بازدید 4406
۷
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مطرح کرد:

اوج بروز آنفلوانزا در ماه جاری/ برای واکسیناسیون فرصت هست/ کاهش شیوع کرونا به کمتر از ۵ درصد

از کسانی که نشانه‌های سرماخوردگی دارند، تقاضا می‌کنیم تا کاهش علائم و گذر از دوره ناقل بودن، در منزل بمانند و استراحت کنند تا دیگران را هم در معرض خطر قرار ندهند و در صورتی که اجبار به خروج از منزل دارند، حتما از ماسک استفاده کنند تا موجب ابتلای دیگران به بیماری نشوند. همچنین شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها در جلوگیری از بیماری‌های فصلی از جمله آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا نقش موثر دارد.
کد خبر: ۱۲۰۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 24 November 2023

اوج بروز آنفلوانزا در ماه جاری/ برای واکسیناسیون فرصت هست/ کاهش شیوع کرونا به کمتر از ۵ درصداکنون بیشترین سهم بیماری‌زایی مربوط به آنفلوانزاست از این رو توصیه می‌شود سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

به گزارش «تابناک»، دکتر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از حدود ۴ تا ۶ هفته قبل به تدریج موارد آنفلوانزا در کشور افزایش یافته است البته این روند افزایشی همواره در آبان ماه و آذرماه اتفاق می‌افتد؛ یعنی از آبان ماه شروع می‌شود و در آذر به اوج خود می‌رسد و بعد از حدود دو ماه به تدریج کاهش می‌یابد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی ما و آنچه که در فصل تابستان هم اعلام شد، انتظار داشتیم که افزایش موارد چند هفته زودتر شروع شود که این اتفاق هم افتاد. الان هم بسیاری از موارد سرماخوردگی که شاهد آنها هستیم به دلیل آنفلوانزا است. بر اساس رصد شرایط، حداقل ۲۰ درصد انواع موارد سرماخوردگی‌های سرپایی مربوط به آنفلوانزا است؛ البته در مواردی که بستری می‌شوند طبیعتا سهم آنفلوانزا بالاتر است که این موضوع و بستری شدن در بیمارستان در افراد با سنین بالاتر بیشتر مشاهده می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آنفلوانزایی که امسال شاهد آن هستیم در برخی گروه‌های سنی شدت بیشتری دارد، افزود: توصیه اکید ما از شهریور ماه تزریق واکسن آنفلوانزا در گروه‌های مستعد عوارض این بیماری بود. در واقع افراد بالاتر از ۶۰ سال، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، زنان باردار و... باید سریعا نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

وی افزود: از سوی دیگر از کسانی که علائم سرماخوردگی دارند تقاضا می‌کنیم تا کاهش علائم و گذر از دوره ناقل بودن، در منزل بمانند و استراحت کنند تا سایرین را هم در معرض خطر قرار ندهند و درصورتی که اجبار به خروج از منزل دارند، حتما از ماسک استفاده کنند تا موجب ابتلای دیگران به بیماری نشوند. همچنین شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها در جلوگیری از بیماری‌های فصلی از جمله آنفلوانزا، ‌ سرماخوردگی و کرونا نقش موثر دارد.

اوج بروز آنفلوانزا در ماه جاری/ برای واکسیناسیون فرصت هست/ کاهش شیوع کرونا به کمتر از ۵ درصدعرشی در ادامه تاکید کرد: طی سه هفته اخیر پیک بالایی از موارد بیماری را در کشور داشتیم اما خوشبختانه از نظر دارو و امکانات مشکلی نداشته‌ایم و اقلام مورد نیاز به اندازه کافی در کشور تامین شده است.

به گفته وی، موارد بستری در بیمارستان و کسانی که سخت‌تر به بیماری مبتلا می‌شوند از گروه‌های پرخطری هستند که علی‌رغم تاکیدات مقامات بهداشتی و پزشکان، از تزریق واکسن آنفلوآنزا خودداری کرده بودند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر درباره وضعیت کووید ۱۹ در کشور، با تاکید بر اینکه موارد مبتلا به کرونا کاهشی است، افزود: موارد ابتلا به کرونا به کمتر از ۵ درصد رسیده است و ابتلا به آنفلوانزا درصد بسیار بیشتری از کرونا دارد. حدود ۱۵ تا ۲۰ مورد زیرسویه مختلف کرونا در کشور در گردش است و به شکل مداوم هم درحال رصد هستیم تا در صورت شیوع سویه جدید ویروس به سرعت آگاه شویم.

وی با بیان اینکه عموما مشکلات تنفسی سبب بستری شدن مبتلایان آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها می‌شود، تصریح کرد: البته کسانی که بیماری مزمن داشته باشند بسته به نوع بیماری ممکن است که تظاهرات متفاوتی داشته باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
معنی جمله (موارد ابتلای کرونا به 5 درصدرسیده است) یعنی چه؟ دکتر انشای حرفهایش درست نیست یا خبر درست تایپ نشده؟ 5 درصد از چی؟
پاسخ ها
ممل آمریکایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
از کل موارد آنفلانزا و کرونا
۸۰ درصد از دختران دبیرستانی ایران دوست‌پسر دارند.
پاسخ ها
ممل آمریکایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
چشمت روشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
80 در صد پسر های هم دوست دختر دارن
سه هفته پیش سوار تاکسی سرویس شدم راننده مدام سرفه کرد بهش گفتم انفلوانزا گرفتی؟ گفت نه!!! نشون به اون نشون که ۱۷ روزه هنوز کاملاً خوب نشدم و کارم به بیمارستان و سرم کشید. اگر ما ملت فرهنگ داشتیم که این وضعمان نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
خوب چرا پیاده نشدی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی