بازدید 58183

تزریق ژل زیبایی به چه قیمت؟!

کد خبر: ۱۲۰۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱ 09 November 2023

در سال‌های اخیر، تب انواع تزریق‌های زیبایی در قشر قابل توجهی از جامعه به شدت داغ شده است. اگرچه اقدامات پزشکی مثل تزریق فیلر (ژل)، بوتاکس و مزوتراپی روش‌های درمانی برای بهبود نواقص و مشکلات ظاهری افراد بوده‌اند، اما تقاضا برای کاربردهای فرعی آنها در زیباسازی چهره بسیار زیاد شده است. نکته‌ای که در میان این هیاهو و حتی چشم و هم چشمی برای تغییر در چهره مغفول مانده است این است که متقاضیان خدمات زیبایی به چه قیمت دست به چنین اقداماتی می‌زنند و آیا جوانب احتیاط را رعایت می‌کنند؟

تزریق ژل زیبایی به چه قیمت؟!

عطش زیاد برای اقدامات زیبایی کار را به جایی رسانده است که دیگر صرف نظر از سن و نیاز واقعی، بسیاری از افراد به دنبال تغییر در چهره با تزریق ژل در نقاط مختلف صورت خود هستند. فضای مجازی و خیابان‌های شهر، پر از تبلیغات کلینیک‌های زیبایی با عناوینی مثل تزریق فیلر گونه، لب، خط خنده و خط غم است. بعضی از اقدامات مثل بوتاکس و مزوتراپی نه تنها خانم‌ها بلکه آقایان را نیز جذب خود کرده است. طبیعتا مثل هر حوزه کاری دیگری، تقاضای فراوان برای اینگونه خدمات زیبایی منجر به ظهور و فعالیت افراد سودجو در این حوزه می‌شود. این افراد، که اولویت اول آنها کسب هر چه بیشتر سود است، از این حجم تقاضا و عطش برای زیباسازی سو استفاده می‌کنند و برای پر کردن هر چه بیشتر جیب و کیسه خود سلامتی افراد را با تزریق مواد غیر مجاز به خطر می‌اندازند.

در بازار دارو، دو دسته فیلر وجود دارد: دسته اول فیلرهای مجاز و دارای تاییدیه سازمان‌های بهداشتی و پزشکی، و دسته دوم فیلرهای غیر مجاز و بدون تاییدیه مراکز معتبر. فیلرهای غیر مجاز به صورت قاچاق وارد بازار دارو می‌شوند و البته متاسفانه این بدین معنی نیست که تعداد آنها در بازار دارو کم است. برعکس، فیلرهای غیر مجاز حضور پررنگی در بازار دارو دارند و افراد و شرکت‌های وارد کننده اقلام داروی به راحتی برای این فیلرها تبلیغات و بدون هیچگونه مشکلی آنها را به فروش می‌رسانند. در این مقاله قصد ورود به این موضوع را نداریم که چرا نهادهای نظارتی جلوی فروش این فیلرها را نمی‌گیرند و با افراد توزیع کننده آنها بر اساس قانون برخورد نمی‌کنند. قصد این مقاله، آگاهی رسانی به مردم در رابطه با خطرات تزریق این فیلرها است.

تزریق ژل زیبایی به چه قیمت؟!

واضح است که فیلرهای غیر مجاز قیمت بسیار پایینی دارند، و همین نکته باعث ترغیب افراد سودجو در برخی از مراکز زیبایی می‌شود که با استفاده از آنها، خدمات تزریق ژل را با هزینه بسیار پایین ارائه دهند و در نتیجه مشتریان بیشتری جلب کنند. اما تزریق ژل‌های غیر مجاز، جدا از زیبایی احتمالی، چه نتایج دیگری می‌تواند در پی داشته باشد؟

واقعیت غیر قابل انکار این است که بی‌دلیل نیست که این فیلرها نتوانسته‌اند تاییدیه سازمان‌های بهداشتی و پزشکی را دریافت کنند. فیلرهای غیر مجاز به یکی از این دو دلیل مهم نمی‌توانند تاییدیه تزریق دریافت کنند:

دلیل اول، استفاده از مواد ناسازگار با بافت‌های پوست و بدن است. این مواد ممکن است باعث ایجاد عفونت و از بین رفتن بافت‌های زیر پوست شوند. همچنین تزریق این مواد می‌تواند منجر به تورم شدید و خراب شدن ظاهر فرد شود و حتی کار را به نیاز به جراحی برای ترمیم ناحیه تزریق بکشاند. دلیل دوم، مقاومت فیلر به واکنش با آنزیم‌های حل کننده است. فیلرهای مجاز باید به گونه‌ای باشند که به وسیله آنزیم‌های خاصی حل شده و از بین بروند. این یک نیاز ضروری برای تزریق فیلر در بافت‌های زیر پوست است، چرا که تزریق فیلر، حتی توسط ماهرترین و با تجربه‌ترین پزشک، می‌تواند همراه با خطا باشد و باعث بسته شدن عروق خونی شود. در صورتی که پزشک بعد از تزریق متوجه گرفتگی یک رگ خونی شود، فورا فیلر تزریق شده را با استفاده از آنزیم از بین می‌برد. اگر این کار انجام نشود، گرفتگی رگ باعث بروز عارضه نکروز، یعنی نرسیدن خون و اکسیژن به بافت‌ها، و در نتیجه از بین رفت بافت‌های آن ناحیه می‌شود. فیلرهای غیرمجاز قابلیت حل شدن توسط آنزیم را ندارند و این بدین معنی است که در صورت بسته شدن رگ توسط آنها، پزشک هیچ اقدام درمانی فوری نمی‌تواند انجام دهد و عوارض وحشتناک و جبران ناپذیری به فرد تحمیل می‌شود.

تزریق ژل زیبایی به چه قیمت؟!

بنابراین متقاضیان خدمات زیبایی حتما باید این نکته را در نظر داشته باشند که ارائه خدماتی مثل تزریق ژل با قیمت پایین به معنی تزریق ژل‌های غیر مجاز و به خطر افتادن سلامتی فرد است. در بازار دارو (در زمان نگارش این مقاله) قیمت هر سی سی از ارزان‌ترین فیلرهای مجاز برای «تزریق در صورت» نزدیک به دو میلیون تومان است. در مقابل، فیلر غیر مجازی مثل «مسترتریت» در بسته 10 سی سی یک و نیم میلیون تومان قیمت دارد، یعنی هر سی سی 150 هزار تومان! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! البته این موضوع نه تنها برای تزریق ژل بلکه برای دیگر خدمات زیبایی مثل مزوتراپی و بوتاکس نیز صدق می‌کند.

نویسنده: دکتر سحر پارسا

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار