بازدید 2643

معاون وزیر خارجه: رشد ۱۴ درصدی تجارت خارجی ایران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: در سایه راهبرد توسعه روابط اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه، جنوب شرق آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، امسال رشد تجاری کشور ۱۲ تا ۱۴ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
کد خبر: ۱۲۰۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸ 01 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مهدی صفری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از راه آهن و گمرگ اینچه برون و نیز نشست با استاندار و برخی مدیران کل استان گلستان به خبرنگاران اظهارکرد: امسال با اینکه قیمت برخی مواد از جمله پتروشیمی در دنیا کاهش یافته بود اما به لحاظ حجمی نیز شاهد رشد ۵۷ درصدی در صادرات بودیم.

وی با ابراز امیدواری از روند رو به رشد تجاری و صادرات کشور تا پایان امسال، افزود: شعار امسال، رشد تولید است و با اهتمام بیشتر به این حوزه، روند رو به رشد صادرات ادامه خواهد یافت.

صفری به موقعیت جغرافیایی ایران در ترانزیت بار و کالاهای کشورهای همسایه به دیگر کشورها نیز اشاره کرد و گفت: توانایی کشور ما در این بخش سالانه ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تُن ترانزیت است که اگر محقق شود سالانه حداقل ۶۰ میلیارد دلار عاید ایران می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: باید زیرساخت‌های مناسب ریلی، جاده‌ای و دریایی را در استان‌های مرزی از جمله گلستان ایجاد و توسعه دهیم تا بتوانیم سهمی از حجم ترانزیت را از آن خود کنیم در غیر این صورت کشورهای همسایه مسیرهای جایگزین برای حمل بار و کالای خود پیدا خواهند کرد.

وی اظهار کرد: مسیر ترانزیتی ایران برای کشورهای همسایه به صرفه‌تر است زیرا اگر ۶۰ میلیون تُن بار و کالا از کشور ما ترانزیت کنند معادل ۲۰۰ میلیون تُن بار از دیگر مسیرها است بنابراین ما باید با کار و تلاش شبانه روزی از این فرصت با ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه آن استفاده کنیم.

صفری با قدردانی از تلاش‌ها و دیپلماسی اقتصادی استاندار گلستان برای توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت: این تلاش‌ها سبب شده تا افزایش قابل توجهی در ترانزیت بار جاده و ریل و تردد تریلی و کامیون‌ها از مرز اینچه برون صورت گیرد.

وی افزود: درسایه دیپلماسی اقتصادی دولت، وزارت امور خارجه و استانداری گلستان با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان قرار است خط جاده‌ای به موازات خط آهن از کشور قزاقستان به اینچه برون توسط پیمانکاران ایرانی اجرا شود.

صفری اضافه کرد: با احداث این جاده یک جهش عالی در بحث ترانزیت بار و کالا از کشورهای آسیای مرکزی به اینچه برون رخ خواهد داد و حجم تردد کامیون‌ها را از روزانه حدود ۱۵۰ دستگاه به ۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد داد.

مطالب پیشنهادی

گرانترین دوره فارکس رایگان شد " فرصت رو از دست نده"

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به ظرفیت دریای خزر هم اشاره کرد و گفت: استان گلستان نیز مانند مازندران می‌تواند از این ظرفیت برای صادرات کالا و ترانزیت بار به کشورهای واقع در شمال ایران از جمله قزاقستان و روسیه استفاده کند.

وی با قدردانی از احیای خلیج گرگان، افزود: اگر به گلستان یک یا ۲ کشتی باری و تجاری اختصاص یابد، دریای خزر ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا برای این استان خواهد بود.

صفری در پایان گفت: در مجموع استان گلستان درحوزه افزایش صادرات و ترانزیت کالا حرکت هایی خوبی انجام داده و رشد خوبی در این بخش‌ها داشته است که امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، ترمینال‌های خوب و قوی در بحث صادرات و ترانزیت کالا در این منطقه مرزی شکل گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست