بازدید 617

ریسک پذیری فرد سرمایه گذار

کد خبر: ۱۱۹۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴ 02 October 2023

در بازار سرمایه ریسک و بازده مورد انتظار رابطه‌ای مستقیم دارند. یعنی هرچه ریسک بیشتری بکنید انتظار شما از بازدهی پولتان بیشتر است، حالا ممکن است انتظار شما برآورده شود یا برآورد شما درست نباشد و به سود مورد نظر خود نرسید .

اولین گام برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب، توجه به روحیات و میزان ریسک پذیری شماست. یعنی شما برای رسیدن به سود مورد نظرتان تا چه حد حاضر به ریسک کردن هستید؟ آیا فردی هستید که ترجیح می‌دهد ریسک زیاد را به جان بخرد تا سود بیشتری نصیبش شود، یا آدم کم ریسکی هستید که بدنبال کسب سود کم و ماهیانه است؟

خبر خوب اینکه انواع صندوق های سرمایه گذاری با توجه به ترکیب دارایی خود امکان سرمایه گذاری را هم برای افراد ریسک پذیر و هم برای افراد ریسک گریز فراهم کرده‌اند. بطورکلی صندوق‌های سرمایه گذاری به سه دسته اصلی با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند. این سه نوع صندوق با توجه به ترکیب دارایی خود و سهامی که در سبد خود دارند دارای میزان ریسک متفاوتی هستند.

صندوق های با درآمد ثابت چون بیشتر دارایی خود را (75 تا 95 درصد) به اوراق با درآمد ثابتِ کم ریسک مانند: سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و … اختصاص می‌دهند، دارای کمترین میزان ریسک در بین انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند. از طرفی صندوق های سهامی چون بیشتر ترکیب دارایی خود را به سهام موجود در بازار بورس (75 تا 95 درصد) تخصیص می‌دهند بیشترین ریسک را دارند. صندوق های مختلط هم حد وسط را گرفته‌اند و دارای ریسک و بازدهی متوسطی هستند.

نکته دیگری که بهتر است به آن اشاره شود، این است که صندوق های درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی اغلب پرداخت سود ماهیانه به سرمایه گذاران خود دارند در حالی که در صندوق های سهامی و مختلط این مورد کمتر به چشم می‌خورد.

پس در نتیجه موارد گفته شده در بالا، می‌توان چند نکته زیر را گوشزد کرد:

  • اگر شما فردی ریسک گریز هستید و علاقه‌ای به ریسک کردن ندارید و از طرفی دوست دارید از سپرده خود در صندوق سود ماهیانه دریافت کنید، بهترین گزینه برای شما صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است.
  • اگر شما فردی ریسک پذیر هستید که حاضر است برای سود بیشتر، ریسک بیشتری بکند بهترین گزینه برای شما صندوق های سرمایه گذاری سهامی هستند. این نوع صندوق ها بیشتر برای افرادی مناسب هستند که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند اما وقت و دانش کافی برای اینکار را ندارند.
  • اگر آدمی هستید که بدنبال ریسک و سود متوسط و معقول است، صندوق های مختلط بهترین گزینه برای سرمایه گذاری شما هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی