بازدید 9765
تاملی بر شلیک فضایی موفق امروز در کشورمان؛

دورنمای تزریق «ماهواره نور ۳» توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای «قاصد» به مدار زمین

نکته جالب توجه‌ استفاده از موشکی است که ویژگی‌های خاص بسیاری دارد و به خوبی از پس ماموریت‌های واگذار شده برآمده است. موشکی سه مرحله‌ای که در اصل «قاصد ۱» نام دارد و به نوعی از برنامه‌های تعیین شده هم جلوتر است تا جایی که نیازی به رونمایی از «قاصد ۲» و بهره برداری از آن برای پرتاب‌های فضایی احساس نشده است و به اتکای آن می‌توان روی دایر کردن منظومه ماهواره‌ای کشورمان حساب ویژه باز کرد.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹ 27 September 2023

دورنمای تزریق «ماهواره نور ۳» توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای «قاصد» به مدار زمیننور۳ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است، با استفاده از موشک ماهواره‌بر قاصد و با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه، ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای پاسداران انقلاب اسلامی با نام «نور ۳» همزمان با ایام آغاز امامت حضرت، ولی عصر (عج) توسط ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت؛ ماهواره و ماهواره‌بری که هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده‌اند.

مرحله‌ای تازه از فعالیت‌های فضایی سپاه که به تاکید سردار سلامی، فرمانده این نهاد نظامی، یکی از حلقه‌های زنجیره نقشه راه ماهواره‌ای سپاه را کامل می‌کند، به این صورت که از مجموعه دریافت‌ها و دیتا‌هایی که این ماهواره از سطح زمین برداشت خواهد کرد، برای تکمیل نیازمندی‌های سپاه در این حوزه بهره‌مند خواهند شد.

نقشه راهی که با قوت در حال پیگیری است و پرتاب امروز، شاهدی بر این مدعاست؛ پرتاب چهارمین محموله به فضا توسط سپاه، سومین شلیک موشک ماهواره بر قاصد و پرتاب سومین ماهواره نور با آن به فضا. مسیری متفاوت با پرتاب‌های تدارک دیده شده توسط دولت و در زیرمجموعه سازمان فضایی کشورمان که دستاورد‌های متفاوتی هم در پی داشته است.

«نور»، ماهواره‌ای سریالی که قرار است به ساخت منظومه منجر شود

از جمله نکات جالب توجه پرتاب موفق امروز فضایی کشورمان، همین نکته است که برای سومین بار از موشک ماهواره‌بر قاصد برای پرتاب سومین ماهواره نور بهره گرفته شده است؛ پروژه‌ای تکراری که قرار است باز هم تکرار و سرانجام به تحقق هدفی بزرگ منجر شود؛ ایجاد منظومه ماهواره‌ای در مدار زمین.

هدفی که مورد تاکید سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته که در حاشیه پرتاب موفق امروز یادآوری کرده: «اگر بتوانیم تا پایان سال دو پرتاب دیگر نیز انجام خواهیم داد.» تاکید بر این مهم که به زودی این روند شتاب بیشتری خواهد گرفت و شاهد تکرار مکرر این پروژه موفق خواهیم بود.

درباره پروژه‌ای سخن می‌گوییم که تا به امروز، سه فاز از آن به انجام رسیده است؛ نخستین پرتاب در اردیبهشت ۱۳۹۹ که به تزریق موفق ماهواره نور ۱ به مدار زمین منجر گردید، دومین پرتاب نزدیک دو سال بعد در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به انجام رسید و حالا سومین پرتاب امروز انجام شد و نور ۳ در مدار تعیین شده قرار گرفت.

روندی که اگر به دو پرتاب دیگر در سال جاری منجر شود، شتابی چشمگیر در این حوزه شاهد خواهیم بود که امید می‌رود به زودی کشورمان را به منظومه‌ای از ماهواره‌های سنجشی در مدار زمین تجهیز کند که پیشرفت علمی قابل توجهی محسوب می‌شود و برنامه ریزی برای طراحی و اجرای پروژه‌های فضایی بزرگتر را ممکن خواهد کرد.

دورنمای تزریق «ماهواره نور ۳» توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای «قاصد» به مدار زمین

«قاصد»؛ موشکی ترکیبی که از برنامه جلوتر است

نکته جالب توجه‌تر پرتاب امروز، استفاده از موشکی است که ویژگی‌های جالب توجه زیادی دارد و به خوبی از پس ماموریت‌های واگذار شده برآمده است؛ موشکی سه مرحله‌ای که در اصل «قاصد ۱» نام دارد و به نوعی از برنامه‌های تعیین شده هم جلوتر است تا جایی که نیازی به رونمایی از «قاصد ۲» و بهره برداری از آن برای پرتاب‌های فضایی احساس نشده است و به اتکای آن می‌توان روی دایر کردن منظومه ماهواره‌ای کشورمان حساب ویژه باز کرد.

درباره موشکی سخن می‌گوییم که از سه مرحله تشکیل شده است؛ مرحله اول پیشران راکتی با سوخت مایع و ارتفاع نزدیک به ۱۳ متر، مرحله دوم پیشران سوخت جامد سلمان با ارتفاع حدود ۱.۵ متر و مرحله سوم باز هم پیشرانی با سوخت مایع و ارتفاع نزدیک به ۲.۷ متر که محموله ماهواره‌بر را در خود جای می‌دهد و تزریق آن به مدار را عهده دار است.

ماهواره بری که می‌تواند سرعت لازم برای رسیدن به مدار مورد نظر را فراهم آورد و شتاب کافی برای تزریق ماهواره به مدار را ایجاد کند و در نتیجه، حایز همه ویژگی‌های لازم برای تزریق میکروماهواره‌ها به مدار تعیین شده و ایجاد منظومه ماهواره‌ای به کمک آن‌هاست؛ موشکی که از جمله ویژگی‌های منحصر به فردش، گنجاندن پیشران سوخت جامد سلمان به عنوان مرحله دوم این موشک است که مجهز به سامانه تغییر بردار رانش بر اساس حرکت دادن نازل پیشران است که می‌توان به کمک آن امکان اصلاح مسیر را در صورت نیاز، رقم زد.

از جمله ویژگی‌های خاص ماهواره‌بر قاصد، امکان شلیک آن از سکوی متحرک (پرتابگر متحرک) است؛ ویژگی‌ که شلیک آن از هر مکانی غیر از سکوی پرتاب را هم فراهم می‌کند.

ویژگی دوم پیشران فضایی سلمان این است که در ساخت بدنه محفظه موتور و بدنه بیرونی آن، به جای فلز از مواد مرکب غیرفلزی بهره برده شده که موجب کاهش چشمگیر وزن و افزایش بهره وری پیشران شده و این امکان را به وجود آورده که شتاب بالاتری حاصل آورد و در نتیجه بتوان به کمک آن محموله‌ای با وزن بالاتر را به فضا پرتاب کرد.

ویژگی‌های منحصربفرد موشکی خاص که طرح توسعه آن هم از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته و «قاصد ۲»، نتیجه این نگاه است؛ موشکی که جزییات زیادی از آن منتشر نشده، اما احتمالا چهار مرحله‌ای خواهد بود و توانایی پرتاب محموله به مدار‌های بالاتری را دارد؛ با این یادآوری که قرار است به بالک‌هایی ویژه در مرحله دوم مجهز شود که با توجه به بهره گیری از پیشران سلمان در مرحله سوم، امکان اصلاح مسیر بسیار بالاتری در اختیارمان قرار خواهد داد.

طرحی ویژه که به یمن موفقیت‌های قاصد ۱، عجله‌ای در مسیر پیشبرد آن احساس نمی‌شود و در نتیجه امید می‌رود که گام بعدی فضایی کشورمان را هم به خوبی به فرجام برساند و چه بسا در مسیر ایجاد منظومه ماهواره‌ای دیگری در مدار بالاتر و با ماهواره‌های پیچیده تر، به کار گرفته شود؛ دورنمایی از نقشه راهی که تا اینجا به خوبی پیش رفته و شتاب قابل توجهی هم داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۲
در عصر فضا با موشک سه مرحله هم نمی توانید بیشتر از ۴۵۰ کیلومتر بالا بروید اونم بعد از اینهمه سال تلاش
بعد افتخار به چی می کنید؟!
هند به ماه رفت شما می خواهید در مدار پایین منظومه چی ایجاد کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
نگران نباش اگر عجله نکنی به ماه و مریخ هم خواهیم رفت ایرانی یعنی مغز متفکر، ایرانی یعنی نخبه، این را بارها و بارها جوانان ایران زمین در المپیادهای مختلف علمی ثابت کرده و خواهند کرد و امروز افتخار ما این است که از تئوری به عمل رسیده ایم و این مهم است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
سخت ترین مرحله سفر فضایی همین حد ۴۵۰ کیلومتر است از آنجا به بعد به خاطر رقیق بودن هوا به راحتی و با کمترین مصرف سوخت می توان با سرعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به پیش رفت ضمن اینکه این موشک با اندکی تغیر در واقع یک موشک قاره پیما است که می تواند حتی غرب اروپا را هدف قرار دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
ماهواره ایرانی
ماهواره بر ایرانی
دوربینها ایرانی
سنسورها ایرانی
امیر
| Canada |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
لطفا انصاف داشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
۱۷:۵۲
نخبگان دانشگاه شریف ، تهران و ... را تندروها درحال فراری دادنوهستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
بودجه کشور را صرف چه چیزهای بی ارزشی می کنند. موشک و ماهواره از خیلی سال پیش 1940 _1950؟ است.
مثل اینه که دوباره تلویزیون لامپی تولید کنی..
فرزاد خلیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
واقعا بعضي نظرات رو باید با آب طلا نوشت. خداییش به چه چیزی از این صنعت موشکی و فضايي افتخار می کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
17:52
اونایی که المپیادی بودن الان همشون رفتند.
حتی نفرات خیلی پایین تر از اونها هم یا رفتند یا دارند میرن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
خدایی‌ گرانی‌ ارزاق‌ و معاش ملتو کلافه و افسرده و از زندگی نا امید کرده‌
بجای هزینه های هوا فضا‌ فکری بحال معاش مردم بکنید‌
شما میخواهید چی را ثابت کنید؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
خشمگین شدن از کامنت و شعار پوپولیستی دادن چیزی از واقعیت ماجرای اکنون کشور کم نمی کنه
من بعنوان یک ایرانی افتخار می کنم کشورم پیشرفت کنه ولی پیشرفت واقعی نه شعاری الان در برنامه هسته ای می گن ما پیشگامیم پس چرا نمی تونیم نیروگاه بسازیم و بعد از بیش از ۳۰ سال نیروگاهی داریم که عملا از مدار خارجه
چرا در عرصه تکنولوژی حساس هنوز وابسته ایم
چرا بزای ساخت قرص باید از خارج مواد اولیه وارد کنیم
در عرصه موشکی هم شعار را کنار بگذاریم بعضی قطعات را هنوز وارد می کنیم
چرا واقعیت را نمی خواهیم بپذیریم که قطع رابطه با دنیا و دشمنی با اکثریت دنیا باعث عقب ماندگیمان شده
وگرنه کی منکر استعداد ایرانی است ولی داریم بخاطر این رفتار نامعقولانه فرصت ها را از دست می دهیم و همش تلاش داریم چرخ را از ابتدا کشف کنیم
درخواست کمی تفکر
همین دیروز بود که ماهواره ساختیم و با ماهواره بر روسی به فضا پرتاب شد ولی امروز قاصد نور را در مدار زمین قرار داد.
قاصد موشکی ترکیبی که از برنامه جلوتر است و نور ماهواره ای سریالی که قرار است به هدفی بزرگ یعنی ایجاد منظومه ای ماهواره ای در مدار زمین منجر شود و این یعنی پیشرفت قابل ملاحظه در صنعت هوا - فضا آن هم بومی شده و توسط دانشمندان و نخبگان وطنی خودمان.
اگر این پیشرفت ها در یکی از همین همسایگان ما صورت گرفته بود امروز را جشن ملی اعلام می کردند و تا روزها بر این افتخار آفرینی می بالیدند.
# زنده باد ایران.
# خسته نباشید نخبگان وطن - دست مریزاد بر همت و تلاش مثال زدنی تان.
کسانی که از روی غرض ورزی کامنت می گذارند اول خوب متن را بخوانند تا متوجه این تلاش و همت دانشمندان و نخبگان کشور بشوند بعد نظر بدهند.
هر چند که این افراد کار خود را می کنند و هر چه بگویی انگار نگفتی.
تابناک شما که رسانه وطنی هستی این کامنت را چاپ کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
دشمنان خارجی و ایادی داخلی آنها و همین کسانی که کامنت های منفی گذاشته اند و مدام در سایر کامنت های خودشان (در تابناک ) جوسازی و حس ناامیدی القا می کنند ، بخاطر پیشرفتهای شگرف و سریع جمهوری اسلامی ، دارن می سوزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
مردم از جای دیگه دلشون پر هست متاسفانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
هرچی شما می گی درست اما.
بعضی ها 6 ماه گوشت نخوردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
چون مثل شما فکر نمیکنند غرض دارند؟هر انسانی میتواند نظر و عقیده ی خود را بدون اینکه توهین و بی ادبی در آن باشد،ارائه دهد،خوانندگان هم یا موافقند یا مخالف،به همین سادگی!!
قیمت گوشت که پایین نیامد حداقل قیمت ماهواره بر را پایین بیاورند
اسرائیل باید از صفحه روزرگار محو شود
چند نکته وجود دارد
هر کاری از یک جا شروع می شود و اینکه به صورت درون زا کشور تونسته تا اینجا پیش برود بسیار افتخار آفرین است و در ادامه مراحل بعد هم خواهد رفت.
اینکه برخی از هموطنان کامتتهایی از روی ناخرسندی می گذارند احتمالا به خاطر نارضایتی از شرایط کلان مملکت است به باید بهشون حق داد. ای کاش کشور به صورت متوازن در همه زمینه ها رشد می کرد. هم معیشت و هم آزادی و هم موشک و فناوری را با هم داشتیم و این حق مردم ایران است
غربی ها بداند که مدار 450 کیلومتری از این به بعد واس ماست و هر ماهواره ای را در انجا ببینیم خواهیم زد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
احسنت
واقع بین باشیم، در صنعت دفاعی عالی هستیم، در صنعت ساخت و ساز عمرانی بسیار خوب، در پزشکی بسیار خوب، در صنایع نفت و پتروشیمی خوب، در صنعت خودرو متوسط و در اقتصاد بد هستیم.
بن سلمان کشورش تو جام جهانی آرژانتین را می بره جشن ملی اعلام می کنه بعد ما به چنین پیشرفت های مهمی در صنعت هوا - فضا دست پیدا کردیم انگار نه انگار که هیچ برخی هم کامنت منفی می گذارند!!
البته ایرانی ها همه وطن پرست و دوستدار پیشرفت و ترقی کشورشان هستند و به این افتخارات می بالند اگر بن سلمان در زمین فوتبال گل می زند ما هم در صنعت هوا - فضایمان گل کاشتیم و نور را با قاصدی که کاملا بومی شده و بدست دانشمندان خودمان طراحی و ساخته شده با موفقیت در مدار زمین قرار دادیم.
# دست مریزاد.
بیایید واقع بین باشیم ما بعد از این همه سال نتوانستیم یک خودرو نسبتاً به روز بسازیم در حالیکه یه اسم حمایت از تولید ملی در این مدت اجازه ورود هیچ خودرویی ندادیم بعد از این همه سال دو شرکت خودروساز هیچ نوآوری نداشتند فقط خودرو دهه هشتاد میلادی هر روز بزک می کنند و به یک اسم به مردم ایران غالب می کنند بعد از این همه سال نتوانستیم یک تلویزیون به روز درست کنیم بقیه ماجرا را می گذارم برای شما قضاوت کنید
سفره کارمندان وبازنشستگان گرسنه ات را درست کن موشک بدرد شکم خالی نمیخوره
تا کور بشن آمریکایی هایی که چشم دیدن پیشرفت کشور ما را ندارند.
امیدواریم با شکسته شدن فاصله ۴۵۰ کیلومتری بتوانیم ماهواره به مدار ۳۶ هزار کیلومتر بفرستیم و کنترل کنیم
زنده باد ایران اسلامی
بجای اینکارها
نیازهای اولیه زندگی جوانان را تامین کنید
آزادی مسکن امنیت اجتماعی
بادکنک بالا می رود !
بالا رفتن باید عایدی ملموس و پایدار در جهت رفاه جوامع باید به ارمغان بیاورد !
به امید پیشرفت و قدرت هر چه بیشتر سرزمین مان ایران .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست