بازدید 5400
گمرک ایران خبر داد؛

وزن صادرات کشور بالا رفت؛ اما ارزش دلاری آن پایین آمد/ نزدیک به ۲ میلیارد دلار موبایل وارد شد

امارات متحده عربی با ۱۳ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار، چین با ۱۲ میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار، پنج کشور عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.  
کد خبر: ۱۲۰۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ 04 December 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ گمرک کشورمان اعلام کرد: در هشت ماهه سال جاری، ۹۰ میلیون و ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد. این میزان صادرات که بدون احتساب صادرات برق، نفت، خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی بوده است، در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲۷ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱.۶۰ درصد کاهش داشته است. 

این گزارش می‌افزاید: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در هشت ماهه سال گذشته، ۴۶۲ دلار بوده که در این مدت با ۲۲.۵ درصد کاهش به ۳۵۸ دلار رسیده است. 

این گزارش در خصوص پنج قلم عمده کالای صادراتی به لحاظ ارزش می‌افزاید: گاز طبیعی مایع شده با ۲ میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار، پروپان مایع شده با ۲ میلیارد و ۸۹ میلیون دلار، متانول با یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار، قیر نفت با یک میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار و بوتان مایع شده با یک میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بوده اند.

در این مدت در حالی که شاهد کاهش ۱۲.۹۴ درصدی ارزش صادرات کالاهای پتروشیمی بوده ایم صادرات سایر کالاها با افزایش ۸.۱۲ درصدی همراه بوده است.

بر اساس این گزارش بیشترین میزان کالاهای صادراتی در هشت ماهه امسال به مقصد کشورهای چین با ۹ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیارد و ۲۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۲۸ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار بوده است. 

این گزارش می‌افزاید: در این مدت، ۶۷ میلیون و ۵۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار به ۵ کشور فوق الذکر صادر شده که ۷۰ درصد از وزن و ۷۳ درصد از ارزش کل صادرات را دارا بودند. 

این گزارش در خصوص میزان واردات در هشت ماهه سال جاری می‌افزاید: در این مدت، ۲۴ میلیون و ۷۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۴.۳۲ درصد و از حیث ارزش ۱۲.۳۶ درصد رشد داشته است. 

بر اساس این گزارش، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در این مدت، یک هزار و ۷۰۸ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۷۰ درصد افزایش نشان می دهد. 

این گزارش می‌افزاید: ذرت دامی، گوشی تلفن همراه، دانه سویا، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به استثنای لاستیک و روغن دانه آفتابگردان و گلرنگ پنج قلم عمده کالاهای وارداتی در هشت ماهه امسال بودند. 

گمرک بیان داشته است: در هشت ماهه سال جاری، ۹ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۳۳۹ دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شده که ارزش این تعداد تلفن همراه، یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون و ۵۵۳ هزار دلار بوده است.  

بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی با ۱۳ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار، چین با ۱۲ میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار، پنج کشور عمده طرف معامله واردات بوده‌اند؛ بنابراین ۶۴ درصد از وزن و ۷۵ درصد از ارزش کل واردات در ۸ ماهه امسال از ۵ کشور نامبرده بوده است.

بر اساس این گزارش؛ همان طور که مشخص است، تراز تجاری کشور در هشتمین ماه سال نیز به مانند همان ماه های قبل، روند منفی داشته است، به گونه ای که با توجه به میزان صادرات و واردات کشور، کسری تجاری آبان ماه از رکورد منفی ۷.۷ میلیارد دلار در مهرماه به منفی ۱۰.۱ میلیارد دلار در آبان ماه رسیده است.

وزارت اقتصاد در واکنش به این شاخص منفی و خطرناک اعلام کرد: هرچند بر اساس این آمار‌، به ظاهر تراز تجاری غیر نفتی ما، مثبت نیست، از لحاظ نفت، تراز تجاری کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت بوده است. بخش مهمی از کسری‌های تراز تجاری غیر نفتی ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه در حوزه محصولات پتروشیمی است که بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی ما را تشکیل می‌دهد و حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت جهانی داشتند. به همین دلیل، هرچند ۲۷ درصد افزایش وزن در صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، کاهش قیمت‌های جهانی موجب شده به لحاظ ارزشی، تنها ۱.۶ افزایش داشته باشیم. علاوه بر این، عدم پیچیدگی فناوری در اقتصاد ایران موجب شده که متوسط ارزش یک وزن ثابت از کالا‌های صادراتی کمتر از واردات به همان وزن باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
وزن صادرات کشور بالا رفت؛ اما ارزش دلاری آن پایین آمد.
این نشون می دهد فکر و مدیریت اقتصادی در مدیریت اقلام صادراتی کشور حاکم نیست !!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
چند کیلو گوجه صادر کردین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
پس بجای نرم افزار، خدمات گردشگری، میکوچیپ و از این دست اقلام اگر بتونیم سنگ آهن، نفت خام، خاک معادن حاوی عناصر کمیاب، سنگهای معادن و شیر خام، تخم مرغ ، میوه جات آب بر و از این دست اقلام صادر کنیم خواهیم توانست بزودی افتخاری دیگر را رقم زده و وزن صادراتمان را به رکوردی جدید برسانیم.
چای دبش همراه با فساد 3.4 میلیاردی میل نمایید!

آیا می توان باور کرد که فساد با این ابعاد عظیم، کار چند نفر آدم عادی باشد؟
محمد حسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:

این ستاد در همکاری با سازمان تامین اجتماعی ۱۲ مدل «لباس جراحی اسلامی بیماران در اتاق عمل» طراحی می‌کند تا «حدود شرعی» رعایت شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
اشتباه منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
مدیر سازمان تامین اجتماعی،همسر خود را که سابقه یک ساعت مدیریت را هم ندارد ب عنوان مدیر کل تامین استان تهران منصوب کرد
‌‌دادستان عمومی و انقلاب قم از کشف «اختلاس توام با جعل» در پرداخت ۲۴۴ فقره وام ازدواج در قم و صدور کیفرخواست برای مدیر یک بانک خبر داد.

حسن غریب گفت: متهمان با جعل اسناد رسمی هویتی و سند ازدواج خانواده‌هایی‌ که مشمول قوانین اخذ وام قرض‌الحسنه ازدواج نبودند اقدام به اخذ ۲۴۴ فقره وام ازدواج کردند!
چند روزنامه از از بازگشت فرزاد حسنی، مجری سابق صداوسیما به شبکه «نسیم» خبر داده‌اند. نام اولیه برنامه فرزاد حسنی «ساعت شنی» است و قرار است «گفت‌وگومحور» باشد. فرزاد حسنی یکی از مجریان پرحاشیه صداوسیما بود. همچنین این رسانه‌ها نوشته‌اند کامران نجف‌زاده نیز قرار است برنامه‌ای در شبکه «نسیم» داشته باشد.
ابراهیم رئیسی
در مراسم روز ۱۱ آذر سازمان بهزیستی برای تکریم روز جهانی افراد دارای معلولیت شرکت نکرد.
صولت مرتضوی، وزیر کار، نیز در اظهاراتی که «کمپین معلولان» نیز به توهین‌آمیز بودن آن اشاره کرده، گفت «به امید ایران بدون معلول» و «جهان در خصوص مسئله فلسطین کر و کور و لال شده»!!!
از وضعیت زندگی مردم که هر روز سخت تر و وضعیت قدرت خرید مردم که هر روز کمتر می شود از افزایش مالیات ها و تصمیم برای افزایش بیشتر مالیات ها اعتبار آمارهای اقتصادی دولتی مشحص می شود
محمد درویش، فعال محیط زیست:

در مشهد فاضلاب بیمارستانی را وارد اراضی کشاورزی کرده‌اند که این فاضلاب خطرناکتر از فاضلاب شهری است.
«هفت هزار هکتار را با چنین فاضلاب به شدت خطرناکی زیر کشت بردند که بخشی از مواد غذایی مردم را در خراسان رضوی و نقاط دیگر تامین می‌کند!!!!
خسرو شهبازی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

هیچ کمبودی در بازار مرغ نداریم و در روزهای آتی مشکل تامین مرغ که یکی از علت‌های آن خرید بیش از نیاز مردم است حل خواهد شد!

جوجه‌ها در روزهای آتی وارد بازار خواهند شد!!!!
حجت الاسلام مرتضی مطیعی، نماینده رهبری در استان سمنان:

طلبه‌ها در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی برای ارتباط آن‌ها با دانشجویان و جوانان حضور یابند.
باید حضور دانشجویان انقلابی، متدین و مومن در دانشگاه‌ها نمود و جلوه بیشتری داشته باشد.
جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بنزین ندارد و مربوط به میزان مصرف می‌شود.
در شرایط فعلی تقاضا و مصرف بالا بوده و لازم است که مردم رعایت کنند!
چی صادر کردیم؟
چوب حراج به منابعی مانند نفت و فلزات و ...که باید سرمایه آینده هامون باشه
صادرات به هر قیمت
آیا در این شرایط کمبود ارز اختصاص ۳/۵ میلیارد دلار ارز به واردات چای منطقی بوده است؟
صدا و سیما باید برای این مسائل مستند تهیه کند که کسانی که این ارز را بالا کشیده اند چه کسانی بوده اند و به کجا وابسته بودند و فعالیت های آنها چیست
بیان این مسائل به شفافیت اوضاع کمک می کند
هر چیزی که به سرنوشت مردم گره می خورد باید شفاف و علنی باشد و زندگی شخصی افراد نیست که بخواهید مخفی کنید

متاسفانه در جامعه ما همه چیز بر عکس است زندگی شخصی افراد علنی می شود و مسائلی که به سرنوشت عموم مرتبط است مخفی می شود و بعضا از ملاحظات دین برای مخفی کردن آن استفاده می شود در حالی که دین به ما می گوید به زندگی شخصی افراد کاری نداشته باشید و آبروی آنها را نریزید
کامران نجف زاده از انقلاب و اسلام عدول نکرده است فقط تغییر مکان داده است. ایشان در آمریکا نبلغ انقلاب و اسلام محمدی هستند
چقدر ذبش! صادرات داریم.
اگر میخواهید کمتر ضایع بشوید قبل از رسانه های خارج نشین یه مستند از اختلاس چایی بسازید. خوب است.
باتوجه به اینکه صادرات به چین عمدتا نفت هست و پولش قابل استرداد نیست و فقط جنس چینی می توانند وارد کنند
وصادرات به امارات و ترکیه عمدتا صادراتی هستند به دیگر کشورهای اروپا وامریکا و.... و با مخارج بالا برای دور زدن بحث تحریم وغیره صورت می گیرد وهزینه صادرات را زیاد وسود آنرا کم می کند
واینکه تراز تجاری با این کشورها همیشه منفی بوده وخواهد بود
فقط صادرات به عراق هست که ارزش دارد چون ایران سالانه 10 میلیارد دلار کالای ساخت داخل (نه نفت) به عراق صادر می کند بصورت رسمی وهیچ کالایی از عراق وارد نمی کند پس تراز تجاری همیشه مثبت است . البته آمار فوق شامل صادرات غیر رسمی نمی شود یعنی صادرات بصورت خورده بار و وغیره وثبت نشده در گمرک که حجم آن بسیار بالاست ورقم صادرات را چند میلیارد دلار دیگر افزایش می دهد.
بعلاوه سالانه حدود 2 میلیون گردشگر از عراق وارد می شوند من جمله مسافرانی که برای درمان می آیند ومراکز درمانی ایران مجوز گرفتن سه برابر قیمت را از آنها دارند که بنده خود شاهد آن هستم. پس از این طریق هم میلیاردها دلار ارز خالص سالانه از عراق به ایران تزریق می شود.
قابل توجه بعضی ها ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست