بازدید 3026

بیکاری جوانان بومی در عسلویه

جوانان بومی عسلویه در شرایطی با معضل بیکاری روبرو هستند که این شهرستان میزبان صنایع عظیم پارس جنوبی بوده و برای اهالی سراسر کشور اشتغال ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۲۰۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴ 28 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، نام عسلویه را با لقب پایتخت اقتصادی و انرژی کشور گره زده‌اند؛ پایتختی که بخش عمده گاز کشور را تولید می‌کند و نقش مهمی در تأمین سبد انرژی کشور دارد.

مردم پایتخت انرژی کشور علی‌رغم اینکه میزبانان خوبی برای صنعت بوده‌اند ولی مهمان به خوبی قدردان نبوده و با وجود ثروت فراوانی که نصیب آنها می‌شود به نیازهای شهرستان میزبان توجهی ندارند.

صنعت، محیط زیست را آلوده کرده، آب و برق و… را مصرف می‌کند و همه جا را اشغال کرده است ولی مردم با مشکلات متعددی در زمینه‌های بهداشتی و سلامت، آب و برق، اشتغال و.... روبرو هستند.

اشتغال شاید کمترین انتظار مردم شهرستان عسلویه و میزبانان صنعت از مدیران پارس جنوبی باشد ولی همین کمترین انتظار هم تاکنون به خوبی برآورده نشده است.

صنایع مستقر در پارس جنوبی حدود ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند ولی بخش زیادی از این فرصت‌های شغلی در اختیار نیروهای غیربومی قرار گرفته است و میزبان سهم کمتری دارد.

در شرایطی که جوانان بومی استان بوشهر و به ویژه مناطق اطراف صنایع پارس جنوبی بیکار هستند، تعداد زیادی از نیروهای پارس جنوبی به صورت پروازی به این منطقه می‌آیند.

علیرغم وعده‌های فراوان مسئولان دولت‌های مختلف برای تحقق مطالبه اشتغال مردم میزبان پارس جنوبی، تاکنون به خوبی در این زمینه عمل نشده است.

اولویت با جوانان بومی باشد

معاون سیاسی امنیتی فرماندار عسلویه گفت: با همراهی و حمایت مدیر فساد ستیز دادگستری و دادستان انقلابی شهرستان عسلویه ضمن تلاش برای تحقق اشتغال جوانان شهرستان در شرکت‌های مستقر در منطقه، با شرکت‌های متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

سجاد شیخیانی افزود: برخی شرکت‌های منطقه بدون توجه به وجود نیروهای متخصص و تحصیل کرده شهرستان عسلویه، از نیروهای غیر بومی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برخورد با مدیران و شرکت‌های بومی ستیز، مرعوب فشارها نخواهیم شد و با تمام وجود از حق جوانان شهرستان دفاع خواهیم کرد.

معاون فرماندار با اشاره به عملکرد صنعت در جذب جوانان شهرستان در صنایع مستقر افزود: با همه تلاش‌هایی که در حوزه اشتغال توسط مدیران صورت گرفته، اشتغال جوانان شهرستان همچنان دغدغه و مطالبه جدی مردم از صنعت است.

برخورد با مدیران بومی‌ستیز

شیخیانی افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور در سفر به شهرستان عسلویه جهت اشتغال جوانان بومی شهرستان در صنایع گازی و پتروشیمی، تمامی شرکت‌های مستقر و متولی بحث اشتغال را پاسخگو خواهیم کرد.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار همچنین از دعوت ۲ مدیرعامل پتروشیمی به فرمانداری شهرستان خبر داد و گفت: برابر گزارشات و بررسی‌های موجود، ۲ شرکت پتروشیمی مستقر در شهرستان به دلیل جذب خارج از ضوابط و غیربومی در هفته آینده مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت و در صورت احراز تخلف، مورد برخورد قانونی قرار خواهند گرفت.

شأن مردم پایتخت اقتصادی ایران این نیست

مسئولان شهرستان عسلویه از جمله امام جمعه این شهر بارها و بارها از تریبون‌های مختلف خطاب به مسئولان خواستار ایفای نقش صنعت در رفع مشکلات عسلویه شده‌اند.

امام جمعه عسلویه در نماز جمعه این شهر اظهار داشت: بعضی مشکلات شهرستان عسلویه مایه تأثر و تأسف است؛ عرایض بنده همه از طرف مردم و مطالبه و خواسته مردم و دفاع از حق مردم است.

حجت‌الاسلام سید علی هاشمی‌نژاد با تاکید بر نقش‌آفرینی صنایع در عسلویه تصریح کرد: ما در عسلویه آب درست و سالم نداریم. وزیر نفت در جلسه شهریور سال قبل به من گفتند مشکل آب عسلویه حل می‌شود. این تأسیسات عظیم چرا مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شهرستان کمبود فضای آموزشی است، بعضی جاها دانش آموزان در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند. شأن مردم پایتخت اقتصادی ایران این نیست ولی به این مسئله بی توجهی و کم توجهی شده است.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه سابقه، عملکرد و کارنامه شورای راهبردی پتروشیمی مخدوش است اضافه کرد: وقتی مطالبه به حقی از آنها درخواست می‌شود عمل نمی‌کنند و می‌گویند سازمان بازرسی نمی‌گذارد.

انتظار می‌رود که مسئولان نگاه ویژه‌تری به شهرستان عسلویه داشته باشند، صنایع وظایف خود را بدانند و به آن عمل کنند و مسئولان دستگاه‌های نظارتی نیز با مدیرانی که در این زمینه به وظایف و مأموریت‌های خود عمل نمی‌کنند برخورد کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
من در یک شرکت پتروشیمی کار میکنم که سایتمون در عسلویه هست
متاسفانه بخاطر فشار منطقه ویژه بالای 90 درصد پرسنلمون بومی استخدام شدند
هیچ کدامشون به درستی تن به کار نمیدهند، به هیچ کدامشون نمیتونیم حرفی بزنیم چون میگن بومی هستیم اگر اخراجمون کنید میریم شکایت میکنیم
کار مونده رو زمین و نمیدونیم برای جمع کردن کارها باید چیکار کنیم
شایسته سالاری را باید معیار قرار داد نه بومی بودن را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
کاملا درست است
افراد غیر بومی که تو عسلویه کار می کنن اگر تو شهر خودوشون کار باشه میرن پیش خانواده کار می کنن .حالا دولت کار برای هر فرد در شهر خودش فراهم کنه تا کسی دیگه نیاد عسلویه برای کار،و اینکه کار برای افراد بومی اگر اهل کار باشن زیاده و این که شما به عنوان معاون سیاسی فرماندار اجازه کار کرن به افراد غیر بومی ندی هیچ جای قانون ننوشته و باعث فساد و رانت می شه، شما بهتره شغل ایجاد کنی نه جلوی کار کردن متخصص ها و تحصیل کرده ها رو بگیری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
عسلویه و منابع آن متعلق به همه مردم ایران است. متاسفانه آنجا باند بازی زیاد است
جوانان بومی کاندیدای مشاغل نگهبانی و خدماتی هستند زیرا عموما تخصص و تجربه دیگری ندارند و تازه مدعی هستند که بیشترین حقوق راد دریافت کنند . اگر حوصله کردید یکسری به واحد اشتغال اداره کار در بی سیم تبزنید
بعنوان یک غیر بومی و کارشناس در یک شرکت پیمانکاری واقع در عسلویه کار میکنم . این شدت و حدتی که معاون سیاسی امنیتی فرماندار عسلویه در عدم جذب نیروهای بومی صحبت کرده را نمیبینم چرا؟ چون باید در عسلویه بود و از نزدیک چراهای بیکاری جوانان عسلویه را بررسی و مطالعه کرد. ایشان و فرمانداری باید جوابگوی خیلی از تخلفات انجام شده توسط شهرداری عسلویه و کارهای انجام نشده حادثه خیز ترافیکی در شهرداری و دریافت وجوه غیر قانونی شهرداری در ورودی شهر عسلویه و بی خاصیت بودن گمرک سه راه پتروشیمی که فقط محلی برای .... شده باشند. ایشان همچنین نباید فراموش کنند و یادآور شوند هنگامی که در اواسط دهه 70 شمسی پروژه های پارس جنوبی شروع شد جمعیت واقعی بومی این منطقه در سه ناحیه عسلویه ، نخل تقی و بیدخون چند خانوار بود و امروز چند خانوار. آیا قرار بود عسلویه با این حجم آلودگی مسکونی باشد ایشان خوب می دانند که جواب خیر است. و مصاحبه ایشان یک فرار رو به جلو و پروپاگاندای تبلیغاتی در حمایت از جوانان عسلویه است و دیگر هیچ. خبرنگاران عزیز و کارشناسان محترم ، بیایید از نزدیک ببینید و قضاوت کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
احسنت
درد بی درمان جوانان این مملکت
آیا مدیران هر شهر ، بومی همان شهر هستند؟
آیا خود ایشان (معاون سیاسی امنیتی فرمانداری) اهل عسلویه هستند؟
گزارشت برای خوب جلوه دادن رئیس دادگستری شهرستان بود و نه دغدغه اشتغال جوانان منطقه
اینا نه به فکر مردمن نه منطقه عسلویه. فقط یه مشت شعار میدن و تهدید میکنن که مثلا ما طرفدار مردم هستیم. خودشون برای زیرساختها و امکانات مردم اونجا چکار کردن؟ اصلا این آقا خودش اهل کجاست؟ موقعی که اوج رونق پارس جنوبی بود هیچ کاری نکردن الان که بخاطر سیاستهای غلط و بیسوادی مسوولین تقریبا همه کارها تعطیل شده این به فکر اشتغال افتاده؟ جمع کنین بساطتونو بابا
چه لزومی داره خدماتی یانگهبانی ازشمال ومشهد با پروار بیارن
جوانان بومی خیلی خوب هم اهل کارکردن هستن ولی متاسفانه غیربومی ها همه کارها حتی ازخدماتی ونگهبانی وغیره را اشغال کردن وطلبکار هم هستن. چه لزومی داره خدماتی از مشهد وشمال بردارن بیان جز پارتی بازی
سلام
بومی های اینجا که دنبال کارهای خدماتی و حراست هستن.اصلا کاری نیستن.هر کجا برن کار نمی کنن.
کسی با این همه موقعیت کاری تو عسلویه یه کار ساده نتونه پیدا کنه، نمی دونم دیگه چی باید کفت بهش
چرا باید جوانان استان بوشهر بکار باشند. کاردر عسلویه حق جوانان استان بوشهر است.چقد بخاطر غیر بومیها حق ما بومیها ضایع شد چقد جوانان بوشهری،با تحصیلات عالی بیکارند .غیر بومیها بومیها باید شهرهای خودشون کار پیدا کنند.عسلویه حق بچه های استان بوشهر است آقای رئیسی رئیس جمهور روی بچه های بومی خیلی تاکیده کرده
حرف معاون فرمانداری عسلو یه بسیار منطقی است و حقیقت. حرف حقیقت تلخ است .غیر بومیها ناراحت شدند..حق بچه های استان بوشهر ضایع شده غیر بومیها حرف زور میزنند .ا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
من بختیاری نیستم ولی به دوستان باغیرت بختیاری ام افتخار میکنم اگر این عزیزان در منطقه عسلویه مشغول بکار نمیشدن عسلویه امروز این نبود که من غیر بومی و تو بومی و مسئول یاوه گو برای کار در این منطقه با هم بحث کنیم بهترین نیروی غیر بومی در شرایط سخت کاری عسلویه یک دهم این عزیزان بازدهی کاری ندارد و در کل اگر غیر بومی ها در بیش از بیست سال پیش کار سخت و طاقت فرسای ساخت پالایشکاه ها و پتروشیمی ها را انجام نداده بودن فکر میکنید امروز وضعیتی بهتر از سواحل سیستان و بلوچستان عزیز و محروم داشتید پس خواهشا امروز را نبینید و قدری منصف باشید و دیروز دیرتان را بیاد آورید
جوری از عسلویه حرف می زنید که اینکار از شمال ایران حرف می زنید عسلویه خود جهنم است هر کسی آرزو داره تو شهر خودش کار کنه مسئولین چرا به فکر کارگرای غیر بومی عسلویه نیستند که دور از خانواده ودر شرایط جهنمی کار میکنند با این حقوق نا چیز،عسلویه یعنی آخر خط
یجوری در مورد افراد غیربومی صحبت میشه انگار از یه مملکت دیگه اومدن عسلویه برا کار .
برادر من، من خودم ده ساله توی عسلویه کار میکنم .
اگه برداشت توهین آمیزی نمیکنید حقیقت اینه که بومی ها عمدتا دنبال کارهای راحت نظیر حراست و اداری هستن، اونم الان که پروژه ها به بهره برداری رسیده ، وگرنه وقتی پروژه ها در حال ساخت بودن به هیچ وجه تن به کار نمیدادن .
عمده غیربومیانی که الان در پروژه های بهره برداری عسلویه مشغول هستن کسانی هستن که توی ساخت همین پروژه ها فعال بودن و الان در حوزه کارشون متخصص هستن .
شما بیا یه گزارش میدانی بگیر اگه غیر از چیزی که اینجا من نوشتم بود همه غیربومی ها رو اخراج کنید تا بومی ها بیان بچرخوننشون .
قابل توجه کسانی که غیر بومی هستند و اینجا بر علیه بومی ها مطلب نوشتند
اولا بنده بومی عسلویه هستم و چیزی که توی عسلویه متاسفانه جولان میده پارتی بازی و چون بومی ها پارتی ندارند با فشار اداره کار و شوراها نهایت کارهای خدماتی و نگهبانی و بدرد نخور رو میدن بومی
بنده کارشناس آی تی هستم و ۳ سال سابقه کار آی تی دارم ولی چون پارتی ندارم توی یکی از پیمانکاری های دست چندم بعنوان نیروی برنامه ریزی دارم کار میکنم
ولی فراوان میشناسم کسانی که هیچ تخصصی ندارن و هیچ مدرک مرتبطی ندارند و در بهترین جاهای پتروشیمی ها و پالایشگاه های منطقه ویژه عسلویه مشغول بکار شدن
چرا من که رشته آی تی دارم و ۳ سال هم سابقه کار آی تی نبود در پتروشیمی اونم کار آی تی سر کار باشم
اگرم بخوام با هزار مکافات یک پارتی پیدا کنم برای رفتن به کار آی تی چنان موقع مصاحبه سوالهای بی ربط میپرسند که هیچ وقت در زمان کار آی تی به آن برخورد نخواهی کرد میپرسند که بخوان تو رو رد کنن ولی کسانی که بخوان جذب کنند بدون هیچ گونه مدرک و مصاحبه میذارن سر کار
صحبت زیاده که بخوام جواب یکسری یاوه گوی غیر بومی بدم که حقشون نیست اینجا سر کار باشند ولی چون پارتی داشتند ناعادلانه اینجا سر کار هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست