بازدید 2220

واکنش نصرالله به انفجار مساجد اهل سنت پاکستان

دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در سخنانی اعلام کرد: انفجارهای تروریستی در مساجد پاکستان را محکوم می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۹۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴ 03 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از العهد، سخنرانی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) آغاز شد.

سید حسن نصرالله ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) گفت: بزرگداشت عظیم سالروز میلاد پیامبر (ص) در بسیاری از استان‌های یمن در سایه شرایط دشوار امنیتی و معیشتی را مورد ستایش قرار می‌دهم. به مردم یمن درود می‌فرستم و از آنان سپاس‌گزاری می‌کنم. این اقدام مردم یمن باید الگوی تمام مسلمانان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: انفجار تروریستی در مساجد مسلمانان اهل سنت پاکستان را محکوم می‌کنیم؛ زیرا آنان تنها مشغول جشن میلاد پیامبر (ص) بودند. این روی سیاه چهره تکفیری‌های سرطانی است که در جهان اسلام پخش شده و هرکس عشق خود به رسول اکرم (ص) را بیان کند کشته می‌شود.

نصرالله افزود: امام خمینی (ره) روز بعثت پیامبر (ص) را بزرگ‌ترین روز تاریخ می‌دانستند. کسانی که جشن گرفتن این مناسبت‌ها را حرام می‌کنند، هیچ دلیل فقهی و شرعی ندارند و علمای شیعه و بیشتر علمای اهل سنت بر حلال بودن این جشن‌ها اجماع دارند. ما به توجه به دو روزی که برای میلاد پیامبر اسلام (ص) در نظر گرفته شده است، دعوت شده‌ایم. ما باید ایامی برای شادی و خوشحالی داشته باشیم و بزرگترین این ایام روز میلاد پیامبر (ص) است. ما باید همکاری و برنامه‌ریزی کنیم تا برای این مناسبت فضایی بزرگ وجود داشته باشد و از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول روزهای جشن و شادی باشند.

نصرالله افزود: عنوان جشن ما《والله متم نوره》است. کسانی که در برابر پیامبران پیشین و پیامبر اعظم (ص) ایستادند می‌خواستند نور خدا را خاموش کنند تا مردم را گمراه کنند. 《یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم》یعنی آنها می‌خواستند با جنگ رسانه‌ای نور خدا را خاموش کنند. یعنی همان چیزی که ما به آن جنگ نرم می‌گوئیم و از نبرد نظامی خطرناک‌تر است. ملت‌هایی هستند که در برابر هجوم نظامی و اشغالگری ایستاده‌اند، اما در جنگ نرم ضعیف و سست شده‌اند.

نصرالله گفت: دشمنان پیامبر از آغاز وارد جنگ رسانه‌ای شدید با پیامبر خدا (ص) شدند و ناسزاگویی به ایشان و دور کردن مردم از رسول خدا (ص) که امروزه نیز انجام می‌دهند را صورت دادند. اعجاز غیبی دیگری نیز در قرآن کریم وجود دارد و خداوند در آن وعده داده که پس از رحلت پیامبر (ص) دین اسلام را حفظ خواهد کرد و آن را گسترش خواهد داد.

این همان چیزی است که امروزه اتفاق افتاده و یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان در جهان وجود دارد. این یک اعجاز الهی است و امری خارج از عهده بشر است. خداوند وعده داده که نور خود را کامل کند و ما می‌دانیم که نور آن به دست امام مهدی (عج) و عیسی مسیح (ع) کامل خواهد شد.

مسئله فلسطین

وی افزود: نباید مردم فلسطین و مسجدالاقصی رها شوند و مسلمانان و دولت‌های مسلمان باید در این باره مسئولیت‌پذیر باشند تا این مکان از نظر زمانی و مکانی تقسیم‌بندی نشود، به یک کنیسه یهودی تبدیل نشود و یا به یکباره نابود نشود. صهیونیست‌ها باید صدای مسلمانان را در رابطه با قبله نخست مسلمانان جهان بشنوند، اما متأسفانه به جای آن که دشمن، صدای مسلمین را بشنود برخی کشورهای جدید به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌روند. هر کشوری که به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام بردارد باید محکوم شود و اقدام آن کشور باید مورد انزجار قرار بگیرد. این موضوع از دایره روابط و تعارفات سیاسی خارج است، زیرا به منزله خنجری از پشت به مقدسات اسلامی و مسیحی، رهاکردن فلسطینیان و تقویت دشمن است.

مسائل مرزی میان لبنان و اراضی اشغالی

نصرالله گفت: در مورد پرونده مرزهای زمینی سخنان بسیاری پیرامون موضع مقاومت و حزب‌الله و دیدگاه آن گفته شده، اما در اصل استفاده از عبارت ترسیم مرزهای زمینی اشتباه است؛ زیرا مرزها ترسیم‌شده هستند. مناطق مرزی مشخصی وجود دارد که باید دشمن از آن‌ها خارج شود که بارزترین آن‌ها منطقه B2، شمال الغجر، برخی مناطق شهرک الماری، مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوباست. برخی افراد مسئله مرزهای زمینی را به نامزد مورد حمایت ما برای ریاست جمهوری لبنان یعنی سلیمان فرنجیه ارتباط می‌دهند. این مسئله اصلاً درست نیست. همچنین ارتباط‌دادن مسائل مرزی به گفتگوها میان ایران و آمریکا نیز نادرست است.

وی ادامه داد: پذیرش یا عدم پذیرش میانجیگیری‌ها به ما ارتباطی ندارد. این موضوع مسئولیت دولت است و به باور من میانجیگری‌های آتی اگر صورت بگیرند روی شمال منطقه الغجر برای حل موضوع دو چادر برپاشده در مرز با اراضی اشغالی متمرکز خواهند بود. ما در مورد حقوق آبی و زمینی خود هیچ چانه‌زنی‌ای نخواهیم داشت و هر اقدامی که به آزادسازی اراضی ما بیانجامد با همکاری میان دولت لبنان و مقاومت انجام خواهد شد. تمامی شاخص‌ها در «بلوک ۹» مثبت هستند و کنسرسیوم نفتیِ حاضر درخواستی را برای مدیریت بلوک‌های ۸ و ۱۰ ارائه کرده است. کارشناسان می‌گویند که اگر بلوک ۹ آینده‌ای نداشت شرکت‌ها درخواست مجوزهای جدید را ارائه نمی‌کردند.

مسئله ریاست جمهوری لبنان

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: فرصت گفتگویی که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بدان دعوت کرد وجود داشت، اما این فرصت با تنگ‌نظری‌های سیاسی از بین رفت. در مورد ابتکار فرانسه نیز باید بررسی کرد که این موضوع به کجا رسیده است. هیئت اعزامی قطر نیز در حال تلاش مستمر است، اما چیز جدیدی در آینده نزدیک به وقوع نخواهد پیوست.

مسئله پناهجویان سوری

نصرالله ادامه داد: برخی پرونده پناهجویان سوری را به چشم تهدید موجودیتی و امنیتی برای لبنان می‌نگرند، اما در قبال آن اقدامی نمی‌کنند. امروز من همه را به برنامه و راهبردی ملی که مورد توافق لبنانی‌ها باشد فرامی‌خوانم؛ برنامه و راهبردی که به جهان ارائه شود و از طریق آن به دولت پیشبرد امور لبنان و نیروهای امنیتی فشار آورده شود؛ برنامه و راهبردی که مطالعه‌شده و محاسبه‌شده باشد و همه لبنانی‌ها بر آن اتفاق نظر داشته باشند.

وی افزود: ما در حال حاضر برای دانستن تعداد پناهجویان سوری حاضر در لبنان به اطلاعات آماری نیاز داریم. تمامی آماری که در این رابطه ارائه می‌شود، در حد گمانه‌زنی است. باید عوامل آوارگی مردم سوریه بررسی و برطرف شود نه نتایج آن.

مسئول نخست پناهندگی‌های امنیتی و اقتصادی در لبنان دولت آمریکاست که آتش جنگ را در سوریه برافروخت. آمریکا با اعمال تحریم علیه سوریه و محاصره اقتصادی آن، تمامی شرکت‌هایی که قصد داشتند در سوریه سرمایه‌گذاری کنند را مجازات کرد و این موضوع به پناهندگی اقتصادی سوری‌ها در لبنان انجامید. از همین روی برای بقای لبنان باید تحریم‌های آمریکا علیه سوریه لغو شوند. یکی از اقداماتی که می‌توان برای حل‌وفصل مشکلات این پرونده انجام داد این است که دولت مافیاهای قاچاق را پیدا کند و آن‌ها را از بین ببرد.

نصرالله گفت: اگر قانون تحریم‌های آمریکا ضد سوریه لغو شود و شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در این کشور اقدام کنند صدها هزار سوری به وطن خود باز خواهند گشت. باید کمیته‌ای متشکل از فراکسیون‌ها، نمایندگان یا وزرا که تمامی قوای سیاسی را در بر بگیرد برای بررسی موضوع مهاجران سوری تشکیل شود.

وی ادامه داد: ایده‌ای وجود دارد که می‌گوید چرا سوری‌ها را از سفر به اروپا از طریق راه‌های ایمن منع می‌کنید و باعث می‌شوید از روش‌های غیرقانونی و به وسیله قایق‌های بادی مهاجرت کنند، باید به پناهجویانی که تمایل به مهاجرت به اروپا دارند فرصت داده شود تا نیازی به فرار شبانه نداشته باشند. بر اساس این ایده کشورهای اروپایی در این حالت به خواسته‌های بیروت تن خواهند داد و به لبنانی‌ها خواهند گفت که برای پایان مهاجرت پناهجویان به اروپا چه می‌خواهید؟

وی ادامه داد: نباید جو کنونی به جو دشمنی با پناهجویان سوری تبدیل شود و نباید برخی در لبنان طوری رفتار کنند که گویی مال و جان و ناموس پناهجویان حلال شده است. این مسئله با ناسزا و ضرب و زور و دشمنی حل نمی‌شود. اگر اختیار لبنان به دست حزب‌الله بود نخست‌وزیر را برای رایزنی با دولت سوریه درباره پرونده پناهجویان به این کشور می‌فرستاد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست