سرانجام بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفت / کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شد

در آغاز نشست علنی،‌ با اصرار نمایندگان بر مصوبه قبلی خود در طرح تمدید قانون برنامه ششم، این طرح جهت رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 25 September 2023

بالاخره بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفت

 

تابناک _ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) سوم مهر ماه ۱۴۰۲ به بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

 پیش از آغاز نشست علنی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست غیرعلنی مجلس گزارشی پیرامون لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان ارائه کرده است.

بنا به دستور کار از قبل اعلام شده از سوی مجلس شورای اسلامی از امروز بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس آغاز می شود و در صورت تصویب کلیات، نمایندگان هر روز در دو شیفت کاری به بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه خواهند پرداخت.

در ابتدای جلسه علنی،‌ با اصرار نمایندگان بر مصوبه قبلی خود در طرح تمدید قانون برنامه ششم، این طرح جهت رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

سپس سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گزارش این کمیسیون درباره روند بررسی این لایحه و جزییات آن را تشریح کرد.

مخالفان کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه

در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه، رحمت‌الله نوروزی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران گفت که برخی فصل بندی‌های لایحه برنامه هفتم اشکال دارد و در مواردی تناقضاتی وجود دارد و قابلیت و ضمانت اجرایی ندارد.

از دیگر مخالفان، سید محمد مولوی، نماینده آبادان بود و با تاکید بر اینکه باید برخی اهداف لایحه برنامه هفتم واقع‌بینانه‌تر شود، گفت: با وجودی که مساله‌شناسی در لایحه به خوبی پیش‌بینی شده، اولویت‌بندی‌ها درست نیست.

همچنین حسین رجایی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی بحث ساماندهی کارکنان دولت را دنبال کرد؛ اما در نهایت با رفت و آمد بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد و اکنون جوانان بلاتکلیف هستند، تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه در خصوص ساماندهی کارکنان دولت سکوت کرده است.

تاکید سید جلیل میرمحمدی نماینده میبد و تفت در ابراز مخالفتش با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه این بود که در این لایحه به جای حل مسأله، موضوع روزمرگی مطرح است.

مخالف دیگر کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه، علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بود که معتقد است: در گزارش کمیسیون تلفیق توجهی به مسائل آموزشی و حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای نشده و با این وضعیت همچنان مدرک‌گرایی در اولویت قرار داشته و همچنان شاهد ادامه بیکاری فارغ‌التحصیلان خواهیم بود.

موافقان کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه

از طرف دیگر حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی از موافقان این لایحه بود و با اشاره به این‌که نمایندگان مجلس حدود ۸ هزار پیشنهاد در لایحه برنامه هفتم توسعه طرح کردند، گفت: روح امید و پیشرفت در همه ابعاد لایحه برنامه هفتم توسعه دیده می‌شود.

در ادامه،‌ عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان در موافقت با کلیات این لایحه از تغییرات انجام شده بر لایحه از سوی کمیسیون تلفیق دفاع کرد و افزود:اولین ایراد برخی از مخالفان به لایحه برنامه هفتم این است که می‌گویند لایحه دولت در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تغییرات بسیاری داشته‌ است؛ الان من سوال دارم آیا لایحه دولت حفظ وضع موجود نبود؟ البته مواردی از الحاقات وجود دارد که دولت معتقد است توان اجرای آن را ندارد که در بررسی جزئیات باید به این موارد در رسیدگی شود.

توجه به دیپلماسی آب و الگوی کشت، از نگاه علی جدی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن از نقاط قوت گزارش تلفیق لایحه برنامه هفتم بود و در ادامه اظهاراتش افزود: توجه به زیرساخت ها و فیبر نوری، اینترنت و پوشش صددرصدی تلفن همراه اول و توسعه دولت الکترونیک از دیگر نقاط مثبت گزارش کمیسیون تلفیق است.

در ادامه دشتی‌اردکانی از اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه مساله‌محور بودن برنامه هفتم مورد توجه این کمیسیون بوده، افزود: البته ما نمی‌گوییم که این لایحه اکنون بی‌عیب است. قطعا معایبی دارد اما همانطوری که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در جریان رسیدگی در صحن مواد دارای ایراد به کمیسیون تلفیق باز می‌گردد تا اشکالات برطرف شود.

همچنین سید مرتضی خاتمی اسلامی نماینده ماهنشان با تاکید بر اینکه مصوبات تلفیق نسبت به لایحه تقدیمی دولت نقاط قوت فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: مصوبات کمیسیون تلفیق باید در مقایسه با لایحه دولت مورد قضاوت قرار بگیرد، رد کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در روند بررسی تاثیر بسزایی نخواهد داشت زیرا در این صورت، لایحه مجدداً به کمیسیون تلفیق برمی‌گردد و جز اطاله وقت، تغییر چندانی در نتیجه به دنبال نخواهد داشت.

در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه، محمدتقی نقدعلی در اخطاری با استناد به اصل ۷۴ قانون اساسی بیان کرد: بنا به اصل ۷۴ قانون اساسی و تفاسیری که شورای نگهبان دارد، لوایحی که از دولت به مجلس شورای اسلامی می‌آید، نباید شاکله آن به هم بخورد. اکنون وقتی که لایحه برنامه هفتم توسعه را می‌بینیم، متوجه تغییرات اساسی در لایحه می‌شویم. تغییراتی که در احکام این لایحه صورت گرفته و الحاقات متعدد به این لایحه باعث شده تا این لایحه از خاصیت بیفتد.

رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: در بحث این‌که گفته می‌شود، شاکله لایحه تغییر کرده است یک جلسه مشورتی بین دولت و هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و رئیس سازمان برنامه و بودجه و آقای دهقان تشکیل شده و آنچه از برآورد این جلسه به بنده گفته شد، این بود که شاکله لایحه به هم نخورده است. بنده با رئیس جمهور قبل از آغاز بررسی کلیات لایحه در صحن مجلس شورای اسلامی جلسه مشورتی داشتم و قرار شد کار را جلو ببریم و در موضوعاتی که ایراد وجود دارد، همکاری برای رفع ایراد صورت گیرد.

در ادامه جلسه علنی امروز، محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس هم در نوبت تذکری شفاهی خود افزود: گفته می‌شود در برنامه هفتم توسعه به مردمی سازی امور توجه شده است، در حالی که مدیریت واحد شهری که یکی از مولفه‌های اساسی در مردمی‌سازی امور است، در این لایحه مغفول مانده است. به بحث تشکل‌ها و احزاب نیز در این لایحه توجه نشده است. اگر به کلیات رای ندهیم لایحه به دولت برمی‌گردد و می‌توان اصلاحات لازم را بر روی آن انجام داد.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی حاضر شده بود،‌ با بیان اینکه دغدغه اصلی دولت اجرای برنامه هفتم است، در توضیح اهم نگرانی دولت نسبت به متن مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در مصوبات تلفیق بار مالی شدیدی در احکام الحاقی به دولت تحمیل شده که مغایر اصلاح ساختار بودجه است و باعث تشدید ناترازی بودجه می‌شود و با اصل ۷۵ قانون اساسی تعارض دارد.

با اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی نمایندگان در جلسه عصر امروز به ادامه بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه می‌پردازند.

کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه را با ۱۳۱ رأی موافق تصویب کردند و وارد بررسی جزئیات لایحه شدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) به بررسی کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه پرداختند.

کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان نمایندگان به رای گذاشته شد که با ۱۳۱ رای موافق، ۸۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب رسید و مجلس بررسی جزئیات لایحه برنامه را شروع کرد.

نمایندگان مجلس به تازگی در مصوبه‌ای دوباره قانون برنامه ششم را تا پایان سال تمدید کردند که به دلیل ایراد شورای نگهبان و اصرار مجلس بر مصوبه خود، این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اعلام نظر ارجاع شد.

لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی ۲۸ خرداد سال جاری توسط سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد؛ کمیسیون تلفیق از ۱۷ تیر بررسی لایحه برنامه را در دستور کار قرار داد. ابتدا کلیات لایحه بررسی و تصویب شد و سپس جزییات مورد رسیدگی قرار گرفت.

گزارش کمیسیون تلفیق از ۹ شهریور بارگذاری شد و نمایندگان فرصت برای ارائه پیشنهادهایی داشتند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
سرمایه مردم را در بورس نابود کردید. تا مردم را کفن پوش راهی خیابان ها نکنید دست بردار نیستید. دود این بی لیاقتی مسئولین در چشم نظام خواهد رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
برنامه های که به هیچ جا نمی رسه وهیچ هدفی هم غیر از دهن پرکردن و نهار مجلسی ندارد.
سلام، امیدوارم نمایندگان انقلابی زمان اجرای برنامه هفتم و به ویژه الحاقات آن را از ابتدای مهرماه سال جاری تعیین و حسن اجرای آن را پایش کنند. در برنامه هفتم بازگشت به کار جانبازان بازنشسته را به صراحت وارد کنند. خدا نگهدار.
بی حساب کتاب ترین برنامه تاریخ ایران، بی دروپیکرترین برنامه تاریخ ایران.
با حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان و همچنین نبود هیچگونه رویکرد محیط زیستی، عملا این به اصطلاح برنامه بزرگترین خیانت به ملت از سوی نمایندگان مجلس پس از مجلس هفتم است که برنامه چهارم توسعه را به فنا دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
بازنشسته کیلو چند
سلام بر نمایندگان منتخب مردم
عاجزانه خواهشمندم طرح ساماندهی کارکنان دولت را با قدرت دنبال کنید چشم امید ما به دستان شماست ما رو ما امید نکنید خدا خیرتون بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
نمایندگان متخب 15 درصد مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
چرا عاجزانه؟
نماینده نیستن اینا
با سلام وخسته نباشید
لایحه همسان سازی بازنشستگان کشوری ولشکری وتامین اجتماعی چی شد واقعا جای بس تاسف هستش اگه اجرا نشه
چه خبر از تعیین تکلیف سربازان غایب متعحل کی اجرایی می‌شود
برنامه هفتم توسعه هیچ سنخیتی با واقعیات اقتصادی و توان مالی کشور ندارد و متاسفانه مطرح کردن این نوع برنامه نشان دهنده دو واقعیت تلخ در مجلس تصمیم گیری ایران است.
1-یا تصویب کنندگان این طرح معنی رشد سالیانه اقتصادی را نمی دانند و یا با این رویاپردازی قصد انحراف افکار عمومی جامعه را دارند.
2-تصویب کنندگان این طرح بدون مطالعه از رشد اقتصادی پر نوسان ایران در 20سال گذشته این طرح را مطرح کرده و یا با واقعیات مدیریت پولی و مالی کشور بسیار فاصله دارند.
?????????
چشم ما بازنشستگان روشن

همه انتظار داشتیم دولت عدالت محور آقای رئیسی برنامه‌ای را ارائه کند که عدالت از آن تراوش کند، اما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت در برنامه هفتم حذف شد
خدا وکیلی کدام مسولی میتنونه با ۷میلیون حقوق باز نشستگی زندگی کنه اون هم با عروس وداماد نوه آخه تا کی باید خجالت خانواده رو کشید تو را به خدا قسم نمایندگان مجلس یک فکری بکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم