بازدید 3105

برای درمان نفخ شکم از این مکمل‌ها استفاده کنید

نفخ شکم و سوء هاضمه از مشکلاتی است که هر از گاهی خیلی از ما گرفتارش می‌شویم و اگر در مهمانی و جایی غیر از خانه باشیم تحملش برایمان دشوارتر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷ 18 October 2023

برای درمان نفخ شکم از این مکمل‌ها استفاده کنید

به گزارش «تابناک»، نفخ اغلب به‌دلیل کند بودن حرکات دستگاه‌ی گوارش ایجاد می‌شود که با بالا رفتن سن اغلب افزایش می‌یابد. این اتفاق ممکن است به‌دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله کمبود مواد مغذی، دریافت ناکافی فیبر یا آب، عدم تحمل بعضی از مواد غذایی، اختلالات گوارشی یا رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده‌ی کوچک (SIBO). اگر نفخ به دلیل بیماری خاصی نباشد، با رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل‌ها برطرف می‌شود. 

درمان نفخ شکم در خانه

با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی تا حدود زیادی می‌توانید به درمان نفخ کمک کنید. قبل از معرفی قرص ضد نفخ یا بهتر بگوییم داروهای ضد نفخ ابتدا راهکارهای خانگی را برایتان شرح می‌دهیم:

*یادداشت کنید که کدام غذاها باعث بروز نفخ در بدن شما شده‌اند تا از خوردن آنها اجتناب کنید.

*اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که هضم آنها دشوار به نظر می‌رسد، سعی کنید آنها را جایگزین نمایید.

*وعده‌های غذایی را کوچکتر و تعداد وعده‌ها را بیشتر کنید.

*غذای خود را خوب بجوید و از جویدن آدامس و کشیدن سیگار بپرهیزید.

*آب زیاد بنوشید تا بدنتان هیدارته بماند و از نفخ و یبوست پیشگیری به عمل آید.

*ورزش به بهبود هضم غذا کمک کرده و ممکن است در جلوگیری از نفخ موثر باشد.

*مصرف پروبیوتیک‌ها به کاهش نفخ می‌تواند کمک کند.

*استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند در کاهش درد و گرفتگی ناشی از نفخ موثر باشد.

*زنجبیل به هضم غذا کمک شایانی می‌کند. بهبود هضم در کاهش نفخ می‌تواند اثر مثبت داشته باشد.

بهترین مکمل‌های ضد نفخ

۱. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید هستند که در روده یافت می‌شوند و مزایای زیادی برای سلامتی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف پروبیوتیک از طریق خوردن غذاهای سالم مثل ماست و کفیر یا مکمل‌های غذایی از سلامت روده محافظت می‌کند و نفخ را کاهش می‌دهد.

محققان با بررسی ۷۰ مطالعهۀ مختلف دریافتند که پروبیوتیک‌ها نفخ و اجابت مزاج را در بعضی از افراد مبتلا به سندروم رودۀ تحریک‌پذیر  بهبود می‌بخشند. در یک مطالعه‌ی دیگر هم مشاهده شد که پروبیوتیک‌ها از شدت علائم IBS از جمله نفخ، گاز و اتساع شکم می‌کاهند. به‌علاوه می‌توانند به درمان سایر مشکلات گوارشی مثل اسهال و کولیت اولسراتیو کمک کنند.

مصرف پری‌بیوتیک همراه با پروبیوتیک باعث تقویت اثرات این باکتری‌ها می‌شود. پری‌بیوتیک‌ها انواع مختلفی از فیبر هستند که پروبیوتیک‌ها را تغذیه می‌کنند و به آن‌ها اجازۀ رشد می‌دهند. موز، غلات کامل، سیر و پیاز از بهترین منابع پری‌بیوتیک محسوب می‌شوند.

۲. زنجبیل

زنجبیل به حرکت غذا در دستگاه‌ی گوارش سرعت می‌بخشد، از سلامت روده محافظت می‌کند و نفخ را کاهش می‌دهد. محققان در یک مطالعه از مکمل زنجبیل به‌عنوان قرص ضد نفخ استفاده کردند و متوجه شدند که این ادویه سرعت تخلیه‌ی معده را در افراد مبتلا به سوء هاضمه افزایش می‌دهد و از این طریق باعث درمان نفخ می‌شود. در یک تحقیق دیگر که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، زنجبیل به کاهش علائم IBS کمک کرد.

راه‌های زیاد برای مصرف زنجبیل وجود دارد. شما می‌توانید این ادویه ضد نفخ را به غذاهای خود بیفزایید، از آن برای تهیه‌ی دمنوش استفاده کنید یا آن را به‌شکل مکمل بخرید. اگر نفخ بعد از خوردن غذا ظاهر می‌شود، نوشیدن دمنوش زنجبیل ممکن است کمک‌کننده باشد.

۳. روغن نعناع

سال‌ها است که مردم از روغن نعناع و دمنوش نعناع برای درمان مشکلات گوارشی خود استفاده می‌کنند. روغن نعناع یک مکمل گیاهی خوراکی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. همچنین حاوی ال-منتول (L-menthol) است که با سرکوب اسپاسم عضلانی در روده به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کند.
محققان با بررسی ۱۲ مطالعه‌ی مختلف دریافتند که روغن نعناع می‌تواند علائم IBS را کاهش ‌دهد. در یک تحقیق چهار هفته‌ای که روی ۷۲ فرد مبتلا به IBS انجام شد، مصرف روغن نعناع به‌صورت سه بار در روز با کاهش ۴۰ درصدی علائم IBS همراه بود. برای اینکه مشخص شود که آیا روغن نعناع برای سایر افراد هم مفید است یا خیر باید مطالعات بیشتری انجام شود.

4.بابونه  

بابونه به طور گسترده ای برای بیماری های متعدد استفاده می شود. طبیعت گرایان، بابونه را در تلاش برای درمان مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده ، قولنج و حالت تهوع و همچنین اضطراب و بی خوابی امتحان کرده اند. با این وجود ، افرادی که نوعی آلرژی به گیاهان دارند مانند آلرژی به گیاه راگوید (ragweed) ، ممکن است واکنش آلرژیک به بابونه هم داشته باشند. همیشه در مورد استفاده از هرگونه مکمل با پزشک مشورت کنید.

5. ال-گلوتامین

گلوتامین به طور طبیعی در بدن یافت می شود و از روده ها و اندام های دیگر محافظت می کند. برخی از متخصصان معتقدند که مکمل L-glutamine ممکن است به کاهش اسهال ناشی از جراحی ، عفونت یا استرس کمک کند. ممکن است به بعضی از افراد در جذب بهتر مواد مغذی نیز کمک کند، شامل افرادی که باکتری های غیرمفید زیادی در لوله گوارش خود دارند، افرادی که داروهای سرطانی مصرف می کنند و افرادی که بخشی از روده شان طی جراحی برداشته شده است. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

6. پسیلیوم

Psyllium یا اسفرزه به عنوان یک ماده در ملین های حجم دهنده استفاده می شود. پسیلیوم به دلیل داشتن فیبر زیاد، قادر به جذب آب در روده هاست. این باعث می شود این کار مدفوع را حجیم تر و عبور آن را راحت تر می کند. هنگام درمان یبوست، نوشیدن مایعات زیاد بسیار مهم است. این به شما کمک می کند تا از کمبود آب در بدن یا وخیم تر شدن یبوست جلوگیری کنید. افرادی که به گرده گیاه چنار انگلیسی، گرده چمن و یا خربزه (ملون) حساسیت دارند ممکن است هنگام مصرف پسیلیم واکنش آلرژیک جدی بروز دهند.

7. کنگر فرنگی 

عصاره برگ کنگر فرنگی (آرتیشو) ممکن است علائم سوء هاضمه را تسکین دهد. به نظر می رسد در شرایط مصرف روزانه، این عصاره تهوع ، استفراغ ، نفخ و درد شکم را کاهش می دهد. همچنین ممکن است به درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و کاهش گرفتگی و درد شکم کمک کند. عصاره هیچ تداخل شناخته شده ای با داروها ندارد، اما می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در افرادی شود که به راگوید و گرده های از این قبیل حساسیت دارند.

8.  ویتامین D

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، سلول‌های پوست شروع به تولید ویتامین D می‌کنند. این ویتامین در بعضی از غذاها و مکمل‌های غذایی هم وجود دارد. از آنجا که تعداد غذاهای غنی از ویتامین D بسیار کم است، معمولا رژیم غذایی پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ای بدن نیست. به همین دلیل، اغلب افراد از مصرف مکمل آن سود می‌برند.

9. منیزیم

مکمل منیزیم قرص ضد نفخ دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. این ماده‌ی مغذی مهم به تحریک عضلات روده کمک می‌کند و از این طریق نفخ را تسکین می‌دهد. منیزیم به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند غلات کامل و مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. اگر به اندازه‌ی کافی غذاهای سرشار از منیزیم نمی‌خورید، باید مکمل آن را مصرف کنید. بزرگسالان روزانه به ۳۱۰ تا ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم نیاز دارند.

سوءهاضمه چیست؟

سوءهاضمه م‌یتواند نشانه مشکل جدی مانند بیماری ترش کردن معده، زخم معده و یا بیماری کیسه صفرا باشد.همچنین سوء هاضمه به عنوان یک درد مداوم یا تشدید شونده در بالای شکم تعریف می‌شود.

علائم سوء هاضمه عبارتند از:

سوزش معده یا قسمت فوقانی شکم، درد شکمی، نفخ، تهوع و استفراغ، بزرگ شدن شکم که این علائم در استرس تشدید می شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سوء هاضمه هستند؟

افراد در هر سن و جنسی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. برخی عادات خطر ابتلا را بالا می برند:
مصرف بیش از حد الکل، استفاده از داروهای تحریک کننده معده مانند آسپرین و مسکن ها، اضطراب و افسردگی، غذا خوردن زیاد و وجود مشکل حاد و جدی در دستگاه گوارش مانند زخم.

مکمل‌های نفخ و سوء هاضمه 

گیاه شیرین بیان، بابونه آلمانی، عسل، اسانس نعناع فلفلی، اسانس شوید ،کرویا، انیسون، زیره سیاه، تخم کرفس، قرنفل، روغن سیاه دانه، زیره سبز، دانه رازیانه، زنجبیل، عصاره گیاه آیبریس، ریشه خشک سنبل خطائی، آویشن.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست