بازدید 1433

تغییر مسیر در سیاست‌های دولت برای دانش بنیان شدن صنعت خودرو

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تغییر مسیر در سیاست‌های دولت برای دانش بنیان شدن صنعت خودرو از تولید ۱۴۱ هزار دستگاه خودرو در خودروسازان بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۱۲۰۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ 06 November 2023
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییر مسیر در سیاست‌های دولت برای دانش بنیان شدن صنعت خودرو خبر داد و سه محور اساسی در گام دوم برنامه تحول صنعت خودرو به منظور افزایش رقابت پذیری و ایجاد توازن ارزی با صادرات را کیفیت، قیمت و مقیاس تولید اعلام کرد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از عصر ایران، عبدالله توکلی لاهیجانی در نخستین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور، اظهار داشت: راهبردهای صنعت خودرو بر مبنای دو فرمایش مقام معظم رهبری شامل "از مونتاژ به نوآوری" و "دانش بنیان شدن صنعت خودرو" تهیه و تدوین شده است.
وی از تغییر مسیر در سیاست‌های دولت برای دانش بنیان شدن صنعت خودرو خبر داد و سه محور اساسی در گام دوم برنامه تحول صنعت خودرو به منظور افزایش رقابت پذیری و ایجاد توازن ارزی با صادرات را کیفیت، قیمت و مقیاس تولید اعلام کرد.
 
توکلی لاهیجانی اضافه کرد: مهمترین نیاز کشور، تولید و عرضه خودروهای اقتصادی است و با توجه به این نیاز بازار و فراوانی نیروی نخبه در کشور، می‌توانیم صنعت خودرو کشور را به ۱۰ شرکت اول دنیا در تولید خودرو رهنمون سازیم.
 
وی با بیان اینکه در هفت ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۴۶ هزار انواع خودرو سواری در کشور تولید شده است که با خودروهای تجاری این رقم به ۷۶۲ هزار دستگاه محصول می رسد، متذکر شد: نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۲ درصد رشد تولید خودرو برای سال جاری مواجه هستیم که نکته مهم در این افزایش، تولید خودرو به صورت عبور مستقیم است.
 
توکلی، تولید خودرو در بخش خصوصی را ۱۴۱ هزار دستگاه برای هفت ماه امسال اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۶ درصد رشد تولید حاصل شده است.
 
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، با گریزی به روند تولید خودرو طی ۱۰ سال گذشته کشور، از شکننده بودن جریان تولید در این سالها سخن گفت و متذکر شد: چنانچه صنعت خودرو را همانند یک درخت بدانیم، عارضه‌های این صنعت شامل شکنندگی و عدم تاب آوری تولید، زیان انباشته خودروسازان، توان رقابتی پایین، عدم تنوع محصولات، رضایت پایین مشتریان، ارزبری بالا و عدم گردش بازارهای صادراتی می شود و ریشه تمام این عارضه ها، عدم دانش بنیان شدن صنعت خودرو است.
 
وی در ادامه، مهمترین فعالیت‌هایی که در سه محور گام دوم برنامه تحول صنعت خودرو باید انجام شود را شامل توسعه فناوری‌های نوین(برقی، متصل خودران و حمل و نقل اشتراکی)، دستیابی به تولید بالای دو میلیون دستگاه، هم افزایی از طریق به اشتراک گذاری، توسعه پایدار ظرفیت از طریق توسعه بن سازه‌های بومی مبتنی بر شرکت‌های دانش بنیان، اصلاح ساختار تعرفه‌ای به منظور افزایش رقابت پذیری، اصلاح ساختاری در خودروساز و قطعه ساز، حذف تعارض منافع، توسعه خانواده محصول اقتصاد، سنجش و ارتقای شاخص های جهانی کیفیت بر مبنای رضایت مشتری، و توسعه برندهای کیفی با بهره‌گیری از فرصت‌های خارجی در همکاری‌های مهندسی دانست.
 
توکلی لاهیجانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر رتبه چهاردهمین خودروسازی جهان را در اختیار داریم و دستیابی به تولید سالانه سه میلیون خودرو از لحاظ سخت افزاری وجود دارد، متذکر شد: حذف شکنندگی موجود در تولید خودرو برای کشور از طریق پایان مونتاژکاری و طراحی و توسعه بن سازه های بومی میسر است و به منظور تحقق تولید اقتصادی خودرو در کشور باید بن سازه های مشترک تعریف و اجرا شود.
 
وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به تولید اقتصادی باید در ۷۰ درصد ارزش یک خودرو که دیده نمی شود هم افزایی ایجاد کرد، افزود: با هم افزایی در فعالیت های بالادستی خودروسازی شامل خرید، تولید، وتحقیق و توسعه، می توانیم نسبت به طراحی و تولید مشترک تمام محصولات یک بن سازه در سایت های مختلف تولید اقدام کرد و پس از آن نسبت به فعالیت های پایین دستی شامل فروش و بازاریابی، و خدمات پس از فروش به صورت مستقل اقدام شود.
 
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت خواستار تجدید نظر برای تولید و عرضه خودروهای کیفی منطبق با سنجش و ذائقه آنچه در دنیا می‌گذرد، شد و اضافه کرد: با انسجام داخلی و استفاده مطلوب از مراکز تحقیق و توسعه داخلی نباید اجازه بدهیم که هر فرصت خارجی مبنای تولیدات خودرویی کشور شود و در این مسیر همگام با صنعت خودروسازی جهانی گام برداریم.
 
توکلی لاهیجانی همچنین خواستار حضور و همکاری قطعه سازان در توسعه فرایند محصول در خودروسازی شد و بیان کرد: یکی از ارکان اتحاد و هم افزایی، همکاری و مشارکت خودروسازان با قطعه سازان در پلت فرم های مختلف به منظور دستیابی به محصولات رقابت پذیر دارای توجیه اقتصادی است.
 
وی چهار جریان فناورانه در گام دوم برنامه تحول صنعت خودرو را برقی سازی، هوشمند سازی، اتصال پذیری و حمل و نقل اشتراکی اعلام کرد و گفت: در این مسیر باید به "زیرساخت تولید باتری و نیمه هادی"، "ایجاد زنجیره تامین انعطاف پذیر، دایره ای و پایدار"، "ایجاد زیرساخت مدیریت داده"، "تمرکز مداوم بر هزینه و زمان"، "ایجاد اتحاد استراتژیک با شرکای خارجی"، بهبود شکاف مهارت نرم افزاری" و "درک مشتری، طراحی محصول و برندسازی" توجه ویژه شود.
 
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، گسترش گفتمان توسعه محصول را برای صنعت خودرو کشور راهگشا دانست و از نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور به عنوان یک تولد دیگر به منظور ارتباط صنعت و دانشگاه برای کشور یاد کرد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما فقط از طریق دانش بنیان شدن در صنعت خودروسازی کشور به قدرت می رسیم و امروز باید بگوییم که تقابل علم بهتر است یا ثروت، اشتباه است چراکه علم ابزار کارآمد برای خلق ثروت است و کارآفرینان باید آگاه باشند که علم می‌تواند ثروت آفرین باشد.
 
خاطرنشان می شود که نخستین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور،  ۱۴ آبان ماه جاری و با حضور مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، "مدیران، استادان و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت"، مدیران گروه صنایع خودروسازی کرمان و برخی دست اندرکاران بخش صنعت خودرو کشور در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی