بازدید 2059

کانال‌های ارزی اعلام فروش کردند

تحلیل‌گران تکنیکال ارز معتقدند بازگشت آرامش به بازار ارز و سکه و تثبیت نرخ ارز در کانال جدید، موجب تغییر در استراتژی خریداران و فروشندگان در این بازارها شده است.
کد خبر: ۱۲۰۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹ 07 November 2023

به گزارش فارس، بازار ارز و سکه که انتهای هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته بودند، در هفته جاری روند کاهشی به خود گرفته.

به گفته کارشناسان، عده‌ای سودجو به دنبال ایجاد التهاب در بازار با توجه به اتفاقات منطقه بودند، دلالان بازار ارز و سکه قبل از سخنرانی سید حسن نصرالله، تصورشان این بود که دبیر کل حزب الله لبنان مواضع تهاجمی علیه رژیم اسرائیل بگیرد و در موضوع قیمت ارز از قبل آن را پیشخور کرده بودند.

قیمت دلار هرات در روز پنجشنبه با افزایش وارد کانال 52 هزار تومان شد،‌ قیمت سکه به کانال 30 میلیون تومان رسید و طلای آبشده هم در کانال 11 میلیون تومان پاگشایی کرد، اما بعد از این سخنرانی، نظر معامله‌گران این بود آرامش به بازارهای مالی ایران تزریق شده است.

* کانال‌های ارزی اعلام فروش کردند

همان طور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند، روند قیمتی در روز شنبه رفت و برگشتی شد تا هم خریدار و هم فروشنده گیج شود، با کاهش قیمت بازارها در پشت خط جو فروش به روز شنبه منتقل شد و اغلب کانال‌ها اعلام فروش کردند.

گروهی از معامله‌گران مدعی هستند قیمت دلار در روز شنبه هرچقدر کاهش یافت، همانجا کف جدید قیمت دلار خواهد بود. روز شنبه قیمت دلار تا 50 هزار و 800 تومان پایین آمد که به نظر می‌رسد، کف جدید دلار در این حدود شکل بگیرد. از نظر این دسته تا آتش‌بس در جنگ غزه اعلام نشود همین حدود کف خواهد بود.

* دلار در حال تشکیل الگوی برگشتی

گروه دیگری از معامله‌گران معتقدند، کف قیمت دلار در کانال 50 هزار تومان خواهد بود. اگر قیمت دلار حمایت 50 هزار و 700 تومان را حفظ کند این ناحیه کف خواهد بود، اما در صورت از دست رفتن، کف محکم دلار در حوالی 50 هزار و 100 تومان خواهد بود. اگر هم خبر آتش‌بس بیاید می‌تواند به 49 هزار تومان برود.

به عبارت دیگر اگر قیمت دلار حمایت 50 هزار و 700 تومان را از دست بدهد حمایت بعدی 50 هزار و 100 تومان خواهد بود که در صورت از دست رفتن این سطح، فروشنده در بازار زیاد خواهد شد و قیمت دلار به صورت هیجانی می‌تواند وارد کانال 49 هزار تومان شود.

گروهی از معامله‌گران نیز معتقدند چارت دلار در حال تشکیل الگوی برگشتی است که اگر تکمیل شود، شاهد کاهش بیشتر در بازار خواهیم بود.

* کانال دلار هرات نیز تغییر نکرد

قیمت دلار هرات در پشت خط جمعه با کاهش در ۵۱ هزار و ۵۴۰ تومان بسته شد. قیمت دلار هرات در روز شنبه 51 هزار و 570 تومان شروع به کار کرد و با یک پله کاهش به مرز حمایت 51 هزار و 300 تومان رسید و از این نقطه شروع کرد به پولبک و بالایی داد. این پولبک‌ها موجب شدند تا معامله‌گران آماتور رکب بخورند و خریدار شوند.

به نظر می رسد قیمت دلار هرات و سلیمانیه طی روزهای گذشته روندی ثابت به خود گرفتند و در محدوده 50 هزار و 800 تومان تا 51 هزار و 300 تومان نوسان کرده است.

مرز حمایتی مهم دلار هرات در کانال 49 هزار تومان، 49 هزار و 600 تومان است که پس از جنگ غزه نتوانسته از دست بدهد. این مرز حمایتی در مرز کانال 49 تا 50 هزار تومان، کف خط روند صعودی بلندمدت دلار است که معامله‌گران تصور می‌کنند تا این سطح از دست برود، قیمت‌ها بر مدار نزول خواهند رفت.

* کاهش مجدد قیمت درهمی دلار

قیمت درهم امارات در 14 هزار و 200 تومان بازگشایی کرد و با کاهش تا 14 هزار و 50 تومان پایین آمد. با این قیمت درهم، دلار در 51 هزار و 500 تومان برآورد می‌شود که نزدیک نرخ دلار تهران است.

* کاهش ادامه دار قیمت سکه در بازار

در روزهای گذشته، سکه امامی هم حمایت حیاتی کانال ۲۹ میلیون تومان را از دست داد به کف مثلث تشکیل شده نفوذ کرد؛ در حال حاضر محدوده 28 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مهم‌ترین مقاومت سکه در کوتاه مدت است. حمایت 28 میلیون و۲۰۰ هزار تومان نیز حمایت سکه است که در صورت از دست رفتن حمایت روانی 28 میلیون تومان می‌تواند سد کاهش سکه باشد.

کارشناسان اقتصادی می گویند به نظر می‌رسد که سکه‌بازان به دنبال تعیین تکلیف قیمت دلار هستند تا مسیر حرکتی خود را مشخص کنند. در چند هفته گذشته معامله‌گران شاهد روند‌های ناموفق در بازار سکه بوده اند و رفت و برگشت قیمت سکه مهمترین رخداد این بازار بوده است.

به عقیده کارشناسان عدم‌تغییر در شرایط درگیری‌های نظامی منطقه از جمله مهم‌ترین عوامل شکست روند افزایشی اخیر است. با این حال اگر نرخ دلار مانند روزهای قبل اصلاح شود، این امر می‌تواند جسارت خریداران را دوباره کاهش دهد و بازار شاهد تداوم ریزش سکه خواهد بود.

* سکه فردایی و سکه رفاه پیشرو جدید بازار ارز

گروهی از معامله‌گران معتقدند که سکه فردایی لیدر بازار است و بازارهای دیگر سرخود بالا رفتند، آن‌ها با همین جو کاهش سکه، مدعی بودند که سکه نقدی وارد کانال 28 میلیون تومان خواهد شد. در مقابل گروه دیگری معتقد بودند که کاهش قیمت سکه فردایی برای پرکردن شکاف چارت در حوالی 29 میلیون و 100 هزار تومان است.

سکه رفاه از زمان شروع جنگ، بیشتر، پایین نیمه کانال ۲۹ میلیون تومانی معامله شده است و نفوذهای انجام شده به بالای مقاومت موقتی بوده و سکه رفاه فورا به پایین این محدوده برگشته‌است.

در صورتی که سکه رفاه بالای محدوده ذکر شده تثبیت شود هدف قیمتی ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش روی آن قرار می گیرد در غیر این صورت حمایت نیمه کانال ۲۸ میلیونی در صورت کاهش بیشتر هیجانات خرید در دسترس است.

* بررسی بازارهالی مالی از نظر تکنیکالی‌ها

تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند قیمت‌ها در بازار به محدوده‌های حمایتی مهمی رسیده‌اند که اگر بالای این حمایت‌ها تثبیت بدهند دوباره می‌توانند افزایشی شوند. طی روزهای گذشته، قیمت تتر و دلار تهران به حمایت‌های حیاتی رسیدند که نحوه واکنش آن‌ها به محدوده حمایتی می‌تواند در تعیین جهت بازارهای مالی نقش کلیدی داشته باشد.

حمایت مهم طلای آبشده حوالی 10 میلیون و 450 هزار تومان است و حمایت مهم قیمت تتر 51 هزار و 400 تا 500 تومان خواهد بود.

* سنگ قبر سکه به بازار آمد

تحلیلگران فنی معتقدند، «در حال حاضر قیمت سکه، کندل سنگ قبر را ثبت کرده است». در دوجی سنگ قبر، قیمت‌های شروع و پایان با حداقل قیمت یکی می‌شوند و برای همین سایه‌ بالای کندل بلند و سایه پایین بسیار کوتاه می‌شود. حتی ممکن است، سایه پایین اصلاً وجود نداشته باشد. از نظر ظاهری نیز الگوی دوجی سنگ قبر شبیه حرف T انگلیسی برعکس یا یک سنگ قبر است.

دوجی سنگ قبر نشان می‌دهد که خریداران برای مدتی کنترل را برعهده گرفته و قیمت را بالا برده‌اند، ولی در نهایت شکست‌خورده و نتوانسته‌اند روند صعودی را حفظ کنند. زمانی که کندل دوجی سنگ قبر در یک‌روند صعودی ظاهر می‌شود، به‌احتمال زیاد نشان‌دهنده تغییر روند است، به‌ ویژه اگر در نزدیکی سطوح مقاومت ظاهر شده باشد. به همین ترتیب اگر در یک‌روند نزولی و در نزدیکی سطوح حمایت شاهد شکل‌گیری دوجی سنگ قبر باشیم، می‌توان انتظار تغییر روند را از نزولی به صعودی داشت.

* بازار ارز آرام‌تر شده است

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بازارهای ارز و سکه گفت: بازارها درگیر مقاومت شده‌اند و وضعیت بلوکه موجب شده تا فروش در بازار بیشتر باشد، فعلا تقاضای آن‌چنانی در بازار وجود ندارد و همین موضوع موجب شده تا قیمت‌ها جان نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کنترل بازار با وضعیت بلوکه موقتی است و اگر تقاضای نقدی وارد بازار شود اوضاع متفاوت می‌شود. تا زمانی که حمایت‌ها در بازار حفظ شوند، قیمت‌ها فعلا در همین محدوده به صورت رنج نوسان خواهند داد تا منابع جدید به بازار برسد.

وی افزود: بازارساز توانسته هیجانات در بازار ارز را کنترل کند و این بازار نیز آرام‌تر شده است، این مسئله را می‌توان از بررسی حجم معاملات در سکه رفاه متوجه شد، حجم معاملات سکه رفاه چند وقتی است که نزولی شده است و سکه رفاه کمتر از میانگین حجم معاملات ماهانه معامله می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد هیجانات در بازار ارز فروکش کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی