بازدید 37069

۶ اشتباه نظارتی والدین بر دفتر مشق‌ها

به‌بهانه روز دانش‌آموز به یکی از پرتکرارترین سوالات پدر و مادر‌ها درباره چگونگی و میزان نظارت‌شان بر تکالیف فرزندان‌شان پاسخ دادیم
کد خبر: ۱۲۰۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 04 November 2023

به گزارش «تابناک»، فرزانه عطاران، مشاور تحصیلی در روزنامه خراسان نوشت: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های فکری بیشتر والدینی که فرزندان‌شان محصل و دانش‌آموز هستند، انجام تکالیف مدرسه است. معمولا روش‌های درستی توسط والدین برای کمک به فرزند در انجام تکلیف مدرسه، انتخاب و به کار گرفته نمی‌شود. بدون تردید فرزندان به همراهی و همکاری و کمک برای انجام تکالیف مدرسه نیاز دارند، اما انتخاب روش صحیح حتما در آینده تحصیلی آن‏ها تاثیر بسیاری دارد. یکی از رایج‌ترین سوالات والدین در این روز‌ها که بیش از یک‌ماه از شروع سال تحصیلی گذشته است درباره نحوه و میزان نظارت والدین بر تکالیف بچه‌هاست که باید به چه صورت باشد؟ در ادامه و به‌بهانه روز دانش‌آموز به پرتکرارترین اشتباهات والدین در این حوزه اشاره خواهد شد.

۱ تکالیف مدرسه برای کودک است نه والدین

گاهی دیده شده برخی والدین بعد از این‌که از انجام تکلیف توسط فرزند ناامید می‌شوند، خود دست به کار شده و کار ناتمام فرزند را به گمان خود تمام کرده و در حق او به اصطلاح لطف می‌کنند! غافل از این‌که این بزرگ‎ترین خیانتی است که در حق کودک روا می‌دارند؛ چرا که با این کار احساس مسئولیت در قبال وظیفه محوله را از فرزند خود می‌گیرند و او را فردی وظیفه‌نشناس بار می‌آورند. پس به عنوان یک والد که بچه مدرسه‌ای دارد، یادتان باشد حتی اگر کودک اصلا تکالیفش را انجام ندهد، شما از انجام آن باید خودداری کنید. وظیفه والدین درباره مشق‌های مدرسه، صرفا وقتی است که فرزندتان نیاز به کمک دارد؛ بنابراین در این زمینه، افراط و تفریط نکنید.

۲ پاسخ را به او می‌گویید به‌جای راهنمایی

برخی از والدین به اشتباه فکر می‌کنند که کمک به کودکان در انجام تکالیف درسی به معنی گفتن جواب درست به آن‌هاست. این کار بسیار غلط است و باعث خواهد شد که کودک آن درس را یاد نگیرد. علاوه بر آن، تلاشی برای فکر کردن نداشته باشد و مهارت یادگیری را به درستی به‎کار نگیرد. در عوض راهنمایی‌هایی به او ارائه دهید که بتواند مسئله را حل کند.

۳ ماهیت تکلیف را به فرزندتان نشان نمی‌دهید

توصیه می‌شود وقتی فرزند شما درحال انجام تکالیف است شما هم کاری مشابه انجام دهید. کودکان به درستی ماهیت و ارزش تکالیف را درک نمی‌کنند. پس شما باید این اهمیت را با رفتارهای‌تان به آن‌ها نشان دهید. برای مثال وقتی فرزند شما در حال نوشتن املا یا روخوانی است، شما هم روزنامه بخوانید یا وقتی او مشغول انجام تکالیف ریاضی است، شما هم حساب و کتاب‌های مالی خود را انجام دهید.

۴ مکان انجام تکلیف را مهیا نمی‌کنید

یک مکان ساکت و با روشنایی مناسب برای انجام تکالیف فرزندتان مهیا کنید. شما باید در محیط خانه یک بخش یا اتاق را به صورت اختصاصی به انجام دادن تکالیف کودکان اختصاص دهید که ساکت و دارای روشنایی مناسب باشد. به صورت اکید از انجام دادن تکالیف توسط کودکان در جلوی تلویزیون یا رایانه جلوگیری کنید. همچنین تکالیف نباید در جایی که رفت‌و‌آمد زیاد است، انجام شود. این مسئله باعث حواس‌پرتی آن‌ها شده و نتیجه‌اش این می‌شود که هر شب، تکالیفی باقی می‌ماند که هنوز انجام نشده است؛ بنابراین مهیا کردن مکانی ثابت، ساکت و مناسب از لحاظ نور و صدا و دما ضروری است. حتی الامکان از یک میز تحریر کمک بگیرید. تلویزیون را خاموش کنید یا اتاق دیگری را برای انجام تکالیف فرزندان خود درنظر بگیرید. پخش آن دسته از برنامه‌های تلویزیونی که برای او جذاب اند یا موجب کنجکاوی وی می‌شوند، حواس او را پرت خواهد کرد.

۵ حساسیت زیادی روی اشتباهات نشان می‌دهید

بعضی والدین تحمل بدخط و اشتباه نوشتن کودک خود را ندارند و مدام با پاک‌کن بالای سر او هستند و به کودک تذکر می‌دهند. با این کار، نه تنها فرزند در انجام تکالیف مستقل نمی‌شود بلکه اعتمادبه‌نفس او از بین می‌رود. فراموش نکنید رابطه بین والدین و فرزند مهم‌تر از انجام تکلیف است. پس او را سرزنش و دعوا نکنیم و در کنار و همراهش باشیم. گاهی هم بهتر است با تغافل به او اجازه اشتباه بدهیم تا خودش با عواقب کارش روبه‌رو شود.

۶ نتیجه کار را بررسی نمی‌کنید

زمانی که فرزند شما تکالیف خود را انجام داد، حتماً در حضور او آن‌ها را بررسی کنید. می‌توانید وقتی برای این کار اختصاص دهید و با کمک خود او تکالیف را بررسی کنید. برای مثال، میزان اشتباهات او را در رونویسی پیدا کنید و از او بخواهید اقدام به رفع آن‌ها کند.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست