 1401 برای حمید نوری حکم حبس ابد صادر کرد.

روش‌های عجیب سوئدی‌ها برای آزار و شکنجه حمید نوری

یکی از مصادیق آزار و اذیت حمید نوری، نگهداری او در سلول انفرادی و تعویض مداوم بازداشتگاه‌های وی بوده است اما سوئدی‌ها یک راه دیگر هم برای شکنجه روحی این شهروند ایرانی پیدا کردند؛ آن‌ها یک تبعه کشور اریتره را که دچار اختلالات شدید روحی و روانی بود به سلول انفرادی حمید نوری منتقل کردند، بدون اینکه شرایط نگهداری در سلول، کوچکترین تغییری پیدا کند.

آن گونه که حمید نوری به وکلای خود گفته بود، سوئدی‌ها معمولا در آستانه برگزاری جلسات دادگاه، فردی را به سلول وی منتقل می‌کنند و به همین بهانه، وسایل نوری از جمله یادداشت‌های مورد نیاز برای دادگاه که در اختیارش قرار دارد را ضبط می‌کنند. این اقدام تاکنون بارها صورت گرفته و این امر به نوعی امکان دفاع موثر را از حمید نوری سلب کرده است و مدارکی که او برای دفاع از خود در جلسات دادگاه به آن‌ها نیاز دارد را به همین بهانه از او دور نگه می‌دارند ضمن آنکه حضور یک فرد با مشکلات روحی و روانی در سلول کوچک نوری، فشارها بر او را تشدید می‌کند، به خصوص که بر اساس گزارش‌های دریافتی این فرد به هیچ وجه مسائل بهداشتی را رعایت نکرده و شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی را برای شهروندمان در سلول انفرادی ایجاد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست