عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام آلومینای ایران در فرابورس

سازمان خصوصی‌سازی از مصوب شدن واگذاری ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و عرضه ۱۰ درصدی آلومینای ایران خبر داد.
کد خبر: ۱۲۰۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹ 05 November 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس به نقل از سازمان خصوصی‌سازی؛ چهارصد و پنجمین جلسه هیئت عالی واگذاری دوشنبه ۱۰ مهرماه با حضور مالک رحمتی، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی و سایر اعضا به ریاست سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در سالن جهاد این وزارتخانه برگزار شد.

در این جلسه مصوباتی مطرح و تصویب شد که یکی از بندهای این مصوبات مقرر شد تا سهام دولتی شرکت آلومینای ایران(سهامی عام) در قالب عرضه حداکثر ۱۰ درصدی در فرابورس واگذار شود، تا در دو ماه آتی کشف قیمت این سهام صورت گیرد.

اعضای هیئت عالی واگذاری در بند دیگر این مصوبه در رابطه با نحوه واگذاری شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس به شرح نکاتی پرداختند، که ۱۰ درصد از سهام سرخابی‌ها به صورت خرد و بلوکی به بخش خصوصی و تعاونی در قالب رقابت میان متقاضیان با هدف مدیریت بازار عرضه شود.

همچنین در قسمت (ب) این بند مصوب شد حداکثر تا سقف ۵ درصد از سهام دو شرکت فوق به کارکنان، بازنشستگان و مدیران تخصصی سرخابی‌ها در قالب سهام ترجیحی واگذار شود، به‌نحوی که ترتیب اولویت آن‌ها با تعاونی‌ها، مدیران، کارکنان و بازنشستگان است، در این مصوبه آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی و ماده ۲۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اهمیت دارد.

ماجرای ۱۴سال بلاتکلیفی شرکت  آلومینا چه بوده است؟

تاریخچه شرکتی که ۱۴ سال برای واگذاری سهام بلاتکیلف مانده!  

این شرکت وابسته به ایمیدرو و مستقر در شهرستان جاجروم استان خراسان شمالی که سال ۷۸ تاسبس شده از سال ۸۸ طبق مصوبه هیات وزیران در  فهرست واگذاری ۱۰۰ درصدی سهام قرار گرفته، اما تاکنون این مصوبه اجرا نشده و با چالش‌ها و حاشیه‌هایی متعددی نیز همراه شده است.

به این ترتیب که سال ۹۱ به استناد بند ۵۹ ماده واحده  قانون بودجه این شرکت بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد، ولی هیأت وزیران مصوبات قبلی را لغو و مقرر کرد شرکت به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شود، ولی این واگذاری نیز بنا بر تصمیم مراجع ذیربط، اجرا نشد!

سپس ۵۰ و ۵۱ درصد از سهام این شرکت در مرداد و اسفند ۹۳ در فرابورس عرضه شد، ولی بدون نتیجه ماند تا در مرحله بعد با مصوبه اردیبهشت ۹۵ هیات واگذاری، شرکت آلومینای ایران از گروه یک واگذاری‌ها به گروه دو منتقل و اماده واگذاری حداقل ۸۰ درصد سهام به بخش غیر دولتی شد.

هیات واگذاری قیمت پایه ۵۱ درصد سهام شرکت را ۶۲۴ میلیارد تومان به روش میانگین ارزش روز خالص دارائی‌ها و بازدهی تعیین کرد، ولی با توجه به درخواست وزارت صنعت این عرضه هم لغو و مقرر شد بابت سهم ۲۰ درصدی دولت از فهرست موارد مشمول واگذاری خارج شود و مجدداً طبق مصوبه اردیبهشت ۹۷ هیأت واگذاری، شرکت در فهرست موارد مشمول واگذاری و با ۱۷ درصد سهام به سازمان تأمین اجتماعی و بابت رد دیون دولت قرار گرفت.

ولی با درخواست سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد واگذاری بابت رد دیون، خارج و کسری از محل واگذاری سهام پالایشگاه امام تامین شود.

بورس پرس نوشت: سپس طبق مصوبه دی دو سال قبل هیأت واگذاری، قیمت قطعی واگذاری ۲۴ درصد سهام شرکت آلومینای ایران بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مطرح و با واگذاری ۱۹.۵۶ درصد سهام به سازمان تأمین اجتماعی به ارزش بیش از ۴.۹ هزار میلیارد تومان و  ۳.۸۳ درصد سهام به صندوق بازنشستگی کشوری به ارزش ۹۶۲ میلیارد تومان موافقت شد.

همچنین در مصوبه مهر دو سال قبل هیأت واگذاری با واگذاری تا سقف ۲۵ درصد از سهام متعلق به دولت در این شرکت به صورت عرضه اولیه، خرد و تدریجی موافقت و شرکت در بهمن سال ۱۴۰۰ نزد سازمان بورس، ثبت و آماده عرضه سهام شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست