بازدید 1962
دلسردی کی‌یف از جنگ غزه

آستین به زلنسکی تضمین می‌دهد؟

سفر آستین به اوکراین برای دادن این اطمینان به زلنسکی است که علی رغم مخالفت های کنگره و همچنین سرگرم بودن آمریکا به جنگ غزه، واشنگتن از اوکراین غافل نخواهد شد و در چهارچوب های قانونی مورد تائید کنگره کمک های خود به این کشور را ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۲۰۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ 21 November 2023

 

به گزارش تابناک، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه بدون اعلام قبلی وارد کی‌یف شد تا به رهبران اوکراین اطمینان دهد که ایالات متحده به حمایت از مبارزه کشورشان علیه تهاجم روسیه ادامه خواهد داد. آستین در ایستگاه قطار در کی‌یف مورد استقبال بریجیت برینک سفیر ایالات متحده در اوکراین و ژنرال کیپلینگ کالر وابسته دفاعی ایالات متحد قرار گرفت و ژنرال آمریکایی کریستوفر کاولی، که به عنوان فرمانده عالی ناتو در اروپا خدمت می کند، در این سفر همراه وی بود . مقامات ارشد دفاعی ایالات متحده گفتند که آستین برای بحث در مورد جنگ فوری زمستانی و برنامه ریزی برای کمک های امنیتی آینده به کی‌یف سفر کرده است.

این سفر دومین سفر آستین به اوکراین پس از آغاز جنگ است، اولین دیدار او از کی‌یف در آوریل ۲۰۲۲، درست دو ماه پس از تهاجم گسترده روسیه انجام شد.

سفر اخیر آستین به اوکراین در حالی صورت گرفت که با شروع زمستان، مقامات اوکراینی و غربی متقاعد شده اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مانند زمستان گذشته هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی را از سر خواهد گرفت و بسیاری از اوکراینی ها را در برخی از سردترین روزهای سال بدون برق خواهد گذاشت.

 

آستین در مورد این سفر در حساب ایکس خود نوشت:«من به تازگی وارد کی‌یف شدم تا با رهبران اوکراین دیدار کنم. من امروز اینجا هستم تا پیام مهمی را ارائه دهم . ایالات متحده در مبارزه برای آزادی در برابر تجاوز روسیه، چه در حال حاضر و چه در آینده، در کنار اوکراین خواهد ایستاد.»

وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که آستین حمایت واشنگتن از اوکراین را تقویت می‌کند و بر تعهد مستمر این کشور به ارائه کمک‌های امنیتی لازم به کی‌یف تاکید می‌کند و در عین حال درباره چشم‌انداز بلندمدت نیروهای آینده اوکراین بحث می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است: «مذاکرات بر تقویت بیشتر شراکت استراتژیک بین ایالات متحده و اوکراین متمرکز خواهد بود و شامل حصول اطمینان از برخورداری نیروهای مسلح اوکراین از قابلیت‌های میدان نبردی است که هم برای زمستان و هم برای دفاع از کشورشان در برابر تهدیدهای آینده روسیه نیاز دارند».

بریجیت برینک سفیر ایالات متحده در کی‌یف هم در مورد این سفر گفت که این سفر نشان دهنده حمایت بی دریغ واشنگتن از اوکراین در مبارزه برای آزادی است.

وضعیت جبهه جنگ

اگرچه نیروهای مسکو هنوز حدود ۱۸ درصد از اراضی اوکراین را تحت کنترل دارند، اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در ایالات متحده، ماه گذشته گفت که نیروهای کی‌یف بیش از ۵۰ درصد از قلمرو مورد تهاجم این کشور را پس گرفته‌اند. گزارش های ارتش اوکراین حاکی از دفع ده ها حمله روسیه است به گفته یک مقام ارشد نظامی اوکراین، حملات متعدد روسیه در امتداد جبهه تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتری (۶۲۱ مایلی) در شرق اوکراین دفع شده است. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که ۴۶ درگیری رزمی را در روزهای ابتدائی هفته جاری ثبت کرده است. نقاط کانونی این حملات شهرهای شرقی مارینکا و آودیوکا بودند که در نزدیکی شهر دونتسک تحت کنترل روسیه قرار دارند. نیروهای روسی هفته هاست که در تلاش برای محاصره مدافعان اوکراینی مستقر در آودیوکا هستند. بر اساس اطلاعات ارتش بریتانیا، هوای سرد و مرطوب پاییزی کار را برای هر دو طرف دشوارتر می کند.

کمک های آمریکا به اوکراین

یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا بسته ای به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار برای کمک های نظامی به اوکراین اختصاص داد. اما به مرور مبالغ اختصاص یافته به اوکراین افزایش یافت. اکنون با گذشت یکسال و نیم از آغاز جنگ اوکراین دولت بایدن فهرست بلندبالایی از قابلیت‌های دفاعی، از جمله تانک‌های رزمی آبرامز، توپخانه،موشک‌های ضد هوایی، پهپاد، نفربر،هواپیماهای جنگنده، موشک های دوربرد، کشتی‌های دفاع ساحلی و سیستم‌های نظارتی و راداری پیشرفته را به اوکراین ارائه کرده است. همچنین در ماه ژوئیه، دولت بایدن با تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین موافقت کرد. در مجموع اوکراین تا به امروز بیش از ۴۴ میلیارد دلار از ایالات متحده و بیش از ۳۵ میلیارد دلار از سایر متحدان در زمینه تسلیحات دریافت کرده است، این کمک ها شامل گلوله،سیستم های دفاع هوایی، تانک های جنگی پیشرفته اروپایی و آمریکایی و در نهایت، تعهد برای ساخت جت های جنگنده F-۱۶ است.

دلیل سفر آستین به کی‌یف

به چند دلیل کی‌یف اخیراً نسبت به دریافت کمک های جهانی بخصوص کمک از جانب آمریکا دچار تردید شده و این ترس در دل زلنسکی ایجاد شده است که کمک های متحدان به مرور کم و محو شود.

اول اینکه جنگ در غزه توجه غرب و جهان بخصوص آمریکا را به خود معطوف کرده است و همین مساله موجب نگرانی اوکراین از تداوم کمک های غرب به این جبهه جنگی شده است. دلیل دوم مخالفت های داخلی در آمریکا با تداوم کمک های پولی و نظامی به کی‌یف است. مخالفت قانونگذاران تندرو جمهوری خواه تردیدهایی را در مورد آینده کمک های آمریکا ایجاد کرده است. مخالفت های جمهوری خواهان با کمک آمریکا به اوکراین با سیاست های دولت بایدن همخوانی ندارد به همین دلیل آستین و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در جریان جلسه استماع در ماه اکتبر از قانونگذاران خواستند که حمایت از اوکراین را حفظ کنند و وزیر دفاع آمریکا گفت که «بدون حمایت ما، پوتین موفق خواهد بود»؛ اما گویا مخالفان سر سازش نداشته و جلوی بسیاری از کمک های آمریکا به اوکراین را گرفته اند. سفر آستین به اوکراین برای دادن این اطمینان به زلنسکی است که علی رغم مخالفت های کنگره و همچنین سرگرم بودن آمریکا به جنگ غزه، واشنگتن از اوکراین غافل نخواهد شد و در چهارچوب های قانونی مورد تائید کنگره کمک های خود به این کشور را ادامه خواهد داد. سومین عاملی که کی‌یف را نگران کرده است کنار کشیدن برخی از متحدان این کشور از ادامه کمک به اوکراین است. به عنوان نمونه برخی از کشورهای اروپایی مانند لهستان با اشاره به نیازشان به حفظ توانایی جنگی کافی برای دفاع از خود، حمایت خود را از اوکراین کاهش داده اند. بنابر این با توجه به سه عامل فوق آستین با هدف ایجاد دلگرمی در اوکراین و دادن این اطمینان که کی‌یف در مبارزه با روسیه تنها نخواهد ماند به اوکراین سفر کرده است.

 

منبع: خبرآنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی