بازدید 4855

«نماینده محترم» در دسترس نیست؛ لطفا مزاحم جلسات و گعده‌های سیاسی نشوید!

حال فرض کنید در حالی که کشور در شرایط خاصی قرار داشته و موضوع مهمی چون برنامه هفتم توسعه تحت بررسی قرار دارد، یکی از جلسات بعدازظهر مجلس به علت عدم حضور نمایندگان و از رسمیت افتادن جلسه نیمه کاره پایان می‌یابد و دستور جلسه به روز‌ها و جلسات بعد موکول می‌شود؛ معنای این اتفاق این است که...
کد خبر: ۱۲۰۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 21 November 2023

«نماینده محترم» در دسترس نیست؛ لطفا مزاحم جلسات و گعده های سیاسی نشوید!

تابناک _ شاید تعداد کمی از افراد جامعه مخاطب برنامه های رادیویی و پخش مستقیم مذاکرات صحن علنی مجلس باشند؛ اما همان تعداد کم هم گواهی خواهند داد که پای ثابت همه جلسات مجلس تذکر و هشدار به نمایندگان برای حضور در جلسه و شرکت در رای دادن و حفظ نظم جلسه است. جملاتی به مانند «نماینده محترم رای خود را اعلام کنید»، «لطفا رای بدهید»، «برای احترام به جلسه و رعایت حد نصاب، جلسه علنی را ترک نکنید.» 

واقع امر این است که متاسفانه بی توجهی برخی نمایندگان به مشارکت در رای‌گیری‌ها در صحن پارلمان و عدم حضور در مجلس بار‌ها سیستم قانونگذاری کشور را معطل گذاشته است و موجب شده جلساتی که به گفته کارشناسان برای هر دقیقه آن چند صد میلیون تومان برای کشور و نظام هزینه دارد، بدون نتیجه و یا کم نتیجه پایان یابد.

واقعیت تلخ دیگر این است که داستان تکراری عدم مشارکت در رای گیری‌ها در ادوار مختلف مجلس وجود داشته، به طوری که شاید بتوان گفت مصوبه‌هایی وجود دارد که جمع تعداد موافقان، مخالفان و آرای ممتنع با تعداد نمایندگان حاضر همخوانی نداشته و دلیل آن هم روشن است؛ برخی نمایندگانی که در صحن حضور دارند، حتی در رای گیری‌های مجلس شرکت نمی‌کنند؛ یعنی نه تنها رای ممتنع نمی‌دهند بلکه اصلا رای نمی‌دهند.

به موجب اصل ۵۸ قانون اساسی، اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی انجام می‌گیرد و بر این اساس، قانونگذاری و نظارت دو وظیفه اصلی و مهم نمایندگان مجلس است. نمایندگان ملت بعد از اینکه از سوی وکلای خود انتخاب و راهی پارلمان می‌شوند در یک روال تعیین شده بررسی طرح‌ها و لوایح مختلف را در صحن علنی مجلس در دستور کار دارند.

در این میان درخواست از نمایندگان برای حضور در مجلس و استقرار در صندلی‌ها و مشارکت در رای‌گیری یکی از تکراری‌ترین خواسته‌های روسای مجلس‌های پیشین و فعلی بوده که به انحای مختلف، شوخی یا جدی نمایندگان را به رای دادن فرا می‌خواند. آیا نمایندگان حاضر در جلسات علنی مجلس کاری مهمتر از توجه به مذاکرات صحن علنی و نهایتا مشارکت در رای‌گیری دارند و آیا بی‌توجهی به این موضوع و رای ندادن در برخی طرح‌ها و لوایح سرنوشت موکلان آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد؟

این موضوعات در حالی بیان می‌گردد که در واقع از کنار معضل رای ممتنع دادن این نمایندگان با تساهل عبور و آن هم یک حق نماینده شمرده می‌شود، اما دیگر بر کسی پوشیده نیست که همین رای‌های ممتنع در بیشتر مواقع ناشی از بی اطلاعی و کمبود آگاهی نزد نمایندگان مجلس است که سعی می‌کنند با یک رای ممتنع به وظیفه مشارکت در رای دادن به طور رفع تکلیفی عمل کنند.

حال فرض کنید در حالی که کشور در شرایط خاصی قرار داشته و موضوع مهمی چون برنامه هفتم توسعه تحت بررسی قرار دارد، یکی از جلسات بعدازظهر مجلس به علت عدم حضور نمایندگان و از رسمیت افتادن جلسه نیمه کاره پایان می‌یابد و دستور جلسه به روز‌ها و جلسات بعد موکول می‌شود؛ معنای این اتفاق آن است، تعدادی از نمایندگان که «وصف نماینده بودن» را به دلیل همین رای دادن‌ها دارا شده اند و موکلان آن‌ها در حوزه انتخابیه شان برای همین رای دادن‌ها آن‌ها را انتخاب کرده اند، از آن‌ها انتظار دارند به وظیفه اصلی خود عمل نمایند، نه اینکه حضور در جلسات انتخاباتی و گعده‌های سیاسی یا حتی اقدامات نمایشی مانند اعلام آمادگی برای اعزام به غزه را به مهمترین عمل یک نماینده یعنی حضور در جلسات و مشارکت در رای دهی ترجیح دهد.

در پایان باید خاطرنشان کرد که بحث ایجاد تمایل آحاد مردم برای مشارکت در انتخابات امری خود به خودی نیست و از همین رخداد‌های مهم است که می‌توان به این مهم دست یافت. وقتی موکلان نمایندگان به این نتیجه برسند که نماینده انتخابی آنان نشستن بر صندلی جلسات و مراسم‌ دیگر را بر نشستن بر صندلی سبز بهارستان ترجیح می‌دهد، قطعا به گونه‌ای تصمیم می‌گیرد که نمی توان خیر مردم و نظام را در آن جستجو کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
نماینده محترم مشغول تعویض روغن شاسی بلند است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
رئیس ما هر سال بعد انتخابات شناسنامه هارو چک میکنه و به هرکی رای نده وعده توبیخ میداد
امسال همه باهم تصمیم گرفتیم پای توبیخ بمونیم و به هیچ قیمتی رای ندیم
نماینده محترم در حال مقایسه 206 و لندکروز است و تعجب می کند.
نماینده محترم در حال برداشتن سقف از روی حقوق خود است. البته به علت سیلی زدن به سرباز یکی از دست هایش کمی درد گرفته و به کمک دیگران نیاز دارد.
نمایندگان حداقلی
نماینده محترم در حال دوختن دو جیب اضافه و مخفی به پالتوی خود است.
نماینده محترم می گوید بنده کاری به نظر مردم ندارم. مردم کیلو چند
مجلس انقلابی، مجلس عجیبی است.

باور کنید سخت است. این بیچاره ها هم خسته می شوند که هر روز با دستور بشین و پاشو کنند.

مثلا سکوت در جلسه ای که حق نطق را از علیرضابیگی سلب کردند، این سخت ترین کار دنیاست. نماینده هایی که سابقاً ابرویشان در موضوع شاسی بلند رفته بود الان متهم می شوند به خاموش کردن صدای منتقد آنهم با سلب یکی از شئون نمایندگی از او !!!!

باور کنید حتی برای این افراد هم این آبروریزی هزینه دارد و برایشان همه چیز پول و جایگاه نیست.

خدای نکرده اگر من هم به چنین شرایطی تن داده بودم، ترجیح میدادم تا جای ممکن در جلسات حاضر نباشم. حداقل این غیبت فرصتی بود که در دفاع از خودم بگویم من آنروز یا آن روزها در جلسه نبودم
شایدم رفته سرویس بهداشتی طبیعت انسان اینجوریه!قضاوت نابجا نداشته باشیم!!!!
حقیقت این است که این واقعا نماینده مردم نیستند. و مجلس مدتهاست که نقشی در امور کشور ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
بیشتر به دور همی به صرف ناهار می خورد تا مجلس
همین ها میرن به زیان کارمند و کارگر قانون افزایش سن بارنشستگی تصویب می کنند .
نمایندگان مردم نیستن برای همین اصلا اهمیتی نمیدن
اولا که مگه اون ۶تا برنامه قبلی چی بودن که حالا هفتمی بخواد مفید باشه، دوما همه اونایی که نماینده میشن فقط برای رانت و منفعت شخصی و جناحی خودشونه. نه به فکر مردمن نه جامعه
گعده یعنی چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
دور همی
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
نشست
جلسه
مثل کشور سوئد اگر حقوق به نمایندگان مجلس پرداخت نشود، همه ی قوانین در کشور درست می شود. چون نمایندگان دلسوز مردم صرفا" به مجلس می روند.
به هر صورت چیزی به نام مشارکت وجود ندارد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
شرافتا رای بی رای
مجلس که جای قانونگذاری نیست
مجلس محل پیگیری منافع شخصی و حزبی است
مردم ما هم این را قبول کردن و برای تایید این رویه هر چهارسال یکبار پای صندوق می‌روند!
اين نماينده هاي محترم فقط براي تبليغات انتخاباتي در دسترس هستند !
مگه خبر ندارید نمایندگی مجلس جزء مشاغل سخته، اینام آدمن خب
راه حل این مسأله ساده هست.اکنون در ادارات دستگاه حضور و غیاب نصب کرده اند تابا توجه به ساعات تاخیری کارکنان از حق ماهیانه آنها کسر شود.
حال نمایندگانی که در رای گیری شرکت نمی کنند بایستی با چنین دستگاه های مثل حتی جی پی اس و ...شناسایی شوند و از حقوق ماهیانه آنها کسر گردد و برای آنها در این رابطه پرونده تخلف تشکیل شود و از شرکت مجدد آنها برای انتخابات
بعدی مجلس جلوگیری گردد.
وقتی خود قانون گذار ، قانون رارعایت نمی کنند و قانون شکن میشوند که باید الگوی جامعه باشند آنوقت چگونه می توان از توده مردم انتظار داشت که قانون را رعایت کنند؟!

البته فساد بسیاری از نمایندگان مجلس مدام آشکار و شفاف میشود در موضوعات مختلف ولی برخوردی نمیشود!!!
کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم
همین شماها که انتقاد میکنید فردا میرید رای میدید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست