بازدید 3517
۲

افزایش سرقت مثلثی؛ شیوه کار کلاهبرداران چیست؟

یک کارشناس جرایم سایبری در خصوص افزایش کلاهبرداری‌های مثلثی هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۹۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹ 21 October 2023

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، این روزها افراد بسیاری هستند که زمانی که از صفحه‌های اینستاگرامی کالایی را خریداری می‌کنند، متوجه می‌شوند از آنها کلاهبرداری شده و هیچ کالایی برایشان ارسال نمی‌شود، اما به دلیل اینکه مبلغی که پرداخت کردند رقم کمی دارد از شکایت کردن و پیگیری صرف نظر می‌کند و آن صفحه اینستاگرامی هم به کار خود ادامه می‌دهد.

در این نوع کلاهبرداری، مجرم با بازنشر آگهی فروش فرد دیگری (فروشنده واقعی)، برای خود مشتری پیدا می‌کند و زمانی که مشتری قصد واریز وجه را دارد، مجرم که همزمان با فروشنده واقعی به عنوان خریدار ارتباط برقرار و اطلاعات او را دریافت کرده است.

شماره کارت صاحب اصلی آگهی را به او می‌دهد و فیش واریزی مشتری را به عنوان فیش واریزی خود به فروشنده است می‌دهد و به جای مشتری کالا را دریافت می‌کند! به این سبک کلاهبرداری؛ کلاهبرداری مثلثی می‌گویند.

علیرضا طباطبایی هاشمی؛ کارشناس جرایم سایبری با اشاره به افزایش کلاهبرداری‌های مثلثی در فضای مجازی اظهار کرد: کلاهبرداری مثلثی پدیده‌ای است که در فضای مجازی به دلیل افزایش کسب و کارهای اینترنتی زیاد شده است.

وی با بیان اینکه این شیوه به علت سختی شناسایی کلاهبرداران و همچنین اثبات اتهام آنها میان اکثر کلاهبرداران رواج یافته است، گفت: برای اینکه افراد، قربانی این کلاهبرداران نشوند لازم است هم خریدار و هم فروشنده از اصالت هویت یکدیگر مطمئن شوند.

این وکیل سایبری در خصوص شیوه این نوع کلاهبرداری گفت: با توجه به افزایش خرید و فروش اجناس در پلتفرم‌های مختلف از جمله اینستاگرام، دیوار، شیپور و ... و ناشناخته بودن خریدار و فروشنده برای یکدیگر، کلاهبرداری مثلی شکل گرفت.

وی ادامه داد: در این نوع کلاهبرداری، مجرم با بازنشر آگهی فروش فرد دیگری (فروشنده واقعی)، برای خود مشتری پیدا می‌کند و زمانی که مشتری قصد واریز وجه را دارد، مجرم که همزمان با فروشنده واقعی به عنوان خریدار ارتباط برقرار و اطلاعات او را دریافت کرده است، شماره کارت صاحب اصلی آگهی را به او می‌دهد.

طباطبایی هاشمی افزود: بعد از واریز وجه، مشتری که تصور می‌کند مجرم یک فروشنده واقعی است، فیش واریزی را برای او ارسال می‌کند اما هر چه منتظر می‌شود، خبری از ارسال جنس خریداری شده نمی‌شود. چه اتفاقی افتاده؟ در واقع مجرم با دریافت فیش واریزی مشتری، آن را برای فروشنده واقعی می‌فرستد و خود را خریدار معرفی می‌کند، فروشنده نیز که از همه این اتفاقات بی خبر است، جنس را برای مجرمی که خود را خریدار معرفی کرده ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه در این میان مجرم با پول نفر دیگری جنس را خریداری کرده و خریدار واقعی نیز اقدام به شکایت از فروشنده واقعی می‌کند، گفت: علت این اتفاق این است که مالباخته تنها سندی که در اختیار دارد، فیش واریز وجه به نام فروشنده واقعی است و جز او فرد دیگری را نمی‌شناسد.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از ضرر در خریدهای اینترنتی

این کارشناس سایبری در توصیه‌هایی به خریداران اجناس از طریق این پلتفرم‌ها گفت: خریداران در اولین قدم و قبل از واریز هرگونه وجه اقدام به ذخیره آگهی، تاریخ و ساعت انتشار آن کنند.

وی ادامه داد: در گام دوم حتما شماره تماس فروشنده را بگیرند و با او در پلتفرم‌هایی مانند ایتا، بله و واتس آپ اقدام به برقراری ارتباط و ارسال تصویر فیش واریزی کنند. مراقب باشید که از تلگرام استفاده نکنید چرا که سابقه گفتگوی شما در تلگرام قابل دسترس نیست.

طباطبایی هاشمی همچنین به فروشندگان نیز توصیه کرد: فروشندگان نیز لازم است به مانند خریداران شماره تلفن دریافت کنند و با خریداران در ایتا، بله یا واتس آپ به گفتگو بپردازند.

وی افزود: همچنین بهتر است اجناس را به آدرس منازل ارسال کنند و از تحویل در خیابان و اماکن عمومی پرهیز کنند. البته ایده آل آن است که از خریداران درخواست کنند که خودشنان برای دریافت اجناس مراجعه کنند.

این وکیل سایبری تاکید کرد: فروشندگان حتما نسبت به احراز هویت خریدار اقدام و کپی کارت ملی وی را نزد خود نگه دارند. توصیه می‌شود که جهت جلوگیری از مشکلات جرم پولشویی نام واریز کننده پول و خریدار را تطبیق دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
از یه طرف می گویند اطلاعات مارت ملی را کارمند بانک هم نباید داشته باشد از یه طرف آقا میگه برای 200 هزار تومن خرید کارت ملیتون را بدید به خریدار!!!!!
به جای غزه سرتون تو ایران باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار