بازدید 2045

سقوط ۴۱ درصدی درآمد تولیدکنندگان نفت و گاز روسیه

کد خبر: ۱۲۰۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷ 01 December 2023

بانک مرکزی روسیه در بررسی ثبات مالی خود اعلام کرد که درآمد بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی این کشور در ۹ ماهه نخست سال میلادی جاری، به دلیل با حجم صادرات و قیمت های پایینتر، ۴۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: قیمت نفت اورال که گرید نفتی صادراتی اصلی روسیه است، در این مدت به طور میانگین، ۲۶ درصد کاهش داشت، در حالی که صادرات از طریق شبکه انحصاری خط لوله شرکت «ترانس نفت» در مقایسه با ۹ ماه نخست سال میلادی گذشته، هشت درصد کاهش یافت.

اقتصاد روسیه با موانع جدی ناشی از تحریمهای غرب بر سر جنگ در اوکراین مواجه شده است، اما بهتر از آن چیزی که مسکو یا غرب در ابتدا انتظار داشت، با این فشار مقابله کرده است. اکنون وزارت دارایی روسیه انتظار دارد کسری بودجه امسال حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی  باشد که کمتر از دو درصد برآورد قبلی است.

آمریکا، سایر کشورهای گروه هفت (G۷) و استرالیا، سال گذشته سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای نفت روسیه که از طریق دریا صادر می شود، اعمال کردند.

تولیدکنندگان نفت روسیه ناچار شده اند عرضه خود را از بازارهای سنتی در اروپا به سمت چین و هند تغییر دهند و این امر به چالش هایی در تسویه پرداخت ها، منجر شده است.

منابع آگاه به رویترز گفته اند فعالیت تجاری با هند که اکنون بزرگترین خریدار نفت روسیه است، در ماه ژوئیه تقریبا از هم پاشید زیرا هند مایل بود به روپیه، پول پرداخت کند و بانک مرکزی روسیه به صادرکنندگان اعلام کرد که این ارز را نمی پذیرد.

به گفته منابع آگاه، هزینه محموله ها به عنوان یک راه حل موقت، با استفاده از یوان چین، دلار هنگ کنگ و درهم امارات پرداخت شده است.

ایگور سچین، رئیس شرکت روس نفت، چهارشنبه هفته جاری، از بانک مرکزی روسیه به دلیل آنچه که شکست در ایجاد مکانیزم پرداخت های فرامرزی خواند، انتقاد کرد.

بانک مرکزی روسیه در گزارش روز پنجشنبه خود اعلام کرد که سهم یوان چین در پرداخت‌ها برای کل صادرات روسیه، از ۱۳ درصد در ژانویه، به ۳۵ درصد در سپتامبر افزایش یافته است، در حالی که سهم روبل در سپتامبر ۳۹ درصد باقی ماند.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی روسیه خاطرنشان کرد تغییرات در مقصد، جریان های تجاری و سیستم های تسویه حساب، به معنای آن است که دریافت پول فروش نفت خام و فرآورده های نفتی، مدت بیشتری طول می کشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار