بازدید 2652
۶

علی‌اف در نشست صلح با ارمنستان شرکت نمی‌کند

ریانووستی گزارش کرد که رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نشست پنج جانبه فردا در اسپانیا با پاشینیان و کشورهای اروپایی شرکت نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶ 04 October 2023

به گزارش تابناک به نقل از فارس، خبرگزاری روسی «ریانووستی» گزارش کرد که «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نشست پنجم اکتبر (13 مهر ماه) در شهر «گرانادا» اسپانیا با حضور «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و رؤسای کشورهای فرانسه، آلمان و نمایندگانی از اتحادیه اروپا شرکت نخواهد کرد.

ریانووستی به نقل از خبرگزاری «APA» جمهوری آذربایجان گزارش کرد که علی‌اف از حضور در نشست پنجم اکتبر جمهوری آذربایجان، ارمنستان، فرانسه،‌آلمان و اتحادیه اروپا در گرانادا اسپانیا امتناع ورزیده است.

در این پیام آمدهاست: «رئیس‌جمهور (جمهوری) آذربایجان در نشست پنج جانبه (ارمنستان، جمهوری‌ آذربایجان، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا) که برای پنجم اکتبر در گرانادا اسپانیا برنامه ریزی شده بود، شرکت نمی‌کند. دلیل امتناعی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان این است: باکو پیشنهاد مشارکت ترکیه در این نشست را داد و بر آن اصرار ورزید اما فرانسه و آلمان توافق نکرند و شوق خاصی در این خصوص از خود نشان ندادند».

پیش‌تر شبکه «تی آر تی» ترکیه گزارش کرده بود که احتمالاً علی‌اف و پاشینیان در شهر گرانادای اسپانیا کهمیزبان سومین نشست جامعه سیاسی اروپا است، دیدار و مذاکره خواهند داشت.

یک منبع آگاه گفته بود که اتحادیه اروپا تمایلی به میانجیگری برای حل و فصل اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان ندارد و تنها در نشست گرانادا تلاش می‌کند، دو طرف را به سوی صلح پایدار و عادلانه و متکی بر حفظ حاکمیت ملی و مطابق با حقوق بین‌المللی ترغیب کند.

در حالی علی‌اف برای شرکت در نشست گرانادا بهانه آورده است که به طور همزمان، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به تصمیم فرانسه برای ارسال تسلیحات به ارمنستان واکنش نشان داده است.

امروز (چهارشنبه) وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تلاش فرانسه برای تسلیح ارمنستان به هر طریق ممکن را کاملا غیرقابل قبول خواند. (جزئیات بیشتر)

«کاترین کولنا» وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «آرارات میرزویان»، همتای ارمنستانی خود اظهار کرد: «فرانسه با انعقاد قراردادهایی با ارمنستان در آینده که تحویل تجهیزات نظامی به ارمنستان را میسر و این کشور را قادر به تضمین دفاع از خود کنند موافقت کرده است.»

فرانسه از حامیان ارمنستان است و بارها به جمهوری آذربایجان نسبت به نقض تمامیت ارضی ارمنستان هشدار داده است.

در دور جدید تنش‌ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان اخیراً یک عملیات برق آسای در قره باغ کوهستانی انجام داد که آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

 این  دو کشور همسایه تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و هرکدام متحمل تلفاتی قابل توجه شده‌اند. مذاکرات صلح بین باکو و ایروان نیز تاکنون نتجیه ملموسی نداشته است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶
خودش هم می‌دونه اگر کمک های رجب طیب نبود عرضه ی کاری را نداشت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
توبه خودت زیادفشارنیاربرای سلامتی ات خوب نیست
طفلک فقط با باباش می تونه بره چون اعتماد به نفس نداره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
شمازیادمطالب یکطرفه ومغرضانه تابتاک راجدی نگیر، علی اف گفته بخاطرطرفداری یکجانبه فرانسه ازارمنستان ،درهییچ نشستی که فرانسه حضورداشته باشدشرکت نخواهدکرد.
متاسفم برای آذربایجان که تو رهبر آن هستی!!!!!
باز زبون در اوردید این دفعه دیگه کجا میخوای تشریف ببرید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست