بازدید 30336

مزیت ۲ دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا

پیاده‌روی بخشی از سبک زندگی مردم در منطقه مدیترانه است و در یک برنامه تغذیه‌ایِ سالم، جایگاه ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۱۱۹۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹ 11 October 2023

به گزارش تابناک، بهداشت نیوز نوشت: بسیاری از مطالعات کارشناسی نشان داده است که پیاده‌روی خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و در عین حال استخوان‌ها را تقویت می‌کند، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد، از زوال عقل و افسردگی جلوگیری می‌کند و همچنین موجب کاهش وزن می‌شود.

یکی از مزیت‌های پیاده‌روی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، تاثیرش بر کاهش قند خون است. البته نیازی نیست برای آن زمان خیلی زیادی صرف کنیم. طبق نتایج منتشرشده یک مطالعه در مجله «اسپرتس مدیسین» در سال ۲۰۲۲، دو تا پنج دقیقه پیاده‌روی بعد از صرف غذا برای کاهش میزان قند خون کافی است.

آیدان بافی، یکی از نویسندگان پژوهش و دانشجوی دکترا در گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه «لیمریک» در ایرلند، می‌گوید: ایستادن بعد از غذا نیز می‌تواند کمک کند اما نه به اندازه پیاده‌روی.

بافی گفت: ایستادن‌های متناوب بعد از صرف غذا در مقایسه با نشستن طولانی به میزان ۹,۵۱ درصد قند خون را کاهش می‌دهد. با این حال پیاده‌روی متناوب و آهسته در طول روز در مقایسه با نشستن طولانی‌مدت به طور متوسط ۱۷.۰۱ درصد کاهش بیشتر قند خون را به دنبال دارد.

به گفته متخصصان، جلوگیری از افزایش قند خون برای بدن مفید است زیرا افزایش شدید و افت سریع سطح قند خون خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که میزان قند خون در عرض ۶۰ تا ۹۰ دقیقه پس از غذا خوردن افزایش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است بلافاصله پس از تمام شدن غذا حرکت کنید.

تحرک چگونه قند موجود در جریان خون را پاکسازی می‌کند؟

به نوشته ایندیپندنت، ماهیچه‌ها برای عملکرد به گلوکز نیاز دارند و بنابراین تحرک، قند موجود در جریان خون را کاهش می‌دهد چون این قند صرف حرکت ماهیچه‌ها می‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تاکید می‌کند: افرادی که در هفته حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی دارند، ۳۳ درصد کمتر از افرادی که از نظر جسمی غیرفعال‌ هستند در معرض خطر مرگ ناشی از همه عوامل (مرگ‌ومیر ناشی از همه علل مرگ برای یک جمعیت در یک دوره زمانی معین) قرار می‌گیرند.

این بدان معنی است اگر هر روز هفته از جایتان بلند شوید و فقط حدود ۲۱ دقیقه حرکت کنید، خطر مرگ ناشی از همه عوامل را حدود یک‌سوم کاهش می‌دهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی