بازدید 7463

تحلیل نامگذاری اسامی غیرمذهبی و روند دینداری

ضرورت دارد که مسوولان و دست‌اندرکاران امر به جای پرداختن به شاخص‌هایی که می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشند، به شاخص‌هایی مراجعه کنند که واجد این تنوع از برداشت‌های متضاد نباشند تا بتوانند موقعیت دینداری را در جامعه بسنجند.
کد خبر: ۱۲۰۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 08 November 2023

به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در اعتماد نوشت: اطلاعات ۵۰ نام اول دختران و پسران در کل کشور در سایت ثبت احوال از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۶ در دسترس است.
 
در سال ۱۳۸۰ هر ۱۰ نام اول پسران و ۹ مورد از نام‌های دختران مذهبی بودند. در نام‌های دختران از ۵۰ نام پرکاربرد حدود ۲۷ مورد نام‌های مذهبی بودند عموما در رتبه‌های بالا قرار داشتند. در مورد پسران نیز ۳۷نام از ۵۰ نام اول مذهبی بودند که ۱۳ مورد نام‌های غیرمذهبی نیز عموما در رتبه‌های پایین قرار داشتند.

این آمار در مورد نامگذاری دختران در سال ۱۳۹۶ به طرز معناداری تغییر می‌کند. از ۱۰ نام اول فقط ۷ مورد مذهبی هستند و از ۵۰ نام اول نیز ۱۸ مورد مذهبی هستند، هر چند نام‌های مذهبی معمولا در رتبه‌های بالاتری قرار دارند. همچنین در سال۱۳۹۶ در مورد پسران برای اولین‌بار یک نام غیرمذهبی نیز در میان ۱۰ نام اول قرار می‌گیرد و از ۵۰ مورد نام‌های پرکاربرد پسران ۲۸ مورد مذهبی و بقیه غیرمذهبی هستند که طی این ۱۶ سال به وضوح نشان‌دهنده رشد چشمگیر اسامی غیرمذهبی و کاهش کاربرد اسامی مذهبی است.
 
شواهد نشان می‌دهد که این فرآیند در سال‌های اخیر با سرعت بیشتری تشدید شده ولی اطلاعات ملی آن کمتر در دسترس است، با این حال اطلاعات منتشر شده درباره استان چهارمحال و بختیاری در دو مقطع ۱۳۹۰ و ۱۳۹۹، یعنی دهه ۱۳۹۰ در دسترس است.
 
ترتیب ۱۰ نام استفاده شده با فراوانی بالاتر به ترتیب به این شرح است.
 
اسامی ۱۰ نام پرکاربرد برای پسران از ۱۰۰ درصد نام‌های مذهبی در سال ۱۳۹۰ به حدود ۶۰ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده، ولی نکته مهم این است که نام‌های غیرمذهبی رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند که بسیار اتفاق عجیبی است. در مورد دختران نیز از ۴ نام غیرمذهبی در سال ۱۳۹۰ به ۶ نام یا ۶۰ درصد نام‌ها رسیده با این نکته که رتبه‌های بالا را هم بعضا به خود اختصاص داده‌اند.
 
این حد از تحول در ارزش‌ها و معیارهای خانواده که در انتخاب نام برای کودکان تجلی پیدا می‌کند، آن هم در استانی چون چهارمحال و بختیاری می‌تواند قرینه مهمی بر تحولات ارزشی و فکری باشد.
 
ارجاع به برخی مناسکی که از بودجه عمومی حمایت مالی می‌شوند، راهگشا نیست و فریبنده است. هنگامی که استاندار ایلام می‌گوید که طی کمتر از دو سال ۶۴ هزار میلیارد ریال صرف توسعه و تبلیغ راهپیمایی اربعین در استان کرده‌ایم، می‌توان تصور کرد که ماهیت این مناسک چگونه است؟ یا هنگامی که دستورالعمل‌هایی مبنی بر کمک به ستاد بازسازی عتبات عالیات به کارخانجات و شرکت‌ها صادر می‌شود، معنای این‌گونه از مراسم پیشاپیش تعریف شده است، بنابراین ضرورت دارد که مسوولان و دست‌اندرکاران امر به جای پرداختن به شاخص‌هایی که می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشند، به شاخص‌هایی مراجعه کنند که واجد این تنوع از برداشت‌های متضاد نباشند تا بتوانند موقعیت دینداری را در جامعه بسنجند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۰
نام مذهبی دقیقا یعنی چه؟!! ائمه معصومین (ع) سفارش کردند نام نیکو بر فرزندان بگذاریم. پس نام مذهبی همان نام نیکو است.
پاسخ ها
علی
| Netherlands |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
ملا لغتی نشید دیگه ! خودتون می دونید منظورش چیه ، اسامی ائمه و آنچه در قرآن اومده رو گفتن اسامی مذهبی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
منظورشون عربیه نه مذهبی!؟
فرهنگ نامگذاری در ایران نداریم و یامرده است
پاسخ ها
علی
| Netherlands |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
فرهنگ نظر الکی ندادن هم از اول نداشتیم !
نوشدارو بعد از مرگ سهراب
نمی دونم از خطا بوده یا به عمد ولی کاملا تیتر رو برعکس زدید ! این الان تحلیل روند دینداری بر نامگذاری هستش ! و الا تحلیل نام بر دینداری رو که بررسی نکرده و نتیجش رو هم باید بیست ، سی سال بعد دید !
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
اولین گرایش به دینداری اسلامی اتفاقا در نام گذاری خودش رو نشون می ده
بادینداری خداحافظ فقط تظاهر به دینداری والاغیر
باز هم درود بر آقای عبدی
با نظر ایشان موافقم
نام بنا به مده نه نشانه دیندار و بی دین
حالا کسی اسم عربی رو فرزندش نذاشت دیندار نیست!!!؟؟؟
نگید مذهبی! همون اسامی عربی هستند!! اینقدری که ما عرب و زبان عربی رو برای خودمون بزرگ کردیم و مقدسش کردیم خودشون نکردند!! مگه اسم عربی مثلاً امامان رو بذاریم رو فرزندمون صالح میشه؟ ثواب داره؟ و ... چی جمع کنید این مسخره بازیها رو جمع کنید!! یه سری متوهم کاسه داغ تر از آش میان نظرات سخیف خودشون رو به مردم قالب مبکنند!! وقتی فرزندت نون نداره بخوره اسمش رو بذار تمام انبیاء!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
نظرت غلطه ام گذاری نشانه دور شدن از یک فرهنگه خیلی درکش سخت نیست
ما باید اسامی که ریشه در فرهنگ خودمون داره انتخاب کنیم و این اتفاق خوبیه که مردم دارن به اصل خودشون برمی‌گردن و فرهنگ بیگانه رو کنار گذاشتن
این بار اول نیست که متفکری چون جناب آقای عبدی با قشری نگری جهت دار به تشویش اذهان عمومی می پردازند .
آیا تغییر در ذائقه مردم نسبت به نامگذاری فرزندانشان نشانه تحولات اساسی در نوع تفکرات و تغییر ارزشها است ؟ البته این تغییر ذائقه جای تامل دارد لکن نه به این شدت که حضرت آقای عبدی با سیاه نمایی تحلیل فرمودند آنچه مسلم است اکثریت مردم دلشان با دین و نظام و ارزشهای اسلامی است شاهد مدعا شرکت در مراسم مذهبی نظیر مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله (ع) و حمایت از مردم غزه و تشییع پیکر مطهر سردار حاج قاسم سلیمانی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
الان من با خواندن اين خبر ذهنم خيلي مشوش شده چكار بايد بكنم ؟
آقای عبدی قصدبدی از دادن این آمار داشته حتما
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
به این نظر می گن سفسطه ، به ای اینکه پاسخ به اصل نظر داده بشه نیت نظردهنده رو زیر سئوال برده . اصل نظر عبدی این بوده که دینداری به سرعت در جامعه ایران داره از بین می ره که نشانه هاش در نام گذاری دیده می شه
من با اطمینان صد در صد باور دارم اگر امروز یک سرشماری آزادانه و بدون ترس از عواقبش داشته باشیم مسلمان ها در ایران در اقلیت کامل هستند هر کس غیر از این باور داره اجازه بده یک سرشماری انجام بشه
اسم بچه هام رو ایرانی انتخاب کردم زنده باد ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست