بازدید 2643

تولید نخستین کفش‌های طبی در تهران

محمود مانیان تاجر و کارآفرینی بود که برای نخستین‌ بار ایده ساخت کفش‌ طبی باکیفیت را مطرح کرد و به سرعت کارخانه تولید کفش‌های طبی را تاسیس کرد.
کد خبر: ۱۲۰۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱ 11 December 2023

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، نام محمود مانیان که بین قدیمی‌های بازار تهران با لقب حاج مانیان شناخته می‌شد با تغییر و تحولات سیاسی دوره پرتلاطم مشروطه گره خورده است. محمود مانیان کارآفرین ملی‌گرای حامی مصدق بود که کارخانه کفش شادان‌پور را در حوالی خیابان خاوران تاسیس کرد و صدها نفر از افراد بی‌بضاعت و جوانان بااستعداد را در کارخانه‌اش به‌کار گرفت.

 

محمود مانیان تاجر و کارآفرینی بود که برای نخستین‌بار ایده ساخت کفش‌های طبی باکیفیت را مطرح کرد و به سرعت کارخانه تولید کفش‌های طب را تاسیس کرد و آن را توسعه داد. او بخش قابل ملاحظه‌ای از عمرش را صرف فعالیت‌های سیاسی کرد و عضو جبهه ملی بود، اما هرگز از مقوله تجارت و کسب‌وکار غافل نبود و اعتقاد داشت برای چرخاندن چرخ‌های اقتصاد مملکت و بی‌نیازی به اجنبی‌ها باید فوت و فن تولید و تجارت را به جوانان جویای کار و بااستعداد آموخت و آنها را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داد.

محمود مانیان از بازاری‌های متمولی بود که بخشی از سرمایه‌اش را صرف تولید کرد و کارخانه‌های کفش شادان‌پور و شعله را در اواخر دهه ۳۰شمسی راه انداخت. کارخانه شادان‌پور در ابتدا و به سیاق معدود کارخانه‌های تولید کفش که در ایران تاسیس شده بود گالش‌های پلاستیکی تولید می‌کرد و جنس این گالش‌ها در مقایسه با سایر کفش‌هایی که از این جنس تولید می‌شد متفاوت بود. بعد از تولید انبوه گالش‌های باکیفیت که برخلاف نمونه‌های دیگر، پا را زخم نمی‌کرد و در عین حال بسیار بادوام بود، محمود مانیان برای تولید کفش‌های طبی به صرافت افتاد و دستگاه‌های جدید را برای راه‌اندازی خط تولید کفش‌های طبی در تهران وارد کرد.

تولید نخستین کفش‌های طبی در تهران

طولی نکشید که کفش‌های شادان‌پور بازار کفش را قبضه کرد و با وجود کفش‌های طبی، دیگر کسی از تاول انگشتان و زخم شدن پشت پا گله نمی‌کرد. یکی دیگر از دلایل موفقیت محمود مانیان این بود که با قشر کارگر رئوف بود و با وجود فعالیت‌های گسترده سیاسی و مشغله‌های روزمره گاهی از خانه‌اش در جاده قدیم شمیران تا کارخانه مرکزی‌اش در جاده خاوران می‌رفت که با کارگران ملاقات کند و خواسته‌های آنها را بشنود. محمود مانیان در کنار فعالیت‌های تجاری، دستی هم در کارهای خیر و عام‌المنفعه داشت و یکی از بنیانگذاران انجمن تالاسمی ایران، حسینیه ارشاد و آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولان کهریزک بود.

حاج مانیان به واسطه فعالیت‌ها و گرایش‌های سیاسی که داشت چندبار در سال‌های قبل از انقلاب بازداشت شد. او سرانجام در سال ۱۳۷۳ در سانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار