بازدید 22639

سازمان سنجش از وزارت علوم جدا شد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» را به صورت یک سازمان مستقل برای اجرا ابلاغ کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷ 02 October 2023

به گزارش تابناک به نقل از مهر، دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۱۲/۰۲/۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی و در جلسه ۸۸۳ مورخ ۳۰/۰۳/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تشکیل خواهد شد.

مشروح این مصوبه در ذیل بخوانید:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت آموزش و پرورش

دانشگاه آزاد اسلامی

سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۱۲/۰۲/۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی و در جلسه ۸۸۳ مورخ ۳۰/۰۳/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می گردد:

«ماده واحده- با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور و به منظور تحقق مفاد بند ۱۳ سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و بند۲-۳ سیاست های کلی علم و فناوری مبنی بر «استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش» و «ساماندهی و تقویت نظام های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه‌های علم و فناوری»؛ تصمیم سازی درخصوص ایجاد مرجعیت حرفه ای و استقلال نهادی طی جلسات مورخ ۱۲/۱۲/۱۴۰۱ و ۲۱/۱۲/۱۴۰۱ ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، صورت پذیرفت.

بر این اساس؛ مطابق با تکالیف نظارتی و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرآیند اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (فصل هفتم، بند ۱۹) و سند نقشه جامع علمی کشور (راهبرد کلان ۶) ناظر بر ایجاد نظام سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور؛ انسجام بخشی و تقویت یکپارچگی در سیاستگذاری و نظارت و اعتبارسنجی در نظام آموزش عالی کشور؛ ایجاد سازوکارهای سنجش توانمندی های دانش آموزان، معلمان و عملکردهای مدرسه، مستقل از مؤسسات مجری آموزش و به استناد بند ۱ ماده ۴ سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «رصد و پایش مستمر، روزآمد و نظام مند وضعیت حوزه فرهنگ و دانش و افق آینده آن» در راستای «تحقق نظام سنجش و پایش وضعیت فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری کشور»؛ «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» با بهره‌گیری از ظرفیت های تخصصی نهادهای علمی کشور متمرکز بر راهبری، ارزیابی و ایفاء نقش نظارتی با مأموریت ایجاد مرجعیت واحد در دو محور ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور (اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی در دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی) و سنجش توانمندی های آموزشی، به‌صورت هیأت امنایی و با التزام به عدم ایجاد بار مالی جدید و افزایش اندازه دولت، به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تشکیل می شود.

تبصره - اساسنامه «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» حداکثر ظرف مدت سه ماه با محوریت ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌گردد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۵
کنکور 1401 آخرین کنکور ایران بود که حداقل ظاهر امر توش رعایت شده بود. با حوادث 1401 خیلی خوب می شد حدث زد که دیگه کسی رو صرفا به دلیل علمی نمی گذارن بره شریف و پلی تکنیک و باید افراد خاصی برن دانشگاه های برتر. کنکور 1402 که کلا یک فاجعه تمام عیار شد و در ادامه اصل و ریشه سازمان سنجش هم زدند که کلا کار بیفته دست افراد نزدیک به ریس جمهور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
یاد دوره محمود احمدی نژاد و تغییرات در وزارتخانه ها و سازمان ها افتادم.
فاتحه مع اخلاص و صلوات
سعی و خطایی جدید که باعث لطمه به دانش آموزان میشود و ظهور رانت ها و پست و مقام های جدید
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
دم شورای عالی انقلاب فرهنگی گرم.
عالی ترین مصوبه است.جداسازی سازمان آموزش از ساز مان آزمون
دارین شخم میزنید کشور را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
گرچه همه جا را اشغال کردند ولی مافیا میخواهد کاملا در دستش باشد هر کی خواست در کنکور قبول کند و در رشته های مورد نظر بفرستد. آینده خطرناکی بدتر از امروز در انتظار کشور است یک زمین سوخته پر از فاضلاب برجای می گذارند و خودشان هم در اروپا و امریکا زندگی خواهند کرد
زلفی آدم بیخودی است او ن باید بر کنار بشه وروسای دانشگاه ها همه باید عو ض شوند
قاعدتا رییس جمهور بعدی دوباره این قانون را ملغی میکند
واقعا این شورای انقلاب فرهنگی چه جایگاهی در این نظام دارد که می تواند دستور ایجاد یک ساختار جدید را بدهد؟! نمایندگان به اصطلاح مردم و مجلس دیگر در ته امور هم قرار ندارند و بیشتر شبیه چمن برای زینت گلکاری آقایان شده اند.
خدا می دونه باز چه نقشه ای برای پارتی بازی و تقلب دیدن
وای خدا چرا......
من که حوصله نکردم بخونم ولی مطمئنا در جهت تخریب و ویرانی ایران و بی عدالتی بیشتر در جامعه خواهد شد...آموزش و پرورش رو که به فنا دادید ..نوبت وزارت علوم شد...یک فرهنگی
بسیار عالی.این یک مصوبه درست و کاملا تخصصی است.جدایازی نظام مجری آموزش از نظام مجربی آزمون. باید تلاش شود هر کم سوادی نتواند مدرک بگیرد.این درست است.
الفاتحه
جداسازی یک سازمان از وزارت خانه نیاز به قانون مجلس دارد
اگر سنجش از پذیرش جدا شود منطقی و خوب است و لاجرم پذیرش توسط دانشگاه و سنجش توسط نظام دیگری صورت گیرد
با اینکار میشیم مثل کشورهای پیشرفته و مافیای کنکور تضعیف میشود
سلام ، معلوم نیست با چه استدلالی این کار اشتباه کردند ،. سازمان سنجش به لحاظ حیطه کاری لازم است زیر نظر وزارت علوم باشد و با این تغییر به دایره عریض آبطویل رییس جمهوری اضافه میشود و میتواند عواقبی مثل مهندسی ورودی دانشگاه ها و افزایش فساد را به دنبال داشته باشد .
باسلام.
الفاتحه. قبر آموزش و سنجش کنده شد. لااقل وزیر رو مجلس بازخواست میکرد. الان که دیگه افتاد دست مافیا و احزاب سیاسی.
بهترین کار در کشور . رانت در سنجش با فشار وزارت خانه ها بیداد می کرد
چقدر واکنش منفی نشون میدین این سازمان به جای اینکه زیر نظر وزیر علوم اداره بشه با توجه به حساسیت بالایی که داره زیر نظر رئیس جمهور قراره اداره بشه تا به نوعی نهاد بالادستی برای برنامه ریزی و سنجش و ارزیابی وزارت علوم و آموزش و پرورش و بهداشت باشه
این کجاش بده در ضمن چندین نهاد موازی از بین می روند
۱. سنجش وزارت بهداشت
۲.سنجش و ارزیابی آموزش و پرورش
۳ .سنجش دانشگاه آزاد
۴.جهاد دانشگاهی
۵.و.‌‌..
با میلیاردها صرفه جویی (البته این نظر شخصی من هست باید ببینیم خروجی چی میشه ؟)
لطفا انسان های متعهد ومومن و با سواد وارد دانشگاه ها کنيد معدل سال‌های قبل رو با تراز بالا لحاظ کنيد
کاش کارکنان غیر هیات علمی هم از زیرنظروزارت علوم خارج بشه ما داریم تاوان نامدیریتی وزارت علوم را می دهیم
چه شلم شوربایی در وزارت علوم و نظام آموزش عالی ایران شده
احسنت کار درست همینه داریم به عدالت اموزشی نزدیک میشیم
الهم عجل لولیک الفرج
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست