بازدید 2854
۶

چرا حمله زمینی اسرائیل به غزه یک اشتباه بزرگ است؟

نیویورک‌تایمز در یادداشتی به قلم توماس فریدمن، ستون‌نویس قدیمی این روزنامه به سیاستمداران آمریکا و اسرائیل هشدار داده- که حمله به غزه یک اشتباه بزرگ خواهد بود. فریدمن در این یادداشت به این موضوع پرداخته که چرا فکر می‌کند حمله به غزه و تفکر «یک بار برای همیشه» اشتباه بوده و برای اسرائیل گران تمام خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۰۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ 24 October 2023

به گزارش تابناک، نیویورک‌تایمز در یادداشتی به قلم توماس فریدمن، ستون‌نویس قدیمی این روزنامه به سیاستمداران آمریکا و اسرائیل هشدار داده- که حمله به غزه یک اشتباه بزرگ خواهد بود. فریدمن در این یادداشت به این موضوع پرداخته که چرا فکر می‌کند حمله به غزه و تفکر «یک بار برای همیشه» اشتباه بوده و برای اسرائیل گران تمام خواهد شد.

 توماس فریدمن نوشت: وقتی «ایزابل کرشنر» کارشناس مسائل اسرائیل در روزنامه نیویورک‌تایمز در گفتگو با شانی لوی ۳۷ ساله- که به عنوان راننده تانک در ارتش اسرائیل خدمت می‌کند- از او خواست درباره حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به غزه حرف بزند و هدف از این حمله را شرح دهد؛ او چیزی گفت که توجه مرا به خود جلب کرد و باعث شد گوش‌هایم با شنیدن حرف‌های او زنگ بزند.

او در جواب ایزابل کرشنر گفت که «هدف از حمله به غزه بازگرداندن عزت و افتخار به اسرائیل است».

به گفته این راننده تانک؛ «اسرائیلی‌ها به ما تکیه و اعتماد کرده‌اند که حماس را شکست داده و تهدیدی را که از سوی غزه علیه اسرائیل وجود دارد، یک بار برای همیشه از میان برداریم».

صحبت‌های این سرباز به این دلیل توجه مرا به خود جلب کرد که در تمام این سال‌های متمادی این موضوع را یاد گرفته‌ام که ترکیب چهار کلمه‌ای «یک بار برای همیشه» یکی از خطرناک‌ترین جملاتی است که یک نفر در خاورمیانه می‌تواند بر زبان آورد.

تمام این جنبش‌های بنیادگرا- از طالبان تا داعش و القاعده و البته حتی گروه‌هایی چون جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها و حماس- همگی ریشه‌های عمیق فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی در جوامع خود دارند. این موضوع این جنبش‌ها را به منابع بی‌پایانی از مردان جوانی پیوند می‌دهد که به دلیل این که بیشترشان شغل، قدرت و دلبستگی و وابستگی‌های دنیوی ندارند، از سوی این گروه‌ها به راحتی بسیج می‌شوند.

به همین دلیل هم هست که تا به امروز هیچ کدام از این جنبش‌ها و گروه‌ها «یک بار برای همیشه» تکلیف‌شان روشن نشده و به سادگی حذف نشده‌اند. بله؛ این جنبش‌ها را می‌توان منزوی کرد، تضعیف کرد و به حاشیه راند. این کاری است که با داعش صورت گرفت ولی این به معنای تعیین تکلیف آن‌ها در یک چشم به هم زدن نیست- و هم‌چنین نیازمند صبوری و حوصله و گذر زمان است.

پس همان‌طور که در یادداشت‌های اخیرم گفته‌ام، یک بار دیگر با صدای بلند و واضح تکرار می‌کنم که حمله فوری و عجولانه اسرائیل به غزه و در ادامه نیز اشغال دوباره غزه یک اشتباه بزرگ خواهد بود که می‌تواند به یک شکست تاکتیکی تحقیرآمیز برای اسرائیل- در مقابل حماس- منجر شود. این اقدام اسرائیل را در طولانی‌مدت در مواجهه مداوم با یک بحران استراتژیک اخلاقی و نظامی قرار خواهد داد. این اقدام نه تنها اسرائیل را در غزه به دام خواهد انداخت؛ این پتانسیل را نیز دارد که ایالات متحده آمریکا را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه کرده و هم‌چنین موجب تضعیف شماری از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی حال حاضر آمریکا شود.

به عبارت بهتر؛ شکست محتوم استراتژیک اسرائیل در غزه و ورود احتمالی آمریکا به یک جنگ ویرانگر و مرگبار دیگر در خاورمیانه، کمک‌های آمریکا به اوکراین در مقابل روسیه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. این اقدام در اقدامات آمریکا در راستای مهار چین و هم‌چنین در مسیر تشکیل یک بلوک از کشورهای عربی طرفدار آمریکا (از قبیل عربستان سعودی و مصر و سایر کشور‌های عربی) نیز ایجاد اختلال کرده و روند عادی‌سازی روابط این کشورها با اسرائیل را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

هم‌چنین اگر اسرائیل در روزهای آتی وارد غزه شود؛ توافق ابراهیم از هم پاشیده خواهد شد- که به معنای بی‌ثباتی اردن و مصر به عنوان دو متحد منطقه‌ای امریکا و در پی آن نیز غیرممکن شدن عادی‌سازی رابطه عربستان سعودی با اسرائیل خواهد بود. این‌ها همه یعنی در صورت حمله زمینی اسرائیل به غزه شکست‌های استراتژیک بزرگی در راه است. بگذریم از این که این وضعیت ممکن است کرانه باختری را نیز به آتش کشیده و باعث آغاز جنگ بین فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان یهودی در آن منطقه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
همانطورکه حمله حماس به شهرک نشینان اسرائیل اشتباه بودحمله اسرائیل به غزه اشتباه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
کلا آدم ها تو این دنیا زیاد اشتباه کردن و میکنن .... به عنوان یک مثال اگر زیاد هم نخواهیم دور برویم گروه های تروریستی و اوباش و آدم کش ها با حمایت
تبلیغاتی و مالی و تسلیحاتی خارجی اقدام به اغتشاش و حمله به مردم بی گناه و غارت اموال در سال 1401 در ایران کردند و شکست سنگینی هم خوردند و حامیان خارجی آنها هم موفق به تجزیه ایران نشدند! آره بشر احمق زیاد اشتباه می کنه و احمق های صهیونیست هم در آستانه یک اشتباه بزرگ هستند
جنگ زمینی و شهری خیلی سخته... بخصوص اگر مردم مخالف باشن...

بعلاوه اگر درگیری زمینی شروع بشه و حزب الله از شمال حمله کنه اسراییل آسفالته... بنابراین قطعا جنگ زمینی از نظر نظامی غلطه
اینا هیچ ریشه ای در فرهنگ و اعتقادات مردم ندارد. ریشه در پولهای زبان بسته ما مردم بیچاره دارند.
اسراییل حمله نمیکنه به غزه .همین حالت نگهش میداره
بزارید دشمنتون این اشتباه رو انجام بده. قطعا به نفع شماست. نگران چی هستید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست