بازدید 293313

کوروش کبیر یا ذوالقرنین قرآن مجید

دکتر میر مهرداد میرسنجری
کد خبر: ۱۲۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹ 16 September 2010
همزمان با ورود منشور كوروش کبیر به ایران زمین ـ به عنوان نخستین اعلامیه حقوق بشر در دنیا ـ و اعلام قریب الوقوع نمایش همگانی آن ـ هر چند به مدت کوتاه (چهار ماه) ـ در میهن دوستان ايرانی، شور و شوقی وصف ناپذیری را موجب شده است.

منشور کوروش، نه تنها به عنوان یک میراث ارزشمند ملی برای همه ایرانیان و یک میراث جهانی برای جهانیان، که به عنوان یک میراث گرانبار اسلامی، می تواند موجب مباهات باشد، چرا که با تحقیقات روان شاد علامه آیت الله استاد طباطبایی، استاد شهید مرتضی مطهری اثبات شده که ذوالقرنین، همان کوروش هخامنشی است.

در قرآن مجید، آيه هاي 83 تا 99 سوره كهف، از کوروش کبیر با نام ذوالقرنین به عنوان فردی یکتاپرست، صالح، دادگر و انسان دوست و به عنوان یکی از بندگان شایسته و برگزیده خداوند به نیکی یاد می کند.

این در حالی است که نام بنیانگذار نخستین و بزرگترین امپراتوری دنیا، نه تنها در قرآن مجید بلکه حتی در کتاب های عهد عتیق (از جمله تورات) نیز به عنوان یک انسان برگزیده و بلند مرتبه ثبت و ضبط شده است.

اما متأسفانه، دشمنان فرهنگ و تمدن ایرانی به هر راهی متوسل می شوند تا یا پیشینه تمدنی ایرانیان را نفی کنند، یا دستاوردهای فرهنگی تاریخی، فرهنگ کهن ایرانی و میراث کهن همه ایرانیان از آذری و کرد گرفته تا بلوچ و تاجیک را به یک دسته قومی خاص نسبت دهند!

این گونه است که به رغم این که ظهور زرتشت پیامبر ایرانی بنا بر نوشته های ارسطو و بطلمیوس (بیش از دو هزار سال پیش ) به شش هزار سال پیش از آنها، یعنی هشت هزار سال پیش بازمی گردد، پیشینه ظهور او را تعمدا به سه هزار سال پیش کاهش می دهند!

این ضد ایرانیان بیگانه پرست، چشمان خود را بر همه شواهد و استنادات انکارناشدنی تاریخی می بندند و بیهوده می کوشند ذوالقرنین را با آتیلا و چنگیز، بزرگترین فرمانروایان ظالم و خونریز مغول تبار و زرد پوست آسیای میانه یا اسکندر گجستک جوان متجاوز، بی اخلاق، چند خدا، ظالم و خون ریز یونانی تطبیق دهند.

این در حالی است که انسان های فرهیخته و دانشمندان بزرگی چون علامه آیت الله طباطبایی و پروفسور عبدالکلام آزاد (دانشمند شهیر هندی) با دلایل متقن به اثبات رسانده اند که ذوالقرنین، همان کوروش کبیر، بنیانگذار امپراتوری بزرگ هخامنشی در ایران بوده است.

نظر قطعی علامه طباطبایی در المیزان بنا بر شواهد تاریخی محکم این است؛ «ذوالقرنین قرآن همان کوروش کبیر هخامنشی است.»

استاد علامه طباطبايی می گويد: اگر ذوالقرنین قرآن، مردی مومن به خدا و به دين توحيد بوده، کوروش نيز اين چنين بوده و اگر ذوالقرنين، پادشاهی عادل و رعيت پرور بوده، کوروش نيز چنين بود؛ اگر او نسبت به ستمگران و دشمنان مردی سياستمدار بوده او نيز بود؛ اگر دين، عقل، فضايل اخلاقی و ثروت و شوکت داشت، کوروش هم داشت؛ همان گونه که قرآن فرموده کوروش نيز سفری به سوی مغرب کرد، بر لیدی و پيرامون آن مسلط شد و بار ديگر به سوی مشرق سفر کرد. آنجا مردمی ديد صحرانشين و وحشی که در بيابان زندگی می کردند. برای همین، به آنها کمک کرد، سدی ساخت در مقابل قبيله و قومی که آنها را آزار می دادند؛ در تنگه داريال ميان کوه های قفقاز و نزديک به شهر تفليس (تفسير الميزان، علامه طباطبايی).

 در زیر اصلی ترین مستندات تطبیق ذوالقرنین با کوروش کبیر به اجمال بیان می شود:

1- یکتاپرستی، نیکو کرداری، رأفت و انسان دوستی از صفات گفته شده ذوالقرنین در کتاب آسمانی مسلمانان است.
بنا بر فرموده قرآن مجید، ذوالقرنین، پادشاهي دادگر بود و نسبت به رعيت عطوفت داشت و هنگام كشورگشايي و غلبه قتل و كينه ورزي را اجازه نمي داد. از اين روی، هنگامي كه بر قومي در غرب چيره شد، پنداشتند، او هم مانند ديگر كشورگشايان خونريزي آغاز خواهد كرد، ولي او بدين كار دست نبرد، بلكه به آنان گفت: هيچ گونه بيمي پاكان شما در دل راه ندهند و هر يك از شما كه عملي نيكو كند، پاداش آن را خواهد ديد.
با آن كه آن قوم بي ياور و دادرسي در چنگال قدرت او بودند، با ايشان شفقت كرد و به دادگري و نيكوكاري دل آنان را به دست آورد.

بر پایه شواهد انکار ناپذیر تاریخی، همگی این ویژگی ها بر کوروش هخامنشی منطبق است که نمونه بارز خوی انسانی و رأفت و مدارای کوروش را در رفتار او با مردم بابل پس از فتح این سرزمین، در تاریخ می بینیم.

با این حال، برخی تلاش می کنند چنگیز و آتیلا و یا اسکندر مقدونی را ذوالقرنین معرفی نمایند، در حالی که هیچ یک از صفات آمده در قرآن مجید بر این جهانگشایان ظالم خونریز قابل انطباق نیست.

ذکر این نکته لازم است، بنا بر نوشته مورخان یونانی، کوروش کبیر از چنان جایگاه بزرگی برخوردار بوده که حتی اسکندر گجستک با وجود یورش وحشیانه به ایران و تسخیر و آتش زدن تخت جمشید به پاسارگاد مقبره کوروش رفته، در برابر مزار آن بزرگ مرد زانو زده و مراتب احترام خود را به کوروش کبیر بجا آورده است.

بنا بر فرموده قرآن مجید، ذوالقرنین مي گويد: «هذا فتح من ربي»؛ یعنی «همه فتوحات من نتيجه لطف خداست» و ما هیچ گاه در تاریخ، نه از اسكندر و نه از خاقان بت پرست مغول تبار زرد پوست، چنين گفتاري سراغ نداريم و سلاطين حميري يمن نيز در حد فاتحان بزرگ نبوده اند.

با توجه به این که بر خلاف بیهوده گویی های دشمنان کینه ورز، ملیت و هویت ایرانی بهترین معیار قضاوت واقعی درباره شخصیت های تاریخی هر ملت سخنان ثبت شده و مکتوب آنان است، در زیر، بخشی از سخنان تاریخی کوروش بزرگ پس از فتح بابل را برای شناخت ویژگی های شخصیتی و یکتاپرستی این بزرگ مرد تاریخ ایران و جهان مرور می کنیم:

«به نام ایزد جان و خرد؛
ایزد یکتایی که لحظه به لحظه او را بیشتر درک می کنم
ای مردم بابل، ما همه بندگان اهورا مزدا، خدای یگانه هستیم... ما نه پیروزیم و نه شکست خورده! ما امروز در سراسر این سرزمین پهناور، همگی با هم برابریم... همگی آزادیم...و همگی پاکیم. ما همگی دوستیم. ما تنها یک دشمن داریم و دشمن همه ما اهریمن است و جز او دیگر سایه ای نیست. ما همگی نوریم... سربازان اهورا مزداییم. از این لحظه من پادشاهی ام را بر این مبنا در تمام کره خاکی در سراسر این خاک پهناور که به فرمان من است، اعلام می کنم. از این پس، نام شاهنشاهی ما هخامنشی خواهد بود و این را به یاد پدر بزرگ عزیزم ـ که بخشی از اندیشه های نیک او به من به ارث رسید ـ به عاریه برمی دارم. ما از این لحظه، اندیشه و دین هر کس را محترم خواهیم دانست. هر کس به دین خودش خواهد پرداخت، هر کس نتیجه انتخاب خود را خواهد دید. هیچ کس حق تجاوز به حقوق دیگری را ندارد. از این لحظه، تمام بردگان آزادند. من تمامی گناهکاران را از این لحظه بخشیدم. هیچ کس مغضوب من نیست. هیچ بابلی از آنچه بوده، نترسد. این یک بخشایش عمومی است و زنان «بالشاسر» که در حرمسرای بابل بوده اند، از این لحظه آزادند. مال و اموالی در حد بازرگانی ثروتمند به هر یک از شما داده می شود و بعد شما می توانید به هر جای ایران پهناور از هند تا مصر و از توران تا یونان که خواستید بروید. شوهر شما مرده و شما وارثان او هستید. داشته های شخصی خودتان را بردارید و از کاخ خارج شوید. تمامی خزانه بالشاسر در میان مردم همین شهر به مساوات تقسیم خواهد شد. میان مرد و زن پیر و جوان و کودک تمایزی نیست. هر کس در قلمروی من به لطف اهورا مزدا زندگی می کند، از حقی مساوی با همه برخوردار است. تمامی تبعیدیان با هزینه حکومت هخامنشی به شهر و کشورشان بازخواهند گشت و با هزینه هخامنشی شهر ها و معابدشان دوباره راه خواهد افتاد. من تا زمانی که به تمام سخنانم جامه عمل بپوشانم، در این شهر خواهم ماند. آری زمین مقدس است... ما نیز یک به یک مقدسیم... این اهورا مزداست که ما را مقدس آفریده... و ما جهان زیبا را زیباتر خواهیم کرد. برای چنین هدفی همگان کار خواهند کرد... همه به دین و زبان خویش خواهند پرداخت و همه آزاد خواهند بود...»


2- واژه ذوالقرنین در قرآن مجید به معنای فردی است که دو شاخ در بالای سر او قرار دارد. همان گونه که در تصویر حجاری شده کوروش کبیر در پاسارگاد دیده می شود؛ کلاهی با دو شاخ در بالای سر او به خوبی نمایان است.

در ترجمه تفسير الميزان جلد 13صفحه 539آمده است:
«در كتاب دانيال هم خوابى كه وى براى كورش نقل كرده، به صورت قوچى كه دو شاخ داشته ديده است».

در آن كتاب چنين آمده: در سالسوم از سلطنت بيلشاصر پادشاه، براى من كه دانيال هستم بعد از آن رؤيا كه بار اولديدم رؤيايى دست داد كه گويا من در شوش هستم؛ يعنى در آن قصرى كه در ولايت عيلام است، مى باشم و در خواب مى بينم كه من در كنار نهر «اولاى» هستم. چشم خود را به طرف بالا گشودم. ناگهان قوچى ديدم كه دو شاخ دارد و در كنار نهر ايستاده و دو شاخش بلند است؛ اما يكى از ديگرى بلندتر است كه در عقبقرار دارد. قوچ را ديدم به طرف مغرب و شمال و جنوب حمله مى كند و هيچ حيوانى در برابرش مقاومت نمى آورد و راه فرارى از دست او نداشت و او هر چه دلش مى خواهد، مى كند و بزرگ مى شود.

در اين بين كه من مشغول فكر بودم، ديدم نر بزى از طرف مغرب نمايان شد. همه ناحيه مغرب را پشت سر گذاشت و پاهايش از زمين بريده است و اين حيوان تنها يك شاخ دارد كه ميان دو چشمش قرار دارد. آمد تا رسيد به قوچى كه گفتم دو شاخ داشت و در كنار نهر بود.

سپس با شدت و نيروى هر چه بيشتر دويده، خود را به قوچ رسانيد. با او درآويخت و او را زد و هر دو شاخش را شكست و ديگر تاب و توانى براى قوچ نماند. بى اختيار در برابر نر بز ايستاد. نر بز قوچ را به زمين زد و او را لگدمال كرد و آن حيوان نمى توانست از دست او بگريزد، و نر بز بسيار بزرگ شد.

آنگاه مى گويد: جبرئيل را ديدم و او رؤياى مرا تعبير كرده، به طورى كه قوچ داراى دو شاخ با كورش و دو شاخش با دو مملكت فارس و ماد منطبق شد و نر بز كه داراى يك شاخ بود با اسكندر مقدونى منطبق شد.

و اما سير كورش به طرف مغرب و مشرق: اما سيرش به طرف مغرب همان سفرى بود كه براى سركوبى و دفع «ليديا» كرد كه با لشکرش  به طرف كورش می آمد و آمدنش به ظلم و طغيان و بدون هيچ عذر و مجوزى بود. كورش به طرف او لشکر كشيد و او را فرارى داد و تا پايتخت كشورش تعقيبش كرد و پايتختش را فتح نموده او را اسير نمود و در آخر، او و ساير ياورانش را عفو نموده، اكرام و احسانشان كرد؛ با اين كه حق داشت، سياستشان كند و به كلى، نابودشان سازد و انطباق اين داستان با آيه شريفه «حتى اذا بلغ مغرب الشمس وجدها تغرب فى عين حمئة».

3- در قرآن مجید آمده که ذوالقرنین در آغاز فرمانروایی خود، به منطقه ای که آفتاب غروب می کند، حمله کرده و پیروزی های بزرگی به دست آورده است. سپس به سوی شرق شتافت و در آن سامان، هم به پیروزی دست یافت و پس از آن، به مكاني رفت كه افتاب از ان طلوع مي كرد؛ يعني شرق و آنان پوششي براي محافظت خود نداشتند.
مقابل آفتاب سوزان اشاره به اين كه منطقه بياباني بوده و سكنه چادرنشين و كوچ رو براي آب و غذا و اشارت به سكنه مغولي و سكايي آسياي ميانه دارد.

همان گونه که می دانیم، نخستین حمله بزرگ کوروش کبیر به غرب ایران و سرزمین لیدی (در باختر آسیای کوچک یا ترکیه امروزی) بوده که به پیروزی کوروش و تابعیت لیدی به امپراتوری ایران انجامید. فرمانروایان لیدی که با بابل و مصر و حکومت های آسیای صغیر متحد شده بودند ،برای تصرف بخشی از ایران، در صدد ضربه زدن به کوروش برآمدند. کوروش پس از آگاهی از این توطئه، سپاهیانش را به طرف سارد، پایتخت لیدی گسیل داشت.

وی در این نبرد نیز پیروز بود. در نتیجه این حمله در 547ق.م سارد و شهرهای آسیای صغیر، یکی پس از دیگری به دستان پر توان کوروش کبیر سقوط کرد.

در تاریخ به این نکته اشاره شده که کوروش کبیر، پس از نبرد موفقیت آمیز در غرب ایران زمین (لیدی) برای سر و سامان دادن به شورش اقوام بیابانگردی که متجاوز، وحشی و خونریز بودند، به شمال شرق ایران بزرگ لشکرکشی کرد و موفق به فرو نشاندن آنان و تأمین امنیت مرزهای شرق و شمال شرق ایران شد.

4- سد یأجوج و مأجوج و مکان آن:
یکی دیگر از مشخصات ذوالقرنین در قرآن، عزیمت او به مناطق شمالی و رویارویی با قوم یأجوج و مأجوج بوده است و علاوه بر این، ایجاد سد یأجوج و مأجوج که در ساخت آن از آهن استفاده شده نیز در قرآن به ذوالقرنین نسبت داده شده است. جالب این که در تورات هم به ساختن سدی از جنس آهن اشاره شده است؛ آنجا که از قول کوروش خطاب به خداوند یکتا می گوید: «من اي كوروش، پيش روي تو خواهم خراميد ... جاي ناهموار را برايت هموار مي كنم، درهاي برنجين را مي شكنم، پشت بندهاي اهنين را خواهم بريد...»

در تعیین محل استقرار این سد، گمانه زنی های متعددی شده و حتی برخی آن را همان دیوار بزرگ چین تصور کرده اند، در حالی که کلید حل این معما در خود قرآن نهفته که کاربرد آهن در ساخت این سد مورد تأکید قرار گرفته که با توجه به این که در ساخت دیوار بزرگ چین هیچ گونه مواد آهنی به کار گرفته نشده، این نظریه مردود است.

در سرزمین میان دریای کاسپین و دریای سیاه، سلسله کوه های قفقاز به صورت دیواری راه های میان شمال و جنوب را بسته است؛ مگر یک راه که باز گذاشته و آن تنگه ای است که در میان رشته کوه هایی واقع شده و شمال و جنوب را به هم متصل می سازد و این تنگه در عصر حاضر، تنگه داریال نامیده می شود و در نقشه های موجود میان شهر ولادی قفقاز ـ پایتخت جمهوری اوستیای شمالی، شمالی ترین منطقه ایرانی نشین و فارسی زبان قفقاز که هم اکنون یکی از جمهوری های روسیه است ـ و تفلیس نشان داده می شود در همان جا که تاکنون دیوار آهنین باستانی موجود است و شک نیست که این دیوار همان سدی است که کوروش بنا کرده، زیرا اوصافی که قرآن بیان کرده، درباره سد ذوالقرنین کاملا بر آن منطبق است و همان گونه که قرآن یادآور شده، الواح آهنین در ساختمان آن به کار رفته و مس گداخته برای بستن مفاصل و رخنه های آن استعمال شده و در میان دو دیوار کوهستانی بنا شده است.

با در نظر گرفتن بازمانده سدی که هم اکنون در گذرگاه داریال قفقاز موجود است و شهادت کتب ارمنی ـ که این ناحیه را (بهاک کورائی) و (کابان کورائی) می گویند و به معنی گذرگاه و یا دره کوروش است ـ شکی نمی ماند که کوروش به سمت شمال غربی ایران رفته و از نواحی ای که امروز به نام دربند و معبر داریال معروف است، گذشته و در آنجا سدی بنا کرده تا مانع هجوم سکاهای متجاوز بشود.

در آنجا به دستور کوروش آهن و فلز فراوان آوردند و سدی از آهن بسان دیواری در معبر میان دو کوه که تنها راه عبور و مرور اقوام وحشی سکایی بود، بنا شد؛ این سد تنگه باریک میان دو کوه را می بست و مانع گذشتن سواران یغماگر سکایی بود و به همین جهت این دره به نام دره کوروش نامیده شده است.

تصویر نقاشی یک جهانگرد اروپایی از سنگ نگاره کوروش هخامنشی در پاسارگاد سندی است مبنی بر این که کتیبه بالای سر این سنگ نگاره  که به سه زبان ایران باستان نوشته شده بود و بخشی از بال حجاری شده در پشت سر کوروش کبیر به دلایل و توسط افراد نامعلوم تخریب شده  و هم اکنون وجود ندارد.

بنا بر شواهد تاریخی، کوروش کبیر پس از فرو نشاندن بیابان گردان شرق کشور به شمال ایران و قفقاز می رود و به دادرسی از مردم آن سامان می پردازد و برای جلوگیری از تهاجم متجاوزان بیابانگرد، از شمال کوه های قفقاز به درون خاک ایران، سدی را برای مردم آن سامان در قفقاز بنا می کند که در ساخت آن، از پاره های سنگ و آهن استفاده شد. جالب این که در نزدیکی تفلیس در قفقاز ـ که در همه تاریخ تا کمتر از دویست سال پیش در قلمرو ایران بوده ـ بقایای سدی کشف شده است که بر پایه پژوهش های علمی با کمال شگفتی در ساختمان آن، از ترکیبی از سنگ و آهن استفاده شده و جالب تر این که نام تاریخی رودی که در نزدیکی این سد قرار دارد، نیز «کوروش» است!

چند تن از بزرگانی که بر یکی بودن ذوالقرنین قرآن و مسیح عهد عتیق با کورش هخامنشی گواهی داده‌اند، عبارتند از:

1-مولانا ابوالكلام آزاد، مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی در تفسیرالبیان،
2- ترجمه تفسیر سوره کهف از باستانی پاریزی
3-علامه طباطبایی در تفسیر المیزان،
4-آیت‌الله العظمی ناصر مكارم شیرازی و ده نفر از مفسران بزرگ قرآن در تفسیر نمونه (مانند قرائتی، امامی، آشتیانی، حسنی، شجاعی، عبدالهی و محمدی)،
5- تابنده گنابادی در کتاب سه داستان عرفانی از قرآن،
6- آیت الله میر محمد کریم علوی در تفسیر کشف الحقایق (با ترجمه عبدالمجید صادق نوبری )،
7- حجت الاسلام سید نورالدین ابطحی در کتاب ایرانیان در قرآن و روایات،
8- دکتر علی شریعتی در کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی،
9-صدر بلاغی در قصص قرآن،
10-جلال رفیع در کتاب بهشت شداد،
11-دکتر فاروق صفی زاده در کتاب از کورش هخامنشی تا محمد خاتمی،
12- منوچهر خدایار در کتاب کورش در ادیان آسیای غربی،
13- قاسم آذینی فر در کتاب کورش پیام آور بزرگ،
14- دکتر فریدون بدره ای در کتاب کورش در قرآن و عهد عتیق،
15- محمد کاظم توانگر زمین در کتاب ذوالقرنین و کورش،
16- آیت الله سید محمد فقیه استاد اخلاق، حافظ کل قرآن و نماینده مجلس خبرگان دوم،
17- استاد محیط طباطبایی،
18- حجه الاسلام شهید هاشمی نژاد،
19- سر احمدخان بنیان‌گذار دانشگاه اسلامی علیگر هند،

منشور حقوق بشر کوروش هخامنشی که در موزه بزرگ بریتانیا نگهداری می شود

منشور حقوق بشر کوروش هخامنشی در قرن نوزدهم و حدود 130 سال پیش در میان رودان کشف و سپس به موزه ملی بریتانیا منتقل شد... این منشور كه با نام استوانه‌ كوروش نيز شناخته مي‌شود، از جنس سفال است و در سال 539 پيش از ميلاد ساخته شده است.
دورتادور اين استوانه سفالين كه 23 سانتي‌ متر طول و 11 سانتي‌ متر عرض دارد، در حدود چهل خط به زبان ميخي بابلي، فرمان‌هاي كوروش حك شده است. منشور كوروش به ‌عنوان نخستين منشور حقوق بشر شناخته مي‌شود و در سال 1971 ميلادي، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمي منتشر كرد.

بدلي از اين منشور نيز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نيويورك نگهداري مي‌شود.


در پایان، امید است که بازگشت منشور کوروش بزرگ به ایران و نمایش عمومی آن بهانه ای باشد، برای آشتی افکار عمومی و رسانه های گروهی کشور با میراث فرهنگی تاریخی ایران زمین و بابی باشد برای نگاهی مثبت و به مفاخر گذشته ما. تأیید قرآن مجید بر شخصیت تاریخی کوروش کبیر نیز می تواند یکی از دلایل اثبات این نکته باشد که برای حفظ و بقای هویت ملی ملت ایران زمین تاریخ پیش از اسلام ایران و تاریخ پس از اسلام ایران، نه نافی یکدیگر؛ بلکه هر دو لازم و ملزوم هم و از یکدیگر جدا ناپذیرند.


سنگ نگاره  یادمان کوروش کبیر، نه در ایران بلکه در میدان مرکزی المپیای شهر سیدنی استرالیا!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۰۸
ذولقرنین += کوروش
استاد مرتضي مطهري و نه علي مطهري
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
درود بله اصلاح شد
خوب.! پس کوروش هم آدم خوبی بوده.!
با این امید که آنانی که نسبت به تاریخ پر غرور ایران بزرگ و قرآن کتاب همیشه پاینده و ماندگار مسلمین تصورات آنچنانی دارندبه خود آیند و منبعد دیگر لاطئالیات نگویند
به امید آن روزی که دنیا ارزش ایران و ایرانی را بفهمد. با تشکر
پاسخ ها
احمدرضا زارع
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
دوستی که پیام مخالف به این پیام دادی میشه بگی به عنوان مخالف چرا روی منفی کلیک کردی؟
امت ایران دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
صادق خلخالی در سال 1357میخواست این اثر را از بین ببرد
m
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
زنده باد کوروش کبیر و زنده باد دین عزیزمان!
با سپاس بسیار از تابناک ایران دوست و نویسنده میهن پرست این مقاله.واقعا کوروش کبیر متعلق به همه ایرانیان و مایه مباهات و غرور ملی ما است و تایید علامه طباطبایی بر مطابقت ذوالقرنین قرآن مجید با کوروش کبیر دهان همه بد خواهان ملیت و هویت ایرانی را می بندد.از آقای میرباقری و سلحشور می خواهم در برابر این همه لطفی که به مفاخر عربی اسلامی دارند کمی هم به هویت ملی ایرانی بیندیشند مگر شما ایرانی نیستید؟چرا در باره کوروش بزرگ هخامنشی فیلم نمی سازند؟.خجالت آور است در حالی که همه دنیا کوروش کبیر را با نام سایروسCyrus the Great به عنوان یکی از بزرگ ترین و نیکوکارترین پادشاهان تاریخ می شناسند و در کتاب هایشان می آورند،جوانان و نوجوانان ایرانی هیچ اطلاعی از این شخصیت ملی ایرانی در رسانه های گروهی،صدا و سیما و کتاب های درسی دریافت نمی کنند. مسوولان محترم توجه داشته باشید ما اول ایرانی و بعد مسلمانیم بنا بر این کمی به هویت ملی ایرانی توجه کنید که عامل اصلی وحدت ملی ایرانیان همین است و بس.
پاینده باد خون پاک شهیدان هشت سال دفاع مقدس
پانده باد غرور میهنی و هویت ملی سرزمین اهوراییمان
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
من خودم تنگه داریال گرجستان رفتم....هیچ اثری از سد و دیواره آهنی نبود....چرا با این کارها میخواین کوروش رو ماوایی نشان بدین....اون یک بزرگمرد بود....فقط همین
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
زنده باشی ایرانی
"...تنها چيزي که مطرح بوده اين است که در تفسير نمونه، در تفسير سوره کهف، در داستان ذوالقرنين، نظريه‌اي از دانشمند معروف هندي «ابو الکلام آزاد» نقل شده که او ذوالقرنین را با قرائني بر کوروش تطبيق کرده، و اين به عنوان يک نظريه در تفسير آمده است ؛ همچنين مرحوم علامه طباطبايي(ره) در تفسير الميزان اين نظريه را ذکر کرده‌اند..."

به نقل از سایت خودتان.
زنده باد اسلام و زنده باد ایران.
زنده باد اسلام و زنده باد ایران.
گیرم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر تورا چه حاصل!؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
آفرررررررررررررررررررررررييييييييييييييننننننننننننننن
تانیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
به به چه شعری!!!!!!
مهدی
| United States of America |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
آقای ناشناس حاصل این بود که کوروش تمدن بزرگی برای ایران درست کرد که هنوز هم هست به این جمله دقت کن " هنوز هم تمدن کوروش هست " و ازطرفی بحث داشتم داشتم نیس بلکه بحث تمدن و فرهنگ یک ملته و بحث هویته و...
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
بخواب
شیبا
| United States of America |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
ادم نباید هویت خودش رو فراموش کنه
با نشان ندادن نظرات من نژاد پرستی خود را ثابت می کنید. مرد که نیستید، حداقل آزاده باشید.
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
صداتو ببر انتر
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
ما هر چه داریم ازلطف پدران وگذشتگان ماست
کوروش و اعقابش جباران تاریخند.
thank you for your good articel and reserch
عالی است
پس بكوشيد تا سرزمين كوروش را آباد كنيد
سکاها که قوم ایرانی هستند چطور در این مقاله آنها رو وحشی قلمداد می کنید؟
هذا فتح من ربي» in aya dar qoran nist zolqarnain farmod haza mn fazle rabi.... na haza ftho mn rabi lotfan dar mawrde ayate qoran tawajoh kamel ra befarmaid
خیلی عالی بود تابی
اميدوارم همه اثارتاريخي ايران كه درموزه هاي خارجيه به ايران عزيزمهدتمدن باستاني اسلامي برگرده
مطالب بسيار عالي بود البته از لحاظ نژاد پرستي فارسي و نشانه نژادپرستي شما سايت تابناك مي باشد اين اسم جعلي سنجري هميشه مطالب نژادپرستي مي نويسد ولي اميدوارم سر عقل بياييد شما در مقابل ديگران عددي نيستيد چون فقط خودتان را مي بينيد و فكر مي كنيد ديگران هيچي ندارند به ديگران اجازه بدهيد خودتسان را ارايه بدهند ...
پاسخ ها
محمد مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
ایرانی ها نژاد پرستند
یا
یهودی ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
دوست عزیز نمیدونم دقیقا کجای این مطلب نژادپرستانه بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
ارایه دهید!
کوروش اصلا خود خداست برا شماها
"کوروش دروغین و جنایتکار"
لطفا يك كپي از اين متن را براي آقاي علي مطهري بفرستيد
باعث تاسف که نویسنده مطلب نمی دونه تصویر حجاری منتسب به کورش در پاسارگاده نه تخت جمشید
موثق ترین و مستدلترین کتاب: محمد کاظم توانگر زمین در کتاب ذوالقرنین و کورش
پس احمدی نژاد که فاطمه خانم رجبی زن الهام او را معجزه هزاره سوم خواند نیز کرورش است که بقایی گفته ؟
پس احمدی نژاد که فاطمه خانم رجبی زن الهام او را معجزه هزاره سوم خواند نیز کرورش است که بقایی گفته ؟
ما اول مسلمان هستیم بعد ایرانی.
کوروش هم مسلمان بود.
درود بر نویسنده
کوروش نمی تواند ذوالقرنین باشد
اين ترجمه متن استوانه كورش از سايت موزه بريتانيا، محل نگهداري آن است.
عجیب است، آقای نویسنده نوشته اند: «نظر قطعی علامه طباطبایی در المیزان "بنا بر شواهد تاریخی محکم(!)" این است که ذوالقرنین قرآن همان کوروش کبیر هخامنشی است.»
از آقاي دكتر بپرسيد اين آيه اي كه نوشتن (هذا فتح من ربي) كجاي قرآنه؟
مطالبی را لازم دیدم عرض کنم که بعضی از شبهات برطرف شود
اولا باید عرض کنم که منشور منتسب به کوروش نوشته روحانیون بابل است
من این مقاله را خواندم. در گذشته نیز در باره کوروش و همین طور ذوالقرنین یا عبد صالح خدا تحقیق کرده ام. دیدگاه نویسنده گرامی و تمامی افرادی که در بالا به عنوان شاهدان و مویدان نام برده اند همه از یک منبع سرچشمه گرفته است. در ضمن اضافه کنم که بزرگترین قرآن پژوه معاصر ایران آیت الله معرفت نیز در شبهات و ردود حول القرآن الکریم. صفحات بسیاری را برای اثبات همین ذوالقرنین بودن کوروش پر کرده است.
شما به جای خدای اسلام، ایران را می پرستید که نظرات مرا نشان نمی دهید؟ واقعا متأسفم برایت تابناک
پاينده ايران
بزرگی او نیاز به شاهد ندارد
انرزی گرفتم
با تشکر از مقاله پر بار شما
بسيار خرسندم كه به تاريخ پر افتخار خود ارج مي نهيد . هم در قرآن و هم در تورات نام كوروش به نيكي ياد شده است.
درود بر مردان خدایی و عدالت گستر مردم دوست بی ریا و بی تزویر
اگر كورش داراي چنين مقام ومنزلتي بوده وهست پس چرا اززير آب رفتن مقبره اش سخني نمي گويند كورش فرمود : خدايا كشورم را از سيل ،دروغ وخشكسالي محفوظ بدار
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
بهتره اول کمی مطالعه کنی بعد اظهار فضل نمایی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
دشمن....نه سيل.
ABBAS
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
اینم از با لیاقتی مردم ما
اگر كورش داراي چنين مقام ومنزلتي بوده وهست پس چرا اززير آب رفتن مقبره اش سخني نمي گويند كورش فرمود : خدايا كشورم را از سيل ،دروغ وخشكسالي محفوظ بدار
كورش خيلي آقايي:اونقدر كه همه 2500ساله تو كف آقايي خودت و رفيقات موندن
کوروش در جنگ های بیشماری که کرد حتما یا سربازان مقابل را کشت یا به اسارت در آورد کسی که معتقد به آئین میترائیسم بود چگونه خدا پرست و یا یکتا پرست بوده است و این قتل و غارتها نتیجه اعتقاد به یکتا پرستی و رافت و انسان دوستی و دادگری او بوده است
لطفا یک مناظره بین ناصر پور پیرار و مخالفان ایشان برگزار گردد.
عالي است
نویسنده محترم که تا به حال پیداست سری هم به تخت جمشید یا پاسارگاد نزده اید البته من در اینکه مشخصات کوروش کبیر بیش از بقیه مدعیان با ذوالقرنین مطابقت دارد با شما هم عقیده ام اما نقش برجسته مردی با دو شاخ در پاسارگاد است نه در تخت جمشید نکند بقیه ادرس دادن هایتان هم در مطلب چنین باشد.
فعلا تاریخ مملکت ما را نابود می کنند
تا ائمه(ع) را داریم چرا باید اینقدر سنگ کورش را به سینه بزنیم
سلام
دو تا اشکال داشت این مقاله یکی اینکه اولین امپراطوری هخامنشی نبوده بلکه مادها بودند و دوم اینکه بعد حمله اعراب تا دولت صفویه قفقاز جزو ایران نبود و لی اینجا گفته شده که همیشه اون منطقه جزو ایران بوده
من همیشه از اینکه در رسانه های ملی و نیز کتابهای درسی نامی از پادشاهان یکتا پرست و عادل نبوده بسیار ناراحت بودم
کاش ماهم مثل اون به حقوق و نظرات هم احترام بزاریم و فقط شعار ندیم
زنده باد ایران و ایرانی
آقا اينها همه جعله.
یه زمانی کوروش برای شما نون وآب نداشت
نمي شود كه با خواب و رويا تاريخ نويسي كرد
پاسخ ها
حمید
| Kazakhstan |
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
کوروش واقعیه لعنتی
ول مع طلید.چراقران صریح نگفته.زنده باداسلام
با سلام
لحن این نوشته کمی غیر علمی است.
اقای دکتر سلام
با توجه به همزمانی دانیال نبی (ع) با کورش گفته میشود ایشان مشاور کورش بوده حتی کورش در غار بیشاپور در کازرون چله مینشسته
اگر چنین باشد به امید روزی که فیلم کورش کبیر مانند فیلم یوسف ساخته شود
با تشکر
اگر کوروش کبیر ذوالقرنین بوده پس باید موح باشد ولی در منشور کوروش که در بابل کشف شده آمده :
فرمان دادم تمام نيايشگاه‌هايي كه بسته شده بود را بگشايند. همه خدايان اين نيايشگاه‌ها را به جاهاي خود بازگرداندم. همه مردماني كه پراكنده و آواره شده بودند را به جايگاه‌هاي خود برگرداندم. خانه‌هاي ويران آنان را آباد كردم. همه مردم را به همبستگي فرا خواندم.
عجب با این وجود در حال خراب کردن تخت جمشید و حذف تاریخ هستیم
درود بر ایرانی وجاوید ایران
درود بر ایرانی وجاوید ایران
به عنوان یک دانشجو رشته علوم سیاسی برای خودم متاسفم که این جوری در حال حاظر از کورش وکورشیان فراموش شده وتمام توجه ها به بعد از انقلاب است وبس.انگار ما گذشته نداشتیم وپدران خودمون رو فراموش کردیم.درود بر ایران وایرانی ونام پرشکوه ایران
ای کاش خود شما این مطالب را زود تر می فهمیدید .
سلام ودرود بر نویسنده میهن پرست و واقعا" ایرانی این مقاله
بسیار عالی بود من که شخصا" دعای خیر فراوانی برای شما کردم
حداقل در دو منبع از منابع فوق الاشعار يعني تفسير الميزان و تفسيرنمونه در مورد اينكه ذوالقرنين همان كوروش بوده است؛ بحث به ميان آمده ولي به نتيجه قطعي نرسيده اند.حتي برخي از شواهد خلاف اين امر را نشان مي دهد.
تنها چیزی که میتونم بگم اینه که فوق العاده بود
بنده به نوبه خوداز جناب آقاي دكتر سنجري براي زحمت تهيه مقاله واز سايت تابناك بدليل درج آن سپاسگذاري مي نمايم.
]چی بودیم چی شدیم
حالا چه حکمتی است که میخواهید جنبه مذهبی به این قضیه بدهید 0 اگر گاندی اسمش در هیچ کتاب مذهبی نیست پس ادم بدی است؟
.بخش 32منشور کوروش کبیر:"فرمان دادم تمام نیایشگاه‌هایی که بسته شده بود را بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم. همه مردمانی که پراکنده و آواره شده بودند را به جایگاه‌های خود برگرداندم. خانه‌های ویران آنان را آباد کردم. همه مردم را به همبستگی فرا خواندم"
ایم مقاله ای است بدمن هر گونه سند--نام این علما با کدام سند ذکر شده؟
اینکه به تاریخ شاهنشاهی ایران(یهو) علاقمند شدید خیلی خوبه . کاش به نصایح او نیز توجه میکردیم . آیا او هم به جای برنامه دروغ تحویل مردم قهرمان و سرافراز ایران میداد .
پاینده باد ایران من
؟؟؟؟؟؟
تنها كوروش نيست كه موحد وآزاده است. اگر در سخن داريوش كبير هم در كتيبه بيستون دقت شود همين يكتاپرستي و آزادگي و مبارزه با دروغ و پليدي از سخنانش هويداست.
خیلی خوب بود ممنون از شما
این فیلم بازیهاو کوروش بازیها کار صهیونیست در زمان رضاشاه بود
خطاب به دوستی که گفته بودن درباره مفاخر ایران هم سریال بسازید . انگار شما تا حالا سریال های سیما رو دنبال نکردید . آخرین نومنه این سریال ها همین مختارنامه . مگه مختار کجایی بود ؟
ابران از لحاظ عددی با کلمه مُکبر که یکی از اسماء خداست
توهم زده این دکتر ....
کروش کبیر که پاد پایتختش بخدی یعنی بلخ بوه و مال افغانستان است.حالا شما چرا اینقد میسوزید و کاسه داغتر از آش شدید؟
خیلی باعث تاسف است که به اینگونه از میراث باقی مانده از دوران کورش نگهداری میشود
درجواب دوست عزیز:اگرپدرکسی فاضل باشدپسرکمی ازاوبه ار ث می بردوازپسرپدرفاضل انتظاربیشتری وجودداردتا....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
خودت فهمیدی چی گفتی؟
خخخخخخخ
خیلی جالب است و جای تعمق بیشتر دارد
.tashakor
عجب باحال بود
دو بار خواندم
تشکر
به نام خدا

با سلام ، کوروش بزرگ ، همان ذوالقرنین

قران می باشد . چون قران هماهنگ با

تورات و انجیل نوشته شده و نام کوروش در

تورات امده است . ضمنا" تمام پیامبران

تورات و قران ، مشترک می باشند.

سلام و خسته نباشید . اگر مقدور است لینک مربوط به این منطقه را از سایت گوگل در این بخش اضافه کنید .
باید عرض کنم که این منشور نوشته روحانیون بابل است برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به سایت زیر که مصاحبه با عبدالمجید ارفعی، استاد زبان های باستانی و مترجم منشور کورش انجام داده است
درود بر كوروش
كوروش بزرگ و منشور آزاديش چراغ راه آدميان زنده باد ايران
یکمی مطالعه بدک نیست!!!
دیگر تاریخ پرستی بس است. آنهم تاریخ جعلی...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
دیگر حرف مفت زدن بس است!
عرب پدر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
اینا تاریخ پرستی نیست
تو و امثال تو از واقعیت به نام تاریخ پرستی یاد میکنند که الان گذشتمون داره میره زیر آب
در حدی نیستی که نظر بدی
پس خفه شو
شیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
تاریخ ایران جعلی نیست!مثل اینکه علاقه زیادی به بی تمدن بودن داری.
تانیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
جملت خیلی جالبه خوشم اومد
باید از انگلیسی ها به خاطر نگهداری منشور تشکر کرد چرا که اکه نبرده بودنش درد کتیبه خلیج فارس بهش میخورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
همین سادگی افرادی چون شماست
تانیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
دروغ میگی؟؟؟؟؟؟؟؟عجب!!!!
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
یه روز میگین چرا بردنش دولت لیاقت نداشت نگه داره حالا میگی خوب شد بردنش.والا
بابا خيال پردازي رو اي ول
درود بر دکتر میرسنجری
الهکم التکاثر حتی زرتم المقابر.(قران کریم - سوره تکاثر آیات 1و2) . بزرگداشت کوروش به عنوان بخشی از پیشینه این سرزمین قابل تقدیر است ولی نه به صورت افراطی. در این سرزمین دودمان های مختلفی حکمرانی کرده اند که هرکدام معایب ومزایایی داشته اند و در پرباری تاریخ وتمدن این کشور نقش داشته اند. و واقعیت این است که سلسله بعد از اسلام سهم بیشتری در فرهنگ امروزی ایران دارند. مثلا" یکی از رسوم هخامنشیان ازدواج با محارم برای پاک ماندن خون ونژاد شان بود که قطعا" در دنیای امروزی پذیرفته نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۱
باسلام به همه بازدید کنندگان در مورد ازدواج با محارم باید این را گفت که این امر در زمان خود کورش نبوده
سوگل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
این آقایی که میگه اسلام نقش بیشتری داشته راست میگه
مملی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
میخواستم بگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
این رسم رسم ساسانیان بود نه هخامنشیان کمی مطالعه داشته باشید.
داوود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
عزیزم یه کم تاریخ بخون این رسم مال سلسله های بعد از هخامنشیه
دکتر میر مهرداد میرسنجری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
ازدواج با محارم یک دروغ بزرگ علیه ایرانیان است که به راحتی با تحقیق در منابع تاریخی و آداب زرتشتی دروغ بودن آن قابل اثبات است.
سام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
درود بر تو
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
متاسفم برای شما که راجب ازدواج هخامنشیان اینگونه نظرمیدهید
adrina
| United States of America |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
دوست گرامی افراط در هیچ کاری جایز نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
حرف حق رو گفتی
بنياد گرايي اسلامي با پان ايراينسيم قاطي شود چه معجوني در خواهد آمد؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
هرچه باشد از شوونیسم و نژادپرستی ترکی بهتر خواهد بود.
تانیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
معجون البالو!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
واقعن چه معجونی معجونی که حاصلش این نژاد پرستیای تحمیل گرانانس
پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
مثلا چه سهمی داشتند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
پان ایرانیسم بداست؟؟!!!
عالی بود استاد عالی
واقعا افتخار میکنم که دانشجوی شما هستم شاید مثبت ترین نقطه ی حضور من تو این دانشگاه آشنایی با شما بود
به شدت مقاله تون قابل احترام هست حیف این ترم باهاتون درس ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
ای چاپلوس از آب گل آلود ماهی گیر
با سلام و خسته نباشید.بنده یکی از محققین عهد عتیق هستم .فکر می کنم در مباحث تاریخی تعصب جایگاهی ندارد،و ابتداء از منظر تاریخی ادله و شواهد باید کامل باشد .به چند دلیل فکر می کنم این فرض که کوروش جناب ذوالقرنین است بجا نیست:
1-جناب ذوالقرنین دورانشان مربوط می شود به زمان حضرت موسی،در حالیکه کوروش متعلق به زمان سلیمان نبی(ع) است که ایشان از پیغمبران موسایی است.
2-نظر اکثر مفسرین مستند به تحقیق آقای ابول کلام آزاد مورخ معاصر (1269ه.ش -1339ه.ش)می باشد.که عمده استناد ایشان،تندیس کوروش در دشت مرغاب می باشد.(که در مورد این تندیس و تاج کوروش توضیح می دهم.)
3-ازعزیزان در خواست می کنم،در سایت ترجمه صحیح منشور را بگذارید،کوروش پیروزیش در بابل را به خدا نسبت نمی دهد بلکه آن را موهبتی از جانب مردوک(الهه جنگ و خونریزی برای یونانیان و در ایران باستان الهه پیروزی)می اند.اگر دوستان کمترین مطالعه ای در مورد ادیان والهه های مصر باستان و دونان داشته باشند ،در به کار بردن لفظ موحد برای کوروش احتیاط می کنند.
4-تاج سر کوروش که همه موافقان این نظریه به آن استناد می کنند،مخصوص کوروش نیست بلکه این تاج اسمش هم هم (hem hem crown می باشد .و شما با یک جستجوی ساده در می یابید که فراعنهء بسیار متاخر تر از کوروش دقیقا از این تاج استفاده می کردند،که متاسفانه از نظر ادیان شناسی مربوط به الهه پرستان ملحد می باشد.
اگر نظرات وتحقیقات علمی این حقیر با دلبستگی های شما دوستان تفاوت داشت ببخشید ولی بنده برای دفاع از نظرم در خدمتم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
ای محقق عهد عتیق لطفا از غار تعصب بیرون بیا!
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
با اینکه مخالف نظرم نوشتید، ولی بسیار متین و کارشناسی شده به نظر می رسد. امیدوارم از همفکران خودم جواب قانع کننده ای در برابر شما بشنوم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۷
من دوست با شما در اين مورد بحثي داشته باشم خيلي برايم جالب است والبته دردناك؟؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
آقاهه ما به اعتقاد کوروش کاری نداریم.به ملیتش و کارهایی که کرده افتخار میکنیم.
mohsen
| Germany |
۱۶:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
ای وطن فروش
armin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
سلام.اقای امید شما کاملا در اشتباهی.........
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
اون بالا به یسری افراد اشاره شده بود !یادتونه؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
آخه عزیز اگه شما میتونستید نظریه بدید که اینقدر ابتدایی نظریه نمی دادید اطلاعاتی که دارید اشتباه است شما حداقل باید انقدر معلومات داشته باشید که بتونید اول قران را تفسیر کنید که خودش نیازمند سالها تحقیق هست بعد باید معلوماتدون را درباره ای تاریخ وجغرافیای تاریخی بالا ببرید که اون هم مستلزم سالها تحقیق هست بعد شاید بتونی یه نظریه بدی نه اینکه 2 روز مطالعه کنی و یه دقیقه نتیجه بگیری ثانیا کوروش نباشه هیچکسی نمیتونه باشه .و اخر اینکه یه محقق هیچ وقت با شک جواب نمیده بلکه بعد تحقیق با یقین جواب میده نه با واژه فکر میکنم و یکی از شناسه های بارز یک ایرانی غیرت و تعصب هست که همین یکی تا حالا تونسته ایران را بزرگ جهان کنه و اشک دشمناشا در بیاره ضمن سعی کنید اول معلوماتدون را افزایش بدید بعد رد نظر نظریه پردازان بزرگ را با تشکر .
محمد م
| Switzerland |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
سلام.بر طبق اسناد و شواهد و نظرات دانشمندان تارخ و ادیان این احتمال که کوروش همان ذوالقرنین است بسیار بالاست
محمد م
| Switzerland |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
سلام.همه شواه و قرائن در ذوالقرنین بودن کوروش حکایت میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
متاسفانه ترجمه منشور کورش در سازمان ملل تحریف شده است.
leila
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
یعنی شما از ایت الله طباطبایی . مطهری. مکارم شیرازی و ................ بیشتر میدونین درسته؟ حالا یه بارم علما یه حرفی رو تایید کردن شما یه نفر بگین اشتباهه
خشایار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
در خدمت باش تا اموراتت بگذره
تانیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
پس باعرض پوزش پس باید همسن بابابزرگم باشی که میگی محقق عهد عتیق هستم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
معلومه که آدم بی سوادی هستی
پریسا سادات
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
باسلام از اینکه شما عمر و وقتتان را برای تاریخ کشورمان گذاشتید سپاسگزارم. ولی افسوس نمی‌دانم چرا دولت سعی دارد تاریخ زمان کوروش را محو کنند؟
ناشناس
| Kazakhstan |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
لطف کن تفسیرعلامه طباطبایی رومطالعه کن....................................................................................................................................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
مردوک خدای بابلیان اقای محترم !!! ..؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
تو هم یک پاچه خاری برای برای تخریب هویت ملی هتی
پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
یک توضیح برای کسانی که بی اندیشه صحبت می کنند:

مردوک خدای بزرگ یعنی احترام کورش به بابلیان مردوک پرست.(یعنی تو آزادی مسحیحی باشی تو آزادی مسلمان باشی،تو آزادی یهودی باشی،تو آزادی زرتشتی و..ولی آزارت به کسی نرسه)
و این یعنی:
احترام به باورها و رسوم ملت‌ها از هر قوم و دسته، از هر رنگ، نژاد و دین.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارمین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
در سرزمینی میان دربای کاسپین و دریای سیاه سلسله کوه های قفقاز به صورت دیواره راه های میان شمال و جنوب را بسته است مگر یک راه که باز گذاشته و ان هم تنگه ای است که در میان رشته کوه های واقع شده شمال و جنوب را به هم وصل میکند و این تنگه در عصر حاضر تنگه دارالا نامیده می شود و در نقشه های موجود ولادای قفقاز پایتخت جمهوری اوستیای شمالی شمالی ترین منطقه ایرانی نشین فارسی زبان قفقاز که الان یکی از جمهوری های روسه است و تفلیس نشان داده می شود در همان جا که تا کنون دیوار اهنی باستانی موجود است وشکی نیست که این دیوار همان سدی است که کوروش بنا کرده زیر اوصافی که قران بیان کرده در باره سد ذوالقرنین کاملا بر ان منطبق است و همان گونه که قران بیان کرده الواح اهنین در ساختمان در ساختمان ان به کار رفته و مس گداخته برای بستن مفاصل و رخنه های ان به کار رفته ودر میان دو دیوار کوهستانی بناشده است درنتیجه ذوالقرنین کسی نیست بجز کوروش بزرگ
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
دوست عزیز تمامی مواردی که جنابعالی اشاره فرمودید به کرات توسط محققیی امر پاسخ کافی و شافی داده شده لطفا در باب گزارشات تاریخی و منابع ان با استفاده از اصل کلی نگری و استفده از تمامی زوایای موافق ومخالف و دیدگاه خنثی بهره گیرید بنده بعنوان محقق علوم سیاسی و تاریخ نظراتتان رو کاملا غیر واقع بی اساس و صدالبته در وجوب نادرست بودن از جهت محتوا بدیهی تلقی میکنم بقدری بدیهی که از دادن جواب به موارد مذکور دوری میکنم جهت حفظ حرمتها
درمورد دوست عزیزی که فرموده بودند ذوالقرنین مربوط به زمان حضرت موسی است میخواستم بپرسم دوست عزیز براساس کدام روایت چنین حرفی رامیزنید؟ بعد هم کوروش معتلق به زمان سلیمان نبی نیست وسالها از مرگ سلیمان مبی میگذرد
ازشما بابت مقاله ی خوبتان تشکر میکنم
نمیدانم ان دنیا چگونه به ای تحریفات جواب میدهید
تابناک پان ایرانیست اینترنت جای تو نیست
به ایرانی بودن افتخار میکنم
باسلام در پاسخ به این دوست عزیزم که محقق عهد عتیق میباشد فقط همین را بیان کنم که ایت الله مکارم شیرازی از مجتهدین بزرگ ما این موضوع را تایید نمودند
وقتی که درباره هخامنشیان 300 رو می سازنن تا بگن ایران و ایرانی ضد انسانند !
تاریخ ایران من هویت منه ، ایران دفاع از تو نیت منه !
آدمهاي حزب باد
باعث افتخار ما ایرانیان است.پس به خود می بالیم و افتخار میکنیم که از نوادگان کورش کبیر هستیم
به نام آزادی به نام خداوند آزاد و خداوندگار آزادی کوروش بزرگ.
جاوید ایران و ایرانی با هر قومیت نژاد و دین و تفکر
درود خداوند بر ايران و فرزندان ايراندوستش از نويسنده تشكر ميكنم
ایت الله مکارم شیرازی که نظردیگری دارند به کدام منبع استناد کرده اید
خوب جواب منتقذان داده شود
پس چرا در کشورمان حتی نام یک خیابان به نام کوروش کبیر مورد تایید قران نیست ؟
حالا فرضا کوروش همان ذواقرنین باشد ،‌خوب که چی ؟ مثلا می خوای چی را ثابت کنید ؟‌ اگر نباشد آدم بدی است ؟
تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
مطلب جالبی بود
ممنون
درود بر کورش و ایران سبز
دمتون گرم بابا
ما نمیدونیم دمه خروسو باور کنیم یا قسم ابوالفضلو
اين فرد محترمي كه خود را محقق عهد عتيق معرفي ميكند، متاسفانه بنظر ميرسد كه تعصب ضد ايراني دارد
با سلام
متن زیر در پاسخ به اون هم وطنی بود که خود را محقق عهد عتیق معرفی کرده بود . من فکر نکنم که این عزیز کتاب عهد عتیق رو یک بار هم نخونده که اگر خونده بود این حرفها رو نمی زد
ایشون گفته بودند:
کوروش پیروزیش در بابل را به خدا نسبت نمی دهد بلکه آن را موهبتی از جانب مردوک(الهه جنگ و خونریزی برای یونانیان و در ایران باستان الهه پیروزی)می اند.اگر دوستان کمترین مطالعه ای در مورد ادیان والهه های مصر باستان و دونان داشته باشند ،در به کار بردن لفظ موحد برای کوروش احتیاط می کنند
دورود بر همه آزادگان و پاك سيرتان تاريخ
درود بر کوروش که هم مومن بود و هم ایرانی
اول از روی ادب سلام.در خصوص از بین رفتن مقبره کورش کبیر در اثر رطوبت اب سد سیوند اعلام میکنم
هان؟
جان؟
كوروش براي ما ايرانيان است
ضمن سپاس فراوان از نویسنده آزاداندیش و حقیقت گوی ایرانی ، خرسندم از اینکه نسبت کاربران با نظر موافق و دوست داران کوروش به دشمنان او بسیار قابل توجه است. زنده باد ایران پاک
در پوست خودم نمي گنجم
عالي بود ممنون-خسته نباشيد
شايد يكي ازمشكلات هميشگي ما بازي با كلمات و تعبير به نفع باشد حتي اگر تاج كوروش مربوط به الهه پرستان ملحد ميبوده ولي رفتار وتدبيرش كاملا خدا پرستانه و انسان منشانه بوده پس قدري تامل و تدبير دوست عزيز
کاش دولتمردان ما ذره ای به فکر ایران ما بودند ..
تابناک چرا نظر منو که پاسخی به این عزیزی که ادعا میکنه (.بنده یکی از محققین عهد عتیق هستم) هست را نمایش ندادید
اشکال نداره ازادی بیانتون رو هم دیدیم
یا علی
یگانه پرست بودن از ایرانی بودن بسیار مهم تر است.
هذا فتح من ربي
در قرآن چنين آيه اي نداريم ...
كوروش يك سكولار تمام عيار بود
تاریخ فراعنه بعلت ارتباط با کابلا و فراماسونری درست بیان نشده.
تفو بر تو ای چرخ گردون تفو
سنگ نگاره یادمان کوروش کبیر، نه در ایران بلکه در میدان مرکزی المپیای شهر سیدنی استرالیا!
به اميد ظهور دوباره كوروش.
با سلام وخسته نباشید
1-اینکه کوروش کبیر همان ذوالقرنین است درست است هرچند بعضی بر اساس حب و بغضی که با ایران دارند آن را کتمان می کنند
2- اما جای بسی شرمساری است که سنگ نگاره یادمان کوروش کبیر، نه در ایران بلکه در میدان مرکزی المپیای شهر سیدنی استرالیا می باشد
باسلام / ضمن تشكروسپاس فراوان از ارسال اين مطالب درخواستي به ايميل اينجانب و با اميد به روزي كه فرهنگ و تمدن ناب ؛ اصيل و با كرامت ايراني در قالب مفاهيم الهي با ايدولوژي اسلامي بطور جامع و دقيق وكاربردي و بدور از شعار زدگي به ملت قيور و سرافراز وفهيم ايران و همه ملل جهان شناسانده شود . انشا ا...
پس اسلام ايراني رحيم مشايي بي راه نيست
برای چی باید منشور کوروش برگرده ایران ؟
علامه طباطبايي با استنباط انكه همه كشورهاي ان زمان به ايران حمله كردهاند و هخامنشيان شروع كننده جنگ نبودهاند
در جواب به این دوست عزیز باید بگویم که کوروش کبیر خود پیرو دین مزدیسنا بود.
بسیار نیکو نگارش نمودید
زنده باد كوروش ،زنده باد سرزمين پارس
جناب محقق عهد عتیق بسیار مسرورم که تابناک شرائطی جهت اظهار فضل حضرتعالی محیا نمود !
تا دیروز که مجسمه های هخامنشی رو از توی نمایشگاه کتاب جمع میکردین، میگفتین اینا فلانن
حالا چی شده افتادین دنبال هخامنشی
تم جدیده؟
داشتن ریشه و چیزی که بواسطه اون بشه به ایرانی بودنمون افتخار کنیم
داشتن ریشه و چیزی که بواسطه اون بشه به ایرانی بودنمون افتخار کنیم
ما ایرانیها اگهی از سرداران ایرانی که جان خود را فدای این خاک نمودن نداریم حتی نام سرداران نمیدانیم.ما حتی اسم بچه یمان را ایرا نی کمتر استفاده میکنیم؟
ما ایرانیها اگهی از سرداران ایرانی که جان خود را فدای این خاک نمودن نداریم حتی نام سرداران نمیدانیم.ما حتی اسم بچه یمان را ایرا نی کمتر استفاده میکنیم؟
با سلام متاسفانه ما ايراني ها فقط حرف ميزنيم
خیلی خوب بود
با سلام. فعلا که نه دشمنان خارجی که همین مسوولان داخلی هستند که دارن ریشه فرهنگ ایرانی رو به کلی نابود می کنن.
با تشكر فراوان از نويسنده گرامي ولي بايد گفت كه در تاريخ هاي كل جهان روزي به نام كوروش وداريوش كبير ثبت شده آن هم 29 اكتبر ولي در تاريخ ايراني چنين چيزي نيست .
آيا وقت آن نرسيده كه به خود آييم و واقعيت ها را براي عموم بگوييم حتي واقعيتهاي تلخ را؟
سلام دوست عزیز
منظورم دوست بالایی است که ذوالقرنین بودن کوروش را رد میکند
ای کاش یکم بیشتر تاریخ میخواندید و کاش بهتر کتاب ابولکلام آزاد را میخواندید
شما از کجا کشف کرده اید که ذوالقرنین به زمان حضرت موسی برمیگردد؟؟؟
پیروز باشید دوستی که حتی نمیتواند تصور کند مجسمه کوروش در استخر هم مجسمه کوروش باشد
سلام
بنا به قولی که دادم خدمت رسیدم
بسیار خواندنی بود و آموزنده
دست مریزاد
عالی عالی و بازه بسیار عالی
با سلام
وقتی روایات روشن و معتبر در این زمینه داریم چه لزومی است که به سراغ تفسیر به رای برویم و بخواهیم بر اساس پاره ای از احساسات قرآن را آنگونه معنی کنیم که خود می پسندیم ، مگر مولای ما امیرالمومنین ع نمی فرمودند : انا ذوالقرنین المذکور فی الصحف الاولی پس دیگر این همه بالا و پایین پریدن ندارد
با سلام
لطفا ایمیلی، آدرسی از دکتر میرسنجری بگذارید.
با تشکر
با عرض سلام.دررابطه با صحبت این بنده ی خدا دوست دارم باهاشون بحثی داشته باشم.
1-دررابطه با اینکه ایشون گفتند ذوالقرنین متعلق به زمان حضرت موسی است میخواستم بدونم برای این حرفشون سندی دارن؟
نظرات استاد امیر توکل کامبوزیا را نیز ببینید
نظرات استاد امیر توکل کامبوزیا را نیز ببینید
با تشکر از نظرات خوب همه دوستداران ایران و اسلام ظاهراً آنچه علامه طباطبایی فرموده اند تإیید کلی موضوع نیست و احتمال است لیکن یافته هایی نیز حاکی است که ایشان به عنوان پادشاه دانایی بوده که مورد تإیید پیامبر عصر خود بوده است.
امیدوارم این تاریخ کهن و افتخار آمیز تلنگری باشد تا امروز هم جزو کشورهای قدرتمند و تاثیر گذار باشیم
به آن دوستي كه سنت جعلي "ازدواج با محارم" را به ايرانيان باستان نسبت مي دهد بايد گفت كه لازمست درخصوص موضوعات تاريخي با دقت واحتياط بيشتري صحبت كرد
ازآن دوست عزيز كه "مردوك" راخداي "يونانيان" ميداند تقاضا ميكنم تاريخ را بادقت بيشري مطالعه نمايد
كورش كبير بنيانگذار سلسله هخامنشي نبوده است
احسنت به دوستی که نظرات مخالف رو گفت
شما چه كرده ايد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لازمست به استحضار محقق عزيز عهد عتيق برسانم كه ايشان بايد در اظهاراتشان تجديد نظر نمايد
درود به روان پاك كوروش كبير! بنيانگذار دولتي عدالت پرور در جهان كه يادآور دولتي بسيار بزرگتر و عدالت پرور در همه گيتي از شرق و غرب عالم است
درود به روان پاك كوروش كبير! بنيانگذار دولتي عدالت پرور
درود به روان پاك كوروش كبير!
بالاخره ما حرف كيو باور كنيم؟نظر شما يا جناب محقق رو؟؟؟
بوسه بر مزار کوروش کبیر می زنم.
چرا نقطه نظرات من كه در رد اظهارات محقق عهد عتيق بيان شده را درسايت منعكس نمي كنيد؟
جالب این است که بعضی از دوستان فارسی زبان نه پارسی نسبتهای به نیاکان ما می دهند که با هیچ عقل سلیم و غیرت ایرانی اسلامی ما تطبیق نمی کند
در جهان فرمان كوروش اولين منشور بود/سر به تعظيمش فراتر بابل و آشور بود/
ما از این لحظه، اندیشه و دین هر کس را محترم خواهیم دانست.
کوروش!!!!ذوالقرنین!!!!!

فکر نمی کنم منظور قرآن از ذوالقرنین ، فردی مثل کوروش که منجی قوم یهود است باشد .
درود
با تشکر از شما .باید از اقایی رییس جمهور هم تشکر کرد چون ایشان هم از کوروش کبیر به نیکی نام برد
از دوست عزيز جناب آقاي مير مهرداد ميرسنجري بخاطر اين مطلب بي نهايت متشكريم
good, thank's a lot
با سلام
برادری که خود را محقق عهد عتیق میدانی خودت را معرفی نما و استنادات خود را محکم بیاور !!!! فرضیه های بسیار ناقص آورده اید
با سلام
دوست محقق عهد عتیق طبق نظریه پردازی شما حافظ (علیه رحمه) نعوذ بالله نیز چون از شعر یزد (لعنت الله) استفاده نموده
با درود وتشکر فراوان
\پس مرگ بر كورش مرگ بر هويتم مرگ بر گذشته ام
بسیار زیبا و خردمندانه
اهن
چرا از گفتار نیک .. کردار نیک .. و پندار نیک حرفی نمی زنید... آریایی باید اینگونه باشد؟
اگر کوروش در کتیبه از مردوک الهه جنگ بابل یاد می کند شما که تحقیقات زیادی کردید باید بهتر بدانید که کوروش به عقاید تمام مردمی که کشور آنها را فتح می کرد احترام می گذاشته برای همین از مردوک نام میبرد تا آنها احساس نکنند که کشور شان توسط بیگانه فتح شده و تمام آئین آنها نابود خواهد شد.
من یک پیام در مورد اینکه ذوالقرنین قرآن کسی جز امیرالمومنین ع نیستند گذاشتم ... ولی نمایش ندادید..افسوس که نمی دانستم این همه با آنحضرت مشکل دارید
پاينده باد پارس پارسيان و درود بر كوروش كبير
سلام آقای نویسنده. بزرگترین نشانه ذوالقرنین ایجاد سدی است ازسنگهای ذوب شده بدست انسان به این صورت که یک ردیف چوب گذاشتند
کوروش اینه ببین پیامبر چی بوده. خواهشا میخونی جو گیر نشو آتیش پرست بشی...!
تابناک سانسورچی
سلام میتونم بپرسم چرا نظر من رو نگذاشتین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باتشكر ازتابناك به خاطر ترويج خبرهاي اينگونه بكر واشناكردن عموم باكوروش بزرگ ايراني
ذوالقرنین که کوروش نیست اسکندره
تاريخدانان مي دانند كه چه كسي را مي گويم.
خوب بود به نوبه خود از نویسنده تشکر میکنم با آرزوی توفیق برای ایشان
بازم سلام. واسم خیلی جالبه چطور بخودتون اجازه میدین نظرات رو سانسور کنین؟
سیاست کوروش عین سیاست امروز امریکا بود
تاریخ قضاوت خواهد کرد
ای ول کاملا با این نظرات موافقم
سلام من دانشجوی رشته حقوق هستم واطلاعات تاریخی بالایی ندارم وبه نظر همه دوستان هم احترام می گذارم ولی با دیده های من در موزه تخت جمشید حداقل ثابت شده است که کوروش کبیر برده داری نمی کردند
آیه
هذا فتح من ربي
را جستجو کردم. وجود ندارد درست آن
"هذا رحمة من ربی" است که آدرس آن آیه 98 سوره کهف است
من فکر میکنم اقای امید ک.ز.ز ایرانی نباشد چون هم واقعیت برایش تلخ است وهم خون ایرانی دررگهایش جریان ندارد
اگر هم مقاله بالا را قبول داشته باشيد ، خدا پرست بودن كوروش را اثبات كرده ايم
سلام خدابرکورش کبیرکه افتخاری بزگ برای ایران و ایرانیان است.
باسلام به همه نظر دهندگان عزیز:دقت کنید که با جابجا کردن اسامی نمیتوان چیزی را ثابت کرد
زنده باد اسلام ایرانی
دورود برشرفتان
كوروش كبير اسطوره ايست كة انسان با او به انسان بودن خود ايمان مي اورد
اقای امید شما وبلاگ دارید؟
؟؟؟؟
بد نیست به کتابهای اقای پورپیرار هم نظری بیندازیم
کورش بخواب که اگر بیدار بودی از دست این تابناک دق میکردی
واقعا قباهت دارد
اون از سریال حضرت یوسفشون اینهم از این مقالشون.
ایران هر کاری برای آرامش و سربلندی تو همانند کوروش کبیر انجام خواهیم داد.
نعوذبلله
تشکر می کنم ازنویسنده این موضوع بسیارمهم که بزرگی تمدن ایران را تاحدودی به تصویرکشیدند. به امیداینکه بازهم ازاین دست مطالب نوشته بشه.باعرض معذرت اگه نگارشم خوب نیست
عالیست
من دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه تهران
شما میگید همه مردم ایران یکی اند پس چرا به تحقیر و توهین اقلیت ها میپردازید ترک از کدام پیشینه با فارسیان یکی اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20
20
زنده باد ایران ازاد واباد زنده باد شاهان عادل
من تو کتاب ایت الله خلخالی خوندم که کوروش همجنسباز بوده
زنده باد ایران و تمدن ایرانی که مایه فخر و مباهات است .
خیلی خوب بود. لطفا به نسل جوان مطالبی اینچنین بشتر برسانید تا با فرهنگ پرافتخار ایران و ایرانی بشتر آشنا شوند.
very good
حتی اگر بیشتر مطالب نویسنده محترم افراطی و از روی احساسات باشد همین که کوروش در آن دوران که خبری از آزادی و برابری نبود ندای آزادی و صلح سرداد یک معجزه الهی است
vay vay vay vay vay vay vay vay cheghadr ziba bood dame nevisande garm
درود بر شما عاشقان ایران کهن
اگرراست میگویید نام کورش رادر کتاب درسی دانش آموزان این مرزوبوم برای آشنایی وافتخار
آورده شود لااقل مطالب منشور ذکرگردد..
بايد از انگليسي ها بخاطر تاريخ سازيش تشكر كرد.
متاسفانه تابناک فقط برای خودنمایی و خود بزرگ بینی اینگونه مطالب را چا÷ میکند .
فاقبطفیاقبافاقبغفغ
جناب امیدخان

این مطالب همانطور که گفتید دال بر قطعیت همپوشانی ذوالقرنین با کوروش نیست ولی از لحاظ شواهد تاریخی، و از بین شخصیت های شناخته شده، کوروش هخامنشی به ذوالقرنین نزدیکتر است.
به هر حال اگر کوروش ، ذوالقرنین هم نباشد بازهم شخصیت بزرگوار و قابل ستایشی است ، مدل یک پادشاه کار درست !!!
جناب امیدخان

این مطالب همانطور که گفتید دال بر قطعیت همپوشانی ذوالقرنین با کوروش نیست
با تشکر از شما
کوروش مردی سفاک وحشی و خون ریز بود.
20
20
ممنون از این مطلب جالب
متاسفم . . .
زمده باد کورش ومرگ بر دیکتاتوری نوین
aaali bud
دگر حنايتان رنگ ندارد
سخنان کوروش را که نقل کرده اید حاوی کلمات عربی فراوان می باشد!!!!
به نظر من این مقاله به جای اینکه مقاله ایی تاریخی تحلیلی باشد یک مقاله پان ایرانیسم بود
بدون شرح
تمام دنیا به وجود چنین مردی افتخار میکنن
کوروش رو استکبار ساخته تا اسلام رو کم رنگ کنه
ما هر چه داريم از تاريخ داريم
با سلام ضمن اینکه تطبیق ذوالقرنین با کورش در صورت صحت مایه مباهات است از نویسنده محترم و یا هر صاحب نظری خواهش می کنم مرا راهنمایی کند.
عالی بود گلم . دستت درد نکنه.
عكس هارو چه جوري دريافت كنم؟
زنده باد ازاد مردان ایران زمین
تشكر
بنده ی حقیر معتقد هستم ایران وایرانیان هرچه دارند از جناب کورش کبیر واسلام و قران وجناب محمد دارند
هر چی دیشب گفتم جواب دادی امروزم میدی؟
جناب آقای امید ک.ز.ز
با سلام و تشکر از توضیحات شما. البته همانطور که مرقوم فرموده اید در مباحث تاریخی ـ بلکه همه مباحث ـ تعصب جایگاهی ندارد و باید با ادله و شواهد صحیح مسایل را مورد بررسی قرار داد.
ooo
مهم نیست که ذوالقرنین همان کوروش باشه. مهم نیست که اسمش در قرآن و عهد عتیق و تورات باشه
خوب بود
سلام
مطلبتون عالي بود.
من خواستم دربارهی سد امیر کبیر برام بگین اون وقت دربارهی امیر کبیر برام میگین
آخه دیگه برا کوروش هم سانسور میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید یه تشکر بسیار ویژه بکنم از نویسنده این مطلب بسیار زیبا .
دوست دارم ای ایران
ایرانییان همیشه باید به گذشته خود افتخار کنند
بسیار جالب بود
ذنده باد مردمان اصیل پارسی,نوادگان وپیروان حقیقی کورش کبیر
درود خدا بر کوروش کبیر
عالی بوووووووووووووووود عالی
به امیدروزی که ایران واقعی ادامه یابد
خدا كند كه روزي بيايد كه همه ي دشمنان ايران ، لعنت شوندو دوست داران ايران سربلند
خدا كند كه روزي بيايد كه همه ي دشمنان ايران ، لعنت شوندو دوست داران ايران سربلند
درود بر هر ایرانی که به میهن خود و گذشته پر افتخار ایران عشق می ورزد.از تلاش شما سپاس گذارم.
ما تو رویای این به سر میبریم
درودبرکوروش کبیر .مجسمه ای ازکوروش درمیدان شهرهایایران هم نصب کنید
دنیا به کورش افتخار میکند تو که ایرانی هستی چرا.
محقق عهد عتیق شرم کن
از نویسنده تشکر میکنم.
ایران اگه الان گربست یه زمانی ببر بوده به هیبت این ببر از شرق به غرب بوده دنیا ابادن
خیلی نامردید نظرات من را نذاشتید.
باتون قهرم
خیلی خوب بود
کورش همیشه در قلب ما زنده است
زنده باد ایران
هرکشوری به تمدن وپیشینه خود میبالد.مانیز به تمدن ارزشمند خود وسازندگان آن افتخار می کنیم
عالی
امیدوارم به احترام کورش از این پس بیشتر اسم فرزندانمام را کوورش بنامیم
با سلام وخسته نباشيد.من واقعا به خودم افتخار مي كنم كه يك ايراني هستم.
آقاي اميد ك.ز.ز
در منشور بابل از مردوك نام برده كه خداي بابلي ها بوده و اين به دلايل سياسي بوده.
درود بر کوروش
البته کوروش ادم بود اما الان ادمی و ادمیتی وجود نداره عمل کردنش مهمهههههههههههه
کورش را ستایش می کنم به خاطر احترام به آزادی..............................فقط تو میمانی
عالی بود
ما ایرانی ها چرا روش کوروشو ادامه نمیدیم
به عنوان یک فرد افتخارم به سی قرن گذشته بر می گردد
درود بر کورش و درود بر ذات ایرانی
و درود بر کسانی که به ایرانی بودن افتخار میکنند
مرسي فيض برديم
این واقا عالی بود دوستان گیر ندین لطفا همین قدر که این دوست عزیز زحمت کشید ، اینقدر مطلب به این طولانی را تایپ کرد!!!
شاید هم کپی/پیست کرد...مهم نیست چون زحمت کشید تا این مقاله را بنویسد یا پیدا کند ... حد اقل اول نظراتتون یک دست درد نکنید اظافه کنید ... از همتون ممنونم زنده باد ایران و ایرانی...
از نویسنده این مقاله نیز تشکر میکنم!!!
من به ایرانی بودنم افتخارمیکنم.من به کوروش کبیرافتخار میکنم اما چرابایددوره هخامنشی وکوروش رو از کتاب تاریخ حظف کنند دوره ای که بیانگراصالت و سربلندی ماایرانی هاست
عالی
خیلی خوب بود کاش ما ایرانیان هنوز هم از دین کورش کبیر پیروی می کردیم.با تشکر
من در ضمینه تاریخ ایران باستان مطالعاتی نداشتم فقط یه چیز
به نام خدای ایران
به نام ایران
به نام کوروش کبیر
سلام
واقعا مطالب جالبی بود
افرین.
زنده باد كوروش بزرگ
خيلي عالي بود اميد وارم كشورمان هميشه پيروز باشد.
ايا كوروش كبير واقعي است ؟؟؟ تا حالا شده شك كنيد ؟؟؟؟؟؟؟ بد نيست بهش فكر كنيد.
کورش کبیر از بزرگترین شخصیتهای تاریخ ساز دنیاست.
خوب بود كوروش واقعا انسان بزرگيه.حيف كه بعضي ها درك نمي كنن
سلام دوست عزيز
بسياروبلاگ زيبايي داري.حتما هم به من سربزن.نظريادت نره
نژاد آریایی وجود نداشته دانشگاه کمبریج تو تحقیقاتش 1ماه پیش ثابت کرد.
به امید برگشت ایران به دوران اوج قدرت دست به دست یک دیگر میدهیم .بریم خونه.
درود بر شرفت
ازاینهمه بی انصافی درموردکوروش کبیر تعجب می کنم
همزمان با ورود منشور كوروش کبیر به ایران زمین ـ به عنوان نخستین اعلامیه حقوق بشر در دنیا ـ و اعلام قریب الوقوع نمایش همگانی آن ـ هر چند به مدت کوتاه (چهار ماه) ـ در میهن دوستان ايرانی، شور و شوقی وصف ناپذیری را موجب شده است.
با سلام مرسی خیلی عالی بود.
انشاالله به اميد روزي كه تمام بشريت در دنيا زيرسايه حكومت ما در آرامش وآسايش زندگي كنند.
با سلام به همه ایرانیان علی الخصوص دوست عزیزی که زحمت کشیدن از کورش بزرگ نوشتن! کورش بزرگ یک پدیده جهانی بود. او نه تنها برای ایرانیان شناخته و مقدس است بلکه برای همه جهان هست
عالی بود
ما ایرانی هسیم
متاسفانه ما از گذشته نه تنها عبرت نمی گیریم
خیلی عالی بود لطفادررسانه های ملی درمورد کوروش فیلم تاریخی بسازید
خیلی عالی بود
واقعا عالی بود
از شما به خاطر وب خوبتون ممنون.خوب بود.
مابایدتاریخ اصلی خودرادرنظربگیریم
من مریم فوق لیسانس تاریخ ایران باستان هستم...
مطلب شما رو خوندم بد نبود
ولی بهتر بود منابع رو آخر این نوشته پر ارزشتون میوردید..
موفق باشد....
ایدون و ایدون تر باد.
یه روزی نشسته بودم هه هه بازم نشستم که
کاش زیراب نمیرفتی
بسیار زیبا بود مطلبت دمت گرم مشتی درود بر همه ایرانیها
مطلب جالبي بود
خیلی مطالبتون جالبه
عشق است وطنم .زنده باد ایران و ایرانی
درود بر کوروش کبیر.
سلام باتشکر از مطالب ارزنده شما از نظر من کوروش کبیر ذولقرنین میباشد ایشان از یکتا پرستی بارها صحبت کرده ان و در چند هزار سال پیش صحبت هایی کرده اند
برای این مردم واینده واقعا تاسف میخورم
برای این مردم واینده واقعا تاسف میخورم
کورش کجاییییییییییییییییییییییییییی
برای این مردم واینده واقعا تاسف میخورم
کورش کجاییییییییییییییییییییییییییی
خیلی عالی بود .البته کمی افراطی بود
ذوالقرنین(ع) علم و نعمات خدایی داشت:«إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فىِ الْأَرْضِ وَ ءَاتَيْنَاهُ مِن كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ سَبَبًا»

ذوالقرنین(ع) بر اساس علم خداوندی و مشیت خداوندی لشگر کشی کرد:«فَأَتْبَعَ سَبَبًا»
به قطع یقین ذوالقرنین(ع) نمی تواند همان کوروش باشد
با تشکر
خیلی عالی بود
درود بر کورووش کبیر ودرود برنویسنده این مقاله
لذت بردم
به نام افريدگاربزگ ازشمابابت سايت خوبتان تشكرميكنم
زنده باد کوروش کبیر

واقعادستتون درد نکنه خیلی جالب بود
من یکی ازکسانی هستم که باتحقیق کردن کوروش به مرحله ی خوارزمی راه یافتم ممنون از سایت خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخیلی خوبت
یه نگاهی رفتید به کاخ آپادانا و تخت جمشید و پاسارگاد و آتشکده ی خلف آباد یزد اناختید؟ شما ایرانی هستید؟
روزگار غریبیست نازنین
عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
نظرآخر آدموبه شک میندازه
مردوک خدای مردم بابل بوده نه الهه انها
من کوروش را به خاطر خودش میخوام
درود بر ایران ایرانی
باتشکراز‏ ‏نویسنده.‏ ‏
کاش
زنده باد کوروش
بسار جای افتخار ومباهات است
کوروش کاش زنده بودی.ایران دوستت دارم.
كوروش بهترين پادشاه جهان بود
با سلام و درود به تمامی ایران دوستان
مطالب بالا واقعا جامع و زیبا بود.من خیلی وقت بود که دنبال این مطلب بودم ولی اینارو همچی یه جا ندیدیه بوددم...
جالب بود متشکرم
mer30
عالیی بود
خدایا نام کوروش را در زمان حال زنده کن و تاریخ را برگردان.
واقعا ذوالقرنین همون کوروش بوده؟
لام من به خاطر عشق به کوروش رشته تایخ انتخاب کردم،بی نهایت کوروش دوست دارم و بهش عشق میورزم.
درود بر شما.جاوید باد کورش کبیر
سلام
با این مطلب پر محتوا کلی حال کردم!
آقای امید ک ز من میخواستم شما بیشتر توضیح بدین کاش ایمیلتونو میدادین
اگر منظور شما این است کوروش کبیرهمان ذالقرنین نیست و رد میکنید پس بفرمائید منظور قران مجید از ذالقرنین کیست
واقعا لذت بردم از خواندن اين مطالب دوست داشتم از ته دل واسه اين همه زحمتهايي كه كوروش كبير كشيد گريه كنم
نظر ما ایرادش چه بود که راجب محقق غرض ورز نوشتم انعکاس ندادید اخه این هم چیزی بود که سانسور میکنید
آیا می دونستین که 7آبان روز جهانی بزرگداشت کوروش کبیره ولی حتی این توی تقویم ایران وجود نداره!!!
آیا می دونستین که 7آبان روز جهانی بزرگداشت کوروش کبیره ولی حتی این توی تقویم ایران وجود نداره!!!
عشق من ایران من
همین. . .
چرا نظر من را در صفحه نذاشتي
با سلام . از مطالب بسیار مفیدی که نوشتید ممنونم
به نام ایزد یکتا
جهان از عظمت وتمدن ایران شگفت زده است. ایرانیان در همه عرصه هاحرفی برای گفتن دارند،ومن به ایرانی بودنم می بالم.
(با تشکر از نوشته ی زیبای دوست گرامی)
ببخشيد اگه ميشه اثبات كنين كه ذوالقرنين پيامبر نيست يا هست
مرسي
چوایران نباشدتن من مباد
مورخین محترم بهتر است راجع به واقعه پوریم، که یهودیان آن را مخفی کرده و به نام تاریخ هخامنشی به خورد تاریخ ایرانی داده اند تحقیق نمایند.
شاید اگه این مطلب ها با سند محکم تری بیان میشود دوستان راحتر تاریخ کشورشون رو قبول میکردن . البته اگه بخوان قبول کنن !
به هر حال از زحماتتون ممنون
کوروش یه مرد واقعیه حیف کسی ازش استفاده نمیکنه
سلام تشکرعالی بود
زنده باد کورش پیامبر
تطبیق شخصیت های قرآنی بر چهره های تاریخی به طور قطعی امری شایسته نیست.
از اینکه کورش کبیر با ایمان و مورد تقدیر همان ذوالقرنین است شکی نیست و بسیار مایه ی خوشحالی است و ما نیز خدا را شکر می کنیم اما این نکته را هم فراموش نکنیم که در مورد کورش کبیر فقط 11 آیه در مورد ایشان بیان شده حال در همین قرآن انسانهای صالح زیادی نام برده شده است
کوروش برای ما همیشه زنده است
آفرين به اين همه وارستگي
عالی بود افرین بر نویسنده
ایران فقط با اسلام
یه ذوز خوب میاد
به ایرانی بودن کورش باید افتخار کرد زنده باد ایران وایرانی
به ایرانی بودن کورش باید افتخار کرد زنده باد ایران وایرانی
«گروه تحقیقاتی علوم و معارف اسلامی احتجاج» به همت یکی از خیرین در نظر دارد به کسی که بتواند نظریه مفسر بزرگ، مرحوم علامه طباطبایی و ابوالکلام آزاد در «تطبیق کوروش و ذوالقرنین» را در یک گفت و گوی علمی (مباحثه و مناظره) به اثبات برساند، مبلغ ۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰ ریال (۰۰۰ ۰۰۰ ۵ تومان) هدیه دهد.
واقعا ادم احساس غرور ميكنه
کوروش بزرگ شاه شاهان دادگر و نویسنده منشوری است که امروز پایه و بنیان اعلامیه جهانی حقوق بشر را تشکیل می دهد.
ابتدائًا آيات 83-98 سوره کهف و شماره 6 و 16 و 20 و 21 از باب 8 دانيال و سپس نتیجه :

وَيَسْأَلُونَكَ عَن ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا (83) إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا (84)

و از تو، از « ذي القرنين » پرسيده اند. بگو! بر شما (مؤمنين) از او ذكري (به وحي) خواهم خواند.
يقينًا ما براي او در زمين تسلط و توانائي داديم. و به او از هر چيزي راهي را (براجراي فرمان الله نشان) داديم.

فَأَتْبَعَ سَبَبًا (85) حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا (86)

پس، (به فرمان الله) راهي را دنبال كرد. تا زماني كه به مغرب شمس (مأموريت در غرب) رسيد. خورشيد را يافت. در چشمه سياه و لجن آلودي غروب مي كند و در نزد آن، قومي را يافت. گفتيم، اي « ذا القرنين »! (بر تحقق سوره عصر) يا اينكه (مشرکان و منکران را) عذاب مي دهي و يا اينكه در (بين مؤمنان) ايشان نيكوئي اتخاذ مي كني!

قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُّكْرًا (87) وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا (88)

(الله در ادامه) فرمود ” اما، هركس ظلم كند. پس، او را عذاب خواهيم كرد. سپس، به سوي پروردگارش برگردانده شود. پس، او را به عذاب بدي عذاب مي كند. (مانند انتهاي آيه سبأ : 12) و اما هر كس ايمان (به آيات الله) آورد و نيكوئي (مقرره الله) را عمل كند. پس، براي او پاداش نيكوئي (بهشت) است و برايش از فرمانمان آساني را خواهيم گفت. “ « طه : 74 و 75 »

ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (89) حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا (90)

سپس، (به فرمان الله) راهي را دنبال كرد. تا زماني كه به مطلع شمس (شرق مملكت) رسيد. خورشيد را يافت بر قومي طلوع مي كند. براي ايشان به غيرآن (آفتاب) پوششي قرار نداده بوديم.

كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا (91)

آن چنان بود و يقينًا به آنچه نزدش بود، احاطه داشتيم.

ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (92) حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا (93)

سپس، (به فرمان الله) راهي را دنبال كرد. تا زماني به بين دو كوه رسيد. در برابر آن قومي را يافت. كه قول (الله) را نزديك نبود بفهمند.

قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا (94)

گفتند ” اي « ذا القرنين »! « يأجوج و مأجوج » در (اين) سرزمين مفسدند. پس، آيا براي تو هزينه اي قرار دهيم. كه بين ما و بين ايشان سدي قرار دهي؟ “

قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا (95) آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا (96) فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا (97)

گفت ” آنچه پروردگارم در آن مرا تسلط و توانائي داده (ثروت و قدرت) نيكوتر است. پس، مرا به نيروئي (كارگري) ياري دهيد! (تا) بين شما و بين ايشان سدي قرار دهم.
براي من قطعات بزرگ كلوخ آهن بياوريد! “ تا (نهايتًا) زماني بين دو كوه را يكسان كرد. گفت ” بدميد “ تا (نهايتًا) زماني آن را آتشي (ذوب) كرد. گفت ” براي من مس (مذاب) بياوريد! تا برآن بريزم. “ پس، نتوانستند كه بالاي آن روند و توانائي نداشتند که در آن سوراخي ايجاد كنند.

قَالَ هَذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا (98)

گفت ” اين رحمتي از پروردگارم است. پس، زماني كه وعده پروردگارم آيد آن را كوهي كوتاه و پست می گرداند و وعده پروردگارم حق است. “


وَجَاءَ إِلَى الْكَبْشِ صَاحِبِ الْقَرْنَيْنِ الَّذِي رَأَيْتُهُ وَاقِفاً عِنْدَ النَّهْرِ وَرَكَضَ إِلَيْهِ بِشِدَّةِ قُوَّتِه.......
دانيال : باب 8شماره 6 : و به سوي آن قوچ صاحب دو شاخ كه آن را نزد نهر ايستاده ديدم آمد و بشدت قوت خويش ...
Dan 8 : 16 وَسَمِعْتُ صَوْتَ إِنْسَانٍ بَيْنَ أُولاَيَ فَنَادَى وَقَالَ : [يَا جِبْرَائِيلُ فَهِّمْ هَذَا الرَّجُلَ الرُّؤْيَا].
دانيال باب 8 شماره 16 : و آواز آدمي را از ميان نهر اولاي شنيدم كه ندا كرده مي گفت « اي جبريل اين مرد را از معناي اين رؤيا مطلع ساز »
Dan 8 : 20 أَمَّا الْكَبْشُ الَّذِي رَأَيْتَهُ ذَا الْقَرْنَيْنِ فَهُوَ مُلُوكُ مَادِي وَفَارِسَ.
دانيال باب 8 شماره 20 : اما آن قوچ صاحب دو شاخ كه آن را ديد پادشاهان ماديان و پارسيان مي باشد.
Dan 8 : 21 وَالتَّيْسُ الْعَافِي مَلِكُ الْيُونَانِ وَالْقَرْنُ الْعَظِيمُ الَّذِي بَيْنَ عَيْنَيْهِ هُوَ الْمَلِكُ الأَوَّلُ.
و آن بز نر ستبر پادشاه يونان مي باشد و آن شاخ بزرگي كه در ميان دو چشمش بود پادشاه اول است.

 ظاهرًا در كتاب (عربي) دانيال نبي « صَاحِبِ الْقَرْنَيْنِ » و « ذَا الْقَرْنَيْنِ » تنها سابقه از « ذو القرنين » است.
 مانند آيه بقره : 2 « هديً » اختصاصی متقين و در « ذِكْرُ رَحْمَةِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا (2) » ومانند آيات « قلم : 52 و 53، تكوير : 27، ص : 87، قمر : 17، يوسف : 104، طه : 99 و 113، انبياء : 48، احزاب : 41، صافات : 3 و 168، طلاق : 10، مرسلات : 5 »، در « سَأَتْلُوا عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا (83) » « ذكر » رحمتي فقط براي مؤمنين است و ذكر ذوالقرنين در وحي الله (اعم از قرآن يا هر کتاب پيامبران گذشته) در محدوده آيات 83-98 بوده و تغير كلام الله با دستكاري خاص شيطاني (مانند تغير كلام الله توسط شيطان اوليه به آدم) است «كهف : 1 و 2 » « سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (23) »
**************************************************************************
1. « سبب » : مأموريت هاي الله به « ذوالقرنين » در سه محور است.
الف . « فاتبع سببًا » : اولين مأموريت به غرب به آدرسی براي شناسائی محل مأموريت و انذار و بشارت كلامِ الله به شرح آيات 86-88، قابل مقايسه با آيات « ليل : 7 و عنكبوت : 69 و عصر و اسراء : 54 و كهف : 2-4 و هود : 2-5 و جن : 16 و 17 » است و به راهنمائي آيات « يونس : 47 » و « وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ در انعام : 48 و كهف : 56 » و « وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا لَهَا مُنذِرُونَ (208)، وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً (15)، قصص : 59 » ذوالقرنين مأموري مكين (دارای پادشاهي) با قدرت و ثروتي عظيم (مانند سليمان « سبأ : 12 ») بود. « اسراء : 55 »
ب . در دومين مأموريت « ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا » در آيه 89 مقايسه « ثم » با « ف » اشاره به زماني طولاني تر دارد و عبارت « كذلك » در آيه 91 مشابهت ابلاغ كلامِ الله (آيه 86-88) و آيه 91 مانند « بِأَعْيُنِنَا » براي نوح « هود : 37 » و يا شبيه « وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا (48) »، بر اعلام نظارت و احاطه مطلق الله بر او است « جن : 27 و 28 »
ج . آخرين مأموريت « ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا » در آيه 92 ابلاغ فرامين الله به شرح آيات 86-88 ولی براي قومي با صفت « قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا » است که « يَفْقَهُونَ » در آيات اعراف : 179، انعام : 65 و 91، انفال : 65، نساء : 78، حشر : 13، منافقون : 3 و 7 ، فتح : 15 و توبه : 81 و 87 و 122 تفقه در قول الله است « فصلت : 44 » زيرا مذاكره قوم با ذوالقرنين نشان می دهد که زبان محاوره اي همديگر را مي فهميدند لذا بر قطع نفوذ مفسدان « يأجوج و مأجوج » درخواست ايجاد سدي با پيشنهاد شركت در ساخت و كمك مالي برای تسليم به فرمان الله گرديد. تا همطراز كوه غير قابل عبور، راه نفوذ و شر شرك شيطان ها مسدود گردد و رحمتي از طرف پروردگار برای فهم قيامت در زمين اعلام شد. « مزمل : 14، تکوير : 3-6، فجر : 21، قارعه : 5، مرسلات : 10، مريم : 90، طه : 105-108، کهف : 8 و 47، طور : 10، حاقه : 14، معارج : 9، نبأ : 20 » و توضيح بر « مفسد في الارض » در آيات « أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ (12) ، بقره : 27 و 30 و 60 و 205، مائده : 33 و 64، اعراف : 56 و 85، هود : 85 و 116، رعد : 25، شعراء : 152 » روشن نموده « يأجوج و مأجوج » صفت مخصوص رهبران مذهبي شيطان صفت بر مذهب مشرک قوم بوده ومانند شيطان هاي ذکر شده در آيات « يس : 15، نمل : 24، عنكبوت : 38، نحل : 63 » قوم بين السدين را از فهم كلامِ الله باز مي داشتند و « يأجوج و مأجوج » در اين آيات و آيه « انبياء : 96 » و هم در كتاب مقدسِ تحريف شده {« سفر پيدايش باب 10 شماره 1-3 و باب اول كتاب اول تواريخ ايام شماره 5 »، « كتاب حزقيال باب 38 شماره 2 و باب 39 شماره 1 و 6 »؛ « مكاشفه يوحناي رسول باب 20 شماره 7-9 » و حتی در قاموس كتاب مقدس در لغت مأجوج نوشته، مراد از جوج و مأجوج دشمنان دين مسيحي است (كه از آيات 73-96 هم به دست آمد كه « يأجوج و مأجوج » دقيقًا صفت همان پولس و يوحنا و امثال آن ها است لذا معلوم مي شود كه او هم فهميده بود كه خودش همان شيطان است) }به زبان قوم بين دو سد، مانند « شيطان رجيم » در آيات « حجر : 17 و صافات : 7 و آل عمران : 36 » يا شيطان مريد ‌« حج : 3، نساء : 117 » براي معرفي شيطان ها و مراجع تقليد شيطان صفت مذهبي باز دارنده راه الله و مفسد در زمين پيروان اشخاص در مقابل پيروي از كلام الله و همچون ابليس، تافته اي جدا بافته با قدرت و ثروت باد آورده از حرامخواري از مقلدين « أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ (42)، توبه : 34 » جدا از مقلدين در سمت اشرافي مقابل قوم زندگي مي كردند و مانند سامري تكبر و بزرگي خود را از نتيجه شرك مي نمايانند « نساء : 48 » و مانند نامگزاری همه مفسدين في الارض، ملاء اعلي « ص : 69 » و....استعارًا يا اصطلاحًا به زبان قوم بين السدين به شيطان ها « يأجوج و مأجوج » گفته مي شد لذا « يأجوج و مأجوج » نه نام قومي است و نه نسب شناسي آنان به عنوان حل معمائی گفته شده و نه معرب چيز ديگری است. بلکه مثالی بر رد ادعاي مشركين و منكرين با تكيه به قدرت و ثروت در برابر پيغمبران « مريم : 73، سبأ : 35، فصلت : 15، كهف : 39 » كه الله اگر بخواهد، قدرتمندترين و ثروتمند ترين مأموري از هر رهبر سياسي همچون فرعون و هر رهبر مذهبي همچون هامان و قارون و ملاء همه قوم هاي مدعي قدرت و ثروت بفرستد تا جملگي بي هيچ مقاومتي مانند ديدن ملائكه (جنگ بدر) سر فرود آورند. « شعراء : 4 » لكن مانند آيات « يونس : 99، هود : 118، انعام : 35 و 149، شوري : 8، نحل : 9، سجده : 13 » طرحريزي بر عدم خواست الله بر هدايت جميع جن و انس در آزمون براي انتخاب آخرت است. « انسان : 2، هود : 7، حجر : 24، انعام : 38 و 165، كهف : 7، نحل : 92، ملك : 2، عنكبوت : 2 و 3، بقره : 155 و 244، آل عمران : 142، مائده : 48 »
2. آدرس مغرب و مشرق و بين سدين و راهنمائي اول آيه 86 و آيه 90 فقط براي پيدا كردن محل دقيق مأموريت « نحل : 15 و 16 » توسط ذوالقرنين بر رساندن آيات 86-88 بود و ذكر « ذوالقرنين » و « يأجوج و مأجوج » بر نشان دادن حقيقت آيات الله براي مؤمنان توسط انبياي بني اسرائيل مانند قرآن بوده كه با تحريف به صورت مبهم و معمائي، همچون وسوسهء شيطان براي خيالبافي بر كشف اسم ذوالقرنين (و حتي بر كشف رمز ساعت مخفي آخرت « طه : 15 ») است و عليرغم اينكه به حكمت الله، اراده بر افشاي هويت اشخاصي مانند عبد همراه موسي و سه پيغمبر و تنها مؤمن سوره يس و يا مؤمن آل فرعون « غافر : 28 » و فرعون مشرك و منكر و زن مؤمنش « تحريم : 11 » و اصحاب كهف و لقمان و دو مرد مورد ذكر در آيه 32 و پادشاه مجادل با ابراهيم و...در قرآن نيامده (آزموني بر چگونگي عكس العمل به كلام الله مجيد كه فريب خورندگاني از شيطان ها « انعام : 71 » بر اسم آنان به شك و گمان خيالبافي كنند) به همين ترتيب آدرس مكان مأموريت هاي سه گانه و مشخصات آنها براي شناسائي شخص ذوالقرنين نيست كه با حل معماگونه آن، شخصيتي از سابقه ذهني و مشكوك تاريخ « قصص : 44-46، انعام : 116 » به گمان و خيالبافي در مطابقت با كارهاي خيالي اولين پادشاه چين و يا در تطبيق با جنگ هاي اولين پادشاه هخامنشي، وحركت به غرب و شرق و شمال به وهم، كوروش تصور شود [تا به جاي بزرگي هاي الله در اجراي برنامه هايش براي آزمون و انتخاب آخرتي، به شيطنت علاقمندان و دوستداران كوروش، بدون مجوزي از الله، شخصيتي خاص براي كورش معرفي شده باشد و او را بدون دليلي از الله حتي پيغمبري بنامند و در حالي كه وقتي فرمان بر خرابي مسجد صادر شد « اسراء : 4 » بخت النصر بدون اينكه خود بداند مأمور اجراي فرمان الله بر نابودي آن شد (و همچنين تيتوس مأموری برای تخریب و نابودي كامل مسجد) و بر عكس طبق آيه اسراء : 6 با بازگشت توبه كنندگان بني اسرائيلي به كلام الله، بدون اينكه كورش بداند، مأمور الله بر بازسازي مسجد شد « اشعياء ، باب 44 :28 و 45 : 1-7، كتاب دوم تواريخ ايام، 36 : 22 و عزرا ، 1 : 1-4 » لذا باب هاي 6 و 8 دانيال، دامي از شيطان هاي نويسنده كتاب مقدس برای علاقمندان به « رجمًا بالغيب » و سخنوري بدون ترسي از الله شد] چنانکه فردوسي نيز با خيالبافي هاي شاعرانه (مورد تبعيت غاوون) اسكندر را نامزد نمود و همگي نيز بر اثبات مدعاي خود بر فهم اسم ذوالقرنين هرچه دل تنگشان مي خواهد بگويند « احزاب : 70 و 71 »، « كهف : 26 و 27، 104 »
اولاً اختلاف در سخن الله مطلقًا وجود ندارد. « مريم : 37، يونس : 93، زخرف : 65، سجده : 25، آل عمران : 19 » و معرفی های مختلف از يک شخص مورد مثال در قرآن به عنوان تفسير نسبت به کلام واحد الله به سبب منيت و تكبر بر رأی شخص و یقینًا داراي انحراف و نتيجتًا غلط است « شوري : 9 و 10 و 14، بقره : 253 » لذا بر اثبات نظريات مختلف، نظر سنجي و رأي اكثريت در باره آيات الله نيز مطلقًا باطل است « انعام : 116 » و آيه شوري : 38 مجوزی برای شور و كسب رأي اكثريت در زمان پيغمبر در برخورد با مشكلي دنيائي است و ربطی به کلام الله ندارد « آل عمران : 159، نور : 62 »
ثانيًا هيچ يك از آيات كتاب الله سرگرمي و چيستان براي حل مثل يا معمائي براي قرن هاي بعد و از جمله 1400 سال بعد از نزول نيست، بلكه آيات قرآني مستقل از زمان و مكان و فهم و شعور و منطق و نظر انسان است « نور : 35 » « سبحان الله » و هرگز اسم اشخاص (حتي معدودي هم به مانند « آدم » و « نوح » و « ابراهيم » و ...و « محمد »كه درقرآن آمده) در برابر الله و كلامش داراي ارزشي نيست. بلكه هر معرفي بر نشان دادن « عبدِ مطلق الله » است. « كهف : 1، علق : 10، مريم : 30 » و اسوه راه و بندگي الله و الگوئي براي روش مستقيم و حنيف و بي واسطه، نه اينكه اسم و شخصيت، آنان به عنوان اولياء و صاحب اختيار و سخن گوي ديني در برابر الله عَلَم شود « زمر : 3، شوري : 6 و 9 »، « اسراء : 57 ») مثال روشن، ابراهيم در 4000 سال قبل و مؤمن ذكر شده در آيه عبس : 8 يا يس : 20 و توبه كنندگان آيه مريم : 60 فقط به سبب فهم آيات كتاب الله و ايمان و عمل به كلامش مورد تأييد الله قرار گرفته اند.« توبه : 100 » و پيغمبر و حواريون همان « الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ (31) » كه نهايتًا حكيم نيز شده اند. « مزمل : 20، جمعه : 2 » و اگر فرمان بر فهم نام ذوالقرنين آنطور كه اعلام كنندگان از افتخارات خود مي دانند بر پيامبر و حواريون نيز فرض بود به سبب ترس از الله، يقينًا مورد شناسائي و به عنوان شركت در مسابقه فهم كلام الله بوسيله آنان اعلام مي گردید و برعكس عدم يافتن اسم ذوالقرنين توسط پيامبر و حواريون به نوعي شانه خالي كردن از فهم آيات الله و در مغايرت با آيه « فرقان : 73 » تصور مي شد. زيرا وقتي پيغمبر براي زبان در دهان چرخاندن در زمان نزول وحي « قيامت : 16 » يا براي ناراحتي و اظهار تأسف بر عدم ايمان منكران و مشركان مورد انتقاد قرار مي گيرد « توبه : 43 و 122 » به دليل اولي عدم اجراي چنين وظيفه مهمي مستوجب مؤاخذه است زيرا از سؤال و توضيح آيه معلوم مي شود كه چنين شخصي مربوط به زمان هاي قبل او بوده و لازم مي آمد كه يا مؤمنان سابقون اوليه خود به كشف آن دست مي يافتند يا از الله استمداد مي طلبيدند و يا از بني اسرائيلي مؤمن و دانا و معتمدي (با مجوز الله مانند آيه « اسراء : 101 ») جويا مي شدند و به شناسائي دقيقي از او مي رسيدند و حتي اگر الله به مصلحت مي دانست يقينًا آنان را بر مبناي تعهد « ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ (19) » بر شناخت اسم او به حكمتش در متن قرآن به وضوح راهنمائي مي فرمودند. و محول به مهتديان (خود خوانده) 15 قرن بعد نمي شد. و بر عكس عدم هيچيك از اقدامات فوق، نشان از خودسري پيدا كنندگان اسامي مختلف « ذو القرنين »، دارد و كار آنان « رجمًا بالغيب » (تير در تاريكي) مورد انتقاد الله است.
بلكه داستان ذوالقرنين نيز مانند تمام سوره كهف توضيحي بر آيه 6 است كه رهبران مذهبي قوم مكه مورد اظهار تأسف بر عدم اسلامشان، شيطان هائي شبيه « يأجوج و ماجوج » (استعاره اي) و سامري گونه، تفقه و فهم كلام الله را بر مردم مكه مسدود كرده اند « يس : 8-10 » و به خواست الله در زمانش دست آنان نيز از فساد در زمين مكه و مسجد الحرام قطع خواهد شد « انفال : 35، اسراء : 81 » و حتي وعده حكومت الله توسط پيامبر و خلفاي حواريون او « نور : 55 » طبق برنامه ريزي سوره قدر است. « مزمل : 9، صافات : 5، زمر : 10، شعراء : 28، صافات : 5، معارج : 40 »
3. حتي اگر سؤال در باره ذوالقرنين مسبوق به كتاب دانيال هم نباشد، آيات 83-98 مثالي شبيه سوره هاي اعراف و شعراء و مريم و يس از پيغمبران گذشته براي عبرت گيري « رعد : 6 » و توجه به اينكه به مانند داستان اصحاب كهف و همه داستان هاي پيغمبران، فقط الله با حضور مطلق خودش و با دقتي مطلق، حقيقت سخنان گذشتگان را با آياتی مثانی (بر اثبات سخن الله « يگانه نور » و نفی هر سخنی از غير الله « ظلمات کثير ») نقل قول و بيان مي فرمايد. « قصص : 44-46 »
درود بر کوروش کبیر یاد و نامش همواره جاوید باد
امید ک شرمنتدم ولی داری حرف مفت میزنی
کاشکی درایران بود
به نام خدا .فرزندان ایران سلام .خداوند برای ما ایرانیان کوروش را سر مشق قرار داده پس ما ماید با دشمنانمان همچو کوروش رفتار کنیم یعنی به دوستانمان محبت کنیم پس من به تمامی دوستانم چه ایرانی و خارجی عشق می ورزم از شما نیز این را در خواست می کنم .وسلام .
باسلام، در ارتباط با مطلب ذوالقرنين مکتوب در آن سايت ابتدائًا آيات 83-98 سوره کهف و شماره 6 و 16 و 20 و 21 از باب 8 دانيال و سپس مطالبي به عرض مي رسد :

وَيَسْأَلُونَكَ عَن ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا (83) إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا (84)

و از تو، از « ذي القرنين » پرسيده اند. بگو! بر شما (مؤمنين) از او ذكري (به وحي) خواهم خواند.
يقينًا ما براي او در زمين تسلط و توانائي داديم و به او از هر چيزي راهي را (براجراي فرمان الله نشان) داديم.

فَأَتْبَعَ سَبَبًا (85) حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا (86)

پس، (به فرمان الله) راهي را دنبال كرد. تا زماني كه به مغرب شمس (مأموريت در غرب) رسيد. خورشيد را يافت. در چشمه سياه و لجن آلودي غروب مي كند و در نزد آن، قومي را يافت. گفتيم، اي « ذا القرنين »! (بر تحقق سوره عصر) يا اينكه (مشرکان و منکران را) عذاب مي دهي و يا اينكه در (بين مؤمنان) ايشان نيكوئي اتخاذ مي كني!

قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُّكْرًا (87) وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا (88)

(الله در ادامه) فرمود ” اما، هركس ظلم كند. پس، او را عذاب خواهيم كرد. سپس، به سوي پروردگارش برگردانده شود. پس، او را به عذاب بدي عذاب مي كند. (مانند انتهاي آيه سبأ : 12) و اما هر كس ايمان (به آيات الله) آورد و نيكوئي (مقرره الله) را عمل كند. پس، براي او پاداش نيكوئي (بهشت) است و برايش از فرمانمان آساني را خواهيم گفت. “ « طه : 74 و 75 »

ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (89) حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا (90)

سپس، (به فرمان الله) راهي را دنبال كرد. تا زماني كه به مطلع شمس (شرق مملكت) رسيد. خورشيد را يافت بر قومي طلوع مي كند. براي ايشان به غيرآن (آفتاب) پوششي قرار نداده بوديم.

كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا (91)

آن چنان بود و يقينًا به آنچه نزدش بود، احاطه داشتيم.

ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (92) حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا (93)

سپس، (به فرمان الله) راهي را دنبال كرد. تا زماني به بين دو كوه رسيد. در برابر آن قومي را يافت. كه قول (الله) را نزديك نبود بفهمند.

قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا (94)

گفتند ” اي « ذا القرنين »! « يأجوج و مأجوج » در (اين) سرزمين مفسدند. پس، آيا براي تو هزينه اي قرار دهيم. كه بين ما و بين ايشان سدي قرار دهي؟ “

قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا (95) آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا (96) فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا (97)

گفت ” آنچه پروردگارم در آن مرا تسلط و توانائي داده (ثروت و قدرت) نيكوتر است. پس، مرا به نيروئي (كارگري) ياري دهيد! (تا) بين شما و بين ايشان سدي قرار دهم.
براي من قطعات بزرگ كلوخ آهن بياوريد! “ تا (نهايتًا) زماني بين دو كوه را يكسان كرد. گفت ” بدميد “ تا (نهايتًا) زماني آن را آتشي (ذوب) كرد. گفت ” براي من مس (مذاب) بياوريد! تا برآن بريزم. “ پس، نتوانستند كه بالاي آن روند و توانائي نداشتند که در آن سوراخي ايجاد كنند.

قَالَ هَذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا (98)

گفت ” اين رحمتي از پروردگارم است. پس، زماني كه وعده پروردگارم آيد آن را كوهي كوتاه و پست می گرداند و وعده پروردگارم حق است. “


وَجَاءَ إِلَى الْكَبْشِ صَاحِبِ الْقَرْنَيْنِ الَّذِي رَأَيْتُهُ وَاقِفاً عِنْدَ النَّهْرِ وَرَكَضَ إِلَيْهِ بِشِدَّةِ قُوَّتِه.......
دانيال : باب 8شماره 6 : و به سوي آن قوچ صاحب دو شاخ كه آن را نزد نهر ايستاده ديدم آمد و بشدت قوت خويش ...
Dan 8 : 16 وَسَمِعْتُ صَوْتَ إِنْسَانٍ بَيْنَ أُولاَيَ فَنَادَى وَقَالَ : [يَا جِبْرَائِيلُ فَهِّمْ هَذَا الرَّجُلَ الرُّؤْيَا].
دانيال باب 8 شماره 16 : و آواز آدمي را از ميان نهر اولاي شنيدم كه ندا كرده مي گفت « اي جبريل اين مرد را از معناي اين رؤيا مطلع ساز »
Dan 8 : 20 أَمَّا الْكَبْشُ الَّذِي رَأَيْتَهُ ذَا الْقَرْنَيْنِ فَهُوَ مُلُوكُ مَادِي وَفَارِسَ.
دانيال باب 8 شماره 20 : اما آن قوچ صاحب دو شاخ كه آن را ديد پادشاهان ماديان و پارسيان مي باشد.
Dan 8 : 21 وَالتَّيْسُ الْعَافِي مَلِكُ الْيُونَانِ وَالْقَرْنُ الْعَظِيمُ الَّذِي بَيْنَ عَيْنَيْهِ هُوَ الْمَلِكُ الأَوَّلُ.
و آن بز نر ستبر پادشاه يونان مي باشد و آن شاخ بزرگي كه در ميان دو چشمش بود پادشاه اول است.

 ظاهرًا تنها سابقه از « ذو القرنين » در كتاب (عربي) دانيال نبي « صَاحِبِ الْقَرْنَيْنِ » و « ذَا الْقَرْنَيْنِ » است.
 مانند « هديً » اختصاصی متقين در آيه بقره : 2، « ذكر » در « سَأَتْلُوا عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا » و « ذِكْرُ رَحْمَةِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا ، مريم : 2 » و آيات « قلم : 52 و 53، تكوير : 27، ص : 87، قمر : 17، يوسف : 104، طه : 99 و 113، انبياء : 48، احزاب : 41، صافات : 3 و 168، طلاق : 10، مرسلات : 5 » ذكر ذوالقرنين در قرآن يا کتب پيامبران گذشته، با کلامی واحد، رحمتي فقط براي مؤمنين است و در هر کتاب الله به هر پيغمبری فقط در محدوده آيات 83-98 بوده و هر تغير كلام الله توسط احدی با تبديل و دستكاري خاص شيطاني (مانند نقش شيطان اوليه در فريب آدم) « رجمًا بالغيب » و شرک است «كهف : 1 و 2 و 23 »
**************************************************************************
1. « سبب » : مأموريت هاي الله به « ذوالقرنين » در سه محور است.
الف . « فاتبع سببًا » : اولين مأموريت به غرب به آدرسی براي شناسائی محل مأموريت توسط ذوالقرنين، بر انذار و بشارت كلامِ الله به شرح آيات 86-88 قابل مقايسه با آيات « هود : 2-5 » است و به راهنمائي آيات « يونس : 47 » و « وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ در انعام : 48 و كهف : 56 » و « وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا لَهَا مُنذِرُونَ ، شعراء : 208، وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً ، اسراء : 15، قصص : 59 » او مأموري مكين (پادشاهي) با قدرت و ثروتي عظيم (شبيه سليمان) بود.
ب . عبارت « كذلك » در آيه 91، مشابهت ابلاغ كلامِ الله (آيه 86-88) در دومين مأموريت است و مانند « بِأَعْيُنِنَا » براي نوح « هود : 37 »، « وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا » شبيه « وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا ، طور : 48 » بر اعلام نظارت و احاطه مطلق الله بر انجام وظيفه مقرره بر هر پيغمبری است « جن : 27 و 28 »
ج . « ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا » در آيه 92 ابلاغ فرامين الله (به شرح آيات 86-88) براي قومي با صفت « قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا » است که « يَفْقَهُونَ » در آيات اعراف : 179، انعام : 65 و 91، انفال : 65، نساء : 78، حشر : 13، منافقون : 3 و 7 ، فتح : 15 و توبه : 81 و 87 و 122 تفقه در قول الله است « فصلت : 44 » زيرا با زبان محاوره ای از ذوالقرنين درخواست ايجاد سدي با پيشنهاد شركت در ساخت و كمك مالي برای تسليم به فرمان الله نمودند، تا همطراز كوه غيرِ قابل عبور، راه نفوذ و شر مفسدان « يأجوج و مأجوج » مسدود گردد و دوری از شر شيطان ها رحمتي از طرف پروردگار و برای فهم قيامت در زمين اعلام شد. « مؤمنون : 98 » و توضيح بر « مفسد في الارض » در آيات « أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ (12) ، بقره : 27 و 30 و 60 و 205، مائده : 33 و 64، اعراف : 56 و 85، هود : 85 و 116، رعد : 25، شعراء : 152 » روشن نموده « يأجوج و مأجوج » صفت مخصوص رهبران مذهبي شيطان صفت بر مذهب مشرک قوم بوده و مانند شيطان هاي ذکر شده در آيات « يس : 15، نمل : 24، عنكبوت : 38، نحل : 63 » قوم بين السدين را از فهم كلامِ الله باز مي داشتند و « يأجوج و مأجوج » در اين آيات به زبان قوم بين دو سد، شيطان هاي باز دارنده از کلام الله هستند مانند « شيطان رجيم » در آيات « حجر : 17 و صافات : 7 و آل عمران : 36 » يا شيطان مريد ‌« حج : 3، نساء : 117 » براي معرفي شيطان ها و مراجع تقليد شيطان صفت مذهبي باز دارنده راه الله و مفسد پيرو اشخاص در مقابل پيروي از كلام الله که همچون ابليس، تافته اي جدا بافته با قدرت و ثروت باد آورده از حرامخواري از مقلدين « أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ (42)، توبه : 34 » و مانند سامري که تكبر خود را از نتيجه شرك مي نماياندند،استعارًا يا اصطلاحًا به زبان قوم بين السدين به شيطان های قوم گفته مي شد لذا « يأجوج و مأجوج » نه نام قومي به زعم است و نه نسب شناسي آنان به عنوان حل معمائی گفته شده و نه معرب از زبان ديگری به وهم و خيال است. بلکه مثالی بر رد ادعاي مشركين و منكرين با تكيه به قدرت و ثروت در برابر پيغمبران، شبیه آيات « مريم : 73، سبأ : 35، فصلت : 15، كهف : 39 » است كه الله اگر بخواهد، با ارسال مأموري قدرتمندترين و ثروتمند ترين از هر رهبر سياسي همچون فرعون و هر رهبر مذهبي همچون هامان و قارون و ملاء همه قوم هاي مدعي قدرت و ثروت تا جملگي بي هيچ مقاومتي سر فرود آورند. « شعراء : 4 » لكن مانند آيات « يونس : 99، هود : 118، انعام : 35 و 149، شوري : 8، نحل : 9، سجده : 13 » طرحريزي بر عدم خواست الله بر هدايت جميع جن و انس در آزمون براي انتخاب آخرت است. و در آيه « انبياء : 96 » نيز اشاره به شيطان های باز دارنده از کلام الله در زمان مقرر آيه است و در « سفر پيدايش باب 10 شماره 1-3 و باب اول كتاب اول تواريخ ايام شماره 5 »، « كتاب حزقيال باب 38 شماره 2 و باب 39 شماره 1 و 6 »؛ « مكاشفه يوحناي رسول باب 20 شماره 7-9 » و حتی در قاموس كتاب مقدس در لغت مأجوج نوشته : « مراد از جوج و مأجوج دشمنان دين مسيحي (به مانند شيطان های مذهبی فرق آنان) معرفی شده است »
آدرس مغرب و مشرق و بين سدين و راهنمائي اول آيه 86 و آيه 90 فقط براي پيدا كردن محل دقيق مأموريت « نحل : 15 و 16 » توسط ذوالقرنين بر رساندن آيات 86-88 بود و ذكر « ذوالقرنين » و « يأجوج و مأجوج » بر نشان دادن حقيقت آيات الله براي مؤمنان توسط انبياي بني اسرائيل دقيقًا با کلام واحد الله مانند قرآن بوده « وَإِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الْأَوَّلِينَ ، شعراء : 196، شوري : 13 » كه در کتاب تحريف شدهء دانيال همچون وسوسهء شيطان براي خيالبافي بر كشف اسم ذوالقرنين دگرگون شده است و عليرغم اينكه به حكمت الله، اراده بر افشاي هويت اشخاص در قرآن نيامده (آزموني بر تناسب عكس العمل اشخاص به كلام الله مجيد، بر فريب از شيطان ها « انعام : 71 » به شك و گمان و خيالبافي) به همين ترتيب آدرس و مشخصات مكان مأموريت هاي سه گانه، براي شناسائي اسم ذوالقرنين نيست كه با حل معماگونه آن، شخصيتي از سابقه ذهني و مشكوك تاريخ « قصص : 44-46، انعام : 116 » به گمان و خيالبافي در مطابقت با كارهاي خيالي اولين پادشاه چين و يا در تطبيق با جنگ هاي اولين پادشاه هخامنشي، از مقايسه حركت خيالی کوروش به غرب و شرق و شمال به وهم [تا به جاي بزرگي هاي الله، به شيطنت علاقمندان و دوستداران كوروش، (نشأت گرفته از کتاب مقدس) بدون مجوزي از الله، شخصيتي خاص براي كورش معرفي شده باشد و حتی بدون دليلي از الله او را پيغمبري معرفی نمايند، در حالي كه وقتي فرمان « اسراء : 4 » صادر شد بخت النصر صاحب نيروئي شديد و غارتگر و کشتار کننده بدون اينكه خود بداند مأمور نابودي مسجد بيت هميقداش شد و طبق آيه اسراء : 6 با بازگشت توبه كنندگان بني اسرائيلي به كلام الله، (مانند عزير و همفکرانش) بدون اينكه كورش نيز بداند، مأمور الله بر بازسازي مسجد برای لطف ومنت الله بر مؤمنان گرديد « اشعياء ، باب 44 :28 و 45 : 1-7، كتاب دوم تواريخ ايام، 36 : 22 و عزرا ، 1 : 1-4 »(و نهايتًا تيتوس ظالم هم مأموری برای تخریب و نابودي كامل مسجد) لذا تغير آيات الله به باب 8 دانيال، (طبق آيه حجر : 90-93) دامي برای علاقمندان به « رجمًا بالغيب » و سخنوريِ بدون ترسي از الله است « احزاب : 70 و 71 »، (حتی باب 10 و 12 نيز وسوسه اي برای وهم و خيال بر نظر دهی موهوم و حيالی و باطل كشف رمز ساعت مخفي آخرتی توسط بعضی است « طه : 15 »)] چنانکه فردوسي نيز با خيالبافي هاي شاعرانه (مورد تبعيت غاوون) اسكندر را نامزد نمود و همگي نيز بر اثبات مدعاي واهی خود بر فهم اسم ذوالقرنين هرچه دل تنگشان مي خواهد بگويند « كهف : 26 و 27، 104 »
اولاً اختلاف در سخن الله مطلقًا وجود ندارد. « مريم : 37، يونس : 93، زخرف : 65، سجده : 25، آل عمران : 19 » و معرفی های مختلف از يک شخص مورد مثال در کلام واحد و يقينی و درست و مطلق الله به عنوان تفسير و با احتمال و اگر و شايد و منطق و نظر بشری، نمايشی کذب از اختلاف در کلام محکم و قاطع و بر نشان دادن منيت و تكبر و بزرگ نمائی رأی شخص و شرک است « شوري : 9 و 10 و 14، بقره : 253 » و نظر سنجي و رأي اكثريت در باره آيات الله نيز مطلقًا باطل است « انعام : 116 » بلکه آيه شوري : 38 مجوزی برای شور و كسب رأي اكثريت در زمان پيغمبر در برخورد با مشكلي دنيائي است و ربطی به شور در کلام محکم الله ندارد « آل عمران : 159، نور : 62 »
ثانيًا هيچ يك از آيات كتاب الله سرگرمي و چيستان براي حل مثل يا معمائي براي 1400 سال بعد از نزول نيست، بلكه آيات قرآني مستقل از زمان و مكان و فهم و شعور و منطق و نظر انسان است که نور آن از سوی الله است و احدی نمي تواند در افزايش يا کاهش نور آن اثری داشته باشد « نور : 35 » « سبحان الله » و حتی اسم معدودي از اشخاص اعم از شاکر يا کفور « ذاريات : 56 » در هر حال فقط بر معرفي « عبدِ مطلق الله » است. « كهف : 1، علق : 10، مريم : 30 » تا راه بندگي مستقيم و حنيف و بي واسطه نسبت به فرامين الله، نشان داده شده باشد،« اسراء : 57، بقره : 256 » نه اينكه اسم و شخصيت احدی، به عنوان اولياء و صاحب اختيار و سخن گوي ديني در برابر الله عَلَم شود « اعراف : 3، زمر : 3، شوري : 6 و 9 » و اگر بر پيغمبر و حواريون موصوف به « الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ ، مدثر : 31 » و منتخب الله « هُوَ اجْتَبَاكُمْ ، حج : 78 » در روزهای اول بعثت كه نهايتًا حكيم نيز شدند « مزمل : 20، جمعه : 2 » فرضی بر فهم نام ذوالقرنين بو (آنطور كه اعلام كنندگان از افتخارات خود مي دانند) يقينًا به سبب ترس از الله و به عنوان شركت در مسابقه فهم كلام الله پی گيری و تأييد آن فقط بوسيله الله به تعهد « ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ ، قيامت : 19 » اعلام مي گردید زيرا وقتي پيغمبر براي زبان در دهان چرخاندن در زمان نزول وحي « قيامت : 16 » يا براي ناراحتي و اظهار تأسف بر عدم ايمان منكران و مشركان مورد تدکر قرار مي گيرد « توبه : 43 و 122 » به طريق اولی بر عدم اطلاع به چنين فرضی نيز مورد خطاب قرار مي گرفت « تحريم : 1 » و محول به مهتديان (خود خوانده) 15 قرن بعد و از متأخرين بذعت گذار نمي شد و آيه نشان مي دهد خواست الله بر عدم احاطه انسان به چنين دانشی بوده « وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ ، بقره : 255 » لذا معرفی های محتلف فقط نشان از خودسري و « رجمًا بالغيب » (تير در تاريكي) است.
بلكه داستان ذوالقرنين نيز مانند تمام سوره كهف توضيحي بر آيه 6 است كه رهبران مذهبي قوم مكه، شيطان هائي شبيه « يأجوج و ماجوج » (استعاره اي) و سامري گونه، تفقه و فهم كلام الله را بر مردم مكه مسدود كرده « يس : 8-10 » و به خواست الله در زمانش دست آنان نيز از فساد در زمين مكه و مسجد الحرام قطع خواهد شد « انفال : 35، اسراء : 81 » (که شد) حتي وعده حكومت الله توسط پيامبر و حواريون او « نور : 55 » طبق برنامه ريزي سوره قدر است. « مزمل : 9، صافات : 5، زمر : 10، شعراء : 28، صافات : 5، معارج : 40 »
2. حتي اگر سؤال در باره ذوالقرنين مسبوق به كتاب دانيال هم نباشد، آيات 83-98 مثال سوره هاي اعراف و شعراء و مريم ذکری است که اسم او طبق آيه « غافر : 78 و نساء : 164» در قرآن نيامده است و فقط الله با حضور مطلق خودش و با دقتي مطلق، حقيقت سخنان گذشتگان را با آياتی مثانی (بر اثبات سخن الله « يگانه نور » و نفی هر سخنی از غير الله « ظلمات کثير ») نقل قول و بيان مي فرمايد. « قصص : 44-46 »
متنی بی ارزش و سراسر کلی گویی
با سلام
دوست عزیز از شما که محققید این انتظار نمی ره شما با توجه به کدوم استناد میگید ذوالقرنین زمان حضرت موسی بوده و به کدام استناد میگویید کوروش در زمان سلیمان نبی بوده
ما قبل از اینکه مسلمان به دنیا بیاییم اریایی بوده ایم
قدیمی ترین منبع درمورد کورش سنگ نبشته بابل اوست وکورش این سنگ نوشته رابانام مردوک بت بابلی ها شروع کرده وتمام موفقیت های خود را ازاین بت می داند
درود بر کوروش بزرگ وتمامی ایرانیان آریایی
پیروز باشید
جاوید ایران
بدورد
واقعا عالي بود ممنون درودبر ايراني وايران دوست
درود بر کورش پیامبر صلح و ازادی
بسیار بسیار عالی.من عاشق ایران، ایرانی،تمدن ایران، و کوروش کبیر هستم .زنده باد ایرانی،زنده باد نام ایران و کوروش کبیر.از خوندن این ها اشکم سرازیر شد >ممنون
وقتی میخونم افتخار میکنم ولی وقتی تمام میشه و سرم رو بلند میکنم و اطرافمو میبینم ...
من هم بعنوان یک مسلمان ایرانی افتخار می کنم که کورش هخامنشی همان ذوالقرنین است
عالی
درود بر اسلام وزنده باد ایرانی وآریایی
تشكر از شما بابت نوشتن اين مطلب در باره ى تاريخ مشترك ما، من اهل افغانستان و هم ديار مسعود بزرگم و واقعا بر تاريخ خود مي بالم.
با درود بر آزادیخواهان! بدی ما ایرانیها اینه که هنوز نتوانستیم آزادی را معنا کنیم.
كوروش بزرگ بود
منم بعد ازکلی تحقیق گرفتم ماچقدرنسبت به این خاک عزیزبی تفاوتیم مرسی از نوشته خوبتون
اگر از راز و طراحي سد ذولقرنين ياد بگيريم
بر روي رودخانه ها سدهايي مي توانيم بسازيم
حداقل 1000 سال به تعمييرات نياز ندارد و همچنين مي توان شهر هاي زيرزميني بسازيم
من با كوروش كبير به ايران وايرانى بودنم افتخار ميكنم
به نظرم اینکه کورش واقعا ذولقرنین هست یا نع اصلا مهم نیست
چیزی که خون ادمو به جنبش در میاره اینه که واقعا چقدر یه آدم باید بزرگ بشه تا بتونه تمام کره ی خاکی رو تو خودش جا بده
واقعا شخصیتش کنجکاوی آدمی رو برمی انگیزه
فکر کنم تمام عمرش از اسب پیاده نشده بوده
دشمنان ایران بدانند با منفی زدن به دیدگاه های ایران دوستان , گره ای از عقده گشایی آنان باز نخواهد شد.
سلام.همه شواه و قرائن در ذوالقرنین بودن کوروش حکایت میکند
******پارسیان تا ابد زنده اند*****
و ما باید خود ساخته و با فرهنگ باشیم همه ی ما میتوانیم مثل کورش باشیم
با این همه افتخارات کورش که برای ایرانیان اورده برای ایرانیان متاسفم که تخت جمشید زیر اب رفته و فرهنک از یاد رفته را با بی غیرتی فراموش کردند
‏(کـــــورش)بخواب مابیداریم....
ای وای بر ما.چی بودیم و چی شدیم
اقای محترم زیر اب رفتن مقبره کوروش کذب محضه
آری کوروش کبیر افتخار ایران است اما...
چه فایده که نامی از او تنها در ایران نیست.
حتی ۷آبان که روز کوروش کبیره در تقویم شمسی جایی نداره!!!
سلام بابت این مطالب از شما تشکر میکنم که تاریخ کورش رو زنده نگه داشتید امیدوارم همه مثل کورش باشن
دوستان عزیز تا کی میخواهید با این توهم زندگی کنید مگر کوروش همان کسی نیست که با وحشیگری تمام قوم مارلیک را از بین برد مگر همان کسی نیست که بابل را با خون یکسان کرد
درود برشما
بسیارعالی بود
اما بهتر ازهر کسی خودمون باید بدونیم همه کتاب ها یی که مقدس قلمداد می شوند
تحریف شدند
الاقرآن معجزه کبیر پیامبر
مابراساس دینمون نظرمیدیم
پس کوروش پیامبر بزرگی بوده
مثه سلیمان نبی
عالي
اگر ایران به جز ویرانسرا نیست،من این ویرانسرا را دوست دارم
سلام چرا تاریخ رو چپه به خورد ملت می دید 1- علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فرمودند که وقتی به اسم ذوالقرنین رسیدم شک کردم که کوروش هست یا نه 2- چرا می گید کوروش قوم یاعجوج ماجوج رو شکست داد کوروش که 529-559 قبل میلاد زندگی می کرد ولی قوم یاجوج و ماجوج که قبل حضرت موسی می زیستند
درود بر کوروش
اي كاش ي كوروش ديكه به وجود مي امد
چوایران مباشد تن من مباد
من به عنوانه یک نو جوانه ایرانی خیلی خوشحالم که یک ایرانی هستم و به خودم میبالم که کسانی همچون کوروشه بزرک در تاریخه سرزمینه من هستند و از شما متشکرم که چشم من را نسبت به سر زمینم با کردید
به نظرمن خدا بهتر ميدونه اينقدرهم تن كوروش تو قبر نلرزونيم.
خیلی خوبه که این بزرگان به فکر ایران باستان هستد ولی به نظر من میخان گذشته ی ایران رو به روش خودشون بگن نه چیزی که وجود داشته ، درسته قسمتی از مطالب حقیقت داره ولی قسمتیش فقط حدس و گمان نویسندست درست مثل دین اسلام که در موردش میگن و لی همه شو نمیگن . یا بهتر بگم در مورد تفسیر خودشون به ما هم می قبولونن...
درود بر کوروش بزرگ و همه ایرانیان
امید وارم همه ی ایرانی ها موفق باشند و بتوانند ایران را در همه ی رشته ها پیروز کنند
ماایرانی هستیم"اریایی از نسل کوروش شما اینو فراموش کردید؟؟؟؟؟؟؟این اجازه رو ندهید که فرهنگ اصیل اریایی ما به دست فراموشی سپرده شود پس تا میتوانید در حفظ فرهنگ خود کوشا باشید
کاش دستیابی به حقایق امکانپزیربودهرمنبعی بنفع خودوسیاسته معتقدباون اطلاعات میده حیف ....
کورش کبیر یکتا پرست نبود بلکه آتش پرست بود و اتشکده ی او هم اکنون در تخت جمشید موجود است
اردلان" نام قدیم کردستان بوده است که در زمان رضاشاه تغییر یافت و همچنین نام کهن ترین و قدرتمندترین ایل کرد ایران میباشد که بیش از 700سال حاکم کردستانات ازهمدان تا موصل بوده اند(تمام مناطق کردنشین)
اميدوارم,كه دوباره منشور كوروش به ايران بازگردد,زنده بادكوروش به خاطر اين حرف(دستور دادم تاجسمم را بدون تابوت وبدون موميایي كردن دفن كنندتا تااجزاي بدنم,ذره ذره ایران راتشکیل دهد)بایداين سخن راباطلابنويسند,وبر دروازه هاي ايران نسب كنند,
با سلام ودرود بر ایران و ایرانی
دروغ بود خوب خندیدیم
فقط من میخوام اینو بگم بیشتر این افرادی که توهین به تاریخ ایران و کوروش کبیر میکنند از اون ترک های افراطی بی هویت و بی ریشه هستند که از اسیای میانه و مغولستان کوچ کردند به سرزمین ایران زمین.
درود بر کوروش کبیر به خودم میبالم که همچین پادشاهی برایران حکومت میکرده
من هم سخنان امید ک.ز.ز رو تائید میکنم
و این رو هم به سخنانش اضافه کنم که :
حضرت سلیمان از خداوند متعال درخاست کرد که یه مملکتی به او دهد که هیچ کس نه قبل و نه بعد و نه همزمان با او به بزرگی ان داشته باشد
و خداوند متعال درخاست او رو پذیرفت
در حالی که نویسنده ادعا کرده که ....
ضمنا کتیبه حمورابی مگه چند هزار سال قبل از منشور کورش نبوده ؟
کوروش کبیر: در دنیا از سه اهنگ می هراسم صدای کودکی از بی مادری . صدای عاشقی از جدایی وصدای مجرمی از بی گناهی
زنده باد کورش کبیر
اونایی که الگوی زندگیشون شده سخنان کوروش کبیر شما اصلا چیزی از کوروش کبیرو دینش میدونین؟؟؟
کوروش کبیر آتش پرست بوده و شما الگوی زندگیتونو یه آتیش پرست قرار دادین...
من موندم چرا وقتی ما امامی داریم که خدا به پاکیش شهادت میده به این اشخاص رو میاریم؟؟؟چرا واقعا؟
ذولقرنين چهار ويژگي مهم داشت1-فاتح جهان2-دو شاخ داشت3-سدي را بنا كرد 4-يكتاپرست بودكه همه اينها را اسكندر دارد به غير چهارم(فاتح جهان كه بود2-در زمان خيلي قديم تصوير اسكندر با دوشاخ در سر روي سكه ها حك مي شد كه هنوز هم نمونه هايي از ان سكه ها موجود است3-ساختين سد مشهوري معروف به سد اسكندريه 4-در مورد يكتا پرست بودنش دليلي در دست نيست
من نمي فهمم كوروش كدام يك از اين ويژگي ها را داشته كه بعضي ها به زور مي خواهند كوروش را ذولقرنين معرفي كنند هي استناد مي كنيد به اون سد قفقاز مگه اين سد را اسكندر نساخته بر فرض محال كه اسكندر نساخته طبق كدام مدركي مي گوييد كورش ساخته واقعا كه دروغگويي هم حدي دارد كل دنيا به اتفاق دانشمندان سابق ايران اسكندر را ذوالقرنين مي دانن(بو علي سينا يكي از بزرگترين دانشمندان ايران تا حدي مطمئن بود كه در تا ليفاتش اسكندر مقدوني را اسكندر ذولقرنين مي اورد) ما مي خواهيم به زور كوروش را ذولقزنين كنيم مگه اين ضرب المثل را فراموش كرده اين :"سد اسكندر باش" هه هه هه از فردا بايد بگيم همچون سد كوروش باش ضمنا علامه طباطبايي نگفته كوروش ذولقرنينه فقط گفطه شخصيت كوروش نسبت به اسكندر به ذولقرنين نزديك تره
باسلام بدبختى ماهمىنه موقع تعرىف از بزرگانمون برا خودمون همه دانشمند مىشن
واقعا عالی بود دمتون گرمبه کوری چشم اونایی که نمیتونن ایران و فرهنگ تمدن ایران رو ببینن
تمام چیزهای که نوشتید باید از نوع ثابت کنید چون کوروش مبلغ توحید نبوده و بت پرستان را آزاد گذاشته و این بخاطر استثمار بت پرستان بوده.کوروش خود شروع کننده جنگ بوده آیا پیمبری یا مصلحی خود شروع کننده جنگ است.
افتخار بزرگی نصیب ما ایرانیان است تا باشد از این افتخارها.به امید آنکه همه راه اورا در پیش بگیریم.
خوب بود
ای کاش دوباره ایران آباد شود ولی چون بعضی ها هستند نمی شود
به ایرانی بودنم افتخار می کنم
زنده باد ایران و کوروش کبیر...
با سلام خدمت هم وطن آریایی
واقعا آدم میباله به این بزرگ مرد آریایی کورش پیامبر
به امید روزی که ثابت بشه جدم کورش پیامبر الهی بوده .
زنده باد کورش پیامبر
با سلام
تا حالا این سوال به ذهنتون رسیده دوستان که چرا قبل از حدودا 150 سال پیش که به جرات میتونم بگم توی هیچ کدوم از کتبمون حتی اشاره ای هم به فضاءل امروزی جناب کوروش نشده ؟
مثلا شاهنامه فردوسی و حافظ و مثنوی و...
من به تمدن ایرانی بودنم افتحار میکنم یادت همیشه در وجود ما ایرانیان اریایی هست و خواهد بود تاریخ هیچ وقت گم نمیشه چه بد چه خوب به ایرانی بودنم افتخار میکنم
سلام
باور کنید از 24 ساعت گذشته ولی کسی نظر قبلی منو نذاشته !
جناب امید خان،لطفا سندی مبتنی بر اینکه در زمان موسی نیست و در زمان سلیمان هست ارایه دهید و بگویید اصلا چه ربطی به موسی و سلیمان داشته است مطالب ذکر شده بالا؟در ضمن کسی که اعنقاد به فرشته دارد ؛نمیتواند خدای یکتا داشته باشد ؟آیا؟
هه چی بودیم چی شدیم!!!!!!!!!!!
درود برکورش کبیر
کوروش غلامم
با درود بر روح پر برکت و نام نیک سرورم کورش کبیر.
سلام! بااين كه ما ايراني ها چنين افتخار بزرگي درون تاريخمون هس چرا بايد داخل تقويمامون اثري از تولد ياشهادتش نباشه به نظرتون چرا از تقويم حذفش كردنننننننننننننننننننننننننن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کوروش ی امپراطور بود ن چیزه دیگه ای الکی اینقد بزرگش نکنید
درود بر کوروش بزرگ
درود‏ ‏برادران‏ ‏و‏ ‏خواهران‏ ‏،‏ ‏ ‏لازمه‏ ‏ی‏ ‏چیزی‏ ‏رو‏ ‏گوش‏ ‏زد‏ ‏کنم،‏ ‏لطفا‏ ‏خواهش‏ ‏میکنم‏ ‏التماس‏ ‏میکنم‏ ‏وقتی‏ ‏اسم‏ ‏از‏ ‏نماد‏ ‏ایران‏ ‏بزرگ‏ ‏ایران‏ ‏تاریخ‏ ‏ایران‏ ‏قدمت‏ ‏ایران‏ ‏پدر‏ ‏ایران‏ ‏آبروی‏ ‏ایران‏ ‏شرف‏ ‏ایران‏ ‏‏ ‏کوروش‏ ‏بزرگ‏ ‏میارید،‏ ‏جلوش‏ ‏از‏ ‏کلمه‏ ‏کبیر‏ ‏استفاده‏ ‏نکنید،‏ ‏کوروش‏ ‏نماده‏ ‏پارسه‏ ‏و‏ ‏کبیر‏ ‏ی‏ ‏کلمه‏ ‏عربیه‏ ‏این‏ ‏دوتا‏ ‏نباید‏ ‏با‏ ‏هم‏ ‏استفاده‏ ‏بشن،‏ ‏خواهش‏ ‏میکنم‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏پس‏ ‏بگویید‏ ‏کوروش‏ ‏بزرگ،‏ ‏همه‏ ‏بگوییم‏ ‏کوروش‏ ‏بزرگ
چرا دیدگاهی که من دیروز نوشتم نیومده رو سایت ؟
زنده باد ایران
زنده باد ایران و ایرانی و کوروش
درود برکوروش کبیر بزرگ مرد تاریخ ایران زمین.
درود بر کورش پدر ایران زمین
کوروش بزرگ
عالی
چرا نبايد اسم کورش درکتابهاي تاريخ باشد.
سلام ممنون از نویسنده محترم کوروش کبیر مردی بسیار بزرگ بود با قلبی بزرگ و امیدوارم که ما ایرانیان نسل کوروش بهش احترام بذاریم باتشکر
متاسفانه ما ایرانی ها خیلی دوست داریم هرچیزی را به خودمان نسبت دهیم
خیلی علی بود.من 13 سال دارم و به کوروش کبیر افتخار می کنم چون زندگی و حکومتش بر پایه ی گفتارنیک،پندارنیک و کردار نیک بود و امروزه همه باید از او درس بگیرند.
ایرانی هستم ایرانی میمانم وبه ایرانی بودنم افتخار میکنم به خاطر خاک میهنم جان میدهم و برای پادشاهم کوروش سرم را .
عالی
با سلام و احترام
از شما تشکر میکنیم
با سلام و احترام
از شما تشکر میکنیم
برادر ایرانی بیاید ، خودمون را زنده نگه داریم
چرا باید اجزای میراث فرهنگی ما از موزه های اروپا سر در بیاره
کوروش کبیر بود که صلح رو آغار کرد .یهودی هارو از بند بابل آزاد کرد .کوروش کبیر ساخت حقوق بشر باسه همینه دارم یه غرور قشنگ .تقدیم به همه *آریایی ها*
به امید روزی که خودمون ایرانی بودنمونا کشف کنیم
خوب بود.(گیرم پدر تو فاضل/از فضل پدر چه حاصل)سعی کنیم اعمال ما مثل کوروش اینا باشه که آیندگان از ما به نیکی یاد کنن.
زنده باد ایران با تمدن بزرگش که مردان بزرگی چون کوروش کبیر در خود پروراند.
نگید کوروش کبیر ، بگید کوروش بزرگ
با تشکر از نوشته های شما دوست عزیز..
این خیلی خوبه که ما تمدن باشکوهی داریم..
من که کاملا گیج شدم هر چی بیشتر تحقیق میکنم بیشتر گیج میشم اخرشم نفهمیدیم منظور قران از ذوالقرنین کیه
با این همه نشونه کدوم ادم عاقلی به اینکه کوروش ذوالقرنین شک میکنه
اینا نشانه قرت بودن ما در اون موقست بنابراین بزن اون دست قشنگرو
با سلام ودورود مطلب جا لبی بود دورود بر ایرانی وطن برست
بسیار عالی بود.به امید روزی که ما ایرانیان کورش کبیر را ارج نهیم تا شاید به تمدن هفت هزار ساله خود باز گردیم.
عشق من ایران من.واقعا عالی بود خیلی مطالب زیباومفهومی بود.ر
به امید روزی که همه ایرانیان برای بازگشت شکوه و قدرت کورش کبیر تلاش کنیم.تا حداقل خارجی ها مقبره کورش رو ازمون نگیرند.
درود بر ایران دوست
جالب بود ممنون بابت نوشته هاتون .
کورش ای بزرگ مرد پارسی به تو افتخار خواهیم کرد. باشد که روزی شاهد بازگشت شکوه و قدرت امپراطوری ات توسط رهروانت باشیم.
تا زمین در گردش و تا اسمان در چرخش است یاد شاهانی چو تو بر قلب ما ارامش است.
کوروش کبیر بزرگترین شخصیت تاریخ ومایه افتخار ایران است
عالی بووووووووووووووووود.
عالی
سلام احساس غرور بر میداره ایرانیو وقتی درباره کوروش یا همون ذوالقرنین میخونه.
برادر من مراد از « ذوالقرنین » یکی از پادشاهان عرب و یا اسکندر رومی بوده نه کوروش کبیر
زنده باشید ای فرزند کورش .زنده باد
خیلی خیلی عالی افرین برغیرت ایرانیتان
باسلام خدمت شما
شما گفته بدید که کوروش دیواراهنین دربرابر یاجوج وماجوج ساخته است در صورتی که بهد شماگفته بودید که درحال حاضربقایای ازاین دیوار باقی مانده است
ولی درحدیث امده که دیواری که ذوالقرنین درست کرده هنوز باقی وتا قیامت که یاجوج وماجوج میاند باقی میماندودر قیامت تخریب میشود ولی شما گفتید که تخریب شده است
باتشکر
ای ول درود بر تو ای نویسنده حاااال کردم انرزی گرفتم
ای کاش یک تیم تحقیق برای جستجو به قفقاز میرفت
زنده باد ایران و ایرانی...درود خدا بر پادشاه ایران کورش کبیر
به دور از تعصب........ کوروش به هیچ عنوان نمیتواند ذوالقرنین باشد..
بهترین دلیل برای اثبات اینه که درزمان پیامبر از ایشان درباره شخصی که نامش به نیکی در کتاب های تورات وانجیل اومده می پرسن .حالا اون شخص خوش نام جز کورش کبیر کی می تونه باشه؟
بسیار بد بود نخواندم
درود بر نویسنده
فوق العاده و عالی بود
از ديدن اين تصاوير خيلي دلم ميگيره
لعنت بر وطن فروشانی که تاریخ ایران و بزرگی کورش را جعلی میدانند!
جاوید باد ایران
بسیار عالی بود فوق العاده
کورش بلند شو وقت خواب نیست
خوب حق دارن
باسلام به همه ايرانيان اصيل پاک سرشت اريايي و درود به روح پاک کوروش کبير افتخار ايران وايراني
درود بر کوروش کبير
لعنت خدا بر اسکندر مقدوني
دورد بر شما.نکات جاللب وزیبایی بود.ممنون.ما فرزندان کوروش یم و باید نام کوروش رو باسربلندی فریاد بزنیم. خدایا مردمانم را از دروغ و حرامی دور بدار. کووش بزرگ
این سایت مخصوص کوروش پرستان هست نه ذوالقرنین
سلام.چرا ما تو مملكت ايراني اسلاميمون واسه كوروش مراسم نداريم؟
سلام ممنون بابت اين مطلب.من به تاريخمون و به کوروش کبير افتخار ميکنم.
متاسفم واسه کسايى که سعى دارن اىن تارىخ با ارزش و پر عظمت ما رو حذف کنن.الان کتاباىى اومده که مىحواد ثابت کنه تخت جمشيد ساخت کوروش نيست و غربيها اونو ساختن. هموناىى که خودمونو نابود کردن حالا هم ميخوان تارىحمونو نابود کنن.
قضيه ماايرانيا اينه:
يک داستان کوتاه
خواب دیدم قیامت شده است. هرقومی را داخل چاله‏ای عظیم انداخته و بر سرهر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله‏ی ایرانیان. خود را به عبید زاکانی رساندم و پرسیدم: «عبید این چه حکایت است که بر ما اعتماد کرده نگهبان نگمارده‏اند؟»
گفت:
«می‌دانند که به خود چنان مشغول شویم که ندانیم در چاهیم یا چاله.» خواستم بپرسم: «اگر باشد در میان ما کسی که بداند و عزم بالا رفتن کند...» نپرسیده گفت: گر کسی از ما، فیلش یاد هندوستان کند خود بهتر از هر نگهبانی لنگش کشیم و به تهِ چاله باز گردانیم!
قبل از هر کسى خودمون خودمونو نابود ميکنيم نىازى به دشمن نيست.
زراتشت نامه هم که در سال 1278 ميلادي ( 727 سال پيش ) توسط بهرام بن پژدو نوشته شد پيشگويي ها يش را از اينده وخيم ايران به صورت شعر در آورده
لطفا تاریخ باشکوه ایران را با اسلامی که با زور بر ایرانیان تلقین شده و عواقبی جز از بین رفتن هنرمندان ودانشمندان اصیل ایرانی و باعث خراب شدن ایرانیان در اذهان جهانی شده ننمایید. کو امثال سعدی ، حافظ ، زکریای رازی و ...
بسیار عالی بود امید است در راه پویای فرهنگ اصیل ایرانی اقدامات بیشتری صورت گیرد
بسیار عالی بود امید است در راه پویای فرهنگ اصیل ایرانی اقدامات بیشتری صورت گیرد
سلام
از مقاله بسیار خوبتون تشکر میکنم.
خیلی ازشخصیت کوروش خوشم میاممنون
عالی بود عالی
اونی که میگه نباید تاریخ رو با رویا نوشت ....
متاسفانه امروز در تاریخ نویسی بسیاری از افراد آرزوها و خیالات خود را دوست دارند بنویسند نه واقعیت ها را
درود بر کورش کبیرم
ایرانیان نزد خداوند یکتا عزیزند
امید ک.ز.ز
احسنت یاوه گویان را خاموش کردید
یک چیز برای من جای سووال است که این متن به این سنگینی از کجا و از چ زبانی ترجمه شده است.
توهم و بس .
احسنت خیلی زیبا بود درود برشما
با توجه به اینکه احتمالا جمعی از اساتید این مقاله و کامنت ها رو میخوانند، خواهشی که از حضورشان دارم معرفی چند کتاب تاریخی که روایتی درست و نزدیکتر به حقیقت در خصوص کورش بیان بکنند را دارم.
با تشکر
برای بنده قطع و یقین ودر حد یک باور دینی است که کورش کبیر به استناد تعاریف صریج کتاب دانیال نبی و توضیحات متقن و نسبتا مفصل ومدلل قرآن کریم که حتی مختصات جغرافیایی مسیر دوالقرنین رانیز صریحا بیان فرموده است "بی هیچگونه شک و شبهه ای "ذوالقرنین همان کورش کبیر است
چی بگم والا هر کی ذالقرنین بوده دمش گرم که اسمش تو قرآن بوده
دستد دردنکنه
بسیار عالی بود
درود بر ایران درود بر کوروش
آیه قرآن این است:
قَالَ هَـٰذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي ۖ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ ۖ وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا
فراماسونری ها حدود 500 سال هست که تغذیه و تاریخ و فرهنگ ما رو عوض کرده اند و تمام داشته های ما رو گرفته اند با نگاهی به تاریخ میبینیم که طی این 500 سال ایران سال به سال از همه نظر ضعیف شده است با این تفسیر به گفته ها و مطالبی که کمتر از 500 سال قدمت دارد
با هر نظر وبا هر منطقی که هستید موفق باشید بیایید عدالت و یکتا پرستی ومهربانی را پایه و اساس اعتقادات قرار دهیم با هر بهانه ای درود بر کورش بهترین بهانه من ایرانی
با سلام بنده نظری متفاوت دارم کوروش کبیر هرچند خوب باشد ولی معصوم نیست وخطاکار هم بوده است درقیاس با آتیلا شاید آتیلا خونخوار بود
چرا تو کتابا مدرسه رسانه از اوستا زرتشت کوروش حرفی نیست
اگه مستند کروش وتخت جمشید دکتر پورپیرا اجازه ی پخش در تلوزین ایران داده میشد اون وقت میدیدین که چندین ساله بایه تاریخ دروغ ویه قهرمان الکی به نام کروش سروکار داشتین.توصیه میکنم حتما ببینین.تاتاریخ جعلی که یهودیان دردانشگاه های اروپایی برایتان نوشتن رو ملاحضه فرمایین.حتما مستندرو ببینین.
زنده باد اسلام وايراني
زنده باد ایران
وقتی کوروش به سایر سرزمینها لشگرکشی میکند بگویید کشورگشایی میکرد ولی به حمله سایرین به ایران از اصطلاح قتل و غارت استفاده کنید.
نژادپرستی عقیده خوبی نیست.
درود بر شاه شاهان کوروش کبیر
بسیار عالی بود
کوروش خونریز و متجاوزی حتی به مراتب بدتر از اسکندر بوده
سلام
جسارتا حق با محقق هست
واقعانمیدانم چی بگم تاریخی بزرگی که داریم اما هیچ اسمی ازش برده نمیشه اهمیتیم نمیدن بهش!
کسی که ایران بوجود آورد.
تاریخ الان بعد انقلابه
بسيار تحسين برانگيز بود.کوشا باشيم باقيمانده پارس رااز دست
ندهيم.
ممنون خیلی به دردم خورد
زنده باد ایران و ایرانی
فقط وقتی به یاد کوروش کبیر می افتم به ایرانی بودنم افتخار می کنم. یادت جاوید بزرگ مرد تاریخ هر چه کنند نامت فراموش نخواهد شد.
خیلی عالی بود ممنون از مطلب خوبتون
تعصب نیست حقیقته
اما کتیبه ها هستن اونا انسان های دادگری بودن اگر نوشته ی مورخان یونانیم بخونید متوجه میشید
درود بر كوروش
كوروش بزرگ و منشور آزاديش چراغ راه آدميان زنده باد ايران

کــــــــــورش شـــــاه دنیـــــــا
زنده باد ایران
چه کوروشی کدام کوروش
ماتمدن را زمولامان علی (ع)داریم وبس
11,529
نفر پسندیده اندبیشتر
استاد رائفی پور 【 حرف حق 】 ┘◄ ﯾﮏ ﻣﺪﺗﯽ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ...
حیات طیبه جلیلی

استاد رائفی پور 【 حرف حق 】

┘◄ ﯾﮏ ﻣﺪﺗﯽ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻤﻪ ﻣﻠــﯽ ﮔﺮﺍ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺍﺯ ﮐــﻮﺭﻭﺵ می کنند!

✘ ﺍﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﺍﯼ ﮐـــﻮﺭﻭﺵ! ﺗﻮ ﺑﺮ ﺗﺨــﺖ ﭘﺎﺩﺷــﺎﻫﯽ ﺑﻮﺩﯼ ﮐﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻓﺘﺢ ﮐﺮﺩﯼ ؛
✔ ﺍﻣﺎ ﻋﻠـــﯽ (ﻉ) ♥ ﺑﺮ ﺗﺨــﺖ ﭼـــﻮﺑﯽ ﺑﻮﺩ و ﺩﻝ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻓﺘﺢ ﮐﺮﺩ !

✘ ﮐــﻮﺭﻭﺵ ﺗﻮ ﺛﺮﻭﺗﻤــﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺩ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﯼ ﻭ می بخشیدﯼ ؛
✔ ﺍﻣﺎ ﻋﻠـــﯽ (ﻉ) ♥ ﺩﺭ ﺧﻠﯿﻔﮕﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﺎﺭﮔــﺮﯼ ﮐﺎﺭ ﻣﯿﮑﺮﺩ ﻭ ﭼﺎﻩ آﺏ ﻣﯿﺰﺩ ﻭ می بخشید !

✘ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﺗﻮ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﻫﺎ ﺭو ﺳﯿﺮ ﻣﯿﮑﺮﺩﯼ ﭼﻮﻥ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﯿﮕﻪ ﺗﻮ ﺳــﯿـﺮﺗﺮﯾﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ آﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩﯼ ؛
✔ ﺍﻣﺎ ﻋﻠـــﯽ (ﻉ) ♥ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﻣﯿﻤﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺳﯿﺮ ﮐﻨﺪ ....

✘ افتخار ما به آریایـــی بودنمان نیست...
✔ افتخار ما به شیــــعـه علـــی (ع) ♥ بودنمان است...
شما اول بدون استفاده از تورات و نوشته های خیالاتی افرادی چون هرودوت ثابت کنین که کوروشی بوده، بعدش ثابت کنین آدم خوبی بوده و بعدش ثابت کنین ذوالقرنین بوده.
اصلا کی گفته ما از نسل اونیم؟!
سلام،این طبیق کاملا اشتباهه
با سلام
واقعا کوروش کبیر بزرگترین پادشاه جهان هستش و تمام دنیا
خدایا خود بزرگی و بزرگانی در سرزمین پارس قرار دادی، تورا شکر می گویم
در مورررد چیزی که من می خواستم نبود
سلام میخواستم به اون اقای بگم که این وبلاگو نوشته بگم تو هیچ حقی تداری به اتیلا و مغول توهین کنی
درود بر تمام ایرانیان یکتا پرست، درود بر کورش و خداوند یکتا، درود بر ایرانی ، میهنم با تو چه کردند.......
درود به فرزندان کوروش
کوروش واقعه همون ذوالقرنین قران است
بسیار علمی و عالی و مستند.
سپاس از نوشته درخور جناب میرسنجری گرامی.
پاینده ایران اسلامی.
اميداست روح پاك كوروش همه ماايرانيان رابه اصل هويتمان هدايت بفرمايد حضرت كوروش بمعناي صلح وبردباري بخشش است ايراني وارياي جماعت همين خصلت راداشته ودارند نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام به نظرمن کورش هرچقدرهم بزرگ باشه درمقابل حضرت علی چون شمعی است درمقابل خورشید
اولاُ اگه قران خوندی ذوالقرنین شخصی که از شرق تا غرب دنیا رو گرفته وشخصی عادل بوده
ثانیا شما تاریخ رو نخوندی کوروش که از شرق تا غرب دنیا رو نگرفته بود دوم کورش که جنایت های زیادی دارد
یکی نیست به این نویسنده بگه که اگه دشمنت از یک چیز تعریف خوب کرد بدان ان چیز اشتباه است
زیبا بود .درود. بر ایرانیان با تعصب.
بنظر من که سوالاتش کاملا منطقی و تامل برانگیزه
ممنون از مطالب زیبایتان.
من از این گریه ام میگیرد که چرا در کتابهای تاریخ مدارس بزرگی و عدالت و دیگر صفات پاک و پسندیده ی کورش شایسته تعریف نمیشود و بچه ها و جوانان ما باید در جاهای دیگر سراغ تاریخ و اصل و ریشه ی تاریخ پر افتخار خودشان بگردند.
واقعا متاسفم با این متنتون.

خیلی ساده اید.
برای بعضیها متاسفم که تاریخ و هویت آریایی خودمان را دارن بدست فراموشی میسپاریم
سلام به همه ایرانیان فقط نمیدونم چرا سالروز کوروش رودرایران تنها پاس نمیدارند
سلام خسته نباشيد به اميد اينكه راستي و انسانيت بر دروغ وناداني پيروز گردد
یعنی این ایرانیا موجودات احمق و البته دوست داشتنی هستن. خودشون خودشون رو تایید میکنن برای خودشون تاریخ میسازن و به آون افتخار میکنن. اخی حیوونکیا.
ممنون افتخار میکنم که ایرانی ام
اقای امید ک ز ز من از گفته شما بسیار عصبانی شدم این همه مدرک که کوروش مطابقت داره
باسلام
علامه طباطبایی نظر قطعی ندادن بلکه در تفسیر المیزان احتمال آخر کورش کبیر است(در المیزان حضرت علامه 6احتمال ذکر کردند)
سلام جناب امید وجودوزندگی هرکس بواسطه هویت اوست
سلام به همه ی ایرانی ها اصیل ۰
میخوام بدونم اگر کورش کبیر ایرانی هست پس چرا مردم ایران اجازه میدن که کشورهای غارتگر باستانهای مارو بدوزدن چرا باید منشور ما تو موزه ملی بریتانیا باشه ۰
امید روزی که تمام مردوم تو آسایش باشن
توصيه ميكنم قرآن را برداريد و آيات ٨٣ تا ٩٨ سوره مباركه كهف مربوط به ذوالقرنين را بخوانيد
درود بر ایران وابرمند تاریخ ان کوروش کبیر
درود بر کوروش کبیر که من با او تونستم راه راست وخداپرستی روپیداکنم وبه آرامش برسم کوروش آریایی یعنی خدااپرستی وانسانیت نه مرده پرستی یا نژاد پرستی
من ز نژاد کورشم ، آزاده ای پر شورشم
پیکان تیر آرشم ، خون رگ سیاوشم
من کاوه ی آهنگرم ، تا به ستم نیاورم
از چرم پرچم ساختم ، تا بر ستمگر تاختم
برماست که صفات نیک نیاکانمان را سرلوحه زندگی اینده خود سازیم
دانلود برنامه رایگان کوروش بزرگ در بازار
کوروش کیلویی چنده .
هرکس توانسته از این خاک واین مرز وبوم دفاع کند درهردوره ای که باشد قابل احترام میباشد افرین بر همت ایرانیان در هر دوره از تاریخ چه گذشته چه حال.
اگر ایران ستیزان آگاهی کافی داشته باشندآب در هاون نمیککوبند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
بله بحث کردن با شونیست کوروش‌پرست آب در هاون کوبیدن میتونه باشه
سلام دوست عزیز خسته نباشید. من از طرفداران کوروش بزرگ هستم اما چند وقت پیش استوانه ی کوروش را خواندم. کوروش از بت بعل و نبو و مردوک تشکر کرد و آن هارا ستایش کرد. لطفا به من کمک کنید دوست ندارم دشمن کوروش بزرگ باشم.
متاسفانه برای ناشر این دورغ ها و افراد نا آگاه و بی سواد که فقط بلدن به به و چه چه کنند غافل از اینکه همه گفته های بالا تحریف شده و بزرگ نمایی شده...همه شعرای تاریخ ایران از اسکندر مقدونی به عنوان ذوالقرنین نام بردن و اما در این نوشته به وفور از تحریفات و ... به چشم میخورد.در قران هیچ اسمی از کورش برده نشده و فقط از ذوالقرنین استفاده شده که تعدادی پان ایرانیسم برداشتشون این بوده که همان کورش هستش.بزرگترین دانشمندان ایران مانند : طبری ، میبدی ، شیخ طبرسی ، ابولفتوح رازی ، امام فخررازی ، قرطبی ، و بیضاوی بر این قول اند که ذوالقرنین همان اسکندر مقدونی یا کبیرجهان گشای یونانی است...موفق باشین...!!!!!!!!!!!!!
سلام خدمت دوستان استاد امید عالی بود فیض بردم با معلوماتی که از کوروش دارم افتخار به نام‌کوروش باعث ننگ است چون ازدواج با محارم واتش پرستی وقتل وغارت به گوش میخوردپس به چی افتخار میکنید بنده به ایرانی بودن ومسلمان بودن مفتخرم
کورش از منشور خودش و از کتیبه های به جا مونده مشخصه که بت پرست بوده
در تحقیقاتی که من در مورد زندگی کوروش از بدو تولد در پاسارگاد تا موقع مرگ درماوراءالنهرداشته ام او هیچ وقت نه اتش پرستید نه در دولت او ازدواج مهارم بود.اوفقط به همه خدایان احترام گذاشت.وبه خدای خاصی اعتقاد نداشت.
( ای شخص، هر که هستی، بدان این کوروش بنیانگذار شاهنشاهی ایران فرمانروای جهان است.این یادگار او را با حسودی منگر )
اونای که با این گفته ها هنوز از کوروش کبیر به بدی یاد میکنند اصلا ایرانی نیستند
آنها میخواهند هم ایران ماکورش وهم دین ما محمد را خراب کنند ما نخواهیم گذاشت.
سلام عالی بود..
سلام همه دنیا به بزرگی کوروش و قضیه‌ی ذوالقرنین اعتقاد دارند
آقای امید ک.ز.ز که نوشتید یکی از محققین عهد عتیق هستید کوروش در زمان حضرت سلیمان نبی بود؟
خدایا همه ی مارا آدم کن
متاسفم
اکبر تو ایرانی نیستی
تو یه وطن فروشی بیش نیستی
تحقیقات فراوان در این زمینه به من اثبات کرد که کوروش بزرگ خود خدا بود که برای نجات انسانیت و تولد قانون خود را به شکل انسان در آورده بود.
اکبر جون حالت خوب نیست؛
پیشنهاد میکنم قبل از این که با تعصب راجع به عقیدت صحبت کنی کمی اطلاعاتت رو در زمینه ای که کنفرانس میزاری بیشتر کنی
اکبر جون حالت خوب نیست؛پیشنهاد میکنم قبل از این که با تعصب راجع به عقیدت صحبت کنی کمی اطلاعاتت رو در زمینه ای که کنفرانس میزاری بیشتر کنی
اونایی که میگن کوروش ذوالقرنین نیست، هنوز نمیخوان باور کنن که حتی پیامبر و خدا هم کوروش رو قبول داشتن میدانستند که چه مرد بزرگی است. متاسفام
امام سجاد )ع)از مادری ایرانی متولد شدند
باعرض سلام به همه متفکران عزیز من ازتون یه سوال دارم ایا اسم مختاریاابراهیم اشتردرقران امده پس چراازشون فیلم درست کردن ولی ازکوروش که تاریخ ایران به بررگی او میبالد فیلم نمیسازندحداقل ازتاریخ خودمان سردربیاریم چه ها گذشته برخاکمان
انشالله آخرت کوروش شفیع شما باشد.جانم ب فدای حسین مظلوم
چرا هیچ جای تاریخ اشاره ای به کورش نشده
را فردوسی حافظ سعدی حتی یه مصرع شعر از کورش نگفتن
شاید کورش ی فضا سازی و وجود خارجی نداره
برخی از مفسران قرآن گفته اند کورش همان ذوالقرنین هست . یکی از دلائلی که برای اثبات مدعای خود آورده اند اشاره به سدی است که در قرآن گفته شده ذوالقرنین در برابر قوم یاجوج و ماجوج ایجاد کرده است . شخصی به نام مولانا ابولکلام آزاد در هند برای اولین بار ادعا کرد که که کورش همان ذوالقرنین هست و دیوار ذوالفرنین هم در واقع سد دفاعیی هست که کورش در تنگه داریال واقع در کوه های قفقاز (گرجستان) در برابر سکاها ایجاد کرده است . گروهی از محققان مسلمان ایرانی و غیر ایرانی هم آن را نقل قول کرده اند . در واقع غیر از مولانا ابولکلام شخص دیگری چنین ادعایی نکرده و دیگران هم فقط به نقل قول او استناد کرده اند .
خدابا نام کوروش را در تاریخ زنده کن وتاریخ را به میهن اسلامی ایران برگردان
کوروش کافری بود که تو منشورش دو سه تا بت رو پرستیده و بتخانه ها رو آباد کرده. ذوالقرنین قرآن هرگز نمی تونه یه بت پرست باشه.
سلام
کوروش سوره کهف..
کوروش کبیر زوالقینن..در کل میشه ایمان خدا پرست
وقتی افراد بیسواد به علوم اسلامی میان و اینطوری مقاله مینویسن من نمیدونم گریه کنم یا بخندم!
کاش جناب نویسنده قبل از اینکه دست به قلم می‌برد، کمی از علوم قرآنی اطلاع حاصل می‌کرد و چند کتاب در اصول تفسیر می‌خوند تا بدونه طرق تفسیر قرآن کریم چه چیزهایی هستند،
بنا بر فرموده قرآن مجید، ذوالقرنین مي گويد: «هذا فتح من ربي». این آیه در کجای قرآن اومده!!!؟؟؟
سلام
جهان بینی شاخه های کهن برگشت وطن کوروش کبیر ذوالقرنین ..چرا ایران کوچیک شده رحم من رهایه شما
دوست عزیزی که جز خودت کسیو آدم نمیدونی اول از همه آذری جدوآبادته شما جز فارس تو این مطلب به همه قومیت های ایران توهین کردی دوم هم شما به من ثابت کن کوروش همینیه که تو قران اومده با کدوم ثند و مدرک این حرفو میزنی...بعدم تو کل دنیا هیچکس از نژاد خالص نیست اینا فقط حرف نژادپرستاست که میگن ما از نسل فلان شاهیم درضمن همین کوروش نیکوکارمون بود که تاریخ مادهارو نابود کرد با فتح بابل ادعا کرد مردم رو از بردگی نجات داد اما تو تاریخ اومده مردم بابل برای کوروش تعضیم میکردن پاهشو میبوسیدن براش غنیمت میاوردن پس کوروش فقط ارباب برده هارو عوض کرده و ازدواج با محارم که ننگ ترین کار این حکومته...من با کوروش مخالف نیستم اما ما شاهان دیگه ای هم داریم شماها یه کوروش رو گرفتید ول نمیکنید هیچکس تو ایران از نسل کوروش نیست باور نداری درباره نژاد خالص مطالعه کن تو ایران اکثره مردم فارس و ترک و لر از نژاد چنگیزخان مغول ترک یا فارس هستن با آژمایش ژنتیک قایل اثباته
سلام کوروش کبیر بزرگ سرسخت معروف به ایمان سوره تین
پاینده باد ایران
سلام کوروش کبیر بزرگ سرسخت معروف به ایمان سوره تین
پاینده باد ایران
اگه اشتباه نکرده باشم این واقعت ۱۰۰درصد درست است
ای کاش اینهمه که به فکر شناختن ذوالقرنین بودید کمی به مطالب ومفهوم قرآن میندیشیدید . در ضمن ذوالقرنین برای آینده است نه گذشته عزیزان
کاری ندارم ت قران اومده یا نیومده فقط این مهمه ک
خیلیا میگن بت پرست بوده تا اون جایی ک میدونم میگم
اولن اون معابدو برای یهودیا باز سازی کرد و برای خدای پرستی مردم ازاد گزاشت و بت پرست نبوده مگه از اهورا مزدا ک به گفته خود کوروش به تخت شاهی با یاری اهورا مزدا بر تخت نشست
و اینکع توی منشور اومده و کل جهانیان هم قبولش دارن گفته شده ک فردی صالح بوده
ولی کسی ک میگه کدام کوروش یا تاریخ دروغی یا خون خاری کوروش یا هر چیزی ک میگن بهتر کمی مطالعه کنید تاریخ ما کم تاریخی نیس
کورش هر کی هست خوب یا بد نمیدونم اما تمدن ما از اسلام بوده وهست
تورات قبل از کوروش اومده داداچ
درضمن ذلقرنین رفته بود آمریکای شمالی چون آدمهایی که در آن منطقه زندگی میکردند سرخ کم مو دارای زبان ابتدایی و نا ملبس بوده اند که تو تورات و قرآن هم با این خصوصیات اومده شواهد معدن کاری گسترده در آمریکای شمالی هم وجود دارد با یک سرچ کوچک عمر معادن هم به ۱۳هزار سال میرسه نه ۲۵۰۰سال پیش
این که پیامبرا و امامارو با کوروش کبیر مقایسه میکنید کار خیلی زشتیه ، هر کدوم در جایگاه خودشون با ارزش هستند و نباید با همدیگه مقایسشون کنیم
هویت خودمون رو فراموش نکنیم وگرنه مثل این میمونه که بچه پدر حقیقیش که خونش تو رگاش جاری هست رو به فراموش بسپره
با مطالبی ک درباره ی کوروش کبیر خوندم به خودم افتخار میکنم که از نسل کوروش کبیرم
بیاین نژاد پرستی رو کنار بذاریم و با هر مذهبی هم که داریم خداپرست حقیقی باشیم نه در ظاهر
همه ی ما بنده های خداییم و حق قضاوت کسی رو نداریم ، فقط خداس که حق قضاوت داره
شما هر چقدر هم که بخواین کوروش رو انکار کنید نمیتونید چون کوروش اسطوره ی جهانیه هم هر جا از کره ی خاکی زمین رو پا بذاریم مردم اون ناحیه درباره ی بزرگی و یکتاپرستی کوروش کبیر یاد میکنن
یادتون نره شما هر کجای دنیا هم برید از شما به عنوان یه ایرانی یاد میکنن پس به ایرانی بودن و از نسل کوروش بزرگ بودنتون ببالید
اسطوره های کشور ما همه جای دنیا طرفدار دارن و شناخته شدن جز کشور خودمون ، این واقعا خیلی تاسف باره
توجه کنید به آیه عذاب و پاداش ذالقرنین ایشان از جانب خداوند قدرت عذاب کردن و پاداش دادن را دارند که این غیرعادی مینماید و نظیر این اتفاق در هیچ برهه ای از تاریخ نیست
چون به محض رسیدن به قوم غروب دستور بر عذاب و پاداش میدهد چنان که در تاریخ میدانیم حضرت نوح 900 سال مردم را بیم داد و هدایت کرد و در نهایت خدا عذاب را فرستاد نه هیچ شخصی ولی اینجا نه تنها خدا عذاب و پاداش نمیکند که حتی سرعت انجام این امر هم در تاریخ بی نظیر است
که برای همین هم زمان این اتفاق به بعد از خاتم پیامبران که همه چیز به مردم گفته شده میرسد
با سلام. ممنونم از مقاله شما و انصاف شما که واقعیت را بیان میکنید
....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل