بازدید 4390
چالش های اربعین در دو سوی مرز از زبان معاون وزیر کشور:

برای حل مشکل زائران حتی در ساخت برخی از گیت های طرف عراقی کمک کردیم/ سایبانی به مساحت بیش از ۴۵ هزار متر مربع ایجاد کردیم /بیش از ۱۷۰ میلیون بطری آب را فراهم کردیم/ امسال ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار زائر عازم شدند

میراحمدی خاطرنشان کرد: از استاندار کربلا پرسیدم که زیرساخت های این شهر از آب و برق گرفته تا استقرار زائران برای چه میزان جمعیت کافی است؟ او پاسخ داد که برای حداکثر یک و نیم میلیون نفر. گفتم: چطور می شود که بیش از ۲۲ میلیون زائر وارد کربلا می شوند! استاندار کربلا گفت که این معجزه الهی است
کد خبر: ۱۱۹۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷ 01 October 2023

برای حل مشکل زائران حتی در ساخت برخی از گیت های طرف عراقی کمک کردیم/ سایبانی به مساحت بیش از ۴۵ هزار متر مربع ایجاد کردیم /بیش از ۱۷۰ میلیون بطری آب را فراهم کردیم/ امسال ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار زائر عازم شدند

تابناک _ رئیس ستاد اربعین گفت: یکی از مهم ترین چالش های ما، عدم هماهنگی و عملیات مشترک بین ما و عزیزان عراقی بود؛ چالش ما در این زمینه با طرف عراقی در حوزه سرزمینی عراق، عبور از مرزهای عراق بود؛ درست مثل قیفی که سر آن به سمت ما بود و ته آن به سمت مرزهای عراق و عبور از مرزهای ما با جمعیت زیاد نسبتا با سهولت انجام می شد، اما وقتی به مرزهای عراق می رسید، زائران به شدت در فشار و تنگنا قرار می گرفتند.

سید مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: اربعین امسال با رضایتمندی آحاد زائران برگزار شد. همچنان معتقدیم که در این زمینه می‌توانیم پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم و اقدامات افزون تری با هدف امنیت، راحتی و سهولت بیشتر زائران انجام دهیم. امام فرمودند ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) است؛ بنابراین رضایت مقام معظم رهبری از برگزاری اربعین، رضایت رسول الله و ائمه علیهم السلام هم است و این مدالی بر سینه همه خادمان اباعبدالله الحسین (ع) است.

رئیس ستاد اربعین درباره تقدیر اخیر ریاست جمهوری از وزارت کشور در برگزاری حماسه با شکوه اربعین گفت: اعلام تقدیر و تشکر ریاست محترم جمهور از وزیر محترم کشور و دست اندرکاران اربعین و همه این اعلام رضایتمندی‌ها و تقدیرها، بار سنگینی بر دوش یکایک مسئولان اربعین است.

وی می‌افزاید: در اربعین سال جاری ما بلافاصله اقداماتمان را بعد از اربعین سال گذشته آغاز کردیم. در اولین جلسه بعد از اربعین سال گذشته، چالش‌های اساسی را احصا کردیم. تمرکز مدیریتی و منابع را در ستاد اربعین در غلبه بر این چالش‌ها گذاشتیم و بحمدالله بر بخش‌های عمده این چالش‌ها غلبه کردیم.

میراحمدی تصریح کرد: یک مساله و چالش مهم، عدم هماهنگی و عملیات مشترک بین ما و عزیزان عراقی بود که باعث شده بود اگر ما زائر خودمان را با سهولت به مرز‌های عراق می‌رساندیم، اما در ورود به عراق دچار چالش‌های اساسی می‌شدند. چالش ما در این زمینه با طرف عراقی در حوزه سرزمینی عراق، عبور از مرز‌های عراق بود؛ درست مثل قیفی که سر آن به سمت ما بود و ته آن به سمت مرز‌های عراق و عبور از مرز‌های ما با جمعیت زیاد نسبتا با سهولت انجام می‌شد، اما وقتی به مرز‌های عراق می‌رسید، زائران به شدت در فشار و تنگنا قرار می‌گرفتند و حتی در سال‌هایی منجر به تلفات و صدمات به زائرین می‌شد، مثل اینکه رودخانه آرام زائران وقتی به عراق می‌رسید تبدیل به گرداب می‌شد. برای حل این مساله، ما گذرگاه‌های مرزی را باید متکثر می‌کردیم و توسعه می‌دادیم؛ بنابراین باشماق، تمرچین و خسروی به مرز‌های ما اضافه شدند و تمرچین و خسروی ۲۴ ساعته شد.

معاون وزیر کشور ادامه داد: همچنین با عزیزان عراقی صحبت کردیم که تعداد گیت‌های خود را با گیت‌های ما متناسب کنند و در‌های خروجی خود را افزایش دهند. هم درب‌های ورودی و هم گیت‌ها محدود بود و پاسخگوی تعداد زوار نبود. این کار انجام شد و مثلا در مرز مهران دو درب به بیش از ۵ درب افزایش یافت. در مرز خسروی هم در‌ها افزایش یافت و یک در ۲۴ متری هم تعبیه شد. حتی در ساخت برخی گیت‌های عراقی هم اقدام کردیم، زیرا زائران ما به مشکل می‌خوردند مثلا در مرز‌های خسروی و مهران گیت‌هایی را ساختیم و در آن سوی مرز عراق مستقر کردیم. اقدام مهم دیگر، این بود که با کمک فراجا اطلاعات زائر در رایانه را در لحظه به طرف عراقی منتقل کردیم و اشتراگ گذاری برخط اطلاعات را انجام دادیم. در طرف ما این فرایند ثبت اطلاعات زائر زیر شش ثانیه انجام می‌شد، اما در سمت عراق نزدیک به سه دقیقه برای هر زائر طول می‌کشید. عزیزان عراقی هم پذیرفتند و فقط یک مهر عبور از مرز می‌زدند و این باعث تحول بزرگی شد که یک مشکل کهنه را در تمامی مرز‌ها برطرف کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: اقدام دیگر به عنوان عملیات مشترک، تشکیل قرارگاه‌های استانی اربعین در ایران و عراق بود که هر نوع ناهماهنگی را در لحظه و با تعامل فوری، حل و فصل می‌کرد. این کار مشترک، یک تحول ماندگار است که در سال‌های آینده نیز امور را تسهیل خواهد کرد.

میراحمدی درباره حل مشکلات ترابری بین ایران و عراق بیان کرد: پیش‌تر در عراق، زائرین ما خیلی اذیت می‌شدند هم از جهت کمبود وسیله نقلیه و هم از حیث گرانی. در همین قرارگاه و عملیات مشترک، کمیته حمل و نقل مشترک تشکیل دادیم که باید از همکاری طرف عراقی در این باره تقدیر و تشکر کنیم. عراقی‌ها ظرفیت حمل و نقل کشورشان را بسیج کردند و در ایام اربعین نگذاشتند زائر ما روی زمین بماند و معطلی بکشد. این اتفاق برای اولین بار افتاد. در سال‌های گذشته، مواردی داشتیم که زائران از مرز ما عبور کرده بودند و در آن طرف مرز منتظر وسیله نقلیه بودند، اما خودرویی در کار نبود به گونه‌ای که بعد از چند ساعت معطلی به ناچار راه برگشت را در پیش می‌گرفتند، زیرا سلامتی این افراد در معرض خطر بود.

وی افزود: سال گذشته هم اجازه نداده بودند اتوبوس‌هایی که آماده کرده بودیم به انتقال زوار  -در داخل عراق - کمک کنند، اما امسال هم خود عراقی‌ها پیش بینی کافی و وافی را داشتند و با دغدغه مندی این کار را دنبال کردند و هم به ما اجازه دادند که اتوبوس‌های ما در زمان اعلام نیاز وارد عملیات شوند. ما بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را علاوه بر امکانات دیگر ترابری در این راستا در داخل خاک عراق با هماهنگی کامل به کار گرفتیم. سال‌های قبل حتی درگیری‌هایی پیش می‌آمد، اما امسال دوستان عراقی خودشان اسکورت و نیروی پلیس را به کار گیری کردند تا اتوبوس‌های ایرانی را همراهی کنند.

رئیس ستاد اربعین از اقدامات متعدد برای مدیریت گرما و تسهیل زیارت اربعین اینگونه گفت: با توجه به غیرقابل تحمل بودن گرمای همراه با ریزگرد‌ها و توفان‌ها باید گرما مدیریت می‌شد و گفتیم که زائر ما باید حداقل پیاده روی را در مرز‌ها داشته باشد و ترتیبی دادیم که زائرین، مطلقا پیاده روی طولانی مدت نداشته باشند. در مرز مهران تا رسیدن به حوضچه‌های مرزی عبور زائران در مسیری ۱۲ کیلومتری زیر تابش نور مستقیم خورشید و گرمای شدید، لاجرم نیروی انتظامی هم برای حفظ امنیت زوار این کار را باید انجام می‌داد، این طی مسافت پیاده روی حذف شد و زائران به راحتی به میدان اربعین در مرز مهران رسیدند و وارد پایانه مرزی شدند. ما برای اولین بار سایبانی به مساحت بیش از ۴۵ هزار متر مربع ایجاد کردیم و زیر این سایه بان نیز مه پاش ها، جت فن‌ها و کولر‌ها مستقر شد تا آسایش خاطر زائران تامین شود. آن سوی مرز هم این اتفاقات افتاد و با درخواست از طرف عراقی، اقدامات وسیعی انجام شد که حتما سال به سال بهتر می‌شود.

میراحمدی گفت: نکته مهم این است که ما هیچ فوتی ناشی از گرمازدگی مستقیم نداشتیم و میزان کل فوتی‌ها نیز که عمدتا ناشی از تصادفات رانندگی بود در مقایسه با سال‌های قبل به نسبت جمعیت زائران، کاهشی شد. بیش از ۳۰ درصد کاهش فوتی ثبت شد.

رئیس ستاد اربعین تاکید کرد: زائر بیش از آنکه نیازمند غذا باشد، نیاز حیاتی به آب دارد. موکب‌ها خودشان اقداماتی برای تهیه آب می‌کنند، اما ما نمی‌توانستیم ریسک کنیم و بگوییم موکب‌های مردمی اقدامات خود را انجام می‌دهند لذا بیش از ۱۷۰ میلیون بطری آب را فراهم کردیم و از بخش‌هایی که می‌توانستند، کمک گرفتیم. این آب باید در جای خنک نگهداری می‌شد، اما در پایانه‌های مرزی امکاناتی برای نگهداری آن نداشتیم بنابراین سردخانه‌هایی احداث و پیش از شروع عملیات اربعین آغاز به دپوی آب و خنک سازی آن در سردخانه‌ها کردیم. این‌ها دپو شد، اما تا رسیدن به دست زوار هم نیاز به سرد ماندن آب بود لذا موضوع تولید یخ مطرح شد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار قالب یخ ۲۰ کیلویی بهداشتی را یا تولید و یا از بخش خصوصی خرید کردیم. در مرز‌های ما به سرعت کارخانه‌های تولید یخ احداث شد. این در واقع یک شبکه وسیع توزیع و نگهداری هم می‌خواست مثل تدارکات جبهه و جنگ. این کار را الحمدالله استانداران ما به عنوان فرماندهان میدانی عملیات اربعین انجام دادند و شبکه‌ای مطمئن از توزیع هم ایجاد شد. هم شبکه تامین و هم شبکه توزیع تشکیل شد و حقیقتا زائری نیست که بگوید من برای تامین آب آشامیدنی خنک دچار مشکل شدم.

به گفته سید مجید میراحمدی «نحوه مدیریت و فرماندهی این کار عظیم نکته مهمی است. سابقا این طور بود که هر دستگاهی به طور جزیره‌ای و پراکنده کار خود را انجام می‌داد لذا هم افزایی و فرماندهی و مدیریت متمرکزی نبود. یعنی ممکن بود شما امکاناتی هم داشته باشید، اما نمی‌توانستید به درستی از این امکانات بهره برداری کنید؛ بنابراین ساختار مدیریت و فرماندهی اربعین را مشخص کردیم و استانداران ما فرماندهان این صحنه شدند و همه عناصر دست اندرکار و دستگاه‌های عامل اربعین در جغرافیای استان تحت کنترل استاندار قرار گرفتند. استاندار مدیریت و فرماندهی می‌کرد و در مقابل رده‌های بالاتر هم پاسخگو بود. این الگوی بسیار موفقی بود و البته انگیزه‌های استانداران هم بسیار مهم است. الحمدالله استانداران ما همگی عزیران جهادی اربعینی و عاشق خدمت به مردم و زائرین هستند. این دوستان تقریبا ۱۵ روز شبانه روزی در مرز حضور داشتند و برخی از آن‌ها زیر سرُم رفتند.»

میراحمدی ادامه داد: تعداد زائرین ما امسال بی نظیر بود یعنی هیچ سالی این تعداد زائر نداشتیم. امسال ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار زائر عازم شدند. نزدیک به ۵۰۰ هزار زائر غیر ایرانی داشتیم که ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها زائر پاکستانی بودند. شما در نظر بگیرید که ما ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی را از مرز میرجاوه با بیش از ۲ هزار کیلومتر فاصله تا مرز‌های خروجی در چذابه، حمل و نقل کردیم. البته این‌ها واقعا معجزه الهی است و همواره به خودم تذکر می‌دهم که ما سهمی در این موفقیت‌ها برای خودمان قائل نباشیم، زیرا نوکری زوار را می‌کنیم و اگر سهمی برای خودمان قائل شویم به معنای سقوط است. عمیقا معتقدیم که حضرت، ولی عصر (عج) خودشان فرماندهی این صحنه را انجام می‌دهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: ممنون دولت و ملت عراقیم که سختی را برای زائران اباعبدالله الحسین (ع) راحت می‌کنند و هر کسی به این سفر با وجود همه سختی‌های آن می‌رود، عاشق‌تر می‌شود. این نکته مهمی است. شما کمتر زائر اربعینی را پیدا می‌کنید که یک بار رفته باشد و دیگر نخواهد برود یا این سفر را ترک کند. زیرا در کنار جاذبه‌های معنوی، ملت عراق با تمام وجودشان در خدمت زائران هستند. این عملیات سخت با سهولت در حال انجام است، زیرا عنایت الهی است و فرماندهی آن دست حضرت، ولی عصر (عج) است.

میراحمدی خاطرنشان کرد: از استاندار کربلا پرسیدم که زیرساخت‌های این شهر از آب و برق گرفته تا استقرار زائران برای چه میزان جمعیت کافی است؟ او پاسخ داد که برای حداکثر یک و نیم میلیون نفر. گفتم: چطور می‌شود که بیش از ۲۲ میلیون زائر وارد کربلا می‌شوند! تصور کنید ۲۲ میلیون جمعیت یکباره و در بازه زمانی کوتاهی مثل اربعین وارد تهران شوند؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ با این حال، زائر در کربلا با آن شرایط احساس آرامش و آسایش می‌کند. استاندار کربلا گفت که این معجزه الهی است و اعتقاد محکم داریم که فرماندهی اربعین به عهده حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه است.

رئیس ستاد اربعین افزود: درباره ما هم همین طور است. البته هر کسی امتحانی دارد و وقتی مسئولیتی را می‌پذیرد باید به آن به بهترین وجه عمل کند، اما نکته مهم دیگر این است که واقعا فرهنگ دفاع مقدسی بر مدیریت اربعین حاکم است. یعنی کسانی را می‌بینید که شبانه روز در حال زحمت کشیدن در عملیات اربعین هستند و می‌خواهند که سخت‌ترین کار‌ها را هم خودشان بکنند، نه اینکه کار را به دیگران واگذار کنند. ثانیه‌ای را برای خدمت به زوار اباعبدالله الحسین (ع) از دست نمی‌دهند و بی ادعا، عاشقانه، فداکارانه و گمنام، کار شبانه روزی می‌کنند. این صحنه را فقط در دفاع مقدس می‌دیدیم. امام فرمودند که جنگ، کارخانه آدم سازی است و باید گفت که حقیقتا اربعین حسینی هم کارخانه آدم سازی است.

میراحمدی در سخن پایانی با تقدیر ویژه از مردم که نقش آفرینان اصلی اربعین هستند، بیان کرد: لازم می‌دانم از شخص آقای دکتر رئیسی، آقای مخبر، آقای وحیدی که خودشان مسئول این کار هستند، وزرای محترم، نهاد‌های انقلابی، نیرو‌های مسلح، عزیزان فراجا، که هیچ برای برگزاری اربعین کم نگذاشتند، تشکر کنم. عموما پیش نیامده وزرای محترمی که من درباره اربعین با آن‌ها تماس می‌گیرم، «نه» گفته باشند و آن چه از دستشان برآمده را انجام دادند و مهمترین رکن کار، خود مردمند که از آن‌ها تشکر می‌کنیم. بیش از سه هزار و ۲۰۰ موکب مردمی و حدود ۲۰۰ هزار خدمتگزار در این موکب‌ها خدمت رسانی کردند و این‌ها رکن رکین اربعین هستند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۱۴
چرا این سرعت عمل و بودجه را صرف برطرف کردن مشکلات و معضلات کشور نمی کنید. نکنه کاسه ای زیر نیم کاسه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
طوری هم سخن می گویند که شاهکار کرده اند!

هدر دادن پول بیت المال برای کارهای تبلیغاتی و سطحی آن هم در این شرایط فجیع اقتصادی مملکت، باعث تاسف و بی تدبیری است و نه افتخار.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
هزینه کردن از جیب همه مردم که اکثریت قاطع شان زیر خط فقر مطلق کشانده شده اند
برای زیارت که یک امر مستحبی و تبلیغات است بهیچ وجهی درست و شرعی و اخلاقی و قانونی نیست
اینکار شما دارای اشکال بزرگ شرعی است و خودتان را بدهکار و مشمول ضمان اکثریت قاطع مردم هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
آیا مردم گرسنه و بی سرپناه راضیند؟
کمی وژدان
چون مردم پاي كارند،چه ايراني چه عراقي خصوصا عراقيهاوبراي امام حسين هستي شون رو هم ميدن همانندشهداي ما.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
از خودت مایه بذار
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است البته منکر زحمات مسئولان نیستیم ولی اینگونه اعمال مستحبی الزاما بایستی با خرج زوار انجام شود و لاغیر
بسیار خوب اگر آنجا خواستید و توانستید خیلی هم مبارک است پس جای دیگر هم می توانید آباد کنید اجازه ندهید خدایی ناکرده این تصور ایجاد شود که جای دیگر نمی خواهید
چرا بیت المال که متعلق به همه ایرانی ها می باشد خرج کارهای بی فایده می کنید ؟!!!! این همه ارز خارج شد این همه مواد غذایی و لوازم بهداشتی و ... برای اربعین استفاده شد اینها پولش از کجا میاد ؟!!! چرا صرف مردم محروم کشور نمی شود ایا انها ایرانی نیستند و از مواهب این مملکت سهمی ندارند !!!؟
حیف و میل و بر باد دادن بیت المال.
این بریز و بپاش ها برای بیگانگان خیانت است.
تو جاده هاشونم کمک کنید و بسازیدشون
آقای میراحمدی اگر به اندازه‌ ای که بفکر برنامه‌ریزی پیاده روی اربعین بودید بفکر سایر مشکلات مردم در داخل کشور بودید امروز این حال و روز را نداشتیم، اما شما سیاسی کاری را ترجیح میدهید.
یه بار از مردم نظرسنجی کردید ببینید چقدر موافق این مخارجند؟
وقتی پای افزایش مستمری فقیرترین اقشار باشه میگید بودجه نداریم اونوقت اینطوری حیف و میل میکنید، اول شکم محرومین وبی سرپرستان و بدسرپرستانو سیر کنید ،اگه اضافه اومد صرف این امور دست چندمی بکنید
البته نیتتان ازین کارا برا همه مشخصه و فقط خودتونو گول میزنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی