بازدید 2776

تشکیل پرونده قضایی در مرگ نوزاد نهاوندی

کد خبر: ۱۱۹۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴ 25 September 2023

همزمان با مرگ یک نوزاد در یکی از بیمارستان‌های نهاوند دادستان این شهرستان از تشکیل پرونده قضایی و برخورد با مقصران خبر داد.

به گزارش تسنیم، خاله این نوزاد در تشریح ماجرا گفت: خواهرم 27 ساله است و روز سه‌‌شنبه هفته گذشته در هفته 37 بارداری برای وضع حمل به بیمارستانی در نهاوند مراجعه کرد. پس از بستری و بنابر صلاحدید پزشک ساعت 4 و 30 دقیقه بعد از ظهر زایمان انجام شد و نوزاد با وزن 3 کیلو و 200 گرم به دنیا آمد. در ساعت 5 و 30 دقیقه نوزاد را به بخش اطفال منتقل کردند اما به ما گفتند ریه نوزاد تکمیل نشده و از طرفی هم دچار خونریزی معده شده است.

بر اساس آنچه از پرسنل درمانی بخش و ماماها شنیدم، باید برای بهبود حال نوزاد داروی سورفکتانت تزریق می‌شد و نیاز به قرار گرفتن در دستگاه انکوباتور داشت. داروی سورفکتانت در بیمارستان موجود نبود و از طرفی هم با وجود بدحالی نوزاد و اورژانسی بودن اوضاع، پزشک آنکال اطفال در بیمارستان حضور نداشت.

وی افزود: به سوپروایزر گفتم حالا که امکانات درمان ندارید، نوزاد ما را با هزینه شخصی خودمان با بالگرد منتقل کنید اما راضی به این کار هم نشدند. پس از گذشت 2 ساعت، پزشک کشیک به بیمارستان آمد، وقتی علت تأخیر طولانی مدت او را جویا شدم، گفتند پزشک در ترافیک مانده! این درحالی است که نهاوند ترافیک ندارد. پزشک ساعت 7 عصر بر بالین نوزاد آمد و خونریزی معده نوزاد را ناشی از مصرف طولانی مدت آسپرین در دوران بارداری تشخیص داد. به‌خاطر نبود سورفکتانت، خونریزی نوزاد بند نیامد و متأسفانه چند ساعت پس از تولد فوت شد.

رضا طهماسبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز درباره فوت این نوزاد گفت: این موضوع بزودی در کمیته مرگ‌و‌میر نوزادان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نوزاد بسیار بدحال بوده و درخواست اعزام به همدان را داشتند، با وجود خالی نبودن تخت در اِن آی سی یو بیمارستان فاطمیه، یک تخت اضافی برای بیمار مهیا کردیم و کارهای پذیرش نوزاد انجام شد. اما بدحالی نوزاد مجال اعزام و رسیدن به اِن‌آی‌سی‌یو را نداده است.

طهماسبی درباره دیر رسیدن پزشک متخصص آنکال به بیمارستان، گفت: در شرایط اورژانسی پزشک باید ظرف نیم ساعت در بیمارستان حاضر باشد و به بیمار رسیدگی کند.

وی با تأکید بر اینکه هنوز پرونده نوزاد را بررسی نکردم و مستنداتی مبنی بر اینکه پزشک آنکال با تأخیر به بیمارستان رسیده ارائه نشده است، اظهار داشت: این موضوع در کمیته‌های نظارتی بررسی می‌شود.

قدرت‌الله رستمی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به تسنیم گفت: هیچ گونه کمبودی در زمینه سورفکتانت وجود ندارد و به اندازه نیاز در بیمارستان‌‌ها توزیع می‌شود.

عباس آزادبخت، دادستان نهاوند نیز گفت: طبق ادعای صورت گرفته از سوی خانواده نوزاد فوت شده، عدم تجویز دارو، ترک فعل و نبود پزشک بر بالین بیمار علت فوت او بوده است، اما نمی‌توان بدون نظر کارشناسی نسبت به این موضوع قاطعانه سخنی مطرح کرد.

وی تأکید کرد: به دلیل حساسیت موضوع سریعاً پرونده قضایی برای مشخص شدن علت اصلی فوت این نوزاد تشکیل شده تا کارشناسان هیأت انتظامی نظام پزشکی موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرده و نتیجه را به این دادسرا اعلام کنند. پس از بررسی‌های کارشناسی، اظهار نظر قضایی لازم به عمل خواهد آمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست