بازدید 4306

نگرانی آمریکا از ابتکار «سپر آسمان اروپا»

مقامات آمریکایی، شدیدا نسبت به تصمیم جمعی اخیر در اروپا احساس نگرانی می‌کنند، زیرا عملیاتی‌سازی یک الگوی آفندی یا پدافندیِ تمام اروپایی در دل پیمان آتلانتیک شمالی، قطعا منجر به تضعیف موقعیت واشینگتن در این منظومه نظامی خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶ 26 September 2023

به گزارش تابناک، ۱۵ کشور اروپایی عضو ناتو در واکنش به آنچه حملات هوایی روسیه به اوکراین می‌خوانند، تصمیم به تقویت سیستم دفاع هوایی خود گرفته‌ و آلمان هماهنگی اجرای طرحی برای این منظور را بر عهده دارد که تفاهم‌نامه آن امضاء شده است.

«کریستینه لامبرشت» وزیر دفاع دولت فدرال آلمان و همتایان او از ۱۴ کشور اروپایی، روز پنج‌شنبه ۱۳ اکتبر در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد یک سامانه دفاع هوایی مشترک امضاء کردند.

در مراسم امضاء تفاهم‌نامه طرح «سپر آسمان اروپا» نمایندگان بریتانیا، هلند، بلژیک، اسلواکی، مجارستان، بلغارستان، جمهوری چک، لتونی، رومانی، فنلاند، نروژ، لیتوانی، اسلوونی و آلمان شرکت داشتند. استونی نیز قرار است به این جمع بپیوندد.

رسانه‌های اروپایی نیز این روایت‌سازی را به صورتی گسترده انجام داده و هدف از هم‌افزایی اعضاء اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی را بازدارندگی و ایمن‌سازی جمعی در برابر اقدامات بالقوه و بالفعل روس‌ها تلقی می‌کنند.

طرح موسوم به «سپر آسمان اروپا» با مشارکت ۱۵ کشور اروپایی عضو ناتو قرار است نقاط ضعف سامانه دفاع هوایی شماری از کشورهای اروپایی را شناسایی و تقویت کند.

در حال حاضر چتر حفاظتی ناتو برای اروپا شکاف‌ها و نقاط آسیب‌پذیری دارد که باید با کمک یک سپر دفاعی مشترک برطرف شوند. گفته می‌شود کاستی‌های کنونی از جمله برای مقابله با موشک‌های بالستیک با ارتفاع پرواز زیاد، موشک‌های کروز و پهپادهای تهاجمی مشهود هستند.

سوال اصلی اما اینجاست که آیا ابعاد فرامتنی این طرح، محدود به جنگ اوکراین بوده یا در ماوراء آن باید انگیزه‌های دیگری را شناسایی کرد؟

نکته دیگر اینکه؛ سکوت واشینگتن در قبال این طرحِ تمام اروپایی را چگونه می‌توان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؟

واقعیت امر این است که؛ مقامات آمریکایی، شدیدا نسبت به تصمیم جمعی اخیر در اروپا احساس نگرانی می‌کنند، زیرا عملیاتی‌سازی یک الگوی آفندی یا پدافندیِ تمام اروپایی در دل پیمان آتلانتیک شمالی، قطعا منجر به تضعیف موقعیت واشینگتن در این منظومه نظامی خواهد شد.

فراتر از آن، با توجه به طرح ایده‌هایی مانند ارتش واحد اروپایی از سوی فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته، این طرح دفاع جمعی می‌تواند به مثابه یک پیش درآمد یا حتی بازی تمرینی برای رسیدن به این هدف تلقی شود، لذا مقامات آمریکایی، کلیت تصمیم جمعی اعضاء اروپایی ناتو را نوعی تهدید تلقی می‌کنند.

نکته دیگری که منجر به نگرانی پشت پرده آمریکایی‌ها نسبت به تصمیم جمعی اخیر اروپایی‌ها شده، مربوط به ابعاد فرانظامی این همکاری است، چنانچه مقامات آلمانی می‌گویند با این پروژه کشورهای اروپایی، به اتفاق قادر خواهند بود مسئولیت مشترک خود برای حفظ امنیت قاره اروپا را بر عهده بگیرند.

به عبارت بهتر؛ در این پروژه، مسئله بر سر دست‌یابی به هم‌افزایی در زمینه‌های سیاسی، مالی و فناوری بوده و نمی‌توان آن را محدود به ابعاد نظامی کرد.

در هر حال، در ماوراء مواضع رسمی و ظاهری مقامات آمریکایی، احتمالا باید در انتظار سنگ‌اندازی‌های پشت پرده واشینگتن در اجرایی شدن هم‌افزایی نظامی جمعی اخیر در میان اعضاء اروپایی ناتو ماند!


نورنیوز

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار