بازدید 3271

میمون‌های فضانورد ایرانی کجا هستند؟

کد خبر: ۱۲۰۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ 18 November 2023

ایران در سال‌ ۱۳۹۱ با پرتاب کاوشگر پیشگام و میمون رزوس با نام "آفتاب" و سپس پرتاب کاوشگر پژوهش و میمون "فرگام" به فضا در سال ۱۳۹۲ گام بلندی در حوزه زیست فضا برداشت؛ حالا وضعیت میمون‌های فضانورد ایرانی ۱۲ سال پس از پرتاب چگونه است و آنها کجا هستند؟!

به گزارش تسنیم، "زیست فضا" موضوعی است که امکان قدم گذاشتن انسان بر جای دیگری از کره زمین را بررسی می‌کند و این موضوع از سال‌ها پیش ذهن دانشمندان حوزه فضا را به خود مشغول کرده است.

پژوهشگران و دانشمندان فضایی در کشورهای مختلف از سال‌ها پیش برای دستیابی به زیست فضا، تحقیقات و مراحل عملی کار خود را از طریق فرستادن موجود زنده و بعدها پرتاب انسان به فضا آغاز کرده‌اند و زیست فضا در جهان سابقه‌ای حدوداً 80 ساله دارد.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌ 1391 با پرتاب کاوشگر پیشگام و میمون رزوس با نام "آفتاب" و سپس پرتاب کاوشگر پژوهش و میمون "فرگام" به فضا در سال 1392 گام بلندی در حوزه زیست فضا برداشت.

آخرین وضعیت میمون‌های فضانورد ایرانی

اما طبق پیگیری خبرنگار تسنیم، میمون‌های فضانورد ایرانی یعنی "آفتاب" و "فرگام" حالا یک دهه بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز آنها به فضا، هنوز زنده هستند و به حیات خود ادامه می‌دهند.

خبرنگار تسنیم همچنین کسب اطلاع کرده است که بعد از پرتاب، این میمون‌ها، زاد و ولد هم کرده‌اند و هم‌اکنون دارای همسر و فرزند نیز هستند!

در حال حاضر این میمون‌ها با مالکیت پژوهشگاه هوا و فضای وزارت علوم در یک مرکز خاص در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شوند.

مشخصات میمون‌های فضایی ایران

میمون‌های فضایی ایران از گونه میمون‌های ماکاک (Macaca mulatta) هستند که در اکثر نقاط جهان خصوصاً آفریقا و جنوب شرق آسیا یافت می‌شوند. در حال حاضر 22گونه مختلف ماکاک شناسایی شده که مشهورترین آنها ماکاک رزوس (Rhesus Macaque) است. این گونه معمولاً در آزمایش‌های زیست‌شناسی و رفتار شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ بدن ماکاک رزوس که اغلب میمون رزوس نامیده می‌شود، قهوه‌یی یا خاکستری و رنگ صورت آنها، صورتی است. قد جنس نر رزوس بالغ به‌طور میانگین 53 سانتی‌متر و وزن آن 7,7 کیلوگرم است. قد جنس ماده بالغ 47 سانتی متر و وزن آن 3,5 کیلوگرم است و دم‌شان حدود 20 تا 23 سانتی‌متر طول دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست